Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dieselgubben

#1
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
søndag 24. mars 2024, klokken 10:00
Daktari var snill og la den ut i går. Side 4 i tråden (13:23)
#2
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
søndag 24. mars 2024, klokken 09:45
Ok, ser kampanje på G9. Rart det ikke kommer opp når jeg spekker bilen.

Men enig med Trond. Back to topic.

Litt kjedelig at man må opp på top trimmen for å få luftfjæring på Q6 e-tron. Da legger den seg nok rundt 900 k med vinterdekk.  Og som nevnt, da konkurrerer den mot IX50. Like for like er nok Bmw'en 60-70k dyrere.

Ikke så enkelt. Får god rabatt på Bmw, så havner på 910-920 k for den inkl. Harman. Blir spennende å se hva rabatten på Audien blir. Får jeg denne for 850-860k, vurderer jeg denne foran Bmw. Har ikke behov for større bil enn Q6.

Alternativet er å vente litt slik at man kan bestille utenom first.  Er heller ikke så keen på å betale mye for frunk. Men så kan det være at first har noen pakker som er sterkt rabattert, så ikke sikkert det er lønner seg å vente heller.
#3
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
søndag 24. mars 2024, klokken 00:02
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. mars 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:16Kinesiske biler lever ikke full pakke for under 700k. Nio El6 havner rett under 800k og Xpeng G9 minst 750k.

Ta også høyde for at kinesiske elbiler trolig er kraftig subsidiert for å oversvømme bilmarkedet, så er nok rundt 900k det man må regne med å betale for en premium ikke-subsidiert elbil.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en kinesisk elbil for å få litt gratispenger fra kamerat Xi. Helt ærlig er det nok ikke moralske skrupler som hindrer meg, det er mer frykten for hva som skjer fremover med tanke på handelskrig og boikott.

Jo - Xpeng G9 selges for 689k med alt - også hengerfeste og egen valgt lakk. Er bare å sjekke selv - f.eks her :

https://store.xpeng.com/no/configurator/overview/018e6c3d0a2e8d7c2e3a2c9e8fa212f6?source=ow_os_homepage&channel=&owner=&campaign_id=

Om bilen er subsidiert av den kinesiske stat er jo bare en fordel for kundene som kjøper dem - mer bil for pengene heter det.  Ellers enig at for enkelte kinesiske merker er det jo en viss utrygghet på hva som kan skje - sånn sett tryggere å handle tysk.


Ellers er prisen på Q6 dersom man skal ha med alt - alt for dyrt etter hva jeg kan se. Jeg snuser heller på en Polestar 4 til noe lavere pris og tror jeg får mer bil for pengene der. Ulempen er jo salgsverdien som brukt, Som eier av blant annet Polestar 2 så vet jeg jo litt av hva merket står for - og det er mye kjøreglede og svensk design som puttes inn merket. Har hatt haugevis av Audi tidligere - og vet at Møller kjeden er ekstrem på å ta marginer på dette merket. Alt er dyrere og alt koster ekstra. Spesielt dette med elektriske seter synes jeg er snodig ikke er med som standard. Jeg vil tippe at dersom man kan vente så vil Møller sikkert komme med noen kampanjemodeller når det støvet etter nyhetsverdien i Q6 har lagt seg.  Tror jeg heller får vurdere Q6 igjen da.

Du sa med alt utstyr/ full pakke . Da må du spekke den med premium comfort pakken til 40 k. Da er du på 719 k Xpeng G9. Pluss vinterdekk. Da passerer du glatt 750 k. Og 10 k til for annen farge enn hvit.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 12:03
Gode poenger. Vurderer også 2wd men har en litt kinkig parkeringssituasjon med bakke og vinter 6 mnd i året.

Blir det 4wd, er det mulig jeg må krype til korset og vurdere Model 3. Den er særs trygg ref Ncap score på 96. Og kan begrenses 0-100 til 7,5 sek.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 11:13
Har sjekket Volvo Care key. Slik jeg leser det kan denne begrense maks hastighet.

Det samme gjelder for Kia/Hyundai valet mode.

Problemet er ikke først og fremst maks hastighet. Man vil uansett måtte sette denne til 100+ kmt. Jeg er redd for den voldsomme akselerasjonen. Det går jo styggfort når man trør på, og man kan gjøre mye skade under 100 kmt også på andre biler og myke trafikanter. I tillegg  også stor risk for utkjøring for vi bor i område med mye glatte veier ila året.

Det er mulig det kun er Tesla som har en god løsning.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:55
Sitat fra: TB på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:46Kona Electric 2024 modellen har også "valet" modus. Er bare fremdrift på en aksel. Har ikkje testa denne funksjonen.

Men, viktigste er nok at de håpefulle forstår risikoen med å kjøre for fort? Vil fungere på alle bilmerker.. og drivstoff typer.

Forstå risikoen gjør de garantert ikke, det er bare å se på forsikringspremien til unge førere  ;) jeg tror heller at mine barn er verre enn snittet  :police:

Uansett er det en annen diskusjon.

Skal sjekke ut om Hyundai også har dette på 4wd bilene.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:43
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:41Volvo har slik funksjon. De har egen oransje nøkkel hvor man kan sette opp maks hastighet etc.

https://www.tv2.no/broom/derfor-vil-denne-nokkelen-bli-bade-elsket-og-hatet/11683018/

Interessant. Kan man begrense akselerasjon også og vet du om man får dette til xc40? Har prøvd å søke, men ikke funnet noe.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:41
Sitat fra: daktari på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:37Peugeot e208. 0-100 på 9 sek? Citroen DS3. Zoe? Egolf?

4wd? Og bør være av litt størrelse og god Ncap rating.
#9
Kjøpe elbil? / El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:33
Snart står "lappen" for tur for juniorene i huset. Da trenger vi en elbil nr 2  (det blir selvsagt en elbil da vi ikke går tilbake til fossil). Og den bør ha 4wd. Problemet er at de fleste 4wd elbiler har alt for mye krefter og aks til at mine håpefulle skal kjøre de. 0-100 på 4-5 sek for en uerfaren fører er en oppskrift på ulykke.

Dette har Tesla løst forbilledlig med sin chill mode og mulighet til å koble dette til ulike profiler. Da strøypes bilen.

Men, finnes det andre biler som har samme mulighet? Det vil si begrense akselerasjon via profiler hvor det kreves at man er "superbruker" med passord for å endre oppsett?

Edit: 4wd biler er aktuelt.
 
#10
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:16
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. mars 2024, klokken 19:07
Sitat fra: Skogs på fredag 15. mars 2024, klokken 15:29Med tanke på at ID.7 nipper i taket på 700 på stasjonsvogna er det nok urealistisk å tro at denne lander på < 800.000 ja.
Blir selvfølgelig spennende å se om man bli motbevist.
Vi får vel en lanseringsmodell med minimum av utstyr og lakkfarger.

Er vel typisk Audi og dra frem en ribbet fra pris modell ja. De selger gjerne biler med f.eks manuelle seter til blodpris. Jeg sa nei til en Audi Q8 til ca 900k og sa at så mye penger er ingen bil verdt i mine øyne. Da nevnte selger denne Q6 og at den ville være en del billigere. Polestar 3 klokker inn på temmelig nøyaktig 900k med minimum av utstyr som vinterdekk og hengerfeste pluss matter. Synes det taler for at en bra utstyrt Q6 havner tett på denne. Mulig startpris på 749.000 og så legger du til elektriske seter,hengerfeste,vinterdekk pluss matter++ og du ser fort tallet 870-900k For egen del er jeg ikke villig til å strekke meg så langt for en bil..De faller jo som stein i pris uansett.
Men om Audi overrasker er jo alltid spennende. Kinesere leverer jo full pakke for under 700k.


Kinesiske biler lever ikke full pakke for under 700k. Nio El6 havner rett under 800k og Xpeng G9 minst 750k.

Ta også høyde for at kinesiske elbiler trolig er kraftig subsidiert for å oversvømme bilmarkedet, så er nok rundt 900k det man må regne med å betale for en premium ikke-subsidiert elbil.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en kinesisk elbil for å få litt gratispenger fra kamerat Xi. Helt ærlig er det nok ikke moralske skrupler som hindrer meg, det er mer frykten for hva som skjer fremover med tanke på handelskrig og boikott.
#11
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 07. mars 2024, klokken 13:15
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 12:52[...]Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå!

Bestselgeren (og antageligvis den bilen man bør sammenligne med) Model Y koster i skrivende stund 564.399 inkludert firehjulstrekk, vinterhjul, hengerfeste og alt tilgjengelig utstyr (bortsett fra EAP/FSD). Jeg tenker at uansett hvor fin og bra ID.7 er, vil det bli begrenset med kunder som kan forsvare å bruke 100k mer på den enn på en Model Y.

Som vanlig justerer fanboys prisen maksimalt i Tesla sin favør. Selvfølgelig hvit model y, men stygge Gemini felger mot en proppa Id7 med mye mer utstyr og komfort.

En normalt utstyrt Y med ok felger i annen farge enn hvit passerer glatt 600k.

Dessuten, du sammenligner med feil bil. Det er klasseforskjell på Id7 og Tmy.  ID7 bør sammenlignes med Tesla Model S.  Da fremstår den som billig.
#12
ID. 7 / Sv: ID.7 lansering
søndag 03. mars 2024, klokken 18:52
Teslabjørn går langt i å kåre Id7 til årets bil i 2024.

Han slet virkelig med å i det hele tatt finne noe negativ  ;D

Eneste negative var at det står "miles" en plass i softwaren og at dcc setting må velges ved oppstart  ;D  ;D  ;D
#13
Hadde kjøpt hvis ikke min bedre halvdel insisterer på at vi ønsker å sitte litt høyere slik vi gjør i Id4'en.
#14
Flotte resultater for Vw i dag. Id7 knuser Tesla Y i Teslabjørns ladetest. Id7 lader faktiske raskere enn 800v biler og vinner lading til 100%  :+1:  :+1:  :+1:

I tillegg også særdeles stille jamfør annen test fra Teslabjørn. Helt i toppklassen. Mange db stillere enn model y. I Eqs klasse.

Tror pinadø jeg må kjøpe noen Vag aksjer, for her har de en vinner. I kombo med mye Audi Q6 etron og Porsche Macan har man nå en komplett range som knuser det meste på markedet.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 02. mars 2024, klokken 19:53
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 02. mars 2024, klokken 17:36
Sitat fra: Skogs på lørdag 02. mars 2024, klokken 14:23Man kan si og mene hva man vil om Tesla, men finnes det biler som dekker flere/like behov til prisen?
Personlig synes jeg Enyaq kampanjene som går burde vurderes til den prisen, men lagringsplass og innvendig plass i Enyaq matcher fremdeles ikke TMY helt.

Liker Enyaq bedre med HUD og mer «bilfølelse», men hadde fort landet på TMY allikevel hadde jeg måtte velge ut fra familie på 4 perspektiv...

Spesielt mtp. langturer og lading.

Ladeforspranget til Tesla eksisterer ikke lenger. Se dagens test fra Teslabjørn. Koreabilene og vw Id7 er raskere. Ville heller aldri valgt en Tmy for langturer i Norge, til det er komforten alt for dårlig for min familie.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA