Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knegg

#226
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
onsdag 16. september 2020, klokken 14:35
Sitat fra: Radial på onsdag 05. august 2020, klokken 19:19
Sitat fra: knegg på onsdag 05. august 2020, klokken 18:08
Ikke mulig å justere opp i bilen. Kabelen er 32a ja.
Dette har fungert før, bare i det siste det har startet å tulle.

Bilen får beskjed om at 3-fase 16A er maks (16/16).
Ligger en feil hos Easee da...prøve å sette den opp på nytt kanskje?

For å følge opp denne tråden igjen.
Det viser seg at der er Easse-boksen som blir overopphetet og struper ned ladingen av elbilen. Dette er veldig rart da den henger ute i regn og alt slags vær. Rundt 10 grader ute sist den gjorde det.

Etter at temperaturen synker igjen så slår den ikke tilbake på høyere fart og blir derfor stående på 16A. Må visst restarte ladeboksen igjen for å få tilbake 28A.
#228
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 16. september 2020, klokken 12:37
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. september 2020, klokken 10:18
Sitat fra: Cobos på tirsdag 15. september 2020, klokken 22:00
De fine med Tesla nøklene er at så glatte de er så trenger du ikke mer enn kanskje 2-3 flyturer og bremsing på ru asfalt før de har nok skader til at de har godt med friksjon  :P
Ja mine bor også i etui...

Du må ha store lommer?

Eller legger du den løst i bilen, det virker da veldig rart for et nøkkelløst system å gjøre?

Ikke han du siterte, men jeg har min nøkkel i "kondomlommen" på buksene mine. Der lever den godt.
#229
Sitat fra: Smurfboy på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:18
Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 15. september 2020, klokken 17:44
Jeg pleier å trekke venstrefoten litt tilbake sånn at kneet står og spenner opp mellom gulvet og  rattet. Da blir det nok friksjon til at nag ikke trigges, unntatt på lange sletter. Høyrefoten ligger ved gasspedalen klar til å motvirke fantombremsing.

Holder da henda så jeg kan gripe tak når som helst igjen, men jeg må si meg enig i at det er litt anstrengende å holde rattet på en måte som gir motstand. Det er jo mest naturlig å holde det på «balansepunktet» der rattet går lett begge veier. Men lårtrikset funker bra  :+1:

Høres ikke så veldig avslappende ut..

I starten syntes jeg det var mer stress med autopilot enn uten siden alt var ukjent for meg. Men etter hvert som du bruker det lærer du hvordan bilen oppfører seg i ulike situasjoner, spesielt om det er veier man kjører ofte. Nå er det avslappende.  :)
#230
Sitat fra: z4rd på mandag 14. september 2020, klokken 06:51
knegg, det er nok riktig som du påpeker. Men f.eks Ring 3 i Oslo har så og si samme oppsett som motorvei. Der har jeg i alle fall kun opplevd bremsing pga fartsgrenseendring tilknyttet én konkret lokasjon tidligere, og dette er faktisk borte nå, så på Ring 3 virker AP veldig bra på min TM3.

Men jeg ser liksom ikke problemet... hvis motorvei er spesifikasjonene, så leverer den vel iht spec? Eller er det noe jeg har oversett? Jeg er klar over ghost braking - men dette opplever ikke jeg de stedene jeg kjører, men har forståelse for at det fortsatt forekommer der andre kjører. Men slik jeg har forstått det så er dette problemet minkende.

Jeg er ikke uenig. Jeg synes AP fungerer godt utenfor tiltenkt område.
Men da er det også viktig å huske når man skal kjøpe FSD at man ikke kan forvente noe form for forståelse/assistanse når den ikke fungerer utenfor motorvei.

Det er med andre ord etter klassifikasjonen "motorvei" bare 55 mil der Tesla kan til en viss grad garantere funksjonalitet på norsk veinett. Alt utenfor dette er bare en bonus. (Frem til det blir lansert FSD for bykjøring)

Fra wikipedia:
Sitat fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_motorveier#:~:text=%C3%98vre%20hastighet%20p%C3%A5%20motorveier%20i,med%20skiltet%20motorvei%20i%20Norge.Per september 2020 er det rundt 552 kilometer med skiltet motorvei i Norge.


Sitat fra: Sakset fra tesla.com
Fullverdige selvkjørende egenskaper

  • Navigere på Autopilot: automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
    • Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.
    • Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.
    • Summon: parker og hent kjøretøyet automatisk.
Sitat fra: Sakset fra Model 3 Manual
ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på rattet og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall
#231
Sitat fra: z4rd på søndag 13. september 2020, klokken 19:35
Poenget mitt er: Hvis folk bruker AP på steder og i situasjoner det ikke er klargjort for så er det ikke så rart brukeropplevelsen blir deretter.

Da har du ikke mange mil med vei å bruke AP på i Norge. Den er beregnet på flerfelts motorvei med midtrabatt, det står til og med O manualen.
#232
Tesla SW og AP / Sv: FSD
søndag 13. september 2020, klokken 11:59
Eneste jeg savner på min er å kunne bruke summon i garasjer når bilen har blitt parkert inne. Skulle ønske jeg kunne kjøpe kun den.
#233
Etter hva jeg vet så har Model 3 mindre ratt enn S og X? De krever kanskje akkurat like mange newtonmenter for å merke at sjåfør er der. Men siden radius er mindre må man ta i mer... Vektarm og den biten...

Selv synes jeg det er litt for tungt på Model 3. Jeg bruker 2-3 fingre for å nappe i rattet. 2-3 timer på rad med dette og det merkes etterpå.
#234
Tesla / Sv: Dårlig Road Side Assistance
lørdag 12. september 2020, klokken 14:14
At du fikk flatt dekk har vel strengt talt ingenting med Model 3 å gjøre... Men elendig service du har hatt.

Har hatt ok erfaring med Tesla Service når bilen min gikk i dass. Noe ventetid, men de svarte og stilte opp.

Ved flatt dekk ringer jeg nok forsikring eller NAF.
#235
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
fredag 11. september 2020, klokken 17:04
Sitat fra: yurgh på fredag 11. september 2020, klokken 15:30
Sitat fra: sfenne på fredag 11. september 2020, klokken 08:51
BTW > https://github.com/mykeln/teslaprep/blob/master/model_3_checklist.md

Oi, praktisk liste. Men, det står at overtakelse tar 15 minutter, så dette gjør man vel etter man har tatt imot bilen? Er litt bekymret for dette med dårlig/manglende lakk, men har ikke nok erfaring til å kunne sjekke det under overlevering 🤔

Prøv å få med alt under selve leveringen. De skriver de opp på et skjema og dokumenterer det. Du har også 160km på å melde inn saker før det regnes som "levert".
#236
Tesla SW og AP / Sv: Tesla har blokkert Teslafi!
torsdag 10. september 2020, klokken 22:58
Easee lader med Tibber-integrasjon har også sluttet å fungere for meg.
Går ut i fra at Easse-boksen fremdeles vil lade som vanlig om natten.
#237
Model 3 / Sv: Bremser og bremsestøv
torsdag 10. september 2020, klokken 22:45
Opplever ikke mye bremsestøv på felgene jeg heller...
#238
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
torsdag 10. september 2020, klokken 13:39
Sitat fra: Øggen på torsdag 10. september 2020, klokken 11:43
Ja det e typisk.
AP 2.5 får det nok ikkje enda.
Hva er det som foregår bak på skjermen der?  :o
#239
Model 3 / Sv: Takstativ+takboks
torsdag 10. september 2020, klokken 09:38
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 09. september 2020, klokken 22:55
Hva justerte du?

Jeg la merke til at grunnen til at dekselet ikke sitter skikkelig fast er at mutteren man skrur fast tar borti dekselet og at gummilisten stikker ut 1.5cm forbi stativet og inn i "festet".

Jeg skar bort noe av gummilisten og løsnet mutteren og prøvde å justere foten for å få bolten til å peke lenger inn mot bilen.  Det sitter ikke helt perfekt enda, men nå faller det ikke av.

De tre andre sitter helt perfekt uten antydning til å falle av. Det er bare akkurat denne der bolten tar litt borti dekselet... Neste steg må være å file av litt av kanten på mutteren så den ikke stikker så langt ut. :P
#240
Tesla SW og AP / Sv: 2020.32.x
torsdag 10. september 2020, klokken 08:39
Hadde 2020.32.3 fra før og fikk lastet ned 2020.32.5 i går.
Hvorfor ikke 2020.36.x? :(
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA