Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Wabby

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
16
Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Dette er ekstremt kynisk. De vet at flere og flere innser at Ohmia er en elendig løsning, men for utbyggere blir det en billig løsning der de kan kutte kostnader og likevel "tilby lading".

Ohmia og utbygger inngår altså i en allianse der begge tjener penger på å svindle boligkjøpere.

Er det lov? Sikkert. Burde det være det? Nei.

Høres ut som fortum og fjernvarme i Oslo. De kommer kuk i hånd sammen med OBOS og leverer en 10 års avtale samtidig som de har balletak på ENOVA som nekter støtte på bergvarme pga fjernvarme finnes som alternativ.
For å ikke snakke om at samtlige avsuger NVE for en konsesjon som baserer seg på strømpriser... Som gjør at fjernvarme vil bli bare dyrere og dyrere nå som vi har blitt skakkjørt av ACER. HOI!!!

17
Model 3 / Sv: Hva har du gjort med din TM3 i dag?
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 08:57 »
Hadde en herlig opplevelse i går når jeg skulle lade ved en Tesla-lader på Circle K på utsiden av Bamble.
Som vanlig, kjører til lader, stikker inn kabler, lader... - Det bare fungerer :-)

Så ser jeg noen vet en CK lader som sliter med å få starte, roter i apper, knoter med brikke osv. Herlig....
Hjalp dem ved å låne min brikke, det fungerte.

Ellers så har jeg prøvekjørt Ioniq5 og IX3 i går. Ioniq5 var mest siden jeg kjenner daglig leder, men IX3 for å kjenne hvordan BMW har løst sin elektriske drivlinje.
Krabbekjøring, stop/start var veldig skuffende, ikke så silkemykt som Tesla. Hogger veldig på mekaniske bremser bak for å holde og henger litt når den skal slippe.

18
Model 3 / Sv: Bruk av spenningsomformer 12V til 230V
« på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 10:59 »
Bør være grei skuring dette.
Men nå ser jeg en del el-biler har hatt problemer med å holde liv i 12v batteriet, så virker som at ombordladeren til enkelte biler er noe slapp.

Men har ikke sett at dette er et stort problem på Tesla.

19
Model 3 / Sv: Forhåndsgodkjenning av estimat for sjekk av bil. Kan det unngås?
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 08:43 »
Ikke noe å bekymre seg for sånn egentlig.

Men har du montert senk, så kan dem si at foringene(f.eks) er blitt ekstra slitt pga du har montert senk, og da dekkes ikke av garanti.

20
Model 3 / Sv: Familiebil ?? Erfaringer
« på: Torsdag 13. Mai 2021, klokken 21:09 »
Bilen er gullegod på mange områder.

Men selv har jeg hatt 10 år med hatchback og stasjonsvogn før dette. Når jeg kom over til Model3 så kjenner jeg irritasjonen med å ha en trang åpning i bagasjen.
Mitt tips er å låne en og gjøre en vurdering av den selv.

Jeg er veldig glad i min 2021 TM3P og jeg ser nok for meg å ha den noen år... Men jeg kommer aldri til å ha en TM3 igjen, nettopp pga dette... Har alt hatt noen få turer hvor jeg har gått på noen smeller på Ikea blant annet.

Neste bil blir nok en I4, evt en annen bil med større åpning i bagasjen. 

21
Model 3 / Sv: Body Kits for Tesla Model 3 improve range by 13% at 70 MPH
« på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 15:18 »
Senk vil muligens hjelpe. Det er testet på model 3 i Tyskland på autobahn med merkbare forbedringer.

Men ikke så voldsomme tall som påstås av unplugged
https://cleantechnica.com/2019/07/16/lowering-the-tesla-model-3-increases-efficiency-an-astounding-7/

22
Model 3 / Sv: Nye baklys (3.djepart) Harry eller kult?
« på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 13:49 »
Syns dem var kule. Kan fort ryke på dem selv, var jo ikke mange lappene for de lampene heller... 3500NOK

23
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 09:00 »
Det var jo rimelig jevnt. Men en med 19" og en 20" og forskjellige dekkmerker er kanskje avgjørende da?

Det har faktisk en del å si. Tyngre felg gir mer motstand.
Mener å huske noen sa at hvor hver Kg tyngre en felg er, så er det som å ha 40kg ekstra inn bilen.
Derfor tar mange som kjører på bane å velger mindre felger og mer dekk. 18" f.eks

24
Model 3 / Sv: Dårlige opplevelser med brukt TM3
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 09:46 »
Har forstått at Tesla ikke utleverer tidligere servicer/rep av bil som tilhører tidligere eier.
Så ved kjøp privat ville jeg nok bedt vedkommende å hente ut en liste av samtlige SC besøk for historikken sin skyld.

25
Model 3 / Sv: Åpne hanskerommet mens man ser på Netflix
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 09:31 »
Hvem trenger hansker mens man ser på Netflix ;) :P
Kanskje vaselinflaska ble glemt å ta frem?

26
Så rart...
Jeg går inn på https://www.tesla.com/no_no/model3
Velger performance
Så trykker jeg på den lille hvite arkfanen i bunnen og ser pristilbudet.
Sitat
Lær mer
Bilpris kr. 548.042,- Egenkapital kr. 120.000,- Flytende nominell rente 2,49% i 36 mnd, deretter markedsrente i 60 mnd. Eff. rente er 3,06% ved lånebehov kr. 428.042,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 482.511,-

Sitat
Lær mer
Bilpris kr. 548.042,- Egenkapital kr. 200.000,- Flytende nominell rente 2,19% i 36 mnd, deretter markedsrente i 60 mnd. Eff. rente er 2,88% ved lånebehov kr. 348.042,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 389.694,-


EDIT:
Fant ut av det... Performance har mistet kampanjen. LR og SR har fortsatt kampanje

27
Kommer fortsatt opp med 0.25% i konfigurator.
Da skjønner jeg ikke hvor i verden du er. For uansett hvor jeg tester og ser så er har dem skrudd opp renta.

28
Ser ut som 0.25% kampanjen er fjernet også, så dumt for dem som satt på gjerdet å ventet for lenge.

29
Model 3 / Sv: Acceleration boost på 2021 model 3
« på: Fredag 09. April 2021, klokken 13:55 »
Bare for å sette det i perspektiv: det er 0,5 sekunder vi snakker om for 18500,-
Spar heller penga til en P?

Dette er jo et kompromiss for de som egentlig vil ha TM3P, men som samtidig vil ha hengerfeste. Da mangler man riktignok track mode, som vel er den ene store, viktige forskjellen. Bremser og dekk kan man jo oppgradere, og også effekten litt her. Da er det jammen ikke mye annet som skiller en P fra en oppgradert LR.

Spoiler
Senk
Felger
Brembo bremser
Trackmode
Axx
Pedaler

Så det er en del forskjell....

Hiver du på senk på en LR så ryker en del garanti....

Så, i tillegg til det jeg nevnte, så var det spoileren som jeg glemte av, men som man nå får kjøpt løst, og senk, som vel ikke veldig viktig for de fleste.

Axx oppfatter jeg som en fancy måte å skrive aks på, og det er jo den forskjellen som reduseres med den pakken som omtales. LR har og pedaler, men det er kanskje noen litt mer fancy pedaler du mener, som og er mulig å kjøpe.

Så da er det altså litt aks, litt senk (kan utføres på egen risiko) og trackmode som i utgangspunktet er forskjellene man ikke kan betale seg til som endring på en LR for å få "P" med lovlig hengerfeste. Altså, om man skal bestille seg helt ny bil.

Du snakker veldig "på vegne av andre", uten å ha peiling. Jeg valgte selv P av den enkle grunn for senk var en del av pakken. De som velger P er for at den har et visuelt mer sportslig utseende, og da er senk viktig. Bil på stylter er ikke pent.
Å komme i krøll med Tesla pga 3part modifisering er noe du ikke har lyst til med en ny bil.

Men høres jo ut som du er ekstremt opptatt av hengerfeste, så ja.... Velg LR da.
Men å pimpe en LR til å bli lik P er etter mitt syn bortkastet penger.

Som bruktbil hadde jeg alltid valgt en umodifisert bil over en som er pimpet i huet og ræva.

30
Model 3 / Sv: Acceleration boost på 2021 model 3
« på: Fredag 09. April 2021, klokken 13:01 »
Bare for å sette det i perspektiv: det er 0,5 sekunder vi snakker om for 18500,-
Spar heller penga til en P?


Dette er jo et kompromiss for de som egentlig vil ha TM3P, men som samtidig vil ha hengerfeste. Da mangler man riktignok track mode, som vel er den ene store, viktige forskjellen. Bremser og dekk kan man jo oppgradere, og også effekten litt her. Da er det jammen ikke mye annet som skiller en P fra en oppgradert LR.

Spoiler
Senk
Felger
Brembo bremser
Trackmode
Axx
Pedaler

Så det er en del forskjell....

Hiver du på senk på en LR så ryker en del garanti....

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10