Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#2146
Model Y / Sv: Stoppet i kontroll med tilhenger
mandag 13. mars 2023, klokken 08:38
Sitat fra: jlan på mandag 13. mars 2023, klokken 00:37
Du mener 750 kg tilhenger uansett bil, med B ? Tja, jeg har kjørt endel med en 750 kg campingvogn på slep. Jeg synes ikke det var spesielt mye lettere eller vanskeligere enn å trekke en tyngre campingvogn.

Disse reglene kommer fra en tid hvor en vanlig familieekvipasje kunne være en Volvo 245 med en 1600 kg campingvogn. Som altså kan kjøres med B lappen. Å begrense til 750 kg for en slik bil vil være en vesentlig innskjerping.
Problemet er ikke nødvendigvis vekta, men at vekta til dels definerer størrelsen på hengeren, og øker muligheten for å laste feil. Og feillastet henger er farlig. Større vogner er oftere også påvirket av vind, og det krever noe mere hensyn. Og høyere vekt øker også skadepotensialet.

En større tilhenger/vogn har gjerne lengre drag, noe som har mye og si for manøvrerbarhet, spesielt ved rygging, som jeg tror mange sliter mest med, rent kjøreteknisk. Vognene er gjerne, men ikke alltid, mer stabil ved ujevnt underlag. En liten og lett henger hopper fort mere, og man senker da farten automatisk, men kanskje var det akkurat litt for seint.

Skadepotensialet er størst ved hendelser (wobling) i høyere fart, og ved rygging. Spesielt ved rygging så skjer det mye rart fordi folk ikke skjønner helt hvordan vogn og bil virker sammen, og man risikerer at man skader andre biler, gjerder og skur og annet som "står i veien", men aller verst, dyr og mennesker som beveger seg eller oppholder seg nært den som rygger.

Jeg hilser derfor velkommen krav om opplæring, da mange hekter på en henger og setter seg i bilen for å kjøre bil med henger for aller første gang, uten noe som helst trening eller ikke engang en teoretisk gjennomgang av de viktigste aspektene.

Men B96 kan fort innlemmes til krav for å få B ved å legge inn opplæringen ved kjøreskolen. Det er tross alt ikke alle som har noen med bil og vogn, samt tilgang til et sikkert område å forsøke seg på egentrening på forhånd.

Jeg hadde tilgang og mulighet, og har lært meg selv. Men jeg hadde gjerne sett at det ble obligatorisk, da jeg i likhet med mange andre valgte dette bort av rent økonomiske årsaker.

Tilbudet om å ta E ved kjøreskolen lå jo der, men når pengeboka er slankere enn slankest for en ungdom som måtte tjene penger selv til førerkortet, uten hjelp fra foreldre (de hadde dårlig råd), så ble det som sagt valgt bort.

Men uansett, det er jo ikke sånn at det blir ulovlig å trekke litt last bak en 245 eller en annen bil. Forskjellen er at man får bedre opplæring i de viktige kriteriene, og at man får øvd litt med en instruktør, slik at man kan plukke vekk endel tåpelige feil som enkelte gjør.

Og når man har visst seg verdig gjennom en test, kan man altså utnytte bilens fulle potensiale, så lenge hengeren er innafor også. Selv uten testen, kan man ofte makse ut bilens potensiale, men da med bedre forståelse av riktig "pakket", lastet og sikret henger og last. Til alles beste.
#2147
Sitat fra: Arthur Morgan på søndag 12. mars 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svk på søndag 12. mars 2023, klokken 13:12
2020 prius plug in hybrid er nok et lurt valg


Ville heller gått for en vanlig hybridbil fra Toyota,
Kort fortalt har en selvladende hybrid alle fordelene til en bensinbil, og faktisk noen av fordelene til en elbil: du slipper å lade, men går aldri tom for strøm og den kjører elektrisk rundt regnet halvparten av tiden. Selvladende hybrider har dessuten få feil og trenger færre av de sårbare, dyre delene som kan resultere i noen ganske leie verkstedregninger: turbo, partikkelfilter, startmotor, og kløtsj er eksempler på deler du ikke finner i en hybrid fra Toyota. Har du eid en bil der en av disse ryker, hevet du kanskje nettopp øyenbrynene – det er en dyr «fornøyelse».

Det ligger i navnet, men de må altså lades for å fungere som de skal. Er du slapp med ladingen kommer du sannsynligvis til å bruke mer drivstoff enn om du hadde kjøpt en sammenlignbar bensinbil(!). Grunnen er at du kjører rundt med mange ekstra kilo i batterier. Eksempelvis er vektforskjellen mellom en ladbar og en selvladende Prius på 155 kilo. Til gjengjeld kan du kjøre lengre distanser på strøm enn med en hybrid dersom man lader den.

For å finne ut om det er en ladbar eller selvladende hybrid du skal velge, bør du helt enkelt tenke over hvordan kjøremønsteret ditt er. Svipper du for det meste rundt på småturer frem og tilbake til jobb, for å handle, levere på trening og hente på spilling - så vil plug-in hybriden være økonomisk sparsom ved å gjøre unna disse ærendene på elektrisk kraft, så lenge du husker å lade, og har muligheten til dette.


Bruker du også bilen for å dekke lengre distanser, for eksempel som helgeklar hytteeier, vil en vanlig hybrid være det mest lønnsomme alternativet. Dette gjelder også om du kjører både lange og korte turer om hverandre, da hybridene selv velger om de skal bruke el-kraft eller bensinmotor basert på hastigheten du holder og geografien der du kjører.
Om du tror på Toyota sin løgn om selvladende biler, så skjønner jeg du tror det er smart. Faktum er at en stor andel av denne strømmen kommer fra forbrenning av fossilt drivstoff.

Jeg har regnet på det, og for å oppnå generelt gode tall, så må de ha et relativt høyt forbruk når de bruker bensinmotoren til både å lade det lille hybridbatteriet og drive bilen fremover. Det er stort sett regenereringen i kombinasjon med motorkutt, som gjør at den kommer bedre ut enn en ren bensinbil.

Og forutsetningen for at strømstøtten skal forsvinne, er at vi over lengre tid får så lave strømpriser at støtten i praksis betyr lite. Dvs, når vi er kommet dit at vi generelt har overskudd av strøm, tipper jeg. 6 kr per kWh uten strømstøtte som "normalsituasjon", da tror jeg selv nordmenn vil ty til fransklignende protestaksjoner. Da blir det opptøyer.
#2148
Model S 2023 - / Sv: Nyttelast på 352/334 kg?
søndag 12. mars 2023, klokken 14:57
Sitat fra: vinterdekk på søndag 12. mars 2023, klokken 14:43
Tillatt totalvekt burde styres av hva bilen er konstruert for. Jeg er veldig nyskjerrig på hvilke andre hensyn som skulle endre totalvekt. Kostnad? Rekkevidde? Ytelse? Sikkerhet?
Spekulasjonene går først og fremst på 2 av de fire du peker på, rekkevidde og sikkerhet. Men er vel og nevt den med kostnad.

Rekkevidde reduseres av høyere vekt, og dersom testene kjøres med "fulllastet" bil, så vil man kanskje slite med å nå et strategisk viktig antall km. Her var det spekulasjoner på at Tesla ville komme over 600 km om jeg ikke husker helt feil.

Sikkerhet måles jo i testene, og om noen av testene foregår med høy utnyttelse av nyttelast, så vil det kunne føre til at man skriver et lavere tall enn det man mener bile tåler, for å være sikker på at man får best mulig rekkevidde.

Kostnad kommer av at høyere totalvekt inkludert nyttelasten, vil kunne kreve at man må bruke kraftigere, og da tyngre deler. Dette kan og føre til at bilen blir tyngre, som igjen reduserer nyttelasten pga vektgrensene satt. Skal man f.eks. holde seg under 3500 kg og likevel ha mulighet til tilhenger for folk med bare B på førerkortet, så har man vel bare gått ett skritt frem og så ett, eller to, skritt tilbake.
#2149
Model Y / Sv: Tesla Model Y Midnight Cherry Red
søndag 12. mars 2023, klokken 12:58
Ser at Tesla har kommet ut med en ny rødfarge Ultra Red for TMS/TMX, som jeg synes er dritlekker. Ja, den er kommentert tidligere, i andre tråder. Men det er en rødfarge som absolutt kunne fristet meg til å gå for noe slikt.

Og det gir forståelse at de kutter ut Red Multi-Coat med denne nye rødfargen, da de blir for lik hverandre. Slik er det ikke med de to gråfargene, der den nye Quicksilver er en sølv-farge, mens Midnight Grey metallic faktisk er en gråfarge som er ganske forskjellig fra Quicksilver.

Men tilby gjerne den kirsebær-røde også. Den er såpass forskjellig fra de to rødfargene nevnt over, at den fint kan eksistere samtidig, da folk har forskjellig smak.

Liker forøvrig den grønnfargen i artikkelen under, da den minner om Brittish Racing Green, mens jeg ser at flere av de andre foreslåtte fargene er litt mer sær. Dog liker jeg den kobber-røde fargen, selv om den hadde gjort seg best som 2-farget med sort eller grått over vinduslinjen.

https://insideevs.com/news/618108/musk-confirms-new-tesla-us-colors/



https://insideevs.com/news/656396/tesla-new-ultra-red-color-models-modelx/
#2150
Må jo si at storyen, telefonrecord og det at han faktisk er utenlands i periode, og det at det er notert i saken, er mer enn bevis godt nok. Jeg tror det hadde holdt godt, basert på mine vekttall i avtalerett, kjøpslov og forbrukerkjøpslov, samt min erfaring som meddommer, selv om det mest var straffesaker jeg var borti.

Så er det som du sier, selvsagt et spørsmål om dette har noen praktisk betydning, og da om prisen går opp i mellomtiden. Den kan jo og falle videre. Men en forhandler/selger som stiller seg på bakbeina, og som du sier, kan velge å trenere saken, er ingen god partner i utgangspunktet. Det skremmer litt, spesielt med tanke på at man må forholde seg den partneren i flere år frem i tid. God reklame er det heller ikke.

Her er det fare for at jeg selv ville sagt at da benytter jeg angreretten, ber om pengene tilbake, og går til noen som faktisk har lyst til å selge meg bil. Tross alt er det snakk om levering neste kvartal, ikke en ny utsettelse (forlengelse nr. 2) eller veldig langt frem i tid.

Ulempen for kjøper er at det ikke er så mange som treffer på god og morsom bil, praktisk plass, god app, god ladeopplevelse, sømløs turplanlegging til prisen av hva de skal ha for en TM3/TMY, både RWD og LR.
#2151
Dette er jo tvert mot hva de har gjort før, så her ville jeg ikke gitt meg. Bestilling har alltid garantert pris, og det har vært fullt mulig å utsette levering. Her har du jo og en god grunn til hvorfor du ville avtale med senere levering. Siden Tesla ikke har sagt nei før de nå står på at de vil levere bil til tross for avtalen gjort, har du ditt på det tørre. Du har juridisk sett en gyldig avtale gjort en avtale, og det er ikke slik at Tesla da bare kan gå vekk fra dette.

Har vært tidligere eksempler på bilforhandlere som har benyttet standard avtale, men kjøper har strøket over deler av avtalen vedkommende ikke var enig i, før hen skrev under avtalen. Og selger har da skrevet under med gjeldende overstrykninger.

Så lenge kopier viser at overstrykningen er med, og ikke er noe som er tilført i ettertid, så har da selger godkjent dette og er bundet av det, som den profesjonelle parten. At de ikke sjekker kontrakten for slik før de skriver under, er ingen unnskyldning, så lenge det ikke er snakk om helt klart urimelige vilkår eller prisjusteringer.

Dette er prøvd for retten flere ganger, og er etablert praksis på, og det er svært vanskelig å få aksept for at ikke holder. Med da unntak for endringer som gjør avtalen svært ufordelaktig for selger.

Stå på.
#2152
ID.4 / Sv: ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
fredag 10. mars 2023, klokken 22:55
Sitat fra: igniztion på fredag 10. mars 2023, klokken 21:48
Lille Norge har nok lite å stille opp med i det store bildet. VW sier at grunnen er at oppdateringen feiler på for stor andel av bilene, og de blir da "bricked" - altså ubrukelige og må taues til verksted for å fikses. Verkstedene hadde ikke hatt kapasitet til å ta seg av det dersom plutselig 5-10% av bilene på veien måtte inn for å bli kjørbare igjen.

Og det er ikke slik at 3.2 versjonen som er på biler som ruller ut av fabrikken nå, passer for 2021 modellene. Kan ha skjedd mange oppdateringer på hardware i bilen siden den gang.
Jeg klarer bare ikke å akseptere dette som en gyldig grunn for å la vær å kreve noen form for kompensasjon. At de ikke klarer å levere fordi programvaren for oppdatering er for dårlig, er kanskje en unnskyldning for ikke å sende den ut, men da bør kundene få en kompensasjon for hver måned dette blir ytterligere forsinket.

Det er jo tross alt feil som påvirker brukerne i større eller mindre grad, ikke bare mangel på nye features eller forbedringer på forsåvidt fungerende funksjoner. Størrelsen på kompensasjonen er ikke det viktige, men kompensasjonen skal gi VW og søstermerkene incitament for å fikse dette enda raskere.

Og dersom det er sannhet i det @Helgenen skriver, at VW prøver å rømme fra ansvaret og ikke komme med oppdatering, så er det ihvertfall skandaløst. #SW-Gate om du vil.

Og så må man huske på at oppdatering til 2.4 inkluderte bytte av 12V-batteri for å unngå bricking av SW, slik at OTS nå skulle fungere. De har da fikset 3.0 slik at fde nå leverer 3.2 på nye biler, så da burde de jo ha fikset det med oppgradering. Eller de burde pushet en SW-fix på 2,4 om det kan løse problemet.

Jeg har selv fått oppgradering av mitt hovedbatteri pga callback på dette. Selv om bilen kanskje kunne levd relativt trygt uten bruksbegrensninger, så måtte vi unngå å lade over 90 %. Hyundai gav da en viss kompensasjon for tiden med redusert rekkevidde, selv om mange ikke går over 80 % uansett. Selv har jeg fått ladekreditter for nært 5000,- kroner frem til bytte. Som sagt ikke allverdens, men tross alt noe.
#2153
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 10. mars 2023, klokken 14:43
Sitat fra: hELgenen på fredag 10. mars 2023, klokken 11:06
Sitat fra: jlan på fredag 10. mars 2023, klokken 11:02
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mars 2023, klokken 21:56
Ulempen er som flere har antydet, mindre incitament til å flytte forbruket til timer som reduserer presset på strømnettet.

Må riktignok si at selv har jeg svært store problemer med å se at det er et reelt problem siden nettet uansett må takle perioder med høyt samtidig forbruk på visse vinterdager med svært kaldt vær i store deler av landet.
Det er ikke bare presset på strømnettet det er snakk om, det skal jo timemaksimum ta seg av. Men det er også gunstig at folk bruker strøm til lading, vannvarming mm. når det er overskudd på vindkraft. Det gjør at vannkraftverkene kan spare på vannet, og pristoppene blir dermed lavere. Så jeg er for månedsberegning av støtte, men avkortet slik at støtten i en bestemt time ikke kan være høyere enn kostnaden.

Det er jo ikke nødvendigvis "problem i nettet" som gjør at man bør forsøke å jevne ut forbruket - det har også noe med nettap å gjøre. Jo mer effekt man dytter inn - jo mer tap får man jo. Mao. man utnytter ikke energien på best mulig måte dersom man presser nettet mot maks. Så det å jevne ut forbruket er heldig for å ikke kaste bort energi også. Mye effekt gir både nettap - men er også ugunstig mhp å drifte kraftverkene. Å produsere jevnt på bestpunkt er en vesentlig energibesparelse også......F.eks kan det være store forskjeller på hvor mye vann man forbruker sett opp mot effekt man får ut.  Det gjelder å ikke "kaste vann på havet" bare for å øke effekten marginalt.
Kan være interessant å se dette opp mot det faktum at de fleste magasin var på sitt laveste nivå i store deler av året, og at med lavt vanninvå får man ikke ut like mye effekt per liter eller kubikk med vann. Hva taper mest effekt og dermed må ansees som unødvendig sløsing av disse to?

Jeg skjønner selvsagt at man helst ønsker jevnest mulig forbruk, og sånn sett at man flytter forbruket vekk fra de travleste tidene. Det er og derfor jeg nevnte at det aspektet mister man tildels med den nye måten å utforme strømstøtte, eller refusjonen som det i realiteten er.

Jeg flytter gjerne så mye av forbruket der jeg kan, men nå har jo heller ikke nettleien eller i særlig grad favorisert slik flytting. Og det er jo netteierne som vel burde ha størst interesse av en slik forbrukstilpasning.

Da må mye tillegget for effekt bli sterkt redusert for "off peak" forbruk, og "natt-tariffen" for det flytende leddet må settes ned. Da vet man at man uansett tjener på å flytte forbruket, og ikke slik som nå at det plutselig vil lønne seg å dundre på med forbruk i peak hour fordi det tilfeldigvis er mye vind i den perioden som senker strømprisen.
#2154
ID.4 / Sv: ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
torsdag 09. mars 2023, klokken 22:02
Sitat fra: igniztion på torsdag 09. mars 2023, klokken 20:26
Nye biler leveres med 3.2 ;)

Det er dessverre ikke noe annet å gjøre enn å vente. VW har nettopp bekreftet på ID Drivers club at det fortsatt ikke er noe generell utrulling av v 3.0. Det er kun til de som har aktivt meldt seg frivillige via ID Drivers Club på facebook.

(Og ja, Facebook er helt krise platform å basere hele kundekommunikasjonen sin på)
Passiv holdning som dessverre ikke hjelper. Hadde folk gått på forhandlerne og krevd oppdatering eller kompensasjon, så hadde nok ting plutselig skjedd. Men det er nok bare et fåtall som vil forsøke å ta kampen.

Her burde man og mobilisert både NAF, KNA og eventuelt andre bilistorganisasjoner for å få gjennom kravene. Om bilene med 2,4 er i stand til å oppgraderes OTA, så er det uforståelig at de ikke ruller ut både 3.0, 3.1 og 3.2.
#2155
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 09. mars 2023, klokken 21:56
Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:22
SitatDe svakest stilte har trolig i tillegg til strømstøtten også bostøtte og ekstra bidrag til å betale strømregningen om de ikke allerede bor et sted hvor hvrkren husleie eller strømpris er en del av deres daglige bekymringer da det dekkes av fellesskapet, deg og meg, gjennom skatteregningen

Husker det debattprogrammet - Debatten på nrk - der Fredrik spurte en av de mødrene som gråt og da ble selv Fredrik rørt. Jeg også. De som er vanskelig stilt til vanlig har fått det enda verre er mitt inntrykk. Det er bare trist.
SNIP

Det igjen må ikke medføre at vi alle skal oppføre oss som om NAV har ubegrenset med midler og at vi alle kan sette oss tilbake og overlate alt ansvar til "andre". Vi ser noen merkelige holdninger der ute; De rike skal straffes slik at de stikker av, vel med mindre de spiller fotball eller gitar for da kan de tjene ubegrenset og vi klapper alle sammen og heier på dem.

SNIP
Her må det være en gedigen misforståelse ute og går.

Grunnen til at man ønsker innføring av fastpris, eventuelt en høy strømstøtte-sats som starter med en lavere egenandel i disse tidene med spinnville strømpris, er jo nettopp det at dette bør ikke være NAV sin jobb.

Folk som har relativt normale eller noe under normale inntekter skal i utgangspunktet klare seg selv med penger til strøm, mat, husleie og de andre utgiftene man alle har.

Men nå er det stadig flere som bikker på feil side og må ha hjelp fra NAV, og de som allerede er så dårlig stilt, må nå ha enda mere hjelp. Men selv sosialklienter får jo reduksjon i inntektene om de mottar ekstrastønad til å dekke økte strømutgifter.

Det ender altså opp med enda større utgifter over NAVs budsjetter, samtidig som staten håver inn pga de samme, høye strømprisene.

Den endringen i strømstøtten vil nok lette problemene for de fleste, og spesielt de som ikke har evne og/eller kunnskap nok til å flytte forbruket til de billigste timene for å "vinne over strømstøtte-ordningen. Ulempen er som flere har antydet, mindre incitament til å flytte forbruket til timer som reduserer presset på strømnettet.

Må riktignok si at selv har jeg svært store problemer med å se at det er et reelt problem siden nettet uansett må takle perioder med høyt samtidig forbruk på visse vinterdager med svært kaldt vær i store deler av landet.

Som f.eks. dager/perioder med vedvarende høyttrykk og stort nedkjøling av bakken. Og spesielt om det sammenfaller med store høytidsdager da "alle" skal være hjemme og spise mat til tradisjonelt fastsatte tidspunkter, og maten fort tar timer å lage/steike.

Heldigvis fikk vi mye nedbør svært seint på høsten/tidlig vinter, samtidig som vi unngikk kulden som noen ganger kommer og gjør livet surt for de fleste. Og som vi vet, høyttrykk om vinteren betyr lite/null vind, slik at strøm og gasspriser hadde blitt skyhøye. Og enda værre hadde det blitt om ikke magasinene hadde fått normaliserte nivåer.
#2156
Model Y / Sv: TMY modellbil
torsdag 09. mars 2023, klokken 19:59
Sitat fra: geear på torsdag 09. mars 2023, klokken 14:03
Sitat fra: Peacock på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:06
Hentet du på Lillestrøm? Var noe panelgaps ser jeg. 😀🙀😂
Ser ut som den er helt på høyde med det beste fra Fremont.  :laugh:
Viktig å sjekke nyttelasten og rekkevidden. Tror begge er noe lavt for en familie på 5 som liker å ha mye med seg på tur.
#2157
Bestilling og levering / Sv: Tesla og rente
onsdag 08. mars 2023, klokken 22:52
Sitat fra: Ampera på onsdag 08. mars 2023, klokken 10:54
Husk det er stor forskjell mellom rente og effektiv rente. Spesiet i gamle dager da renten var lav.   

Her er histotiske tall på billån jeg har:
Januar-november  2021 : 0,25% eff 2,7%
April 2022: 1,1% eff: 3,45 %
Sommer 2022 : Rente 1,8% eff.rente : 4,4%
Fra november 2022 skulle det blitt: 2,5%  eff. rente : 5,25% 
Men solgte 2020 m3P i august og kjøpe da helt ny  og da ble renten slik:
August-november: 2,34% eff 3,03%
Fra Desember; 3,04 eff 3,47
Fra Januar: 3,49 eff: 3,92%
Fra februar: 3,74 eff: 4,24
Så sommeren 2021 betalte jeg kr 295  og i dag betaler jeg 1313 i mnd i renter ( inkl termingebyr)  for å låne samme sum 400k  :(

Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:53
Sitat fra: TeslaSY på torsdag 16. februar 2023, klokken 11:29
12.desember

Sitat fra: Kim- på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:48
Sitat fra: TeslaSY på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:40
Jeg bestilte bilen sommer 2022 med 2,34% rente, men rett før levering (etter betalte egenkapital), fikk jeg oppdatert lånevilkår med 4,09% (eller sånn) rente !!!!!!!!!
Jeg prøvde å klage, men klage med Tesla og DnB er å ta fri fra jobben 7 dager !!!!!!!!!

Når hadde du levering da?

Rart det gjøres forskjell. Vi måtte til og med søke på nytt 30. november da bilen ble registrert på både meg og samboer, men lånet stod bare på meg, så vi måtte gjennom hele søkeprosessen på nytt via dnb sine sider. Du hadde flaks, høy rente, høy pris på bilen, og ingen gratis lading! :) :) :)
Vi har heeeelt forskjellig oppfatning av rentenivået "i gamle dager"...

8)

I 1987 var boligrenta i snitt på ca 16 % før skatt, altså på nivået mange kredittlån ligger på i dag. Riktignok var også prisstigningen også betydelig høyere, og samme med rentefradraget. Så de som fikk lån, fikk store deler av lånet spist opp av prisstigningen, og lønnen økte tilsvarende, slik at det ble stadig lettere å betale ned lånet.

Problemet da som nå, var å komme inn på boligmarkedet i første omgang.

https://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene
#2158
Med ChargeMyHyundai kan jeg benytte kortet eller app, så ser ikke det som det største problemet. Mener og at jeg leste pris på tilleggskort i prislista. Går ut fra at det er samme greia for de med Kia..
#2159
Model Y / Sv: Er denne i salg? evt når kommer den?
tirsdag 07. mars 2023, klokken 15:21
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. mars 2023, klokken 14:35
Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. mars 2023, klokken 14:23
Det kan være, men Y med mindre batteri og kortere rekkevidde, som saken egentlig handler om, er betegnet som bare Model Y. På folkemunne SR (Short range).
SR = STANDARD Range, og hovedpoenget med artikkelen er BYD-batterier, ikke SR. De nevner til og med eksiterende SR med CATL-batterier.
På sidene til Tesla er det ikke noen andre enn "bakhjulsdrift" (RWD), "Long Range" og "Performance". SR er utgått betegnelse.

Mulig den som heter bare "Tesla Model Y" uten RWD, LR  eller P kun er tilgjengelig i noen få land...!?! I Tyskland så står det "hinterradantrieb" over boksen.
#2160
Sitat fra: jlan på mandag 06. mars 2023, klokken 20:17
Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 20:03Sist jeg kjørte langtur med henger på vår Y, kom jeg ikke 20 mil engang.
Du må gi ungene mer brus når du kjører med henger !
Valg mellom to onder...
Unger som må på do for sjeldent vs hypre unger på sukkerkick, som må på do til stadighet...

Den er vanskelig å ta en avgjørelse på, gitt!

 8)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA