Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - vinterdekk

Sider: [1] 2 3 ... 22
1
MG ZS EV / Vil det komme ZS EV med større rekkevidde i 2022?
« på: Tirsdag 03. August 2021, klokken 10:27 »
Iflg. diverse medier så er det forventet en MG ZS EV med større rekkevidde i India, dvs. 500 km uten nærmere informasjon om målestandard. Siden India bruker WLTP iflg. Wikipedia og dette er en økonomibil går jeg ut fra at dette er Kinesisk rekkevidde, men ca 400 km WLTP gjør uansett bilen mer aktuell i kalde nord. Og gjerne med >500 kilo slepevekt som på MG5.

https://insideevs.com/news/427054/mg-motor-500-km-range-zs-2022/

Tør noen spå introduksjon av ny ZS EV i Norge i 2022?


2
Bidrar til fellesskapet, men gjør kloden ubeboelig for sine barn. Smart 🤷‍♂️

Man kan også bruke denne setningen om Norges 50 år med olje som vi alle nyter fruktene av uavhengig av hva vi kjører..

3
Reaksjonene på at noen her faktisk synes det er på tide å innføre gradert mva er vel ikke akkurat overraskende. Å legge enda høyere avgift på ICE biler gir jo ingen vesentlige inntekter til fellesskapet og vil virke urimelig for de som fortsatt ikke kan gå over til nullutslippsbil. Dessuten er det er jo bare snakk om å begrense mva støtten slik at den blir på maks 120.000 kr enten du kjøper en bil til 600K eller ønsker en mer eksklusiv bil. Det vil jeg mene er en rettferdig ordning, men de rikeste i samfunnet har jo alltid ønsket å få mer. Det er ingen land i Europa som har noe i nærheten av en så generøs ordning. I tillegg slipper man engangsavgift, drivstoffavgift og får lavere trafikkforsikringsavgift.  Bare å håpe at politikerne snart tør å stramme inn, for alle bør forstå at dagens ordning ikke er bærekraftig. Å ta tilbake pengestøtte er alltid vanskelig. Det ser man på taxfriordningen som er helt meningsløs og som bare overlever fordi ingen politikere tør å endre det.

Engangsavgiften tilfaller vel bare nye biler. Og etter 2025 vil jo en økt engangsavgift på ICE biler ramme svært få og kanskje åpne døren for en framtidig engangsavgift på de mest ressurskrevende elbilene. Så det var en studie som viste at antall biler i verden vil fordobles fra 2016 til 2040, så jeg tror jobben med å redusere klimaavtrykk ikke ender med siste solgte ICE bil. Men det er bare høytenkning naturligvis.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte Leaf 40 med hva?
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 07:29 »
Kanskje verdt å vente på MG MG5? https://mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

5
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Lading i Sverige, Danmark og Finland
« på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 14:38 »
Forholdet mellom elektriske og plugin hybrider utgjorde 9673 mot 45650 i 2020, så konklusjonen min er at det vil ta lenger tid før infrastrukturen følger etter i hele Finland.

https://www.statista.com/statistics/1177464/number-of-electric-and-hybrid-passenger-cars-in-finland/

6
elbil.no og elbilforumets nettsider / Lading i Sverige, Danmark og Finland
« på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 14:22 »
Underforumet Lading i Sverige og Danmark burde dekke Finland også.

I nord-Sverige gis det nå offentlig støtte for utbygging av infrastruktur så her løsner det de kommende årene. Men i Finland selges det mest plugin hybrider og lapland har stort sett dekning av 11-22 kW normalladere (utenom noen strategiske Tesla destinasjoner). Det vil trolig gi en smitteeffekt for innbyggere i Troms og Finnmark som gjør 100% salg av elbiler i 2025 vanskelig i vårt nordligste fylke. Jeg tenker derfor at det hadde vært bra å ha ett sub-forum som belyser lademuligheter i Finland, da spesielt i nord.

7
Det koster en SMS, men det er smal sak å finne eier av bilen via Vegvesenets tjeneste. Men kanskje du allerede fant navnet, bare ikke nummeret? Har gjort det selv i en annen setting. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/finn-eier/

8
Elbiler i media / Sv: Frykter et ladekaos uten like i sommer
« på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 18:23 »
Jalla, takk for oppdateringen. Dette er veldig spennende nyheter. Musk svarer lengre ned i Twitter tråden og bekrefter at dette vil over tid gjelde alle land.

9
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 16:31 »
Ditt bidrag er at du «driter litt» i de begrensningene som er satt, jeg tolket det i alle fall slik.

10
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 10:48 »
Var nok heller myntet på undertegnede å forvente ett besserwisser-stempel for å ødelegge stemninga ved å påpeke noe som virket relativt opplagt (hensyn til trafikksikkerhet for medtrafikanter og bruk av lett henger når nyttelasten ikke strekker til). Ingen grunn til å ta seg nær av at noen kommenterer på at du driter litt i disse grensene, det er en ærlig sak å skrive hva man tenker.

11
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 06:44 »
Det er vel slikt man blir kalt besserwisser bak ryggen sin om man sier det høyt:

Som medtrafikant er det ikke betryggende å lese at ToWalkOrDrive jevnlig kjører med overlast.

Mye løser seg med en liten tilhenger.

12
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 21:09 »
Som klippet fra manus i en ikke-vist episode av NRK serien Exit, for en løk.

13
Elbiler i media / Sv: Frykter et ladekaos uten like i sommer
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 15:38 »
Det synes som om de største ferie-hordene har siktet seg mot Lofoten, men Troms og Finnmark har veldig mye flott å by på.

14
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: ſøndag 11. Juli 2021, klokken 17:29 »
Man kan ha min. 1.000.- i egenkapital (samme som innbetalt depositum), og tilbakebetaling over maks. 120 mndr. (10 år). Her et eksempel:
Nå er dette alvorlig off-topic, men om man vurderer nybil til halv mill og ikke gidder legge til side noen skarve ti-tusner mens man venter på den så er det Hallgeir man skal prate med, ikke dnb... :o

Det trenger ikke være helt Luksusfellen med lite egenkapital 😄
Si du har en bruktbil du selger privat ETTER du mottar din nye Y, da er gjerne egenkapitalen din egentlig den brukte bilen - men du får ikke tilgang til den kapitalen før den faktisk er solgt og pengene er på konto 😄

Kjekt å slippe tømme sparekontoen for å få ny bil, når lånet kort tid etterpå ser annerledes ut👍

Selv er jeg i den situasjonen, skal selge 2 gamle biler. En skulle selges til høsten var planen (egenkapital til Y), andre etter mottak av Y. Nå kommer Y plutselig 6mnd før planen, så da må det forandres litt på planene.👍

Jeg antar man mister rentefordelen med 35% egenkapital når man legger inn ett stort avdrag etter at lånet med minimal egenkapital er innvilget?

15
Elbiler i media / Sv: Hvor reelle er bilbransjens lovnader om at de satser på elbiler?
« på: ſøndag 11. Juli 2021, klokken 12:56 »
Konkrete byggeprosjekter for batterifabrikker fra bl.a. Stellantis gjør meg litt mer optimistisk for Europeiske bilprodusenter enn den TU artikkelen framstiller det. Men det tar litt tid før de får opp produksjonen og levert de første bilene på kommende plattformer.

Sitat
Stellantis is currently building two battery plants, one in France and one in Germany, and it said it would establish a third at Termoli in Italy.

https://www.bbc.com/news/business-57765120

Sider: [1] 2 3 ... 22