Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dieselgubben

#16
Flotte resultater for Vw i dag. Id7 knuser Tesla Y i Teslabjørns ladetest. Id7 lader faktiske raskere enn 800v biler og vinner lading til 100%  :+1:  :+1:  :+1:

I tillegg også særdeles stille jamfør annen test fra Teslabjørn. Helt i toppklassen. Mange db stillere enn model y. I Eqs klasse.

Tror pinadø jeg må kjøpe noen Vag aksjer, for her har de en vinner. I kombo med mye Audi Q6 etron og Porsche Macan har man nå en komplett range som knuser det meste på markedet.
#17
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 02. mars 2024, klokken 19:53
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 02. mars 2024, klokken 17:36
Sitat fra: Skogs på lørdag 02. mars 2024, klokken 14:23Man kan si og mene hva man vil om Tesla, men finnes det biler som dekker flere/like behov til prisen?
Personlig synes jeg Enyaq kampanjene som går burde vurderes til den prisen, men lagringsplass og innvendig plass i Enyaq matcher fremdeles ikke TMY helt.

Liker Enyaq bedre med HUD og mer «bilfølelse», men hadde fort landet på TMY allikevel hadde jeg måtte velge ut fra familie på 4 perspektiv...

Spesielt mtp. langturer og lading.

Ladeforspranget til Tesla eksisterer ikke lenger. Se dagens test fra Teslabjørn. Koreabilene og vw Id7 er raskere. Ville heller aldri valgt en Tmy for langturer i Norge, til det er komforten alt for dårlig for min familie.
#18
Otkristo er berømt på dette forumet. Han slenger ut et åte for å se hvem som biter på. Deretter spiller han offer. Intet nytt der i gården.

Teslabjørn er frelst. Han skryter voldsomt av bilen. Småplukk på noe av softwaren bare for å ikke være for positiv. Nesten komisk hvordan han snakker ned Tesla og de elendige langlysene. Og så kan vi nevne alt det som gjør at tmy er en elendig bil: hard som en gokart, elendig lydisolering, elendige lys, ræva kvalitet på lakk, svært mye feil, mangel på regnsensor som gjør at viskere går i hytt og gevær, crazyvisking når autosteer er på, mangel på blinklys bryter (!!!!!), ingen parkeringssensorer, rævva feste for takstativ og hengerfeste fra 70 tallet.

For meg er det ingen tvil. Id7 tilbyr beste pakken der ute nå for prisen. Og jeg har ikke tenkt å kjøpe den selv.

Angående 12v batteri, så er jeg på min fjerde Meb bil og har aldri opplevd problemer. Det går mange biler på veiene nå. Oppkonstruert vas. Se på feilstatistikk. Der er model 3 på topp, og snart vil søsken model y også oppnå samme prestasjon.
#19
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
fredag 01. mars 2024, klokken 18:46
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. februar 2024, klokken 00:35
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 28. februar 2024, klokken 22:49Ja, men det er jo en Honda fabrikk i Wuhan Kina. Da er vel også en Tesla produsert i Kina en Kina bil?

Poenget er at jeg er redd for sanksjoner mot Kina ved en konflikt, og da holder jeg meg unna Kina eide selskaper.

Vel er kun 40% eid av Honda, tesla i motsetning eier 100% av sin Kina fabrikk.
Og ja jeg anser både polestar og Volvo som kinesisk da moder selskapet er kinesisk.

50% eid av Honda.
#20
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
onsdag 28. februar 2024, klokken 22:49
Ja, men det er jo en Honda fabrikk i Wuhan Kina. Da er vel også en Tesla produsert i Kina en Kina bil?

Poenget er at jeg er redd for sanksjoner mot Kina ved en konflikt, og da holder jeg meg unna Kina eide selskaper.
#21
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
onsdag 28. februar 2024, klokken 18:26
Var jo et veldig bra tilbud for oss som ikke vil ha Kinabil.

Mulig deal breaker er trekk på framhjulene som gjør at den lett får hjulspinn. Trolig ikke så bra på vinterføre. Og så jeg jeg spent på hvor mye elmotoren hviner.

Ellers kunne jeg levd med det meste da denne ville blitt nr 2 bil. Mye for pengene. Lader nå med 100Kwt hastighet, ikke noen og 70 som det står i testene.

Noen som har testet på vinterføre? Mulig jeg tar meg en testtur.
#22
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
søndag 28. januar 2024, klokken 21:18
Hvis det stemmer at den blir priser ok spekket til 75k eur så er vi raskt på 900k kr med vinterdekk og frakt/omk.


Det tror jeg kan stemme godt, blir da omtrent som en Q8 55 i pris. Men med ny plattform, større rekkevidde, hurtigere lading og forhåpentligvis ota så kan nok møller legge Q6 rett i nærheten av gamle Q8 i pris. Men blir stort sprang fra Q4 da... Så kanskje man blir overrasket på nedsiden. Men vil tro møller vil kapitalisere på Q6 når den er ny.
#23
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
mandag 27. februar 2023, klokken 22:32
Det går rykter om flere batterityper. Det skulle vært en enkel måte å finne ut hvilken type man har. Kanskje det ikke er sw som avgjør...
#24
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
lørdag 25. februar 2023, klokken 19:45
https://www.facebook.com/groups/164193082325444/permalink/568848775193204/

Ståle har testet enda en gang. Bare å glede seg til god ladehastighet. Akilleshælen til
Id4 er i ferd med å minskes betraktelig.
#25
ID.4 / Sv: Forskjellig motoreffekt på id4, -praktiske forskjeller
torsdag 16. februar 2023, klokken 19:23
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:36
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:24

Det er ikke min erfaring at antispinnen er overivrig på Id4, og det gjelder både Gtx og vanlig. Så det utsagnet er jeg uenig i.

Om man mener det eller ikke kommer jo an på hvordan man kjører og hva man sammenligner med.

I.f.h.t hva jeg er er vant med og hvordan jeg liker å kjøre, så slår stabilitetskontroll og antispinn (ja, jeg vet det er to forskjellige ting) inn tidlig.

Kjører man pent og pyntelig og aldri benytter wattpedalen så merker man jo ikke noe til det.

Opplever ikke at antispinn slår inn på Gtx selv om jeg gir på. Kan heller ikke huske dette fra jeg hadde First. Gjelder på asfalt. På snø og is jobber det godt.



#26
ID.4 / Sv: Forskjellig motoreffekt på id4, -praktiske forskjeller
torsdag 16. februar 2023, klokken 08:24
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:09


ID.4 sin antispinn er jo uansett overivrig, så i praksis merker man vel ikke noe særlig forskjell.

Det er ikke min erfaring at antispinnen er overivrig på Id4, og det gjelder både Gtx og vanlig. Så det utsagnet er jeg uenig i.

Men at man ikke merker så mye forskjell på de 2 "motoriseringene", kan jeg forstå. Men er det ikke slik at den med 204 hk har et større batteri slik det skrives lenger opp i tråden?
#27
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
lørdag 11. februar 2023, klokken 23:50
Flere som bekrefter god ladehastighet på sw 3.x, nå også i Norge.

Happy days.

https://www.facebook.com/groups/164193082325444/permalink/560035319407883/





#28
ID.4 / Sv: Noen som har fått firmware 3.1/3.2 OTA?
lørdag 11. februar 2023, klokken 08:11
Jeg har 3.2 fra bilen var ny.
#29
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
lørdag 04. februar 2023, klokken 17:17
Står også i kommentarer lenger ned i Reddit post:

"I think the MY22 maxes out at 135 kW. The MY23 built in Tennessee has a different battery supplier and max out at around 175 kW.

I saw posts late last year of people hitting 170kW w/the '22 ID.4 on 3.1 software. I did a road trip this winter with our '22 ID.4, but unfortunately didn't see anything over 95kW or so because of the very cold weather ".

Interessant om vi har samme batterier.



#30
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
lørdag 04. februar 2023, klokken 16:59
Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. februar 2023, klokken 13:33
Den hadde jo 1 % SOC og kanskje ikke varmepumpe ?. Og selv om det var minus 3, så har den kanskje vært kjørt i høy hastighet og stor belastning i mange timer. 1 % SOC gir stor indre motstand og det kan forklare resultatet. Jeg vet om mange med 23 modell id4 som erfarer lav ladehastighet, så det virker ikke som om det er noen endring der i forhold til 22 modeller.

Teslabjørn var jo oppe i nesten samme ladehastighet på id5 mener jeg å huske. Men det var om sommeren.

I posten i Reddit står det at bilen (Id4) har et "SK Innovation battery" Er det en ny type batteri som kommer i Id4? Som er likt Id5 og IdBuzz?

Får man det halvparten av reddit testen om vinteren ved lav soc og 170-180 kW om sommeren så er jo det et stort fremskritt.

Blir spennende å se etter hvert som flere får 3.2 om alle kan oppnå disse hastigheten. Evt om det er gjort noe med batteriene fra 2023.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA