Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#2326
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 29. januar 2023, klokken 00:50
Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43
Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.
Når man bytter fra en traust 1,6l passat diesel med 0-100 på 10,7 s, og så setter seg i en TMS 90D med 0-100 på 4,3 s, og uten clutch i tillegg, så vil nok det kunne føre til banale førerfeil som fører til ulykker eller "hendelige" uhell.

Det vil vel være like lite kjent for mange nybakte Teslaeiere, som det vi ser det er med folk som setter seg i f.eks. en Lamborghini Diablo med nesten tilsvarende like rask aks (4,5 s).

Du vet det er mange som klarer å snurre og krasje en sånn på tørr asfalt, selv når de kommer fra langt raskere biler enn nevnte passaten.

Da er det ikke overraskende at en viss andel da sliter med å temme bilen på en parkeringsplass. Og enda værre om de er vant med mindre biler, som en Golf, og med tilsvarende ytelser som Passaten nevnt over.
#2327
Sitat fra: overskyet på lørdag 28. januar 2023, klokken 23:37
Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:00
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2023, klokken 08:33
Sitat fra: RJK på fredag 27. januar 2023, klokken 22:44
Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.

Nja, er det så mye bedre lademuligheter etter Trysil? Sist jeg passerte der ble vi stående lenge på 50kW lader i Engerdal, der var det to slike (Recharge). Er vel ikke noe bedre nå. Drevsjø har ingenting, neste nordover er Røros.
Hadde nok mest Hemsedal i tankene når jeg skrev dette, masse lademuligheter ved Gol. Litt tynnere nord for Hemsedal, ser jeg nå, men skal vel ikke veldig langt før man er har masse lademuligheter langs hovedveiene rundt. Men Gol er nok stedet å nå på den ruta.

For Trysil så må man, om man kommer fra sør, lade opp i Elverum eller siste gode alternativ SuC ved Hernes. Nord for Trysil ser jeg det er tynt. Må vel kunne rekke Tynset eller Røros (også lynlader ved Os i Østerdal) om man ikke er heldig å finne ledig ved Engerdal (2x50 kW).

Det er 25 mil mellom Hernes og Tynset, så er ikke helt krise. Og Hernes til Trysil og tilbake, er det 11 mil. Men kunne selvsagt vært noen flere ladere der, ja.

På den annen side, hvor mange kjører via Trysil om man skal nord eller sør? Altså, om man ikke skal utnytte skianlegget, og derved kan bruke destinasjonsladere mens man koser seg i bakkene? For all del, det er sikkert en flott biltur med mye flott natur, men det er vel tynt med tilbud ellers.

Og for de med bil med god rekkevidde (minst 400 km), så er det ikke uoverkommelig å komme gjennom uten å måtte lade på den delen av ruta, dersom det skulle være mye kø ved Trysil-laderne.

Jeg tenker de fleste som bare skal på gjennomfart heller legger ruta om RV2 som går via Elverum og opp via Alvdal (masse ladere der), og med hurtigladere ved Rena, Evenstad og Hanestad, og både lynladere og hurtigladere ved Koppang nesten midt mellom Rena og Hanestad. Eller man følger massene via E6.

Har du prøvd å lade på de destinasjonsladerne? Jeg har vært ganske mye i Trysil og det er ikke bare bare å få brukt de. Som regel har det gått, men du vil nok oppleve at mye av dagen går med på få følge med på ladere for å sjekke om det har blitt ledig,  flytte bil osv. Ikke akkurat en positiv opplevelse når du egentlig har lyst til å spise med familien på restaurant, kjøre ski eller være på afterski (og ikke lenger kan kjøre bil)
Nei, jeg har ikke benyttet de laderne. Men det du peker på nå, er jo at det er for få, og derved marked for enda flere. Altså tyder det på akkurat det jeg påpekte, at destinasjonsladere er viktigere på slike steder som er destinasjoner, mer enn å være et sted man kjører forbi, om man ikke skal stoppe for en kjapp opplading.

Så da må de få opp mange flere destinasjonsladere for å redusere behovet for at skituristene skal fylle opp de få lynladerne og hurtigladerne. Men de trenger sannsynligvis flere lynladere i tillegg.
#2328
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
lørdag 28. januar 2023, klokken 22:14
Sitat fra: Odinpodin på lørdag 28. januar 2023, klokken 21:55
Dette er vel finske biler...?
Glemte å sjekke nasjonaltegn, ser nå at det er finske skilt. Finner ikke hvor jeg kan søke på finske skilt, så sletter posten over...
#2329
Liker svaret.  :+1:

Ja, jeg ser absolutt den med å utnytte tilbud. Og vi krysser fingrene for en åpen SuC i Trysil! ;)




#2330
Tesla / Sv: Parkeringssensor - dealbreaker?
lørdag 28. januar 2023, klokken 21:09
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:30
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:27
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:19
Må si at sensorer fremme er mer kjekt å ha enn ett must.
Folk må heller bli vant  med å føle hvor fronten er. En egenskap man mister når man har allskens sensorer rundt som gjør jobben for seg.

Og ved rygging? Lære seg å rygge etter speil og tolke avstand. Folk klarte å kjøre bil før alskens sensorer kom.

Når det er sagt, så er kameraet mye viktigere enn sensorene. Merker jo selv at man har mistet trening i å tolke avstand bak ved bruk av speil. Siden jeg har hatt kamera på de siste 3 bilene, og før den tid kun sensorer.

Men håper Tesla får på plass fullgod løsning igjen. Jeg tipper at sensorene er på plass igjen når forsyningene er oppe å går igjen. For det er ingen tvil om at sensorene er kjekk å ha.

Men hadde jeg kjøpt bil idag uten sensorer? Ja, mest sannsynlig

Vel - på veien til å "trene" seg til å bli vant til biler uten sensor så må en vel også dunke bort i noe?
Synes det høres ut som en ganske dyr strategi
Nei.

Absolutt ikke, men viktigheten av å vite hvor både fronten å bakenden på bilen er uten å måtte stole på sensorer er undervurdert. Og det er en egenskap som rett og slett forfaller så lenge man ikke holder den ved like.
Noen har vel aldri hørt om å sette opp kjegler eller annen myk hindring på en åpen plass, eller forsøke "lukeparkere" på en åpen parkeringsplass ved et kjøpesenter, gjerne en som det er snøskavler ved (mykt og ufarlig).

Man må jo ikke velge en hard murvegg eller andre biler som faktiske, fysiske hindringer for å trene mot.
#2331
Vet ikke hvor du kjører fra, Counterpointer, men er det et alternativ å kjøre via Koppang, og så krysse over mot Engerdal, eller gjør "fjellveier" at du kommer like "dårlig" ut?

Hvor stort er egentlig behovet for å dra henger på vinter, og da bare på dagstur? Ville jo tenkt at når man faktisk må dra henger på vinter, så ville det og være en dag man velger å ta overnatting.

Ser for meg at en sånn tur er med bilen full av folk, og henger er fylltmed masse skiutstyr som kanskje kunne vært lagret på hytta, ihvertfall familiens egne ski.

Synes det høres ut som en cornercase, og egentlig et mindre problem når du bare behøver en top-up i disse tilfellene.

Det er ikke forsøk på å dømme, men spør for å få bedre forståelse. Og, du har sikkert fortalt dette før i andre tråder, men jeg husker rett og slett ikke.

Så kan det jo og hende det kommer biler med bedre rekkevidde, også fra Tesla, som vil gjøre dette til et mindre problem. Kanskje før det kommer så veldig mange flere ladere der i trktene. Ser jo Peugeot snakker om 700 km rekkevidde på kommende biler (2024/2025), og da klarer man seg vel året rundt på hjemmelading og top-up på hytta. :)
#2332
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."
#2333
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2023, klokken 08:33
Sitat fra: RJK på fredag 27. januar 2023, klokken 22:44
Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.

Nja, er det så mye bedre lademuligheter etter Trysil? Sist jeg passerte der ble vi stående lenge på 50kW lader i Engerdal, der var det to slike (Recharge). Er vel ikke noe bedre nå. Drevsjø har ingenting, neste nordover er Røros.
Hadde nok mest Hemsedal i tankene når jeg skrev dette, masse lademuligheter ved Gol. Litt tynnere nord for Hemsedal, ser jeg nå, men skal vel ikke veldig langt før man er har masse lademuligheter langs hovedveiene rundt. Men Gol er nok stedet å nå på den ruta.

For Trysil så må man, om man kommer fra sør, lade opp i Elverum eller siste gode alternativ SuC ved Hernes. Nord for Trysil ser jeg det er tynt. Må vel kunne rekke Tynset eller Røros (også lynlader ved Os i Østerdal) om man ikke er heldig å finne ledig ved Engerdal (2x50 kW).

Det er 25 mil mellom Hernes og Tynset, så er ikke helt krise. Og Hernes til Trysil og tilbake, er det 11 mil. Men kunne selvsagt vært noen flere ladere der, ja.

På den annen side, hvor mange kjører via Trysil om man skal nord eller sør? Altså, om man ikke skal utnytte skianlegget, og derved kan bruke destinasjonsladere mens man koser seg i bakkene? For all del, det er sikkert en flott biltur med mye flott natur, men det er vel tynt med tilbud ellers.

Og for de med bil med god rekkevidde (minst 400 km), så er det ikke uoverkommelig å komme gjennom uten å måtte lade på den delen av ruta, dersom det skulle være mye kø ved Trysil-laderne.

Jeg tenker de fleste som bare skal på gjennomfart heller legger ruta om RV2 som går via Elverum og opp via Alvdal (masse ladere der), og med hurtigladere ved Rena, Evenstad og Hanestad, og både lynladere og hurtigladere ved Koppang nesten midt mellom Rena og Hanestad. Eller man følger massene via E6.
#2334
Er ikke mye i områdene, men på et typisk skisted er faktisk AC-ladere ved parkeringsplassene til ski-anlegget, langt viktigere enn hurtig/lynladere, for de fleste kan da lade mens de koser seg i bakkene. Spesielt dagturistene.

Det betyr selvsagt ikke at jeg overser behovet for flere lynladere. Derav påpeking av det lave antallet av disse. Poenget er altså at destinasjonsladere på langt veier opp for mangelen på hurtigladere og lynladere for mange.

Det hjelper selvsagt ikke de som har hytter rundt anleggene, og ikke ser poenget i å kjøre bilen til dyre!?! parkeringsplasser når man kan "ski in/ski out" fra hytta til anlegget. De har mer behov for å kunne lade kjapt mens man er og handler, før eller etter at man har lempet av resten av følget og bagasjen på hytta.

Ei heller de som bare er på gjennomreise, selv om de nok har bedre lademuligheter før og etter disse stedene.
#2335
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med ladeprisene
fredag 27. januar 2023, klokken 14:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. januar 2023, klokken 13:41
Sitat fra: Svk på søndag 22. januar 2023, klokken 20:24
Er trist det er blitt sånn,har ei søster som kjøpte elbil for over 5år siden.første åra ladet hun gratis på jobb. Men siste åra har det kommet så mange elbiler.så umulig å lade på jobb. Bor i blokk uten lademulighet.så nå hurtiglader hun når det minker på strømmen. Kan lade porsche i stav til under 5kr.så er jo fortsatt billigere enn fossil

Dersom hun har parkeringsplass ved blokken skal en visstnok også kunne kreve å få lade ihht loven....sånn som hovedregel...
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Ser for øvrig at jeg betalte 4,40 per kWh på Tesla Supercharger i Bergen for en uke siden...men jeg har Tesla, så vet ikke hva prisen er uten Tesla eller uten abonnement. Både Jorenholmen i Stavanger (åpnet) og ved Tvedt-senteret på Forus i Stavanger kommune (i ferd med å starte opp) blir det superchargers.

Er jo heller ikke langt til Jærhagen på Klepp:
https://elbilforum.no/index.php?topic=61960.0
Du har et valg i appen som heter "Lade en bil som ikke er en Tesla", og går du inn der og søker opp ladestasjonen, så ser du priser for oss uten Tesla, og når Tesla-eiere kommer med "reservebilen"... ;)
#2336
Sitat fra: THE på fredag 27. januar 2023, klokken 12:20
Ser på Supercharge.info https://supercharge.info/changes at det har åpnet superlader i i Åre. Denne er vel interessant for mange nordmenn også.

Ellers ser jeg at den første superladeren i Thailand (Bangkok) er under bygging. Ikke så relevant for norske bilister, men viser at Tesla stadig utvider markedsområdet og ladenettverket sitt.
Mer relevant en du aner. Nordmenn er glad i Thailand som feriedestinasjon, og nå er det jo mulig å leie Tesla der og, samt andre BEV's. Og så har vi jo Teslabjørn... ;)
#2337
Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 02:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:54
Sitat fra: Mateusz på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:14
I følge Tesla Time News show på youtube (episode fra 25.1.2023) så Tesla kan muligens få opp til 19 nye stasjoner i Norge i 2023.

Det kan stemme det. Tesla flytter jo på noen stasjoner (i tid) når de ikke kommer til enighet med grunneiere/kommunen. Akkurat nå har de på kartet planlagt 28 nye stasjoner, men flere av disse har stått der lenge, og fått ny tid. Må si det er utrolig mange superladere nå.

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=68.41475076072598%2C37.89808138062472%2C57.85557342775935%2C-7.827016275625285&zoom=6&filters=supercharger%2Cparty&location=Sortlandsupercharger

Virkelig på tide å få opp noe i Hemsedal og Trysil. Rart at kommunene ikke har prioritert dette og subsidiert noen aktører kraftig.  I Trysil er det helt krise og i Hemsedal kryr det av elbiler og lademulighetene er dårlige, selv om Gol er godt utbygget og ikke langt unna.

Snodig at kommuner som lever av snø, er så lite på ballen med å få på plass lademuligheter.
Nå har Mer 54 ladepunkter på AC ved skianlegget, totalt telte jeg vel 92 AC-ladepunkter bare i det området. Riktignok dårlig med lynladere (0, 6 ved Utskjåk) og hurtigladere (3, 2 ved Utskjåk).

Trysil med noen færre, 32 AC-ladere ved bakken, 3 nede i Trysil sentrum, samt 2 hurtigladere og 6 lynladere.
#2338
Kan jo håpe på at det kommer en i Arvika også, men denne dekker alle som bare skal mot Charlottenberg, og er jo midt mellom den ved Dal og den som finnes ved Karlstad.

Tror derfor det blir lenge til det kommer noe i mellom. Da har jeg mer tro på at det kommer en nært Årjäng, midt mellom den ved Askim og nevnte stasjon ved Karlstad.
#2339
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 22. desember 2022, klokken 18:42
På handletur til Charlottenberg?

Recharge har satt i drift 8 HPC ved ICA i Charlottenberg. Så er det endelig mulig å lade litt fornuftigere der og ikke bare på de trauste laderne til MER.

Klikk for større bilde.

Ser forresten at Ionity bygger stasjon ved Eidskog, på norsk side rett før Charlottenberg. Den har grei plassering for de av oss som handler der, og har avtale som gir billig lading hos Ionity.

Håper den kommer opp raskt...

Edit, er stort sett ved Montebello Camping, ser det ut til.
#2340
Legg til at elbiler har vært svært billig i drift, noe som gjør at betalingsvilligheten har gått opp. Hvorfor selge billig når du kan selge dyrt?

Og så har man hatt ettpar ting til. Batteripakken er attraktiv i seg selv, ikke like mye med en sliten ice-motor som har gått langt og blitt herjet med. Bl.a. kan batteriene gjenbrukes som energilagring til hytta/boligen.

Og pga krigen i Ukraina, har det vært etterspørsel etter billige elbiler som man kan lade fra stikkontakt og/eller solcellepaneler, i en tid hvor "dino-juice" har blitt veldig dyrt og dessuten vanskelig å få tak i.

For endel har det vel og vært en fordel at disse er svært stillegående, og derfor ikke tiltrekker seg like mye uønsket oppmerksomhet fra fi. Har ihvertfall sett videoer av hvordan man ruker elsykler for raskt å komme seg innpå fi, utføre overraskelsesangrep, og så komme seg raskt og stillegående unna farlig område. Skal ikke se bort fra at noen elbiler er brukt på samme måte.

Dermed er denne etterspørselen med på å presse opp priser på de eldste bruktbilene som egentlig burde bli kastet etter en...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA