Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#4156
Kjøpe elbil? / Sv: Langtidsparkering av elbil i Oslo sentrum
mandag 16. august 2021, klokken 23:43
Om du ikke bruker bilen for hyppig, så er det og et alternativ å leie parkeringsplass litt utenfor kjernen, og heller ta kollektiv for å plukke opp bilen, før du fyller opp bilen med folk og fe, unnskyld, bagasje.

Et annet alternativ er å kombinere nabobil/bilkollektiv for de nære/korte turene, og så vurderer leiebil de gangene du skal lengre bort, gjerne i kombinasjon med buss/tog/fly.

F.eks. Hertz Bilpool har biler både i Kristiansand, Stavanger, Trondheim og Ringsaker (riktignok varebiler i samarbeide med Ikea, dog Trondheim også utenom Ikea), i tillegg til Oslo og Drammen. Vet ikke om VY sin tjeneste eller andre har biler flere steder i landet.

Med Hertz Bilpool skal du dessuten kunne få gode tilbud hos Hertz bilutleie for slike turer som ikke lønner seg med bilpool-løsningen. Dog, nå kan du gå midlertidig inn for en dyr avtale for f.eks. juli, for å få laver pris på biol og km, og så skifte tilbake til en billigere månedsavtale før ny måned tar til. Slik lovlig triksing kan gjøre det langt billigere ved spesielle tilfeller.

Selv er jeg passivt medlem av bilpoolen, men fant det billigere å eie egen elbil pga mine behov for halvlange weekend-turer innimellom. Ikke sagt opp avtalen fordi det koster intet å være med, men jeg har mulighet til å leie f.eks. en varebil for en helg eller noen timer om jeg skulle ha behov, noe som blir billigere enn standardleie så lenge avstandene ikke blir for lange.

I begynnelsen var det mulig å få noen skikkelig spreke tilbudsavtaler. Ved å leie elbil for flere dager for å oppnå en rabatt, så kunne jeg få tilnærmet gratis leie og bare km-kost sammenlignet med å leie for bare perioden og de km jeg trengte. Dessverre tettet de lukene etterhvert, for det var sikkert flere som leide elbil veldig strategisk når de hadde disse kampanjene.  8) :laugh:
#4157
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 16. august 2021, klokken 12:59
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. august 2021, klokken 05:15
Sitat fra: RJK på mandag 16. august 2021, klokken 02:10

Tipper bilen stoppet i tunnelen pga AP slutter å virke nettopp inni slike, og at den derfor stoppet opp uten respons fra fører.

AP stopper ikke å virke i tunneler. Det at den stoppet med nødblinken på er akkurat det den gjør når AP er aktiv, men ikke detekterer fører.
Dette er noe jeg har lest som erfaring fra andre Tesla-bilister i forum, så om det ikke stemmer, så er det i tilfelle veldig ulik oppfatning på det. Men jeg kan veldig godt se at det ikke gjelder alle steder, at det muligens kommer an på flere ting, som lengde, vei/fil-bredde etc.

Men, jeg skal ikke si noe bestemt her, da jeg ikke har testet dette selv.
#4158
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 16. august 2021, klokken 02:10
Sitat fra: turfsurf på mandag 02. august 2021, klokken 07:21
Sitat fra: Apache på mandag 02. august 2021, klokken 04:47
Dette er egentlig mere skremmende. På min tidligere egolf når jeg ikke reagerte så stoppet bilen sakte opp , slo på varsel link og ringte nødetat.
Det er vel akkurat det som skjer her og (utneom oppringing til nødetaten), når føreren til slutt sovner helt. Skal man unngå fyllekjøring må man vel ha alkometer i bilen. Men folk kommer seg vel rundt det og.
Tipper bilen stoppet i tunnelen pga AP slutter å virke nettopp inni slike, og at den derfor stoppet opp uten respons fra fører.

JM5C
#4159
Hyundai KONA / Sv: Kona har nå stadig raskere forfall
mandag 16. august 2021, klokken 01:24
Sitat fra: RJK på onsdag 30. juni 2021, klokken 08:58
Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juni 2021, klokken 07:23
Løsningen med å snu motoren har vel vist seg å fungere relativt dårlig.
På min fikk jeg ny motor, det løste problemet 100%
En venn av meg fikk snudd motoren, lykken varte 12km så var lyden tilbake enda kraftigere enn før  ::)
Funker foreløpig greit på min, men er jo var på problemet. Så skjer det ner, så skal jeg være rask med å be om ny motor.
Kan melde at jeg merket problemet på nytt nå, under min 6000 km lange ferietur. Så blir å melde sak til Hyundai og melde at feilen er tilbake. Så da regner jeg med at det blir motorbytte på meg, for det vil jo ikke være noe poeng å snu motoren tilbake...
#4160
La inn et temmelig langt innlegg i denne tråden, for de som vil ha en pekepinne på min erfaring i sommerferien, med ca 6000 km tilbakelagt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56889.msg994709#msg994709
#4161
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
mandag 16. august 2021, klokken 01:00
Sitat fra: Java på mandag 02. august 2021, klokken 12:57
Ny BKK ladere  :+1: - Rema 1000 Andenes
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-andenes-rema-1000-andenes/d95gm3

Missed it...!

Var i Andenes 27.07.21 så nesten en uke før. Men var heldig og fikk toppet opp på gratislader (AC) ved fergekaia. Betalte dog for meg ved å vippse noen kroner til det lokale idrettslaget, slik man ble oppfordret til.

Men positivt at de laderne er på plass nå.
#4162
Stemmer, jeg kjøpte pakken til €45. Har ladet 139 av de 145 kWh'ene som er inkludert i denne. Men nå har jeg problemer med å få byttet tilbake. Rakk ikke teste med å fylle opp de manglende 6 kWh-ene for å se om det løser hele problemet med å få bytta tilbake til "Pay Per Use Basic".

Beklager seint svar, men har vært opptatt med besøk både hos min mor og bror... :)
#4163
Har nå kommet hjem etter det som ble ca 3 ukers tur. Ruta gikk fra Oslo med litt lading på Vinstra (kø og ene laderen defekt, og Mer og fortum sine ladere står på hver sin side av området, og burde stått samlet) der jeg kun ladet nok for å rekke Ionity.

Stoppet på Ionity på Dombås, og fikk plass med en gang, men da jeg kom tilbake, viste det seg at lading hadde stoppet opp på 8 % SoC, noe jeg ikke oppdagert før jeg kom tilbake fra lunsj. Men det var bygget seg opp litt kø, og den før..lte appen til JuicePass/Enel-X gjorde at jeg sleit skikkelig, selv med suport på tråden og testing på en annen lader, før jeg etter 1,5 bortkastede timer endelig fikk ladet på den ene stolpen med defekt skjerm. Så med Kona ble det da ca 1 time til før jeg kunne kjøre videre. Totalt ca 3,5 timer der, i tillegg til ca 30-40 minutter med venting og lading på Vinstra. Akkurat der og da ønsket jeg å bytte til Tesla...

Kjørte så videre til Molde/Kristiansund-området for å få med meg Atlanterhavsveien. Må si den var flott fra avstand, men det som slo meg var at bruene var jo så smale. Shame, shame, shame.

Stoppet å lade på Ionity ved Aspøya, der det bare var en bil da jeg ankom, og en Ioniq 5 stoppet innom med noen som testet bilen, og ikke fikk testladet der. Og igjen tullet JuicePass-appen, men fikk ladet med bare 5-6 forsøk. Ingen problemer i løpet av den oppladingen.

Kjørte videre til Ionity Klett ved Trondheim. Nå kjørte den appen seg fast igjen, så grundig at det denne gangen var behov for å få satt igang lading fra brukerstøtte. Der var 8 ladere, 4-5 andre biler på lading til enhver tid. Mulig ene laderen var defekt.

Kjørt videre til Rørvik, der jeg ladet ved Mer på 22 kW lader samtidig som vi sov i bilen. Delvis fordi været var blitt dårlig, og det var liten interesse hos undertegnede til å sette opp telt. Og det var blitt nesten midnatt. Traff heldigvis greit på forste ferga med 20 minutter å vente. Det synes jeg var OK.

Neste dag kjørte vi videre til Brønnøysund via kystveien, og med enda noen ferger å ta. Aldri noe spesielt med kø, så alle kom med de 3 (eller 4) fergene på strekka. Her viste Kona sin navigasjonsenhet seg fra sin vanlige ulumske side. Klarte ikke å peile inn på laderne. Dessverre synes jeg ikke Google Maps var spesielt mye bedre, så måtte til slutt ringe brukerstøtte for å spørre hvor de laderne sto. De sto da på kaia ved parkeringsplass. Her ble det å vente på en Volvo og en Aude E-tron som begge synes det var lurt å lade til bortimot 100 %. Mens jeg ventet, sto jeg tilkoblet på 22 kW AC. Her tok vi inn på hotell, fikk plass på et rimelig sted der de hadde fått Korona-avbestillinger.

Kjørte videre til Sandnessjøen, fremdeles langs kystruta, og heller ikke nå var det problemer med fergekøer. Fant reCharge-laderne ved en bensinstasjon, og fikk toppet opp igjen. Været var greit, så etter kort sightseeing, så ble det å legge på tur videre. Men fordi laderne som skulle komme langs Rv17 ikke var kommet på plass, så ble det å peile seg inn mot E6. Synd og skam, for Rv17 er nok den fineste og mest interessante ruta.

I min villfarelse klarte jeg denne gangen å kjøre rakt forbi Mosjøen der jeg hadde tenkt å lade, og da var vi plutselig på vei over Saltfjellet. Stoppet en obligatorisk stopp på Polarsirkelsenteret der, i håp om at de hadde ladere, noe jeg ville tro var blitt "obligatorisk". Men dessverre, så da ble det å søke opp. Fant ut at det var ladere ved Saltdal Turistsenter ved Storjord, og hadde nok til å rekke der med litt margin. Men dette var første gangen jeg fikk en viss begynnende rekkeviddeangst. Her ble det litt venting, da de kun hadde 2 ladere for ikke-Teslaer, mens det vel var 8-10 SuC-stalls der. Godt med trafikk der og, men bare antydning til kø. Uansett, ventet ca 15-20 minutter maks, så ikke helt krise.

Vi dro videre derifra i retning Bodø, der vi nådde igjen regnværet ca rett etter Fauske. Det var seint på kveld, i tillegg til vått og lite trivelig, så vi peilet oss rett mot fergekaia, der vi fikk ca 40 minutter ventetid på siste tur. Nå var det nesten ingen biler i kø, så da regna jeg med det ikke ville være noen problemer med å komme med, der heller. Det stemte på en prikk.

Været var ikke bedre da vi trøtt og sliten ankom Moskenes, så vi kjørte rett til Å, der vi fant en plass å stå med bilen. Var tydeligvis flere bobiler og biler med Campingvogn og taktelt som fant den samme plassen, så da regnet vi det for helt greit å stå der for natta.

Neste dag var det værste være gitt seg, men i beste fall var det delvis overskyet og lette byger/duskregn. Men fikk nå sett oss litt om på vår vei videre. Synes jeg var så lavt på batteriet, at selv om vi ville ha rukket frem til Svolvær, så fant vi det best å stoppe ved BKK sine ladere i Leknes. Der hadde en dame stilt seg med lånt i3 på den ene lynladeren, så det var bare 50 kW-laderen som var tilgjengelig.  Dama var til stede, så jeg hintet forsiktig på om hun kunne være interessert i å bytte, slik at hun som ikke fikk glede av den mulige høyere farta, bare den høyere prisen, men hun hadde fått hjelp med å starte lading av bileier over tlf, og han hadde ment at hun skulle bruke den raske laderen, for det var best. Prøvde å forklare at det ikke hjalp at pumpa kunne gi god fart, når bilen ikke klarte å ta i mot mere enn en saktere laderen kunne gi. Men det var ikke mye hjelp der, så måtte nøye meg med å glede meg over å ha spredt litt faktainformasjon, i håp om at neste gang velger hun riktig lader. Da hun endelig dro, sa og fra til oss, men da var jeg kommet dit at jeg ikke ville få særlig nytte av raskere fart lengre pga ladeprofilen, så da ble jeg stående til jeg var fornøyd.

Dro så videre til Svolvær via Henningsvær. En sightseeingrunde der og et bedre måltid, så trillet vi videre til Sortland via Melbu og Stokmarknes. I Sortland ble jeg knotende rundt, for lynladeren ved Møller-forhandleren viste seg å være utilgjengelig, selv med rett app. Og Mer-laderne rotet jeg skikkelig rundt etter å finne. Hverken bilens navigasjon eller google Maps kunne hjelpe meg, så da ble jeg til slutt trillende forbi der de skulle være, og inn i det som for meg først virket å være noen bakgårdsgater som ledet meg inn i et smug, så fant jeg laderne rett ved BurgerKing og en interessant restaurant. Men selvsagt så var det så seint at BurgerKing stengte rett foran nesa vår. Men fikk da testet "nattlading"-tilbudet dems. Her ble det igjen hotellovernatting etter raskt søk, der jeg fant greie priser for det som viste seg å være ganske stort rom, i et gammelt ærverdig hotellbygg som ikke lengre hadde egen resepsjon, men "delte" dette med et hotell ca 150-200 meter unna.

Neste dag gikk så videre til en svipptur/detour til Bø i Vesterålen, hvor jeg har vært noen ganger med nabo/klassekamerat/kompis på besøk til hans nå avdøde besteforeldre. tilbake til Sortland, og nå stoppet på Fortum sine ladere rett ved brua, for å fylle opp. Skulle egentlig gjennom min gamle hjemby Harstad, men pga annet besøk hos mitt søskenbarn, så valgt vi å "bomme" på byen på tur videre nord, og kjørte da til Andenes. En tur innom Spacesenteret der (kort besøk siden vi kom litt seint), før vi dro inn til selve Andenes. Her var det nesten intet åpent pga feil tidspunkt og feil ukedag, så det ble Pizza på nesten det eneste serveringsstedet som var åpent. Hadde relativt raskt før dette avdekket at vi ikke ville rekke ferga, for den siste hadde gått for flere timer siden. Men oppdaget at det var et lokalt firma som hadde satt opp AC-lader (skulle være Tesla-lader, men var byttet ut). denne var gratis, og ledig, så jeg koblet meg opp. gratis Wifi var det jammen og mulig å koble seg til, så det utnytte vi. Sto dog en oppfordring om å heller vippse til det lokale idrettslaget fremfor betaling til firmaet, så fulgte selvsagt oppfordringen. Eneste bilen som var innom, var en Tesla som trillet forbi 15 minutter før vi var ferdigladet, og prøvde å signalisere til eieren/sjåføren, men han trillet videre. Deretter ble det å stille seg i en allerede påbegynt fergekø, og så legge seg til å sove i bilen igjen.

Neste dag ble det ferge over til Gryllefjord på Senja, og planen nå var å krysse Senja "på yttersia" og opp til Botnhamn, og ferge over til Brentsholmen på Kvaløya, og videre til Tromsø. Men enten har jeg tastet blindt på GPSen, eller den har klart å bytte rute i forbindelse med ett av stoppene underveis, for vi havnet i Finnsnes og ut på E6 før jeg oppfattet feilen, dumme meg. Så da ble det til at vi tøk turen innom Storsteinnes der noen gamle naboer fra vi bodde i Oslo, hadde flyttet hjem til sin fødeplass.

Etter et måltid der, så fant vi ut at vi og skippet Tromsø, så da satte vi kursen videre nordover. Her skal jeg skippe mye detaljer, for nå var vi kommet til området med Ishavsveiladerne, og heretter hadde vi "smooth sailing" lademessig, og været var blitt fint og flott. Men vi leita etter en campingplass som skulle være ved Steinsvika i Storslett-området, siden det nå endelig ble teltvær. Men først hadde vi selvsagt toppet opp på Ishavsveiens lader på Storslett. Igjen viste navigasjonen i bilen seg fra sin værste side, for vi fant ingen campingplass der den liksom var markert. Vi kjørte litt videre, og så en parkeringsplass i området, men valgte å kjøre noe videre innover, bare for å se på alternativ rasteplass. Ble raskt klart at her var det bare å snu, og finne den parkeringsplassen igjen. Denne lå rett ved ei strand, og vi hadde kjempeutsikt utover fjorden. Og været var med oss, selv om det ikke direkte var varmt, så håpet vi skulle få se midnattsola endelig. Fikk vite fra ei som forvalta og rydda og reingjorde på stedet, at vi ikke skulle legge oss før klokka ett, for da ville sola dukke opp i horisonten i all sin skjønnhet. Dessverre var vi akkurat for seit, og vi fikk bare tidvis glimt av sola og fargene, men ikke så intens som den kan være. Og jeg så den ville fortsette bak fjellene igjen, så da køyet vi i teltet.

Turen gikk videre til Nordkapp, med diverse stopp også for lading, men dessverre, selv om været hadde vært med oss, så kom skodda (tåka) jo lengre nord vi kom. Det ble raskt klart for oss at siste dag med ekte midnattsol (sjekka almanakken) ville forbigå oss i tåken. Batteriet begynte å bli lavt, men jeg mente å ha fått med meg at det var ladere ved parkeringsplassen ved platået, så opp dro vi. Men det visste seg å være Tesla Only (merket som det og), og forsøk på lading ga meg bare rød ring og error. Sjekket med de som driver stedet, og de var overrasket over at jeg hadde hørt om de laderne, for det var visstnok noe Tesla selv hadde fått montert opp som et prøveprosjekt, og det var relativt nylig. Måtte likevel antyde en viss irritasjon/skuffelse over at dette ikke var bedre informert, samt at jeg ga beskjed om at de burde få satt opp noen til glede for elbil-turister. Uansett, hadde nok til å komme meg til Honningsvåg, selv med flat vei, men siden det var nesten bare nedoverbakker, så brukte jeg kun strøm for 10-15 km på 34 km strekke (hadde 37-38 igjen da jeg sto ved platået. Dessverre ingen steder å overnatte greit, så da ble det bilen igjen. Ingen ønske om å slå opp teltet på campingplass, så da ble det AC-lading mens vi sov godt i bilen.

Neste dag gikk til intensiv kjøring (igjen), og rakk faktisk helt til Vardø, der det ble full opplading mens vi spiste kveldsmat. Leita forgjeves, nesten, etter laderen ved Tana, men da jeg fant den, så var den full, så siden jeg hadde greit med strøm, så kjørte jeg videre til varangerbotn, der jeg toppet opp litt før vi tok turen helt til Vardø. Fant ingen steder å sove i Vardø, men fant ledig i Vadsø, så etter mat snudde vi nesen ditover.

Neste dag dro vi videre til Kirkenes, der jeg følte vi ble villedet i sirkler til Fortumladerne, men fant den til slutt med Google Maps. 10-15 minutter ventetid, og en dopause på kammerset (politistasjonen rett ved). Etter litt sightseeing i Kirkenes, så dro vi først til grensestasjonen som bruket for de som skal til Nikel (russerhandelsted der nordmenn kjøper kjempebillig drivstoff og russiske varer) eller Murmansk, før vi kjørte ytterst ut til Grense Jakobselv og snuplassen der. Observerte Kong Oscar IIs kapell fra parkeringsplassen, brukte utedoen der og for første gang fant en velluktende antibac (noterte meg dessverre ikke navnet). før vi som sagt trillet de siste meterne til snuplassen, som har oppstillingsplasser for bobiler og campingvogner. Også flott sted å ta en overnatting med taktelt på bilen. Men ikke spesielt godt egnet for telt-turister, selv om det sikkert var steder på veien vi trygt kunne slå opp telt uten å være til sjenanse for noen.

Så begynte hjemturen, siden vi nå hadde vært både så langt nord og så langt øst som vi kunne komme i Norge. Selv er jeg fullvakinert, men detteren min er ikke vaksinert, og vi hadde uansett lagt passene hjemme, for vi hadde uansett tenkt å holde oss i Norge. Kunne sikkert godt fint i Finland og Sverige med førerkortet, men ville uansett ikke ta risken. Så da ble det å reise via Kirkenes og Tana, før vi dro i retning Karasjok og Kautokeino. Her kom jeg til første Ishavsveienlader som virkelig skuffet meg. Ikke fordi det vr kø, nei vi fikk ladet ved lynladeren mens en annen bil stod på 50 kW-laderen. Men igjen knotet vi veldig med å finne den, og da vi endelig fant den, så var det ved rådhuset, og utsikten var rett i bakgården til det som lignet noen lagerbygg. Dessuten var det akkurat så langt å gå til nærmeste spisested, at vi knapt hadde rukket å bestille, før vi måtte snudd i tilfelle noen skulle komme og irritere seg over fulladet bil som okkuperer laderen. Denne er nok plassert akkurat der, fordi det passer kommunepampene. Turistfiendtlig plassering var det i aller høyeste grad, så her deles en svær kaktus ut, med mange, vonde pigger i. Ble uansett til at vi satt i bilen mens vi ladet, og så kjørte til nærmeste sted for å spise. Her burde definitivt laderne heller vært plassert nært spisestedet og bensinstasjonen som lå nært hverandre, og ikke gjemt unna.

I Kautokeino ble det lading igjen, men her var ihvertfall laderen ved en bensistasjon som hadde matservering og spiseplasser både ute og inne. Ved denne stoppen stod det en Hyundai Ioniq 38 kWh på lynladeren, og siden den dessverre ikke klarer utnytte den farta (fy f.en, Hyundai, hvorfor "ødela" dere refreshen med så elendig lading? Den var jo knallgod på 1. gen), så måtte jeg sjekke om de var klar over at denne var det ikke mulig å utnytte fullt ut med den bilen. De kunne fortelle at de hadde prøvd den andre laderen, men ikke fått startet lading, så derfor hadde de valgt denne som de faktisk fikk ladet på. Slikt kan jo skje, så da var det intet å si videre om det. Men de var relativt ferske elbilister, og hadde planer om å lade til 100 %. Det ble derfor å fortelle og gi tips, og gi de en grei innføring. Fortalte og at de som også skulle via Tana, uansett grit ville rekke helt frem selv om de stoppet ved 80 %, og at det dessuten og var en annen lader ved Maze/Masi(?). Ei lita stund før jeg var var ferdig, så kom det en ny Ioniq 38 kWh, som trengte strøm. Tross mine tips om at det lønte seg bedre å fylle til 80, og så fylle på i Tana eller neste etter det, så ble de første stående langt over den tiden, og de hadde gått bort for å skravle videre (to voksne damer på tur sammen), så når den andre sjåføren som var nyankommet , kom for å sjekke ladestatus, så fortalte jeg at jeg straks var ferdig, men pekte og bort til damene og sa det var de som stod der. Så han gikk bort og spurte om de ikke var de ferdige snart... De flyttet bilen, så fikk han startet lading. Men så kom problemet med at damenes app ikke viste at ladingen var stoppet opp, så selv om jeg fortalte at dette var nok bare feil i appen, så ba jeg de uansett ringe brukerstøtte for å få hjelp videre.  Så mens de var i samtale med brukerstøtte, så ble jeg ferdig og trillet videre.

Neste del av turen gikk så innom Tromsø, før vi i dårlig vær satte kursen mot Harstad, der jeg hadde avtalt på sparket å stikke innom en kompis fra ungdomstiden. Valgte derfor å kjøre via E6, fremfor å ta "rundturen" om Finnsnes, Sjøvegan og Grovfjord, som egentlig er en langt koseligere veibit. Selv om Setermoen via Bjerkvik, Bogen og Evenskjer er en fin bit det og, så var det andre ruta jeg helst ville kjørt. Men været var ikke på min side, nå heller. Strekka mellom Bjerkvik og Harstad er relativt dårlig utstyrt med ladere, så jeg tenkte å stoppe innom Setermoen for å lade. Først fant jeg etter mye om og men både SuC-stasjonen og Fortumladerne som er rett ved siden av hverandre. Navigasjonen tok meg mot hotellet, men klarte ikke å fortelle at jeg måtte kjøre bak hotellet for å komme rett. Viste seg at jeg like godt kunne kjørt inn på bensinstasjonen, og fulgt grusveien mot vaskehallene på siden, så var det mulig å kjøre rett over der og. Men her fikk jeg problemer med at den ikke aksepterte brikka. Valgte derfor å kjøre til neste lader som skulle være rett over veien. Der stod det en Kona som sikkert nylig hadde startet ladingen på ene laderen, og den andre var det feil ved. Så da var det å kjøre tilbake og ringe brukerstøtte for å høre hvorfor den ikke ville godta ladebrikken. Men jammen, nå ville den lade. ble stående relativt kort, for jeg trengte bare toppe opp for å ha nok til å kjøre omveien til der kompisen min hadde bosatt seg, og så videre til Harstad etterpå. Etter dette dro jeg til en annen kompis, der jeg overnattet, og fikk deilig middag dagen etterpå. Og en lang dag før det med mimring. Og ble tilbudt å lade på veggkontakt, så fikk noe strøm den veien.

Harstad ble dog en stor skuffelse lademessig. Det viste seg at den ene ladestasjonen var ved en Møller-forhandler, og når jeg kom dit, så stod en av firmaets egne biler på ene stolpen, og en annen av dems biler blokkerte tilgang til den andre. Så måtte ta detour til Fortumlader på andre siden av byen, som jeg med viten og vilje hadde passert litt tidligere på dagen., som viste seg å være en stakkarslig enslig ladestolpe. Den var heldigvis ledig, men mens jeg stod der, kom det selvsagt en annen bil innom etterhvert. Hadde egentlig planer om å lade helt til 90 %, men valgte å avbryte ved 80, for ikke å være for mye til bry for den andre bilisten.

Neste dag ble det tur til Grytøya (min mors fødested), Sandsøya og Bjarkøy (tidligere landets minste kommune, før sammenslåing). Det er en kort fergetur til Grytøya, men er bru til de to andre øyene. Rakk å plukke opp dagens innhøstning av jordbær, såkalte "luinnesbær" (etter stedsnavnet Lundenes, men i uttaleform), før jeg så dro til de jeg egentlig skulle besøke, søskenbarnet mitt. da ble det taco basert på karbonadedeig av reinkjøtt som jeg hadde plukket opp i Kautokeino. Storveis å bruke så fint kjøtt til det, men måtte jo prøve.

Dagen etter dro vi ut med båt og juksa (fiskeredskap) til oss noen flotte sei og en liten uer, som ble tilberedt på flott vis av mitt andre søskenbarn som også var der. Nystråla sei med lever. Nydelig. God og mett så ble det etthvert kveld og natt. Og neste dag så var det ut å kjøre igjen. Og endte til slutt innom møllerforhandleren igjen, der de nå var åpen, og jeg fikk de til å flytte på bilene så jeg fikk ladet. Her ble det knot med Defa-appen, så så endte opp med at selgeren som flytta bilen brukte dems kort for å sette igang ladingen. Spurte om jeg kunne vippse de betalingen, men det var ikke noe å tenke på. Så da ble det greit med strøm igjen, før jeg dro ut på neste seightseeing i området, til nabobygda der min far kommer fra. Dro også innom Nupen, et utsiktsted som er veldig populært for å se midnattssola, selv om vi uansett var for seint ute, og heller ikke hadde sett sola pga overskyet.

Så satte jeg nesa sørover, men valgte denne gangen å kjøre via Narvik, som et alternativ til å kjøre via Lødingen og ta ferga der. Ble en ny natt med soving i bil, før vi rakk fergekaia om morgenen. Men nå var igjen været blitt bedre, så da tok vi turen innom Saltstraumen, og traff egentlig helt flott på tiden, 45 minutter etter at tidevannet snudde, så det var egentlig nå de største strømmene passerte. Selv tenåringsdatteren min syntes det var litt kult, i 5 minutter... ;) Men måtte jo bruke litt mere tid, før vi fortsatte turen, denne gangen fra Saltstraumen, via 812 forbi Misvær og videre inn på E6. turen videre hjem forløp nesten uten noe mer å melde, bortsett fra at jeg opplevde at navigasjonen hang seg opp. Stoppet ved en Hyundai-forhandler, men testet restart av bilen, og da kom denne igang igjen. Vi dro riktignok innom Verdalen, men Mix-kiosken der er nå nedlagt, så da gadd jeg ikke teste om bygda hadde vinnerånden å dele med meg. Ble istedet en tur innom Stiklestad, før vi fortsatte sørover.

Valgte å kjøre via Rv3, så det ble en ny stopp på Ionity. Denne gangen gikk det selvsagt ikke bedre enn at det ble litt knot med å få startet lading, men gikk uten for mange bomforsøk. Dog stoppet jeg akkurat 6 kWh for tidlig til å bruke opp alt på JuiceWallet, og etter litt tenketid og bedre studie av vilkårene, så virker det som det er dette som hindrer meg å få byttet tilbake til "Pay Per Use Basic". Skal derfor teste å få ladet siste bit, og se om det nå løser seg. Men support der er helt for jævlig, og umulig å få tak i, så de klarer jeg rett og slett ikke å anbefale lengre.

Men nå er jeg hjemme igjen, og har nå tilbakelagt ca 6000 km på denne ene turen. Og det som skulle være den mest usikre delen, Nord-troms og Finnmark, viste seg egentlig å være helt uproblematisk. Men Midt-Troms,Sør-troms og Nordland er det sterkt behov for både flere ladere, raskere ladere og langt bedre utbygging av AC-ladere som alternativ. Og Ionity via app suger skikkelig, ihvertfall om man har JuicePass. Her bør man ha kort eller brikke, samt en avtale, for at det skal bli smertefritt, også med tanke på lommeboka.
#4164
Toyota / Lexus / Sv: Varebiler/Proace
lørdag 14. august 2021, klokken 10:55
Er det camper mode/utility mode på denne? Altså at man kan ha på AC hele natta mens bilen ellers er "avslått", men at den trekker strøm fra hovedbatteriet?
#4165
ID.4 / Sv: Ladebegrensning
lørdag 14. august 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:17
Sitat fra: amrois på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:15
Der er det en glidekrem i bunnen av bildet som viser både faktisk SOC og ladegrense.
Dagens beste innlegg! 😂
Skremmende når bilen leveres med glidekrem, for det betyr vel at noen mener du har blitt "rXvkjørt"...!?!
#4166
Rart de ikke hadde et valg for "lader i felles-anlegg tilhørende borettslaget".

Kan jo kanskje si det er hjemmelader, men jeg merker selv på egen tilgang til å utnytte dette likt med en egen/dedikert hjemmelader, at visse ting er i beste fall vanskeligere. Dette gjelder bl.a. forvarming med strøm fra grid istedet for fra eget batteri.
#4167
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
lørdag 14. august 2021, klokken 09:08
Sitat fra: YesThatsMe på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 11:54
Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:52
aha.. det er kun MVA av beløpet som overstiger 600.000.
Da utgjør det selvfølgelig et ubetydelig beløp.

25% mvh fra 600k fra 01.01.22. Eksampel Bil pris 610000 kr moms utgjør 25%, da moms kommer 152500 kr, da prisen blir 762500kr.
Dette er ikke riktig. Om vi tar ditt eksempel -> momsberegning er for beløpet over 600k, altså 600k+2.5k=602,5 (25% av 10K)
Dessuten ingenting er vedtatt enda, men alt tyder på at det blir det.
Regnestykket ditt er faktisk feil, fordi du glemmer å ta med de 10 K som du beregner mva av. Altså skal rett regnestykke bil:

610 000 + ((610 000 - 600 000)*0,25) = 610 000 + 2 500 = 612 500,-

Da har man ikke tatt med levering/klargjøring som kommer i tillegg (om ikke det er bakt inn i summen på 610 K), og som da også må mva-beregnes fordi det kommer på toppen av de 610 K.

Men ellers var prinsippet ditt riktig ut fra de signaler som er kommet om at det bare mva-beregnes på den delen som overstiger 600 K.

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 29. juli 2021, klokken 10:33
Det er jo riktig at structural pakken er en honeycomb struktur. Men jeg tror ikke du kan putte 2170 batterier istedenfor 4689 batterier i den. Om ikke annet så fordi hvis du puttet en 2170 celle i et rom beregnet til 4680 batteri så ville jo det bli masse sløsing med plass og bilen ville ikke få i nærheten av nok batterikapasitet. Eller tenker @YesThatsMe at de lager et eget design beregnet for 2170 batteriene? Det virker jo ikke lurt. Da tror jeg de heller lager bilene slik de har blitt laget frem til i dag inntil 4680 er klare

Nå var vel EM sin uttalelse om backup-planen at 2170-pakken vil være "non/un-structual", men uansett måtte de ha laget et honeycomb opplegg som ville vært tilpasset 2170-cellene, slik at de ikke lå inni alt for store "hylser". Det vil vel også være vanskelig å bruke et slikt design i og med at 2170 ikke er "tab less", så de må uansett monteres noe ulikt.

Det gjør at jeg støtter teorien om at de i tilfelle vil måtte produsere TMY med 2170-celler likt som de gjør med TMY i USA og Kina, der det er "buret" til batteripakken som er strukturell, og ikke batteripakken selv. Og det er delvis dette som utgjør mye av vektbesparelsen på TMY med 4680-batteriene. Vektbesparelsen på høyere energitetthet i 4680-cellene kommer selvsagt i tillegg, men er nok en mindre besparelse i denne sammenhengen.
#4168
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
lørdag 14. august 2021, klokken 01:19
Mye som går rundt grøten her, men info ligger ute på ChargeMyHyundai for de som orker å sjekke opp. Altså hva prisene ligger på for de som ikke får gratisperiode (Kona og 28/38 kWh-Ioniq-eiere), og derved hva det vil koste etter gratisåret.

Og bare for å ha sagt det, hittil er det ikke differensiert på ladehastighet. Det er samme prisen på sakteladende biler. Ionity tar kun betalt per kWh, og ingen tidskostnad/minuttpris eller straffegebyr for å okkupere laderen etter at man har passert 100 % SoC, og dermed at ladingen har stoppet av deg selv.

https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no/tariffs

Man må betale 135 NOK per måned for Ionity Premium uansett om man velger Ionity-avtale på Flex, Smart eller Easy. Og forventer man å klare seg med Ionity, så er Flex et naturlig valg, der man i tillegg får en påslag på 4,99 per ladesesjon. Da lader man altså for 1,65 NOK per kWh hos Ionity.

Lading hos Mer er samme skrekkelige prisen for alle varianter, men går opp "mer" fra 01.09.21, men man får med seg rabattene som ellers.

Dog, overraskende nok så fikk jeg regning (trekkes fra kort) for Mer-lading fra CMH selv om kortet lå i postkassa fra ettpar dager etter at jeg tok ferie og til jeg kom hjem, og jeg aktiverte lading med brikken jeg har hos aktivert hos Mer, og ikke fra appen til CMH.

Dermed er det ikke mulig å skille lading med og uten CMH-knytning. Dog, forvirrende om hvilke priser som gjelder hos Mer, da det står forskjellig på samme side...

For Koble, Fortum/InCharge og andre jeg har ladet hos, så har jeg ikke fått regning via CMH, men så har de heller ikke vært mulig å knytte opp på samme måte gjennom CMH.

45-kunder får 24 mnd med Ionity Premium inkludert, andre Ioniq 5-kunder får 12 måneder inkludert.

Link til utenlandspriser står på siden det er linket til her.
#4169
Av mangel på et fornuftig sted å poste på, tar jeg sjansen her.

Kjøpte Enel-X JuicePass til €45 for 145 kWh for å lade på Ionity for den delen av turen som dekkes av nettverket dems. Har hatt store problemer med å få aktivert lading via app, så glem alle mine tidligere anbefalinger av dem.

Men mitt store problem nå, er at jeg ikke får byttet igjen fra dette abonnementet til "Pay Per Use Basic" med begrunnelse "Du kan ikke endre abonnement eller betalingsmetoden i løpet av en reservasjon eller ladeøkt".

Men jeg sitter hjemme nå, så ingen ladeøkter, og ser ingen reservasjoner (ikke foretatt noen, men avsluttet alle de som er kommet opp ved forsøk på å lede, men som feilet.

Har forsøkt å avinstallere appen og installere igjen, uten effekt. Har og forsøkt å restarte telefonen, og jeg har forsøkt å kontakte support for flere dager siden, men bortsett fra melding om at saken er registrert, så er det umulig å få kontakt med brukerstøtte.

Vurderer å oppsøke en Ionity-stasjon bare for å få telefonnummeret til Ionity support, og ringe de, men føler at det blir feil. Dette er jo EnelX som jeg har problemer med, først og fremst...
#4170
Hyundai KONA / Sv: Pris 30.000km service.
fredag 13. august 2021, klokken 14:46
For å følge opp mine egne poster her, så ser jeg at i siste versjon av software, så merker bil selv om den er på delt wifi, og i tilfelle vil den søke opp ladere på veien via live-delen, noe som er en klar fordel. Dog fremdeles samme tullet med at man ikke ser eller kan søke på Ionity som kjedenavn. Man må kunne adressen, og søke på den.

På den annen side, søkefunksjonen er oppdatert, og jeg finner ikke lengre der jeg kan søke adresser sånn som før (får ikke opp samme vindu, men etter mye om og men og lengre tids irritasjon, fikk jeg den til slutt til å (tidvis) klare å søke direkte på adresser.

Men det suger *alle til tider, dersom den ikke finner stedet nært lokasjon. Er ikke så artig å stå i Troms eller Finnmark, og få opp treff som er sør for Dovrefjell.

Og med det kan jeg og skyte inn at presisjon på bilens innebygde GPS-løsning er minst like forferdelig som før. Ved let etter adresse for f.eks. lader fra Ishavsveien/Incharge, så var det i overkant mange bom. Noen steder var ikke bare feil på hvor den sendte meg for å antyde adressen, men ofte var jeg dessuten på feil side av veien. Da var det bare å dra opp mobilen, og bruke den til "fin-navigasjon.

På toppen av det hele, så frøys hele navigasjonsløsningen for meg, og jeg peilet meg ut en Hyundai-forhandler for å få hjelp. Men før det, mens jeg hadde stoppet rett utenfor, så prøvde jeg å slå bilen helt av (ikke inn på utility mode, som jeg brukte "konstant" pga kjøleboks), og da funket det igjen. Men fikk ny frys noe senere, så angret nesten på at jeg ikke gikk inn likevel. Men nå visste jeg ihvertfall at full stopp og avlåsing av bil, og med åpning av dør, var trikset.

Dog, jeg mistet etterhvert visning av live speed på kartet, så må lete på hvordan jeg aktiverer dette igjen. Nå kom den bare midlertidig opp ved fotobokser den kjente til. Så om noen husker hvordan denne blir skrudd på igjen, legg det gjerne ut her og/eller PM til meg. Gjerne PM i(i tillegg) da jeg ennå har mange sider med poster og innlegg jeg ikke har fått gått gjennom.

Og til sist, 2. års service tok jeg i mai, og den kom på ca 3500,- + 1500 for bremseservice, samt halv pris på omlegging til sommerdekk siden de uansett hadde av hjulene pga bremseservicen.

Liten digresjon, pga årets elbil-ferie, begynner jeg å få enda mer lyst til å bytte til en TM3 eller TMY, ene og alene pga veldig mye knot med Juicepass og Ionity. Bilen er knalle god til sin bruk, men jeg skulle gjerne hatt litt større bil, og da frister egentlig Ioniq 5, og nå har jeg jo CMH-kort og bare venter på at kompensasjonen skal tikke inn, så da burde det problemet være ute av verden.

Men SuC-lading frister veldig både pga antallet ladere og ladesteder, og fordi de er raske ladere alle sammen. Er dog veldig skeptisk til å måtte bruke app-løsing, som jeg må med en Hyundai/Ioniq, selv om jeg tipper Tesla sin app er langt mer stabil og samarbeidsvillig mot SuC-nettverket, enn JuicePass er...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA