Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Qlan

#1
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
mandag 03. januar 2022, klokken 22:31

[/quote]
Vi skulle uansett hatt muligheten til å logge ut alle innloggede tredjeparts-brukere fra Teslakontoen. Og at de etter dette måtte logge inn på nytt. Har en mistanke om at allerede innloggede "apper" ol. ikke må logge inn selv om man endrer passord. Litt usikker på om alle må logge inn på nytt når man aktiverer Tostegs-autorisering. Noen som har prøvd?
[/quote]

Helt enig! Jeg opprettet 2FA nå, men usikker på om det påvirker noe med tanke på at jeg allerede hadde endret passordet på brukeren min, men likevel hadde "appen" tilgang til bilen.. Burde absolutt vært en liste inne på nettsiden hvor man kunne fjernet tilgang e.l. på tidligere innlogginger, slik som man kan på en mengde andre tjenester. Er jo ekstremt mange som bruker Tesla API, og dermed er en potensiell risiko slik jeg ser det, og Tesla skjønner jo særs lite av dette.. Verken Charge-teamet eller Serviceteamet jeg har snakket med skjønte noe som helst av dette, så jeg får ringe de i morgen og høre hvordan de kan få fikset dette for min del i alle fall. Nå har jeg snart brukt en uke på å finne ut av dette, og det samme har Tesla - selv om jeg nevnte dette som en potensiell feilkilde når vi begynte å feilsøke, men de avfeide det ganske kjapt ettersom jeg hadde endret passord, men nå har jeg jo "bevist" at dette tydeligvis ikke er nok. Ser flere på amerikanske forumer har skrevet noe om at V3 Tokens (som har noe med API-tilgang å gjøre) tydeligvis beholder tilgangen sin til tross for passordbytte..
#2
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
mandag 03. januar 2022, klokken 22:14
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 21:56
Slått på 2fa?

Nei, jeg har vel forsåvidt ikke gjort det - gjøres det på nettsiden? Har ikke tenkt over det, siden alt bare har fungert! :) Det er akkurat slike ting som dette som gjør min far livredd for å gå over til elbil, hehe.. ;)
#3
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
mandag 03. januar 2022, klokken 21:28
Update:

Hentet bilen hos Tesla, de finner ingenting galt - prøvde å lade her hjemme, og vipps virket den........ i 10 min. Etter mye testing og lesing av diverse forumer rundt på nettet, og ha prøvd å logge inn/ut, slette bilen fra Jedlix o.l. mistenker jeg at det ligger noe her. Gikk ut i bilen og deaktiverte "Mobile Access" eller hva det heter, lader nå bilen helt strøkent på 3. timen. Virker som en app har "låst" et signal til bilen på denne lokasjonen, og overstyrer hvordan bilen skal lade. Til tross for bytte av passord på tesla-kontoen, fjerning av bil fra appen, utlogging av appen, og sletting av appen fortsetter dette å skje har jeg forsket meg frem til, så jeg må høre med Tesla de kan fjerne alle tilganger til kontoen min (tilgang til API´en). Uansett noe skummelt at en app har tilgang til bilen etter at alt er fjernet, og til og med passordet er endret på Tesla-innloggingen. Bilen prøvde til stadighet å lade, men stoppet etter kort tid, så prøvde igjen, så stoppet - og slik holdt den på i det evige. Nå lader den helt strøkent! Så hvis noen andre her møter på dette problemet, tror jeg løsningen ligger i en eller annen bug i enten en App, API eller en god kombinasjon av alt dette sammen med siste oppdatering fra Tesla (44.25). Det merkelige er at dette har fungert strålende i 2-3 mnd, helt til siste oppdatering av bilen.. Noe som selvsagt kan være en tilfeldighet.. Men, i alle fall et tips å ta med seg!
#4
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
torsdag 30. desember 2021, klokken 17:52
Sitat fra: Tesla65 på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:49
Om det er 230V anlegg, så kan jordfeil også være årsak til lade problemer!

Det er 230V anlegg her ja, men ville ikke boksen gitt en feilmelding da? Og hvorfor vil Model S lade uten problemer? Alt annet i hele huset her fungerer tipp topp, alt fra følsomme data-komponenter, til lyd/lys/anlegg osv. Så utelukkende min bil som krangler.. Just my kind of luck, hehe..
#5
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
torsdag 30. desember 2021, klokken 17:50
Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:26
Sitat fra: Qlan på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:03
Men uansett skulle den vel ha ladet via UMC?
Eneste jeg kan tenke meg er at det er noe lokasjonsbasert som har bugget.

Ja, det er det jeg også lurer på.. Har bare brukt Jedlix siste par mnd. forøvrig uten noen problemer, men nå er det noe veldig rart på gang, så jeg fjernet koblingen til bilen og byttet passord på Tesla-portalen, og dette hjalp ingenting. Det som er merkelig er at om den blir stående i, så prøver den å starte lading, før den slår over til blått lys igjen etter 20-30 sekunder, og slik holder den på i det evige.. Lader i 20-30 sek, så blått i 2 min, så lader i 20-30 sek igjen..
#6
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
torsdag 30. desember 2021, klokken 17:03
Hei!

Takk for mange gode forslag! Har forsøkt å endre strømtrekket, det påvirker ingenting - og siden den verken lader på UMC eller TWC virker det ikke som strømtrekket er problemet. Bilen står hos Tesla i Drammen for videre utredning, de fant ingenting feil i første runde - men i går kveld ringte en fra Charge-avdelingen meg opp (forøvrig ekstremt god oppfølging, kudos!) Han ønsket at de skulle la bilen stå koblet til TWC hos Tesla over en lengre periode, for å se om feilen kom tilbake - han syntes dette var meget merkelig og trodde ikke det hadde noe med min setup her hjemme å gjøre, da verken TWC eller UMC fungerer på forskjellige kurser. Forøvrig har loanern her hjemme ladet på TWC i 4 timer nå uten et eneste problem, noe den forøvrig gjorde 1 time etter at jeg hadde levert min M3 til Tesla også - så det virker ikke som problemet ligger her hjemme hos meg. Min M3 ladet plutselig 10 Kwt med energi før den "klikket" igjen rett før jeg kjørte den til Tesla, da startet den og stoppet igjen, og slo over på blått lys etter 30 sekunder med lading, og UMC fungerte heller ikke. Kan være en dårlig kontakt eller en sensor et eller annet sted uten at jeg skal spekulere for mye i dette. Ingen apper er linket opp til bilen lenger heller, men kan noe slikt lage kødd etter at det er deaktivert og passordet på Tesla-kontoen er skrudd av? Men uansett skulle den vel ha ladet via UMC?
#7
Lading av Tesla / Sv: 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
onsdag 29. desember 2021, klokken 21:23
Har deaktivert alt som er, prøvd å skru det på, skru det av - prøvd alt mulig. Ikke gjort en eneste endring heller på noen av innstillingene, og plutselig så lader den 10 kwh, før det samme skjer. Så det er ekstremt merkelig! Får hente den i morgen og teste videre, greit irriterende med en el-bil som ikke vil lade..  :laugh:
#8
Lading av Tesla / 2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC
onsdag 29. desember 2021, klokken 20:37
Heisann! Har en 2020 M3P som har tuslet 40 000 problemfrie km, men nå har det oppstått et merkelig problem her. Bilen har vært ladet på en Gen 3 TWC uten problemer siden i sommer, men nå starter den bare å lade i en liten stund før den stopper ladingen og laderen lyser blått (som jeg har forstått betyr at den kommuniserer med bilen). Starter så lading fra appen, så går det et par min. og den stopper igjen, uten noen feilmeldinger på verken bil eller lader. Har også forsøkt UMC på en annen krets, der lyser alt grønt - men ingen strøm trekkes av bilen til lading. Har forsøkt soft, hard og av-og-på på bilen, tatt sikringer, oppdatert TWC til nyeste versjon og det meste som går an. Har snakket med Charge-teamet til Tesla, som ikke skjønner noe av dette - så jeg leverte den til Tesla i går, SC fungerer fint - som passer bra med at det er ombordladeren som tuller her. De har så forsøkt å lade den på TWC hos seg, og mente det fungerte, og at feilen dermed lå hos meg lokalt. Ironisk nok fikk jeg en loaner - en Model S, som jeg da prøvde å lade på min TWC umiddelbart når jeg kom hjem, etter å ha slitt med min egen model 3 i 2 dager. Denne ladet med en eneste gang, og hadde ingen problemer, noe som får meg til å tro at dette absolutt ikke har noe med mitt ladeopplegg å gjøre, med tanke på at både UMC og TWC krangler med bilen. Er det noen her som har opplevd noe liknende som fant noen løsning?

Frykter jeg nå bare får igjen en bil hvor problemet faktisk er der, siden de ikke har testet dette over lang nok tid til å få feilen frem.. Har forøvrig deaktivert alt av lade-apper og lignende, samt endret passord på kontoen i forhold til tilgang.
#10
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 07. april 2020, klokken 19:39
Prøvde å søke litt her, men var uendelig mange tråder, så prøver:
I går og i dag vil ikke ladeluken åpne seg når jeg gir den et lite dytt, den fungerer imidlertid via Fob´n, men ikke ved berøring lenger.. Noen som har hatt denne feilen, og vet hva det evt. skyldes? Ved bruk av Fob´n åpnes den som vanlig, via skjerm har jeg ikke testet enda, men mistenker at det også fungerer. Det er først og fremst når jeg dytter på den at den ikke vil åpnes.. Mistenker en sensor som har tatt kvelden..
#11
Model 3 / Sv: Frigjøring av ladekabel
tirsdag 07. april 2020, klokken 16:27
Jeg kjøpte egentlig Fob´n fordi jeg synes det var en kul liten sak, samtidig som jeg liker å ha fysisk nøkkel til eventuelle ting (Selv om denne forsåvidt er elektronisk). Jeg hadde nok muligens heller ikke benyttet den om bilen ikke stod i en kjeller på Fornebu uten dekning, slik at jeg ikke får gjort dette på avstand, eller via noen programmering. Nå er jeg blitt veldig glad i fob´n, da jeg også opplevde at telefonen ikke alltid responderte slik jeg ønsket i forhold til at bilen faktisk låste opp når jeg tok i dørhåndtaket. Den er også veldig deilig i forhold til å åpne frunk/trunk ettersom jeg har installert "auto-åpnere" på disse tingene. Finne telefonen og åpne appen er da særs tungvindt. Men, jeg er helt enig i at det kunne vært en liten knapp bak der, som kunne løse ut - via samme system som dørene åpnes når man tar i de, ved hjelp av Bluetooth-tilkoblingen. Uten telefonen/nøkkel i nærheten ville ingen uansett fått låst den opp uten at man var i nærheten..
#12
Model 3 / Sv: Frigjøring av ladekabel
tirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Jeg gikk over til Fob´n.. Fungerer helt nydelig, med walk-away/coming funksjon blir det bare som å ha med mobilen, men et langt trykk på "trunk-knappen" gjør at bilen stopper ladingen og man kan dra ut kabelen uten noe mer trykking i verken app eller på skjerm, fungerer helt nydelig!
#13
Model 3 / Sv: Brett på sete
fredag 03. april 2020, klokken 21:42
Er det sidevangen på puten (altså ikke rygg-støtten), og er det mot døren, eller mot midtkonsollen?

Merker at jeg selv har en tendens til å få samme på min, riktignok på førersiden om jeg ikke tar vrikker en gang på rumpa etter at jeg har satt meg. Er ikke tjukk, eller spesielt kraftig over hekken, men tror rett og slett sidestøtten er såpass myk at den bretter seg litt inn når jeg setter meg inn i bilen, det er utelukkende på siden mot døren, så det kan være min "teknikk" når jeg setter meg inn i bilen ikke er optimal - dog har jeg aldri merket dette på andre biler jeg har hatt. Den er forholdsvis høy, og samtidig myk - så da opplever jeg at den faktisk folder seg inn om man ikke løfter rumpa høyt nok før man setter seg ned. For meg, som det ikke er noe merke hos, så har jeg bare lagt meg til at jeg må ta et lite "vrikk" for at den smetter tilbake på plass, og ikke blir "nedsitti", som jeg mistenker har skjedd hos deg! Noen løsning på det har jeg dessverre ikke, men mistenker at det ikke bare er oss to som har opplevd dette...
#14
Bestilling og levering / Sv: Tesla Model 3 - Betalingsprosess?
onsdag 12. februar 2020, klokken 18:54
Hei Erik,

Har du en oppdatering på hvordan det gikk? :) Du skjønner jeg er i akkurat samme situasjonen og lurer selv på om det er noe mer jeg må gjøre? Jeg fikk mail fra Santander om at var greit, men har ikke hørt noe mer og boksen for betalingsmetode er foreløpig ikke tikket av.
[/quote]

Heisann! Beklager sent svar, det kan jo være det er for sent nå - men det jeg gjorde var å ringe Tesla, de sendte da over en noe kryptisk faktura. Betalte da inn det beløpet som skulle inn som innskudd, og tok bare med betalingskvittering. Når jeg da kom til Tesla måtte de ringe inn til Santander for å få det satt i effekt, vet ikke helt hva som var galt - men de ordnet det der og da, så måtte bare logge inn med BankID og godkjenne diverse papirer. Alt ordnet seg, men ble litt frem og tilbake. Fikk også feil beskjed av Tesla, så endte med å betale innskuddet jeg skulle + 10 000 i reservasjonen, men dette var da ikke noe problem, det ble bare 10 000 mindre på lånet, de måtte imidlertid da ringe Santander igjen for å gjøre om dette, slik at alt ble riktig. Men, det ordnet seg. Så bare ta en telefon til Tesla, så skal det nok ordne seg :) Bare ta med lånesøknadsnummeret når du ringer de :)

Lykke til!

Mvh
Eirik
#15
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
fredag 07. februar 2020, klokken 23:42
Ikke nødvendigvis en feil, men kom på hytta nå etter noen timer kjøring og skulle lade bilen - siden vi skal være her i helgen og har en liten tur hjem satte jeg lading på schuko'n til å lade batteriet fullt - da er det ferdig til avreise. Imidlertid ser jeg i appen at maks er 98%, og ikke 100%.. bilen har gått rundt 1500 km, så synes dette er litt merkelig. Har ikke testet dette før, da jeg sjeldent lader til mer enn 80-85% Soc. Kan dette være en dårlig balansering, eller har jeg fått en dårlig batteripakke..? Ellers var dette første «langtur» til hytta med bilen, og er godt fornøyd med den. 185 km og 1000 høydemeter opp til hytta med forbruk på 45% (registrerte ikke trip'n på forbruket, la bare merke til prosent ved avreise og ankomst), det vil nok fort bety over 400 km selv med mange solide høydemeter i 3-5 minusgrader og fuktig vei, det synes jeg ikke er galt på en 3P, men likte ikke helt det med batteriet. Har dog ikke oppdatert til siste oppdatering enda, men vil ikke tro det skulle ha noen stor betydning.. er dette noe å «bekymre» seg over..?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA