Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - unik42

#391
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf N-Connect og Wifi
mandag 06. januar 2020, klokken 14:23
Men den har Android Auto!  :+1:
#392
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 06. januar 2020, klokken 14:06
Jeg vil tippe det vil ha noe å si, det kan jeg være enig i. Men det er jo marked for hurtiglader på Chademo så lenge det er biler som bruker det. Leaf har jo ikke vært noen sinke salgsmessig ser jeg.

Men ja, jeg må vurdere inn evt. verditap fordi tilgangen på ladere vil ha noe å si. Da jeg solgte forrige Leafen min pratet vi overhodet ikke om hurtiglader, så det kommer jo litt på hvem du prater med. Jeg planlegger å selge bilen om 2 til 3 år, så kan ikke skjønne at det skal si så veldig mye.

Det jeg er mer bekymret over er jo verditap fordi det kommer så mange andre gode elbiler på lager.
#393
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf N-Connect og Wifi
mandag 06. januar 2020, klokken 13:44
Sitter på gjerdet litt selv angående Leaf, men kan jeg spør hva Wifi er godt for i en Leaf?
#394
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 06. januar 2020, klokken 13:12
Trodde det jeg og, men får litt sånn dommedagsfølelse når jeg søker på Google. "Starten på slutten på Chademo" osv....
#395
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 06. januar 2020, klokken 13:08
Tenkte jeg skal bestemme meg i ettermiddag. Men om dere skulle sett litt i spåkulene deres, hvor lenge tror dere Chademo kommer til å være et alternativ i lademarkedet? Altså, kan vi risikrere at vi ikke kan hurtiglade om få år?

Fikk forresten tilbudet i dag med takstativ, metallic lakk, vinterhjul og hengerfeste til rundt 370k. Det må vel være en ok pris på Tekna med "alt"? Eller?
#396
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 06. januar 2020, klokken 12:03
Sitat fra: Øyst1 på mandag 06. januar 2020, klokken 11:40

https://youtu.be/Ps8hwnxzk4c

Han brukte 14 timer og 10 min på vinteren , gjennomsnitt temperatur 4 grader. Det er 1,5 grad kaldere enn når han kjørte Kona.

Leaf hadde 70,6 km/t i skitt mens Kona hadde 87 km/t i snitt.

Betviler ikke fordelene med batterikjøling og 100kW CCS. Skulle ønske det var det i Leafen og. Jeg innser og at vi kommer til å irritere oss de par dagene om sommeren når vi er på tur og vi må vente timesvis på lading. Men jeg ser også at problemet ikke vil være stort i vår daglige gjøremål og hytteturene våre (ca 26 mil til hytta).
#397
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 06. januar 2020, klokken 11:20
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 06. januar 2020, klokken 11:12
Sitat fra: unik42 på mandag 06. januar 2020, klokken 10:04
Apropos rapidgate - ser Teslabjørn brukte 11,5t på 1000km med Kona og 15,5t med Leaf. Så det er en god differanse der. Men om det blir reelt for meg tror jeg ikke.

Neppe. Vet ikke hvilken du refererte til, men han gjorde en ny test med høst/vintervær og kom da frem en del raskere. Kona hadde i tillegg til kjøling en liten fordel med raskere lading endel steder. Det kan være at Leaf ville kommet frem raskere når raskere lading kommer på plass, iallefall om vinteren når varme er mindre problem. Og man kommer jo frem om man skulle trenge å ta slike lange turer noen ganger.

Nå er ikke kjøleanlegg for batteri uten kostnad heller. Mener å ha lest at det krever noe vedlikehold og spiser sikkert litt batteri.

Han kjørte Leafen på sommeren med temperaturer opp mot 29. Konaen kjørte han litt senere på sommeren. Han bemerket også at Konaen strupet lading ned mot 40kW, men det er nå en del bedre enn 19kW på Leaf.
#398
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 06. januar 2020, klokken 10:04
Apropos rapidgate - ser Teslabjørn brukte 11,5t på 1000km med Kona og 15,5t med Leaf. Så det er en god differanse der. Men om det blir reelt for meg tror jeg ikke.
#399
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
mandag 06. januar 2020, klokken 10:00
Sitat fra: automat på søndag 05. januar 2020, klokken 19:06
Skjønner at 40kwh ikke er noe alternativ.

En brukt overpriset Kona tror jeg man garantert får et stort verditap på. Hvordan det blir på 62kWh Leaf tror det er vanskelig å si noe sikkert om. Hvordan markedet reagerer på Chademo-biler fremover tror jeg blir en sterkt medvirkende faktor.

Hvis Nissanforhandleren gir deg 20k for din gamle Passat, så burde det vel være lett å selge den for samme sum privat? Hvis du velger å kjøpe noe annet. For rask levering er det vel ikke så veldig mange alternativ enn TM3 SR+ til 425k med vinterdekk og hengerfeste.

Det er jo leveringsdyktighet Leaf har solgt mye på tidligere. Kanskje ikke helt slutt ennå.

Apropos innbytte. Det er noe som må fikses, deriblant en dør som ikke virker. I tillegg har minstejenta vasket bilen med stålbørste på et tidspunkt så bilen ser ikke bra ut. At jeg skulle klart å få 10.000 ekstra for den etter de verste skavankene er tatt tror jeg. Men da må jeg gidde det, og selge bilen privat med det ulemper det medfører. Det tapet tar jeg for å slippe å tenke mer på bilen.

#400
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
søndag 05. januar 2020, klokken 18:50
Det med bagasjeromsplass kommer til å plage oss. For å si det slik, i sommerferiene har vi irritert oss over at det er for lite plass i Passaten (stasjonsvogn). Vi er innstilt på at det ikke blir glamping med Leaf, men vi har en tendens til å overpakke likevel.

Med hengerfeste og Easybag får vi jo 300l ekstra.

Hadde nettopp en testtur med Leafen vi har på hjemlån og må si den er en fryd å kjøre. Jeg klarer ikke her og nå å si hva det er av teknologi som er på Kona som ikke er på Leaf. HUD? Trådløs lading av telefon? Ellers har jo Leaf 360 graders kamera, noe Kona ikke har.

Setene var så som så i begge bilene. Jeg klarer å sitte i stort sett alle biler uten problemer, men synes ikke Kona hadde noen fordel over Leaf der.
#401
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
søndag 05. januar 2020, klokken 18:23
40kWt holder ikke uten at vi må gjøre kjedelige grep når vi skal til hytta.

Det blir 60 utgaven eller ingen.

Ser for øvrig at det ligger 1-2 år gamle Konaer ute til 340-350k. Hvordan ville det vær å kjøpe slike? De er jo i utgangspunktet overprisede, og det får vi sikkert ikke igjen når vi en gang skal selge den til fordel for MY.
#402
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
søndag 05. januar 2020, klokken 14:12
Sitat fra: Øyst1 på søndag 05. januar 2020, klokken 13:39
Kommentar til innbytte og slippe stress. Bruk nettbil.no
Lite stress og du får normalt bedre pris enn ved innbytte hos Nissan.

Godt mulig, men med tanke på at en strøken Passat i samme alder ligger på 40.000, og Nissan gir meg 20.000 (og min er langt fra strøken) så tenker jeg det er lite å hente der.
#403
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Råd om kjøp av Tekna 62
søndag 05. januar 2020, klokken 13:16
De 309.000 tror jeg er for N-Connecta. Jeg har fått tilbud på Tekna med metallic lakk og vinterhjul. Tror ikke det er noe å si på prisen for en helt ny Leaf. Dog så er jeg skeptisk til verditap.

Saken er at jeg/vi om få år kommer til å bestille en Model Y. Vi ser for oss at den skal være på markedet et års tid før vi bestiller (slik at vi vet hvilke skavanker som kan forventes). Model Y'en ønsker pga 7 seter og hengerfeste. Ja, vi kunne kjøpt dyrere Teslaer, men vi ønsker ikke å bruke så mye penger på bil. Punktum.

Det var egentlig en Kona vi ønsket, og det var derfor vi prøvekjørte en slik. Dog, så er det primært tre ting som setter den i disfavør mot Leafen, pris (386.000), leveringstid (6 mnd) og bagasjeromsplass / ikke "hengerfeste". Vi kan finne brukte Kona'er til 350.000 før budrunde. Det ligger vel tre stk. ute nå. Men tanken på å reise land og strand for å kjøpe bil frister ikke. I tillegg tar Nissan inn vår steingamle bil så slipper vi stresset med det og.

Så, for oss er Leaf et mye enklere valg å ta for min familie. Da nevnes teknologi som et punkt, og ja, jeg er helt enig. Det var grisefett å kjøre Konaen i sportsmodus med hissig rødfarge og HUD. Den ser jo knall ut og. Men av den teknologien er det stort sett bare en ting jeg er interessert i, og det er adaptiv cruisecontrol. Og det har de jo begge. Da tenker jeg at teknologi kanskje ikke spiller så stor rolle. Og selger vi om tre år så er det jo fremdeles en toppspekket bil.

Da er vi på lading. Såvidt meg bekjent er det få CCS med 100kW her på vestlandet (Haugesund mot Odda og Voss). I hvert fall av det jeg ser på Google Maps (men der kan jeg jo ta skikkelig feil). Så akkurat det å lade 50kW mot 100kW tror jeg ikke blir store problemet. Da er det verre med rapidgate. Jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å kjøre 60mil i strekk på en dag slik at jeg må hurtiglade mer enn en gang, men en vet jo aldri. Da er selvfølgelig det et issue som må vurderes.

Sett vekk i fra brukt Kona, Tesla M3 (for dyr) og lagerført Leaf, hvilke andre alternativer er det om jeg vil ha bil sporenstreks?

Edit: Joda, er det er noen 150kW CCS langs veien til hytta vår. Så I stand corrected. Dog, så er de "fleste" CCS 50kW.
#404
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Råd om kjøp av Tekna 62
søndag 05. januar 2020, klokken 01:55
Hei

Da har vi prøvd å finne vår andre elbil. Vi skal kvitte oss med fossilbilen og gå helelektrisk.

Tidligere har vi hatt en 1gen leaf som andrebil, men den solgte vi da vi ikke trengte den lengre.

Så da kommer vi til sakens kjerne, vi prøvekjørte en Kona i dag, men Hyundai kan ikke levere på 6mnd, noe som er uaktuelt. Så for moro skyld for vi inn på Nissan.

Der ble vi tilbudt en ny topp utstyrt Tekna med vinterhjul til rundt 360000.

Det var jo hakket bedre enn de 400000 jeg trodde den kostet. Så vi ble jo fristet. Vi skal tenke på det til mandag. Hva tenker elbilforumet om å kjøpe Leaf i dag? Greit som familiebil for en familie på fire? Vi har behov for hengerfeste til sykkelholder og evt Easybag. Det kan vi jo få på Leaf. Men så hører vi jo alt dette om gammel teknologi og hurtiglading og slikt.

Tanker?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA