Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ACCEPTUS

#61
Neste dag når jeg skulle kjøre hadde RR sunket til 95km (batteriet var blitt kaldt), etter diverse småkjøring i allslags vær ble sluttsummen 84km
#62
Jeg har 3stk mjauer, alle 2011modell, har testet rekkevidden på disse og alle sammen ligger på ca 85km rekkevidde nå på vinteren (mild vinter). Dette er bykjøring på 50 og 60km/t, diverse småkjøring på 1-2 mil, uten AC/varme, men varme i sete på. Alltid startet på kaldt batteri.
Antar sommer rekkevidde vil være 110km, både vinter og sommer 10km høyere dersom jeg hadde Starter på varmt batteri.
Glimrende bybiler 😀
#63
Lad opp 12v batteriet så er alt iorden igjen.
Svakt 12v batteri blir enda svakere ved kalde temperaturer.
12v batteriet lades kun ved kjøring og ved lading av fremdriftsbattetiet, dvs stopper og lade når fremdriftsbattetiet er 100% oppladet. Om du plugget i laderen feks kl 22, og lader med 16amp, stopper ladingen ca 03 på natten.
Da blir 12v batteriet nedkjølt og mister mye av kapasiteten frem til feks kl 08, og du skrur på fjernoppvarmingen som bruker siste rest av 12v batteriet.
#64
Bremserør i kobber kjøpte jeg på biltema. Nipplene gjenbruke jeg.
Dobbelkoneringsverktøy fra biltema hadde jeg fra før, ca 20år gammelt.
#65
Hei alle sammen. Jeg har ikveld byttet bremser ørene. Desverre fikk jeg ikke tatt noen bilder av prosessen, men kommer en enkel forklaring. Hele prosessen tok ca 3 timer.
Etter å løftet bilen i bukken, fjernet jeg begge dekslene under bilen, di store som dekker hovedsaklig batteriet.

Deretter åpnet jeg alle klipsene til bremser ørene jeg kom til, 2 fremme, 3 på siden langs batteriet og 1 bak på høyre side.
Så fjernet jeg begge bremser ørene, kuttet Di opp for å enklere fjerne di. Ca 1 meter måtte jeg la ligge igjen, som jeg ikke kom til, det går over batteriet, for å komme fra venstre til høyre side.
Så trakk jeg nytt til venstre side, frem til bak, koblet/konet dette, og tilkoblet.
Deretter trakk jeg det neste samme vei, men når jeg gikk tak i det bak, førte jeg det over til høyre side, konet og koblet dette. Etter litt bøying/luring/luring og fikling så dette bra ut.

Klipset rørene tilbake i festene sine, luftet systemet og skrudde på igjen dekslene.
Vipps var jeg ferdige etter ca 3 timer.
#66
Gi beskjed om du er int.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168492136
2011 februar modell
Ca 75000km
#67
Her er den siste landingen 😀 Blir spennende å se realistisk kjørelengde 😀
#68
Jeg skal utføre dette Di neste dagene. Tidligere har jeg byttet hele bremserørene iforb med bytte av celler i batteri.
Nå skal jeg vurdere om jeg tar ned batterikassen og gjør det skikkelig, eller om jeg tar den lette utveien.
Å ta ned batterikassen pluss bytte bremserør tar ca 4 timer totalt. Dersom jeg klarer å bytte Di på 2 timer uten å ta ned kassen, blir det valget.
Valget taes når mjauen henger i bukken.
Holder dere oppdatert når dette er utført, gjerne m/bilder.
#69
Jeg kjøper den også gjerne for 20k som delebil 😀 holder til i Stavanger. Disse bilene ligger på rundt 40k på finn med denne km stand og 2011 2012 mod. Noe høyere i Rogaland, gjerne 45-50k grunnet nye bomringen og ryfast åpning. Mulig prisene synker ila året grunnet mye nye belbiler på markedet.
#70
Ja det stemmer. Bukk og trillebord til å sette batterikassen nedpå, i utgangspunktet er det enklest å sette batterikassen ned på noen paller og foreta "inngrepet" under bilen på en stasjonær plass. Da er det myyyyye enklere å remontere batterikassen i bilen uten å justere det på plass.
1gang jeg utførte dette brukte jeg ca 7 timer, 2 gang jeg utførte dette (på samme bil) brukte jeg 4 timer. Fra start til ferdig, inkl rydding 😀
#71
Ser lovende ut mtp SOC og RR, bilen står til lading:
#72
En gledens dag. Testet rekkevidden idag etter å ha byttet 3 celler til forrige helg, kan nå med glede rapportere 83km rekkevidde. Antar dette vil i tillegg stige noe når bms'en får justert ned di 3 nye cellene som ligger pr dags dato ca 0,02volt høyere enn di andre når fullladet.
#74
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Motor til miev / ion
søndag 22. desember 2019, klokken 10:17
Hei. Har du fremdeles motor og/eller girkasse til salgs? Mvh Tommy
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA