Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbileier fra Sandnes

#61
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
fredag 14. august 2020, klokken 12:05
Sitat fra: torlie på fredag 14. august 2020, klokken 10:20
En annen ting som skuffer meg er at selv med lavt kønummer så må man hive seg over bestilling 2.september for å sikre seg bil raskt om jeg tolker det riktig?

Har du kønummer 100 og venter 1 uke grunnet betenkingstid vil en med kønummer 300 som bestiller 2.sep mest sannsynlig hoppe foran i køen? Det kommer selvsagt da an på hvordan de gruppevis tenker å fordele muligheten for å bestille.

Uansett tyder det på at man ikke skal sove i timen for å beholde tidlig levering om man har lavt nummer.

Ved åpning av bestilling av ID.3 brukte VW identisk løsning. Mener de åpnet for de 2000 første på lista den første uka, og hadde da en uke på seg før de åpnet for de neste 2000. Fungerte egentlig helt greitt, men mulig det blir mer press på Enyaq bestillingene.
#62
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
lørdag 01. august 2020, klokken 20:58
Sitat fra: Espen S på mandag 27. juli 2020, klokken 22:33
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

Interessant at bilen på videoen er 7-seter, mens Norges-versjonen visstnok bare kommer som 5-seter.
#63
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq med tre tenåringer i baksetet?
søndag 12. juli 2020, klokken 21:08
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. juli 2020, klokken 15:50
Det er vel ingen tradisjonelle femsetere som har god komfort i midtsetet. Tesla X er vel den eneste, og kanskje de nye folkefrakterne som kommer (EQV etc).

Ja, tipper f.eks. VW Buzz (ID.7?) blir bra, hvis jeg klarer å vente til 2022-2023(?) med å bytte ut Touranen. Tenker uansett at ny bil må prøvesittes før endelig bestilling.
#64
Skoda ENYAQ / Enyaq med tre tenåringer i baksetet?
fredag 10. juli 2020, klokken 15:14
Er det noen som har noen formening om hvordan Enyaq vil fungere som feriebil med tre tenåringer i baksetet? Vi har i dag en 2016 modell VW Touran (gen. 2) med 633L bagasjerom og tre individuelle seter i andre rad som alle er svært fornøyde med. Prøvesatt en Audi e-tron, men syntes midtsetet bak i Audien hadde dårlig komfort, det var nærmest en 4+1 seter å regne. Prøvesatt også en Volvo XC90 - også der syntes jeg midtsetet var litt vel hardt. Er det noen som har lignende tanker om baksetekomfort i det som burde være det ypperste av familiebiler? Jeg er også litt skeptisk til den skrå taklinjen på Enyaq. For ferieoppakning laster man gjerne til taket.
#65
Elbiler i media / Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
onsdag 01. juli 2020, klokken 20:58
Jeg vil tro EU-reglene med stadig høyere bøter år for år til bilprodusentene for CO2-utslipp fra bilparken, vil gjøre fossilbiler stadig mer kostbare å kjøpe. Det vil derfor likevel lønne seg å kjøpe elbil for forbrukeren.

Jeg tror de fleste har forståelse for at vi elbil-eiere også må betale for bruk av veien, samtidig som det er et politisk ønske om å kun null-utslippsbiler innen 2025. Men jeg tenker utslippsbøtene til produsentene må økes betraktelig for at det skal veie opp mot bortfall av f.eks. momsfritak. Jeg er i tvil om det er realistisk.
#66
Skoda ENYAQ / Sv: Plass vs Etron bagasjrerom og baksete?
tirsdag 23. juni 2020, klokken 15:28
Sitat fra: Bilectric på tirsdag 12. mai 2020, klokken 15:46
Jeg har selv sittet bak i e-tron som har rimelig god setebredde bak, men et helt håpløst design på midtkonsollen som er trukket bakover mot baksetet stjeler verdifull benplass til midtsetet. Her har jeg forhåpninger til at Skoda har et mer praktisk design som gjør det mulig for 3 passasjerer å sitte rimelig komfortabelt bak.

Jeg håper Enyaq sitt baksete blir bedre designet enn e-tron sitt for tre passasjerer som ikke lenger sitter i barnesete. Da jeg nylig testet ut e-tron, merket jeg at midtsetet bak var veldig hardt og ukomfortabelt å sitte i på lengre turer. Jeg forventer ikke baksete komfort som i Audi Q7, men i en familie-SUV bør alle barna kunne sitte komfortabelt.
#67
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
lørdag 23. mai 2020, klokken 21:47
Hybridbilen selges som 7-seter, men det er vel ingen bekreftet informasjon om at elbilen kommer som annet enn 5-seter. Synd, for en 7-seter hadde vært interessant... Som 5-seter finnes det mange mer veletablerte alternativer som jeg antar er tryggere investeringer.
#68
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
torsdag 19. mars 2020, klokken 23:46
Med tanke på den ekstreme kursendringen mellom NOK og EUR, står det i min kontrakt noe om at hvis prisøkningen er over 6%, kan man heve kjøpet, men dette gjelder visstnok ikke hvis forutsatt leveringstid er lengre enn 6 måneder. Dette kan bli interessant...
#69
XC40-EV / Sv: Plattform. "Ombygd fossil"
torsdag 05. mars 2020, klokken 22:24
Sitat fra: gr på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:00
Litt tvilende til om det er noen fordeler med en elbilkonvertert fossilbil altså... hadde man bygget den fra bunn som elbil kunne man jo også valgt å legge fotbrønnene lavere ned i batteripakken om man anså det for viktig.

Dette blir kanskje litt synsing, men "skateboard"-elbiler får jo fort et høyt gulv og dermed blir man sittende med knærne ganske høyt. Jeg forstår det slik at Volvo hybridene har batteri bare i tunnelen, følgelig bedre beinplass. Elbilen blir jo en mellomting mellom hybrid med batteri i tunnel, samt et tynnere batteri i gulvet. Jeg tror dette blir et bra kompromiss for å få et større batteri og samtidig ha en SUV sittestilling.

Mitt største ankepunkt er kanskje det store panseret. Der liker jeg ID4 bedre tror jeg.
#70
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
torsdag 13. februar 2020, klokken 18:42
Sitat fra: Bsv på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:23
Sitat fra: torlie på onsdag 12. februar 2020, klokken 09:33
Jeg prøvesatt fossil XC-40 for kort tid siden, og bilen ser fra utsiden ut ganske massiv fra nært hold, men når jeg steg inn var den ikke så romslig innvendig som jeg hadde håpet. Altså ikke så mye romsligere enn en bil i Golf-klassen.

Tøv, xc40 er da mye romsligere og bør ikke sammenlignes med en golf.

Jeg prøvesatt VW ID.3, som jo i følge reklamen skal være mye romsligere enn Golf - og jeg må si at XC40 overgår ID.3 med klar margin med tanke på plass samtidig som den fortsatt er en kompakt bil.
#71
ID.3 / Sv: Tre store barn i baksetet?
søndag 26. januar 2020, klokken 10:23
Sitat fra: pberg på tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:47
Kan i hvert fall si at tre voksne er veldig intimt i baksetet på ID.3.. Det går, men jeg ville ikke sittet der spesielt lenge...

Jeg tror jeg er enig. Den kommer til å bli for trang for langtur med hele familien. Tror derfor jeg tar konsekvensen og venter til 45 kWh modellen siden ID.3 kun kan bli vår bil nummer 2. Eller dropper den og venter på en større bil...
#72
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
fredag 17. januar 2020, klokken 00:09
Tragisk at samme dag som XC40 blir mulig å bestille, så setter Ionity opp ladeprisen til 8,40 kr per kWh!!! Då nå blir det vel valg mellom ladekø med Fortum/Grønn kontakt, eller rådyr lading med Ionity men gjerne uten kø?
#73
ID.3 / Sv: Tre store barn i baksetet?
fredag 03. januar 2020, klokken 22:07
Skulle ønske VW kunne oppgi komplette indre mål snart, slik som "Second shoulder room". Når jeg sammenlignet med f.eks e-Niro og XC40, var ID.3 en god del smalere i baksetet, men kanskje jeg husker feil?
#74
ID.3 / Tre store barn i baksetet?
onsdag 01. januar 2020, klokken 21:30
Jeg har prøvesittet ID.3, og må si jeg er i tvil om den er brei nok til at tre store barn i alder 12-17 år vil sitte konfortabelt i baksetet på langtur. Skulderbredden på en Golf er i underkant av 137 cm i baksetet, som er litt i det snaueste laget. Er det noen andre som har prøvesittet og har noen formening om bredden i baksetet på ID.3 vs en e-Golf?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA