Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbileier fra Sandnes

#31
ID.3 / Sv: 2.1 software er klar
onsdag 24. mars 2021, klokken 18:01
Vet noen om oppdateringen har fikset duggproblemene knyttet til bruk av air-condition i kaldt vær? Volkswagen advarte mot å bruke AC ved temperaturer under 10(?) grader inntil det hadde kommet en software fix. Var denne fixen inkludert i SW 2.1 tro?
#32
Jeg forstår det slik at det er brukt en e-Golf i prissammenligningen. Bra at denne prisforskjellen blir kjent, slik at ikke lynladere blir valgt av biler som uansett ikke lader med mer enn 50 kW. Det ville også vært interessant å se hvordan prisforskjellen blir ved bruk av en nyere bil, som f.eks. ID.3.
#33
BMW iX / Sv: iX varianter
torsdag 18. mars 2021, klokken 20:29
Sitat fra: Chimp på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:25
Hvis bmw iX får mål som x5 kan jeg ikke fatte annet enn at bagasjerommet er større enn 500l og på høyde med e tron og vel så det. Eller har all plassen endt i baksetet?

Husk at BMW X5 45e plug-in hybrid også har kun 500L bagasjerom. Så det kan være at batteriet i iX tar rommet under golvet på samme måte som på denne. Vanlig X5 har vel 650 liter bagasjerom. Men jeg trodde egentlig batteriet lå i golvet mellom akslingene på elbilen og ikke i bagasjerommet.
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Familie med tre barn - trenger tips
mandag 01. mars 2021, klokken 10:51
Sitat fra: sebreed på søndag 28. februar 2021, klokken 22:03

Hvilken takboks har du, og hvordan påvirker det forbruket? Venter min XC40 og tenker på takboks fremfor skistativ.

Jeg har Packline FX SUV, som jeg også har brukt på mine forrige biler. Veldig fornøyd med den. Volvoen er jo litt tørst i utgangspunktet - jeg anslår max +10%, men kanskje best å vente til Volvo har fått fintunet forbruket generelt.
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Familie med tre barn - trenger tips
søndag 28. februar 2021, klokken 19:30
På vinterferie i Volvo XC40 elbil. Kompakt på utsiden, men god plass inni. Takboks med ski, tre barn fra 10 til 15 år. Mat og klær for 5 dager. Jeg har egentlig en Thule bagasjeboks på 300 L til å henge på tilhengerfestet, men den står igjen i garasjen for alt gikk inni bilen :). Og super kjørekomfort!
#36
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
søndag 28. februar 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Kamuflars på søndag 28. februar 2021, klokken 16:59
Jeg hadde samme problem på Espa/Bolleland, men det er visstnok verken brikke eller laseren som er problemet, men derimot kommunikasjonen mellom laderen og systemet som går tregt.
Ja, da jeg starting fra Fortum appen, stod det og kvernet kanskje et minutt før ladingen startet. Jeg holdt på å gi opp og kjøre videre. Så her er det forbedringsmuligheter. Ellers var Shell Tvedestrand et virkelig flott ladestopp med rastebenker, lekeplass, hundeluftegård, m.m., og godt med antall ladere.
#37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye Recharge Infra ladestasjoner
søndag 28. februar 2021, klokken 16:36
Dette er vel type Kempower ala Fortum Shell Tvedestrand, som har komplett lastfordeling.
#38
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
søndag 28. februar 2021, klokken 16:33
Ladet på Shell Tvedestrand i går. Tok mange forsøk før jeg fikk ladingen til å starte. Usikker på om det var kontakt med bilen som var veldig følsom, eller om det var ladebrikka fra Elbilforeninga som ikke fungerte som den skulle. Prøvde til slutt med Fortum appen og trykket ladepistolen godt inn i kontakten på bilen. Da startet ladings til slutt. Jeg likte QR-koden som gjorde at man kunne følge ladestatus på mobilen.
#39
Interessant hvordan Elbilforeningens vintertest og Vi Bilägares vintertest bedømmer ID.3 så forskjellig. Svenskene slet med at bilen var ustabil på glatta - "som å fly et moderne jagerfly der det bare er elektronikken som klarer holde det i lufta"...

https://www.vibilagare.se/test/langtest/vintertest-honda-jazz-mercedes-glb-seat-leon-toyota-yaris-och-volkswagen-id-3-2021
#40
Sitat fra: Svein_H på fredag 12. februar 2021, klokken 16:00
Null problem å plugge i kl 21 her heller, selv med kun 16A lading. Jeg har sett over loggen, og bilen brukte bare 9 minutter lengre tid fra 34-100% sammenlignet med da jeg plugget inn rett etter hjemkomst (16:56-00:54 vs 21:13-05:20), og i natt var det -21.2 på det kaldeste her.
Har begynt å lade kl 23 med 32A. Ut fra TeslaBjørns video tenker jeg at kanskje de første 3 kWh går til oppvarming av batteriet. Deretter lades batteriet med 15 kWh (dagens forbruk). Så ladetap på rundt 20% pga kaldt batteri. Kan selvsagt redusere dette med å lade skjeldnere, f.eks annen hver dag. Da blir tapet bare 10%.
#41
XC40-EV / Sv: Erfaringer med feil og mangler
torsdag 11. februar 2021, klokken 23:19
Sitat fra: erlend_oyen på onsdag 10. februar 2021, klokken 10:53
Noen flere her med denne versjonen som opplever at varme pumpa ikke starter første gangen man bruker bilen om morgenen, eller første planlagte oppvarming?

Spør du om varmepumpa eller om kupéoppvarming generelt? Det er vel umulig å vite om den varmepumpa er aktiv eller ikke. Ventilasjonsanlegget og varmluft virker - men forhåndsprogrammering virker av og til ikke - selv etter 5. februar oppdatering.
#42
Jeg fortsetter tråden. Jeg ser TeslaBjørn studerer dette i sin Model 3. Mye energi går med til å varme batteriet og vedlikeholdsvarme det ved lading på lav strømstyrke og kaldt batteri. Så der går kommentarene på at det er best å lade rett etter man har parkert. I mitt tilfelle har vi bare kjørt 30 km i løpet av dagen, så batteriet er vel knapt varmt uansett.


https://youtu.be/Zpp0iQC5xxc
#43
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:50
Har du Zappi ladestasjon kan du lade med 6A til midnatt og full effekt fram til morgenen; helt automatisk. 😉

Ja, smart lading er nok tingen. Tibber koblet til Volvo on Call appen løser nok også problemet (når appen en gang er ferdig). Eller så kan jeg bare gå ut om kvelden og plugge til.
#44
Sitat fra: Orbit på tirsdag 09. februar 2021, klokken 15:19
Det varierer veldig mellom biler. På mange biler er det (ved hjemmelading) så lite økt motsand i kaldt batteri at det i praksis er helt neglisjerbart ekstra energiforbruk som forsvinner som ladetap.
Så du sier at om jeg lader et kaldt batteri med 2,3kW eller 7,4kW, så er ladetapet i begge tilfeller i praksis neglisjerbart? Jeg kunne nesten tenkt meg å testet dette ved å lade på en offentlig type-2 AC på 11kW og med lavere effekt og se hva ladetapet er. Men hvis noen allerede har erfaring med dette, sparer jeg meg for bryet.
#45
I disse dager med -10 grader utetemperatur og høye strømpriser spesielt på ettermiddagen, hva er mest fornuftig når man kommer hjem kl 17 og skal lade 10-15 kWh innen neste morgen?

1) Sette bilen til lading kl 17 med 32A/230V mens batteriet fortsatt er varmt. Ladingen vil skje hurtig og lite energi vil trengst til å varme batteriet under oppvarming?
2) Sette bilen til lading kl 17 med 8A/230V. Batteriet er fortsatt varmt. Ettersom lading pågå hele natten, vil man dra nytte av lavere strømpris. Men vil mesteparten av energien gå til oppvarming av batteri i stedet for til opplading?
3) Vente med å koble bilen til lading til kl 23 og da lade med 32A/230V. Strømmen er da på det billigste, men batteriet er iskaldt og mye strøm går med til å varme opp batteriet igjen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA