Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 00:37Problemet er ikke nødvendigvis vekta, men at vekta til dels definerer størrelsen på hengeren, og øker muligheten for å laste feil. Og feillastet henger er farlig. Større vogner er oftere også påvirket av vind, og det krever noe mere hensyn. Og høyere vekt øker også skadepotensialet.
Du mener 750 kg tilhenger uansett bil, med B ? Tja, jeg har kjørt endel med en 750 kg campingvogn på slep. Jeg synes ikke det var spesielt mye lettere eller vanskeligere enn å trekke en tyngre campingvogn.
Disse reglene kommer fra en tid hvor en vanlig familieekvipasje kunne være en Volvo 245 med en 1600 kg campingvogn. Som altså kan kjøres med B lappen. Å begrense til 750 kg for en slik bil vil være en vesentlig innskjerping.
En større tilhenger/vogn har gjerne lengre drag, noe som har mye og si for manøvrerbarhet, spesielt ved rygging, som jeg tror mange sliter mest med, rent kjøreteknisk. Vognene er gjerne, men ikke alltid, mer stabil ved ujevnt underlag. En liten og lett henger hopper fort mere, og man senker da farten automatisk, men kanskje var det akkurat litt for seint.
Skadepotensialet er størst ved hendelser (wobling) i høyere fart, og ved rygging. Spesielt ved rygging så skjer det mye rart fordi folk ikke skjønner helt hvordan vogn og bil virker sammen, og man risikerer at man skader andre biler, gjerder og skur og annet som "står i veien", men aller verst, dyr og mennesker som beveger seg eller oppholder seg nært den som rygger.
Jeg hilser derfor velkommen krav om opplæring, da mange hekter på en henger og setter seg i bilen for å kjøre bil med henger for aller første gang, uten noe som helst trening eller ikke engang en teoretisk gjennomgang av de viktigste aspektene.
Men B96 kan fort innlemmes til krav for å få B ved å legge inn opplæringen ved kjøreskolen. Det er tross alt ikke alle som har noen med bil og vogn, samt tilgang til et sikkert område å forsøke seg på egentrening på forhånd.
Jeg hadde tilgang og mulighet, og har lært meg selv. Men jeg hadde gjerne sett at det ble obligatorisk, da jeg i likhet med mange andre valgte dette bort av rent økonomiske årsaker.
Tilbudet om å ta E ved kjøreskolen lå jo der, men når pengeboka er slankere enn slankest for en ungdom som måtte tjene penger selv til førerkortet, uten hjelp fra foreldre (de hadde dårlig råd), så ble det som sagt valgt bort.
Men uansett, det er jo ikke sånn at det blir ulovlig å trekke litt last bak en 245 eller en annen bil. Forskjellen er at man får bedre opplæring i de viktige kriteriene, og at man får øvd litt med en instruktør, slik at man kan plukke vekk endel tåpelige feil som enkelte gjør.
Og når man har visst seg verdig gjennom en test, kan man altså utnytte bilens fulle potensiale, så lenge hengeren er innafor også. Selv uten testen, kan man ofte makse ut bilens potensiale, men da med bedre forståelse av riktig "pakket", lastet og sikret henger og last. Til alles beste.