Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dieselgubben

#331
Model Y / Sv: TMY vs ID4
torsdag 15. juli 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:16
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
Samme kan neppe sies om Tesla 3 og y hvor man trenger nyrebelte på dårlige veier.
Det er når du kommer med slike tåpelige uttalelser at du mister all troverdighet.

Venter ikke annet fra deg heller. Det neste blir vel at du skal blokkere meg?

Det er ikke bare jeg som har brukt frodige adjektiver. Men når det ikke kommer fra menigheten er det vel no-go?
#332
Model Y / Sv: TMY vs ID4
torsdag 15. juli 2021, klokken 10:05
Vel, hvis man mener at Id4 er spartansk så kan det samme i aller høyeste sies om Tesla model 3 og Y. Mangel på Hud, ikke noe midstilt speedo og alt nå betjenes fra skjermen. Og billig løsning for vindusviskere... https://elbilforum.no/index.php?topic=45331.0

Ser at turfsurf henger seg opp i pianolakken - det er faktisk en bagatell som er enkelt å gjøre noe med. Da kan man på samme måte henge seg opp i treeimitasjonene i Tesla... det ser jo helt malplassert ut. Det er harry i en moderne bil og et misslyklet forsøk på å "myke opp" og "forgrønne".

Har nå mange kilometer på dårlig norske veier med Id4. Bilen er veldig bra, dynamisk, stille og med gode kjøreegenskaper. Hvis man er i tvil, er det bare å se omtalen bilen får i tester. Samme kan neppe sies om Tesla 3 og y hvor man trenger nyrebelte på dårlige veier.

Ser også at man fornekter objektive data. Vel, testene til Teslabjørn med db måler viser at støynivå i TM3 er høyt. Så kan man forsøke å rasjonalisere bort dette med snakk om frekvenser og annet. Sier bare en ting... prøv å se testene til Teslabjørn og legg merke til støynivå TM3 vs Id4 og Q4 e-tron... nuff said. Men det er vel kanskje mikken som er kalibrert feil i TM3 testene?





#333
Model Y / Sv: TMY vs ID4
torsdag 15. juli 2021, klokken 00:14
Det er vel ikke mange som tviler på at Id4 er vesentlig stillere enn Tm3. Man kan faktisk høre det under akselerasjonstesten til Teslabjørn. Det er mye veistøy i kupeen når han tester TM3. I den ferske testen til Teslabjørn fra i går så er ikke TM3 2021 særlig stillere enn den gamle, og Id4 og Q4 e-tron er vesentlig stillere. Nå skal det sies at han mener asfalten er grovere nå enn ved tidligere test av TM3.

Men kan godt hende støynivået blir godt levelig i TMY, men man bør ikke regne med at den eller TM3 er like stille som premium elbiler slik som Id4 (hehe) og Q4 e-tron slik noen later til å tro.
#334
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
onsdag 14. juli 2021, klokken 17:16
Xc90 solgt for 265.000 kr. Tilbud Tesla 80.000 kr. Bør sies at det ikke er Tesla som byr på bilene, men det hefter likevel med selskapet. Folk blir jo forbannet. Tesla kunne sjekket tilbud opp mot markedsverdi, og heller latt være å presentere skambud.
#335
ID.4 / Sv: Hvilken rekkevidde får du?
tirsdag 13. juli 2021, klokken 10:18
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. juli 2021, klokken 17:48
Sitat fra: Trond.m på mandag 12. juli 2021, klokken 16:24
I dag kjørte jeg en tur på 22 km ned fra høyfjellet og opp igjen. Startet på 1075 moh og kjørte en lang bakke ned til ca 700 moh. Forbruket ved bunnen var da minus 14 kwh/100 km. Da jeg kom tilbake til samme sted viste totalforbruket ned og opp 15,0 kwh / 100 km. Det viser at regenereringen er veldig effektiv og at topografi på turen betyr lite dersom man start og stopp er på samme høyde over havet. SOC ved start var 50 %. Starter man med fulladet batteri på toppen vil nok resultatet blir annerledes.

Kjørte en langtur idag. Startet på ca 60 moh og endte på 60 moh og passerte ca 1060 moh på veien og var opp og ned flere ganger.  Det var en del veiarbeid og vi stoppet en del - så snitthastighet var ikke høy.

Men 13.2 kwh/100 km på 318 km er jo ok nok det.

Steike... ferielastet bil?
#336
Tesla / Sv: Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?
mandag 12. juli 2021, klokken 11:02
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. juli 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 12. juli 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. juli 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 12. juli 2021, klokken 10:43
Det er forskjell på mobbing og å si at noe ikke er greit.
Det er ikke mobberen som bestemmer hva som er mobbing

Sånn sett så sa jeg bare fra til advale og svarte på sitater

Vil ikke dra dette for langt. Men jeg oppelever at man promotere utenforskap og utfrysning , det er vel ikke greit?
I og for seg prisverdig

Men har oppfattet deg som ganske konfronterende i en god del tråder, så kanskje greit å ta en titt i speilet.

Er du enig i at det er en forskjell på å konfrontere og det å blokke andre forumister og indirekte oppfordre til neglisjering?

Men helt ærlig husker jeg ikke hvem som sa hva. Jeg snakker generelt. Så bare at noen ville blokkere.
#337
Tesla / Sv: Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?
mandag 12. juli 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. juli 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 12. juli 2021, klokken 10:43
Det er forskjell på mobbing og å si at noe ikke er greit.
Det er ikke mobberen som bestemmer hva som er mobbing

Sånn sett så sa jeg bare fra til advale og svarte på sitater

Vil ikke dra dette for langt. Men jeg oppelever at man promotere utenforskap og utfrysning , det er vel ikke greit?
#338
Tesla / Sv: Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?
mandag 12. juli 2021, klokken 10:43
Det er forskjell på mobbing og å si at noe ikke er greit.
#339
Tesla / Sv: Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?
mandag 12. juli 2021, klokken 10:41
Sitat fra: trykkertor på mandag 12. juli 2021, klokken 10:34
Dette er kjiiip billig hersketeknikk som dukker opp innimellom.
Om en vil sette noen på "ignore"-liste, klarer de fleste det selv. (Kan lett googles, eller spørres per PM hvordan det gjøres også.)
Dere trenger ikke annonsere når dere har gjort det.

Det riktige ville vært å bare trekke seg fra diskusjonen, slutte å svare, eller bla pent forbi.
Men dette å offentlig fortelle at nå "har jeg slettet deg", og "jeg trenger hjelp til å slette/overse" er dårlig stil, uansett hvor skrått tråden går.

Sitat fra: Rosstopher på mandag 12. juli 2021, klokken 06:41
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. juli 2021, klokken 00:30
advale er nå på ignore for meg, orker ikke mer sprøyt fra han.

Siden tråden allerede har sporet helt av stiller jeg spørsmålet her: Hvordan setter man på ignore?

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. juli 2021, klokken 07:49
Gå på "Profil - Forumprofil" i menyen. På venstre side under "Endre profilen" finner du da "Venne/Ignoreringsliste". Velg så "Rediger Ignoreringsliste" og legg til brukernavn på de(n) du vil skjule innlegg fra.

Sitat fra: DagfinnN på mandag 12. juli 2021, klokken 08:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. juli 2021, klokken 00:30
advale er nå på ignore for meg, orker ikke mer sprøyt fra han.
Vurderer det samme. Her 2 der fra før og alle gode ting er vel 3? :)

Enig. Dårlig stil.
#340
Tesla / Sv: Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?
søndag 11. juli 2021, klokken 17:49
Sitat fra: turfsurf på søndag 11. juli 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 11. juli 2021, klokken 09:19

Kan legge til: dørhåndtak sårbar for frost, rammeløse dører, regnsensor som ikke fungerer i mørket, mangel på takrails og  hjerte-i-halsen løsning dersom du tar takstativ av og på i løpet av sesongen, ikke innfellbar krok og knotete av og påmontering, dårlig lydisolering, ikke mulighet for kick sensor bakluke. Og familiebil satt opp som hard sportbil.
Har du erfaring med noe av dette selv?

Vet ikke om Y er hardere satt opp en 3, men de er ihvertfall ikke satt opp som en sportsbil. Kontrollert kanskje. Foretrekker dempingen på 3ern langt over de andre nevnt. Men mye smak og behag der altså.

Kan hende den støyer mere enn 3 og, men TM3 2021 støyer ikke mere enn MEB bilene.

Viskerautomatikk fungerer like bra/dårlig som på andre biler jeg har og har hatt.

Rammeløse dører krever at man tørker etter det har vært vått før det fryser, men har levd med det i 7 år uten problemer nå. Eneste bilen som har gitt meg vinterutfordringer med dørene er ironisk nok Jaguaren som har konvensjonelle dører.

Men jeg er 100% enig i løsningen på takstativene. Så mye at jeg tror jeg ikke kommer til å kjøpe det om det blir TMY.

Jeg har nok like mye erfaring med dette som du har med alle MEB plattform bilene  ;)

Vil gjerne se dokumentasjon på at TM3 er like stille som f.eks. Audi Q4 E-Tron og VW Id4. Testene til Teslabjørn viser i alle fall ikke dette. Det holder med å se på de siste testene hans... det er mye mer støy i kupeen når han kjører TM3. La merke til det når han testet 2021 modellen for noen dager siden.

Etter at Tesla byttet fra sensor til kamera, har dette fungert dårlig. Dette med regnsensor har vært diskutert på forumet tidligere.

Jeg var heller ikke sett en eneste uttalelse fra en tester som sier at TM3 kjører bedre enn MEB bilene. Testere har sikkert fokus på at dette er familiebiler.

Dørene og pakningene er også mye omtalt. Jeg tror nok at jeg skulle håndterte dette. Men det en risiko i klimaet som jeg bor i med skiftende forhold og mye nedbør rundt 0, at jeg ville slite enkelte, få dager.

Kicksensor og bedre løsning for krok trekker også i retning av andre biler enn TMY. Men det er ikke meningen å starte en diskusjon som er tatt 100 ganger før...men følte at utsagnet om at det eneste som trakk ned TMY var mangel på HUD og led matrix...
#341
Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 22:07
Dette er gentlig ganske enkelt. Skal du ha bilen kun en kort tid, så er det en liten usikkerhet. Uansett vil bruktbilprisen stilles opp mot nypris. Bare se hva som skjedde når TM3 gikk opp i pris forrige vår.

Skal du ha bilen lenge vil forskjellen i tap pr år være relativt liten.

Er du veldig bekymret for opplevd kvalitet og byggekvalitet så er det bare å vente til prøvekjøring i August. Kan jo bare legge inn en bestilling og prøvekjøre i August. Bilen kan fritt brukes angrefrist på, evt bare kanskellere mot en tapt tusenlapp.

Selv har jeg prøvekjørt Q4, ID4, Ioniq 5, Mach-e + noen outsidere til, og sammenlignet med vår TM3 så faller de alle gjennom på flere punkter. Synes samtlige av de hadde dårligere materialvalg (pianolakk, hardplast). Understell var mykere, men ikke bedre. Lavere ytelse. Uferdig software. Osv. Så leverer MIC TMY på panelgaps og fit & finish så er det ikke mye igjen (HUD, Matrix lys er vel viktig for noen) å kritisere Tesla for.

Kan legge til: dørhåndtak sårbar for frost, rammeløse dører, regnsensor som ikke fungerer i mørket, mangel på takrails og  hjerte-i-halsen løsning dersom du tar takstativ av og på i løpet av sesongen, ikke innfellbar krok og knotete av og påmontering, dårlig lydisolering, ikke mulighet for kick sensor bakluke. Og familiebil satt opp som hard sportbil. Noe mer? Til tross for alt dette, vurderer jeg den pga ladenettverket og smartness. Men tenker risikoen for stort prisfall er betydelig på disse første.
#342
Godt jobbet med å gjøre dette til en android-iphone og Kina vs Tyskland diskusjon :-1:
#343
Stiller overhodet ikke noe spørsmålstegn ved at den er laget i Kina. Det er andre forhold som gjør at jeg mistenker dårlig verdiutvikling.

Skjønner de som kan kjøpe bil til rundt 500k. Da det en no-brainer. Men vi andre må ut med over 600k.
#344
Vurderer seriøst å kjøpe en TMY produsert i Kina. Men i euforien over å få levert bilen raskt, har det sneket seg inn en følelse av at et kjøp kan bli en dyr affære. Jeg må betale dagens pris, det vil si at jeg havner på 600 k+ for bil levert i september ned hengerfeste og vinterdekk.

Frykter at verditapet kan bli stort. Hva skjer med verdien når nye tyskproduserte TMY kommer med ny batteripakke? TMY er i dag også relativt sett høyt priset. Prisen burde vært lavere vs TM3. Og hva med utvikling mot andre merker? Jeg opplever at, til tross for suverent ladenettverk, flott og rask skjerm og smartness, så faller TMY i realiteten igjennom da den fremstår som enkel med dårlig lydisolering, lav kjørekomfort til mitt bruk og enkelte California løsninger. På mange måter tenker jeg også at TMY og TM3 begynner å fremstå litt utdatert og gammel, hvis noen skjønner... Er også redd de andre merkene, som gjør store fremskritt og leverer bil med høy opplevd kvalitet og komfort. Flere som også ser skyer på horisonten og frykter stort verditap?
#345
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
fredag 09. juli 2021, klokken 11:46
Noen som vet om denne fra Kina har oppvarmet ratt og de nye lyktene ("Led matrix")?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA