Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Qlan

#16
Model 3 / Sv: "limited edition" Eller ikke?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 21:37
Skal det vel være en såkalt limited edition er vel dette noe fabrikanten selv definerer, om det f.eks. er satt et tak før produksjon på f.eks. 500 biler, og det produseres 500 stk - så er det vel en form for limited edition (om det er definert av Tesla). Om det derimot bare blir produsert 200 stk av en bil, fordi den fases ut eller forsvinner av andre årsaker ville kanskje ikke jeg definert det som en limited edition, men "bare" et produkt det ble laget få av. Limited edition er vel ofte spesielle utgaver hvor mengden defineres før produksjon, og evt. markedsføres som en limited edition - slik jeg tolker det, da ofte med 1/500 osv gjerne dokumentert et sted. Om jeg bestiller et produkt, og produsenten straks går konkurs - blir det i min verden ikke en limited edition av den grunn, dog et muligens sjeldent produkt - som i seg selv kan være artig å ha :) Dog, dette kan vel defineres på flere måter..
#17
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:24
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 21. januar 2020, klokken 22:00
Sitat fra: Qlan på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:09
Kommer veldig an på ser det ut til, jeg bestilte en hvit Performance m/ 20" originale vinterhjul den 20. Desember 2019 - 6. Januar 2020 hentet jeg bilen i Stavanger. Nå går det vel langt flere LR enn det gjør P, så de hadde nok sikkert noen P´r til overs - så med meg gikk det lynraskt! 2-3 uker må sies å være kjapt, kunne også hentet bilen på nyttårsaften, da ville det totalt vært 11 dager leveringstid! Fikk også anslått Februar/Mars når jeg bestilte, noe også en av de ansatte på Skøyen antok...


Da fikk du nok en bil som matchet din bestilling, som allerede var på vei til Europa.

16-17 dager er vel under halvparten av tiden båten bruker fra California til Europa:)

Jepp, jeg må nok ha hatt "maks" flaks! Hater å vente, og med tanke på hvor litt info man får underveis fryktet jeg lang ventetid.. Det hender jo det dukker opp noen inventory-biler også, så man kan jo være heldig. Jeg bor i Oslo, men den stod i Stavanger - så jeg blåste noen bonuspoeng og hentet den så kjapt jeg kunne, da fikk man testet langturegenskapene med en eneste gang også. Vært svært fornøyd, noe småplukk er det alltids (Det er jo en Tesla), men det har vært ekstremt lite. Ikke noe dårligere enn diverse nye BMW´r og Audier jeg har hentet opp gjennom årene. Problemet mitt nå er mangel på hjemmelader (foreløpig), hehe..
#18
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:09
Kommer veldig an på ser det ut til, jeg bestilte en hvit Performance m/ 20" originale vinterhjul den 20. Desember 2019 - 6. Januar 2020 hentet jeg bilen i Stavanger. Nå går det vel langt flere LR enn det gjør P, så de hadde nok sikkert noen P´r til overs - så med meg gikk det lynraskt! 2-3 uker må sies å være kjapt, kunne også hentet bilen på nyttårsaften, da ville det totalt vært 11 dager leveringstid! Fikk også anslått Februar/Mars når jeg bestilte, noe også en av de ansatte på Skøyen antok...
#19
Model 3 / Sv: Rakle/ulyd foran M3P
onsdag 15. januar 2020, klokken 20:03
Sikker på at det ikke kommer fra døren på høyresiden? Jeg hadde en vibrasjonslyd fra min høyre side, fant da ut at "innerdøren" ikke var festet nok til selve dørbladet, holdt på å gjøre meg gal. Er tydeligvis festet med noen form for "klips" som smekkes sammen. Evt. sjekket elementet i høyttalerene oppe ved hjørnet av førerdøren, disse kan være løse og skape litt rakling.
#20
Model 3 / Sv: Forsikring model 3 Performance
tirsdag 14. januar 2020, klokken 17:57
Aldri hatt bil på meg tidligere (vært skiløper, så hatt sponsorbil - deretter firmabil) Fikk 60% hos Storebrand, Superforsikring, 12 000 km, felles garasje, Bærum, alle over 24 og 8000 egenandel mener jeg å huske - kom på 10 200 i året. Føler det var en fin pris! :)
#21
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 11. januar 2020, klokken 18:24
Sitat fra: castortroy på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:16
Har du sjekket hvordan listen rundt døren sitter på? Er den annerledes en listene rundt de andre dørene? Ser den riktig limt/festet ut?

Heisann!

Jeg sjekket alt av lister, alt ok - tror imidlertid jeg til slutt har funnet ut av problemet (må bare litt mer kjøring til først). Etter å ha omtrent gått over alt som er på døren, med klemming, dunking og diverse forsøk etter å finne noe løst eller som kan lage "ulyden" sjekket jeg til slutt hvordan "innsiden" av døren på førersiden, som foreløpig er lydfri var festet til selve døren - her fikk jeg meg en liten overraskelse, på passasjerdøren kunne jeg løfte innmaterialet (innerdøren) ca. 1,5 løs fra selve døren (metallet) nede ved høyttaleren i døren. Slik var det absolutt ikke på førersiden, der satt det tight og fint mot selve dørbladet. Kastet meg i bilen inn til Tesla på Skøyen for å sjekke deres modell 3 i utstilling, og da kom mistanken min frem - der var det ikke slik. Ga innsiden noen gode små dunk, og kunne da høre den smekke på plass, måtte imidlertid treffe på riktige punkter. Nå sitter innermaterialet mye bedre fast i selve dørbladet, så mest sannsynlig er det noen klips/festeanordninger som ikke har vært klemt nok sammen. Da har nok disse blitt liggende å gnikke mot festeanordninger inne i døren, som da har skapt lyden - når jeg da har dratt innerdøren mot meg (innover i bilen) har da lyden forsvunnet - noe som stemmer bra da jeg nok da har dratt festepunktene nok bort fra hverandre til at lyden opphørte.

Så greit å sjekke for de som kan ha små ulyder i dørene sine, at dørblad og innermaterialet faktisk sitter godt nok sammen. Håper virkelig dette er løsningen hos meg, for slike små lyder gjør at jeg omtrent mistet lysten til å kjøre bilen.

Takk for alle gode tips! :)

/Eirik
#22
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:08
Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:03
Sitat fra: Qlan på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:43
Imidlertid får jeg ikke lyden bort, den forsvinner imidlertid når jeg såvidt trekker døren mot meg (inne i bilen),
Er du sikker på at det ikke er passasjersetet ?? - og at du er borti det når du drar i døra.

Takk for svar!

Har testet både å lene meg over fra førersetet og dra i døren, samt sitte i passasjersetet, og lyden kommer Defintivt fra døren - ved begge tilfeller forsvinner lyden når man trekker lett i døren. Leste om at setet kunne potensielt lage lyd, så har testet det. Og siden den forsvinner umiddelbart ved litt "trekk" i døren, så virker det som om det definitivt kommer derfra. Ekstremt irriterende, jeg har "lyd-noia" når det gjelder biler, og spesielt på denne hvor man har lite av annen støy utover hjul/vær og vind..   :(
#23
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:43
Hentet meg en splitter ny Model 3 P i går, kjørte den fra Stavanger til Fornebu - må si det virker meget bra, jeg har imidlertid en svært irriterende lyd i passasjerdøren. Jeg har i dag gått over gummilister (silikon), og festet elementet bedre inne i coverene sine på høyttalerene ved ruten i dørene. Imidlertid får jeg ikke lyden bort, den forsvinner imidlertid når jeg såvidt trekker døren mot meg (inne i bilen), det er snakk om svært lite kraft som skal til for at lyden forsvinner, har også prøvd å "røske" litt forsiktig i dørhåndtaket innvending. Da blir lyden mindre, men den kommer tilbake.. Utover dette vil jeg si bilen er svært bra, hadde sikkert 10 fantombremsinger når jeg kjørte på ACC, hvor jeg hang i stroppen, som var svært lite behagelig. Har nå oppdatert til siste programvare, da bilen ikke hadde helt nyeste. Håper dette hjelper, ellers er lister og panelgaps ganske så bra, med unntak av den ene døren hvor listene ikke flukter, dette tok de dog bilder av og skal utbedre.

Så også noen mikroskopiske lakkfeil (støvkorn e.l.) i lakken, men alt i alt veldig bra. Jeg visste at det mest sannsynlig ikke kom til å være perfekt når jeg hentet bilen, men så langt virker det veldig bra. Bilen står ikke noe tilbake fra tyskere som jeg har kjørt siste 15 årene, men de har fortsatt litt å gå på i "opplevd" kvalitet, i forhold til panelgaps og slikt - men alt i alt må jeg si meg fornøyd.

Noen som har noen tips i forhold til lyden i døra, eller vært borte i den? Det er en "vibrasjonslyd/klakkelyd".

Takk! :)
#24
Model 3 / Sv: Brukt Model 3
lørdag 04. januar 2020, klokken 22:34
Sitat fra: Kjettern på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:23
Sitat fra: z4rd på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:14
Du får kliss ny LR med vinterdekk og felger, samt hengerfeste (hvit pearl) for akkurat 500k.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg solgt bilen privat selv før kjøp. Det er ingen kroner å spare på å levere innbyttebil :)

En ny Model 3 er definitivt bedre enn de første som ble produsert. Vært en rekke utbedringer, blant annet mht støydemping osv. Samt at du får nå 2020-modelllen.

Det er i alle fall mitt råd og syn på saken. Lykke til med biljakt! :)

Hmm ja det høres jo ikke så dumt ut! Men er høyttaler pakke og premium interiør inkludert til 500k? Når jeg går på bestilling av tesla så får jeg kun opp valg om felger, hengerfeste og AP..

Det er fordi de andre tingene er "standard". Bestilte selv en Performance for knappe to uker siden, skal hente den på mandag - gikk lynraskt. Den kom på ca. 550 med originale vinterhjul (35k), kikket også på en "lett" brukt M3, men bruktprisene er håpløse, så langt bedre å kjøpe ny. Ikke minst mtp. garanti, og følelsen av å være første eier av bilen (synes jeg).
#25
Lading av Tesla / Sv: Når kommer første V3 supercharger i Norge?
fredag 03. januar 2020, klokken 18:13
Dette kan bli spennende ja, såvidt meg bekjent byttet ikke Apple iPhonene til folk når de gikk vekk fra den gamle pluggen over til lightning. Så jeg tror ikke de har noe juridisk bindende over seg her, selvsagt er dette et produkt i en helt annen prisklasse - så jeg har selvsagt ikke noe belegg for det. Bare føler at man "ofte" havner i slike situasjoner hvor ting endrer seg, og at vi ofte kan bli sittende igjen med ulempen. Teknologien går "dessverre" fort..
#26
Bestilling og levering / Sv: Tesla Model 3 - Betalingsprosess?
mandag 30. desember 2019, klokken 21:12
Tok for moro skyld en test og gikk igjennom prosessen en gang til, nok engang godkjent søknad og Santander sendte meg tilbake til "Min Model 3" side, og fikk mail fra Santander (lik som den jeg la ved i forrige innlegg), så det er ganske tydelig at dette er noe "nytt" fra de.. Det står dog "Fortsett" på siden slik det gjorde tidligere, så da får jeg bare regne med at dette er i orden, og at Delivery tar kontakt for å bekrefte :)

Ikke vet jeg noen annen mulighet.. Hehe.. Jeg elsker å gjøre det meste via Pc´n, men jaggu er det noen ganger enkelt å ha et menneske å prate med :)

/Eirik
#27
Bestilling og levering / Sv: Tesla Model 3 - Betalingsprosess?
mandag 30. desember 2019, klokken 21:03
Heisann!

Takk for svar!

Når jeg trykker "Fortsett", så kommer jeg bare til samme siden (søke om lån), selv om jeg allerede har fått denne mailen fra de, og jeg trykket "Fortsett" der sist og ble videresendt til lånesiden til Santander. Den starter da bare prosessen på nytt igjen.. Det står jo forsåvidt der at Tesla Delivery vil kontakte meg, men synes bare det var litt rart med tanke på at alt annet er i orden på siden der.. Se gjerne vedlegget.

Takk for hjelpen! :)

Mvh
Eirik
#28
Bestilling og levering / Tesla Model 3 - Betalingsprosess?
mandag 30. desember 2019, klokken 18:32
Hei!

Jeg fikk akkurat en telefon om at min nye M3P var klar for henting i Stavanger neste mandag. I den forbindelse lurte jeg på om det er en ting dere kan hjelpe meg med; jeg valgte lån via Santander inne på Min Model 3 Bestilling.
Dette er da godkjent fikk jeg mail om fra Santander kort tid etter, men jeg har ikke fått noen faktura på egenkapital, eller noen annen form for "bevis" utover mailen fra Santander. Er det slik at Tesla tar resten av prosessen? Med tanke på at bilen allerede skal hentes om en knapp uke, så ville jeg jo tro at egenkapital og slikt skal betales.. På min side står det også slik (se bilde). "Send inn kredittsøknad" er jo allerede gjort, så jeg begynner da å lure litt - med tanke på at alle andre "bokser" er tikket av, mens Betalingsmetode ikke er det.. Kjedelig å skulle hente bil, også viser det seg å bli krøll med dette..

Tusen takk for hjelp! Første Tesla for meg, og er vant til å forholde meg til en selger - ikke en ren nettside.. :)

Mvh
Eirik
#29
Lading av Tesla / Sv: Lav lading / KW på supercharger med model 3
mandag 23. desember 2019, klokken 13:09
Ypperlig! Da blir det slik en liten periode fremover, Sameiet her han ingen anelse ang. Elbiler.. De krevde fortsatt Salto-ladere her, selv om jeg har prøvd å forklare de i 2 uker nå at disse ikke eksisterer lenger..  Vet dere forøvrig om det går an å "prøve" seg på en "Inventory" bil, dersom den er identisk med den man har bestilt? Altså, ringe Tesla å høre om man kan få den - dersom den er identisk. Har også bestilt originale 20" vinterhjul, men dette regner jeg med er noe de kanskje fikser lokalt her i Norge, og som ikke leveres med bilen fra USA.

Takk for alle gode svar! :)

Mvh
Eirik

Sitat fra: Jarletu på søndag 22. desember 2019, klokken 18:09
Bra lademuligheter på Fornebu senter(gratis)
Bare legge handling din der.
:)

Sitat fra: Qlan på lørdag 21. desember 2019, klokken 23:40
Hei!

Jeg har akkurat bestilt meg min første elbil, en Tesla Model 3 Performance. Bestilte i går, så venter spent på når levering kan finne sted :)

Jeg har imidlertid et spørsmål, som kanskje en av dere kyndige her kan svare på:
Jeg har dessverre ikke mulighet for hjemmelading nå her jeg bor (leier leilighet, i sameie på Fornebu - så mye regler rundt dette). Bilen vil imidlertid stå i oppvarmet fellesgarasje hele året, og tenkte derfor litt på dette rundt varme av batteriet før jeg evt. kjører bilen bort på Circle K for lading der. Som helt ny gamet her, og ja - jeg har forsøkt å søke, men med en flom av tråder o.l. er det ikke så lett å finne ut av alt. Hva er "optimal" temp for batteri for å kunne lades med høyest mulig hastighet på en 50/150 KW lader? Når det gjelder ladetid, hvor lang tid ca. er det normalt at en bruker på f.eks. 20 - 80% Lading på en 50/150 Kw stasjon? Håper å få en avklaring rundt hjemmelader raskest mulig, men er redd det kan ta litt tid - er heller ikke så veldig gira på å bruke 20 000 på en hjemmelader for et sted jeg skal bo i maks 1,5 år til.. Takk for svar, og ja - jeg kunne sikkert ha søkt enda bedre, men noen ganger er det bedre på spørre de som har førstehåndskunnskap om disse tingene :)

Mvh
Eirik
#30
Lading av Tesla / Sv: Lav lading / KW på supercharger med model 3
søndag 22. desember 2019, klokken 10:52
Tusen takk for svar! Da ble jeg litt klokere allerede - alt hjelper. Man kan bli litt "svimmel" av all informasjonen om lading osv, når man er ny i dette gamet. Anser meg selv som ganske så teknisk intr. og kompetent, men dette er på en måte å åpne en ny dør til noe man ikke har drevet noe særlig med. Jeg har prøvd å laste ned det meste av apper og slikt for å sjekke lademuligheter, ser jo til min overraskelse at Fornebu Senter faktisk har 21 stk 22KW ladere der, og 4 timer gratis parkering (jeg er så heldig at Fornebu S er min nærmeste nabo - 200 m unna). Dermed kan det fungere som en nødløsning i enkelte perioder - heldigvis nærmer vel fort våren seg før jeg får bilen, så da er kanskje også litt varmere i været.

Jeg har en Schuko tilgjengelig i perioder her i området, men denne tror jeg bare er på 10 a, og etter alt jeg har lest om hvor "skummelt" dette er rundt på alle forum, blir man jo nesten nervevrak av å ikke kunne sjekke kontakten hver halvtime for varmgang.

Skulle gjerne installert lader her hjemme, og driver å sjekker litt pris - for utleier bør dette være positivt for fremtiden uansett med tanke på utleie. Og hvis jeg skulle få montert en slik lader - kan man ta den med seg igjen? Altså bare montere ned ladeboksen og erstatte den med f.eks. et schuko-uttak? Vi er begrenset til 16A lading her i kjelleren uansett. Om jeg må ta kosten selv, så virker det litt mer fornuftig enn å bla opp 20 000 som blir stående igjen når jeg flytter herfra om 1,5 år. Vi er også låst til å bruke Salto-boks her, men utifra hva jeg har funnet så eksisterer ikke de lenger, nå er det eRange eller noe slikt som har tatt over. Styret har ikke oppdatert retningslinjene siden 2017 - så har etterspurt mer info, men - ting tar tid (forståelig nok i julen)!

Tusen takk for alle gode svar, det setter jeg pris på. Ikke alltid lett å være førstereis-gutt!

God jul alle sammen!

Mvh
Eirik
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA