Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RJK

#1
Ladeplasser og ladekabler / Verdens beste ladestasjon!
tirsdag 09. april 2024, klokken 17:02
ELbil.no har ute en artikkel om kåring av verdens beste ladestasjon langs vei. Norge har 2 stasjoner blant finalistene!

https://elbil.no/verdens-beste-ladestasjoner-10-finalister-to-av-dem-er-i-norge/

Noen som mener de kjenner til ladestasjoner som gir bedre totalpakke?
#2
RIVIAN / R2, R3 og R3X lansert nå!
torsdag 07. mars 2024, klokken 19:33
Rivian overrasker med å ikke bare lansere R2 (startpris på $45K) som er en suv som muligens vil konkurrere med EV5 (uten at jeg nå husker målene), men kommer og med en noe mindre R3.

Den var det kanskje ikke mange som så komme! Ikke sett prisen på den ennå, men størrelsesmessig kanskje mellom EV2/Niro EV og EV5.

Og der kommer de og med R3X, som er en mer sporty utgave av R3, om jeg forstod videoen i bakgrunnen rett!

EDIT: Showet over nå, så fjernet linken. Men nettsidene vil nok oppdateres snart, så man kan lese mere om alle 3 bilene.

https://rivian.com
#3


Tyskerne her representert med BMW, missliker sterkt konkurransen fra Japan her representert ved Toyota, noe som klart fremkommer i denne saken!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3EvGpe/feilparkerte-oppaa-bilen-til-anders-i-alle-dager
#4
Når bildelene blir ekstremt dyre, så fører dette til økning av tilfeller der biler blir robbet for lettomsettelige deler. Og noen ganger går tyvene ekstra hardt til, som denne stakkars tyske Porsche Taycan-eieren fikk oppleve, her har de kuttet i karosseriet for å plukke med seg lyktene:

https://www.tv2.no/broom/skrekk-tyveri-slik-fant-eieren-bilen/16403904/



#5
Fy, søren nå koker det inni hodet her. På fellesladerne fikk vi i fjor beskjed om at betaling og ladestart/stopp heretter skulle administreres gjennom Bilkraft-appen, og slutt med Elaway sin egen app.

Satt på jobb og skulle til å dra hjem igjen, men ville bare sjekke om det var ledige ladere. Der får jeg beskjed om at alle laderne er ute av drift, noe som dessverre ikke er uvanlig. Jeg velger likevel å kjøre bort til laderne, og ser at flere lyser grønt (ledig/ikke aktiv lading) og det er ledig foran disse, andre biler står og lader og viser blått lys.

Kjører derfor på plass, kobler meg til, og bipper brikken min, men etter en liten stund kommer rødt lys (feil), men merkelig nok henger den ikke på rødt lys, og ladeporten lyser hvitt istedet for rødt. prøver igjen, men samme resultat. Kobler derfor helt fra, kobler til igjen, men akkurat samme skjer.

Setter meg derfor inni bilen da jeg ikke orker å knote med dette ute i kulda, og prøver å ringe support. Pga helligdag, har de tydeligvis redusert åpningstid, men jeg må sjekke nettsidene for å finne info om åpningstider.

Inne på appen reklamerer de nå for ny Elaway-app, så etterhvert laster jeg ned denne, men den finner da ikke brukeren min. Oppdager at jeg må registrere meg på nytt. Så må jeg verifisere epostadressen før jeg får gå videre. Må da bestille tilgang på nytt.

Krysser av for at jeg bruker fellesladere, og når jeg skal velge ladeanlegg, så kommer borettslaget opp. Javel, så de er inkludert, men jeg har ikke blitt informert. Føkkings f..n, tenker jeg. Hvorfor klarer de pokker meg ikke å informere på forhånd?

Javel, bare å fortsette registrering med å legge inn alt av navn og adresse på nytt, selv om jeg måtte oppgi dette for å lage bruker i sted. Så legge inn kortinfo, og så legge til brikken igjen. Får så melding i appen om at brikken er aktiv.

Ja, da skal jeg endelig få ladet, tror jeg, så jævlig godtroende og lettlurt som jeg til tider er. Nei, ikke pokker om det virker anderledes enn i sted.

Setter meg inn i bilen igjen, og leser mailen de skulle sende. I den så finner jeg altså ut at det tar inntil 10 dager, og de vil kontakte meg for å avtale å montere opp boks. Ja men for søren, jeg har jo sagt at jeg bruker fellesladere og IKKE skal ha egen lader.

Så der står jeg med bil som er lavt nivå på, og ikke får ladet.

Jævla døgenikter. Vet ihvertfall at jeg skal ringe straks support åpner, og etter å ha fortalt den jeg snakker med om at jeg ikke klandrer vedkommende, men at jeg likevel må spørre hvilke gjeng med idioter som sitter i ledelsen og driftorganisasjonen der, som pokker ta meg IKKE sørger for info, og samtidig gjør ting så pokkers tungvint, og at det heller ikke er mulig å få kommet i gang med lading umiddelbart.

For et gjeng med brødfrø og dumskaller.
#6
Elbilen i Samfunnet / Hvem mener du har mest rett, Helgenen eller Ketil
tirsdag 12. desember 2023, klokken 15:54
Hvem har mest rett i diskusjonen?

Edit: ref diskusjonen på denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.8275
#7
Tesla / Tesla klatrer på Consumer Reporst ranking
søndag 03. desember 2023, klokken 18:46
Tesla klatrer på Consumer Reports. Tydelig at TM3 og TMY trekker merket oppover, og at det er TMX først og fremst, men til dels og tidlige TMS som holder merket nedover. Men hopper altså mange plasser, og er nå nr. 14 på listen som Motor presenterer, foran både Nissan, Audi, Ford, VW og Mercedes.

https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-er-langt-mindre-palitelige-enn-bensinbiler/260746
#8
BMW / BMW lanserer "4695" sylindriske battericeller
torsdag 09. november 2023, klokken 17:42
Kanskje Tesla sine 4680 er smartere enn enkelte gir uttrykk for, siden BMW nå "kopierer" Tesla?

https://www.tv2.no/broom/skal-gi-bilene-30-prosent-bedre-rekkevidde/16206307/
#9
Hyundai / Lade Hyundai-biler på Tesla SuC-ladere
lørdag 07. oktober 2023, klokken 18:58
Har nå, endelig, testet min 19-modell Kona på både V2, V3 og V4 SuC. Dette har gått relativt smooth, der appen er kjapp å komme igang med, og ladingen startes svært lettvint.

Eneste jeg merker, er at bilen aksepterer handshake med lader og går i grønt (lading aktvi) en relativt god stund før appen viser at lading er aktiv.

Appen oppdateres relativt raskt med tall for effekt og SoC-prosenten, og når man trykker "stopp", så skjer dette tilnærmet umiddelbart.
Siden Kona deler så mye av drivlinjen med e-Niro/Niro EV (den nyeste) og e-Soul, så tipper jeg eierne av disse opplever det samme.

Mener å ha lest tråd der endel Ioniq 5-brukere har slitt litt, spesielt mot V3, men er Ioniq 6 noe bedre? Har Ioniq 5 fått løst problemet nå mot SuC-laderne?
#10
La inn et innlegg i går der jeg pekte på 2 klare feil i informasjonen som ble gitt i denne videoen:

I den opprinnelige kommentaren påpeker jeg først "talefeilen/tellefeilen" der det sies at bilen er 1,55 m høy, selv om bilen klart er høyere enn biltesteren, som selv hevder å være 1,89 m høy.

Den mer graverende feilen kommer ikke lenge etterpå, når det påstås at bilen kan fås med hvite skilter og 4250 kg lovlig kapasitet med bare B-lappen.

Med mindre reglene plutselig er blitt endret, er kravene fremdeles at bilen skal ha grønne skilter, og derved maks en seterad. Dvs at man kan få plass til sjåfør og 2 passasjerer.

Straks man gjør det til dobbeltkabin (mulig), så må enten bilen registreres som C1-kjøretøy, eller så må man nedklassifisere kjøretøyet, som da helt klart rammer nyttelasten.

Det er arbeid mot EU for å åpne for at campingkjøretøy skal kunne få samme unntaket, men per i dag er altså det ikke åpnet for, ei heller for rene personbil-utgaver.

Jeg er meget forundret over at man da sensurerer ved å slette innlegget, fremfor å svare på kritikken. Den var ikke fremlagt på en måte som bryter noen rettningslinjer, men fremsilt med spørsmål om kommentar.

Jeg er altså meget overrasket og forbløffet over at man tyr til sdensur, fremfor å kommenter og innrømme ev. feil, eller vise til nye regler som støtter påstanden.


#11
Sitat fra: jlan på fredag 29. september 2023, klokken 16:33
Sitat fra: Handyman på fredag 29. september 2023, klokken 11:22
Sitat fra: jlan på fredag 29. september 2023, klokken 11:15Er det ikke nå standard å plassere søylene mellom båsene, slik som her på Oppdal ? Det vil jo gi bedre rekkevidde for kablene.
Ikke for V4.
OK, ideen er kanskje at kabelen er festet til søylen omtrent midt foran bilen da, så den skal nå til begge sider. Men det hjelper jo ikke de med tilhenger.

Var og testet SuC for første gang med Kona, da jeg er snart ferdig med billig lading hos Ionity. Første stopp var på V2-lader ved Lier Nord ved Max. Frontmontert lader, ladeplugg i front burde jo være grei skuring. Måtte temmelig nært stolpen, og måtte vri snuten mot høyre for at ladekabelen skulle rekke frem.

Med tanke på at dette var åpningen av høstferien her i Oslo, så var jeg glad for at det var greit med ladere ledige, OG at bilen til høyre for meg ikke hadde sykler på hengerfestet, som man vel skal slite med å få til på "gamle" TMS. Etter en rask tissepause, så koblet jeg av, siden jeg ikke egentlig trengte å lade.

Kjørte så til Lierskogen der de har V3-ladere, men også der var laderen i front, ihvertfall den jeg valgte. Men følte at denne var mer midtstilt (eller jeg bare hadde bedre plass i luka), samt at kabelen var tynnere og lettere å hanskes med, og jeg fikk følelsen av at den var litte grann lengre (sikkert innbillelse). Igjen, full suksess med ladingen.

Jeg hater egentlig å knote med apper, men denne appen er det ingen knot med. Veldig positivt. Foruten at det var litt forsinkelse mellom når bilen gikk i grønt (lading ferdig initiert og startet) til appen oppfattet det samme, og enda litt forsinkelse med å vise ladeinfo, så var det "smooth ride". Absolutt positivt.

Frem til jeg eventuelt bytter til TMY eller TM2 når denne skal byttes ut (og blir X... :D), så håper jeg Tesla åpner for "Autocharge"-løsning mot de bilene som støtter dette.

I mellomtiden blir det å stoppe innom V4-laderne ved Jessheim nord/Gardermoen, for å se om dette fungerer like fint. Og så gleder jeg meg til de åpner for å betale med kort direkte på stolpen, frem til Autocharge mot andre biler er på plass...

Håper dere tåler tilleggskommentarene som ikke hadde med kabellenge og plassering å gjøre. Men jeg tror frontmontert er glimrende for alle med den kabellengden som V4 kommer med. Man bør ha nok i topplokket til å kunne stille seg med front eller hekk inn i forhold til hvor det passer best med egen bil.

Så spørs det jo og om det overhode er et problem med mindre man har en ekstra lang bil (ID. Buzz LWB når den kommer eller Maxus Mifa9) og kjører front inn fordi man har henger fremdeles hektet på. Men da får man enten hekte av, eller finne en av de med sideplassering og gjennomkjøringsmulighet, eller om det er mulig å stå på baksiden av laderne istedet.

NB! Denne tråden er ikke startet av meg, men av moderator som har trukket mitt og de 4 neste innleggene ut av tråden om om nye SuC-stasjoner, der kabel-lengden ble en sidediskusjon.
#12
Humor og kanari / Russland invaderer månen!
søndag 20. august 2023, klokken 16:33
Russland har startet med ikke-fredelig overtakelse av månen. Rykter går om at de skal bekjempe ny-nazime, og trusler i forbindelse med dette.

"Vi vil ikke ha noe med "Nymåne" å gjøre, derfor har vi satt i gang denne "spesial-operasjonen"."

De første tegn til denne nye krigen, fikk vi da de sendte et rakettangrep mot månen.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/64e1d34a92d720767aaa4358
#13
Mazda / "Elektrifiserad MX-5" - kommer det og en ren BEV av denne?
tirsdag 25. juli 2023, klokken 10:29
Teknikens värld melder at ny, "elektrifisert" Mazda MX-5 kommer ca 2026. Hadde vært heftig om de kom med den i en helelektrisk utgave, ikke bare ladehybrid eller (mild) hybrid...

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/nasta-mazda-mx-5-blir-elektrifierad/

#14
Når det kommer 3-4 meldinger fra elbil.no om akkurat samme artikkel, på samme dag, så begynner man å bli først lei, så sur og til slutt "pissed".

Nå må dere få orden på disse utsendingene, og sende maks en melding per artikkel.

Dette er for dårlig!

Beklager å fremstå som en grinebiter, men dette er fullstendig unødvendig. Og jeg har prøvd å melde problemet på andre måter, men ser ikke ut som noe skjer, ihvertfall i retning av det bedre. Kanskje heller motsatt.

Ei heller har man fått svar om at meldingen er mottatt, og sendt videre til rette vedkommende. Prøver derfor på denne måten som et siste "drastisk" tiltak.

Slik som dette, burde ikke forekomme, synes jeg
#15
Ladeplasser og ladekabler / Blir det snart billigere å hurtiglade?
tirsdag 25. april 2023, klokken 13:26
Ref. denne artikkelen på elbil.no:

https://elbil.no/blir-det-snart-billigere-a-hurtiglade/

Og tilsvarende på broom.no:

https://www.tv2.no/broom/billigere-strom-det-merker-ikke-elbileierne-her/15689232/

Selv er jeg glad jeg har Ionity-avtale og at Tesla SuC, UNO-X og E-ON & Clever har dugelige priser. Men problemet for alle utenom Tesla SuC, er antall ladeplasser og ladepunkter per plass, og ikke minst geografisk spredning.

Er det kanskje på tide med aksjoner, så som midlertidige boikott-aksjoner, samt få media til å "grille" leverandørene? Direkte blokkering av stasjoner i travleste tiden av elbilforeningens medlemmer? Jage mediene for flere artikler om svinedyre ladepriser, der de må opp og forsvare seg? På tide å sette press på disse griske operatørene som heller ikke vil gjøre det enkelt for oss å lade uten å måtte oppgi masse personalia.

Gjerne i form av sessions der de må akseptere at intervjuet blir filmet og lagt ut på både medienes hjemmesider og ikke minst på sosiale kanaler som Youtube?

Kan tenke meg det er mindre behagelig å måtte ro frem en forklaring på kamera, enn å sende en intetsigende pressemelding der de prøver å bortforklare seg, og der ingens navn må stå på meldingen...
#16
Nå bremser bilen meg ved varsel om fotobokser - oppdatert software desember22

Fikk ny software i forbindelse med service og batteribytte, og merker at denne er blitt mye mere hissig ved varsel om fotobokser.

I går kjørte jeg gjennom tunnelen mellom Helsfyr/Ensjø og Color-line-kaia ved Filipstad. Den var flink til å telle ned til der den trodde det var fotobokser, men melder langt flere bokser enn det finnes i denne tunnelen.

Men det var ikke det eneste. Jeg har visning både av fartsgrense og Real Speed, og der real speed er under fartsgrensen, mens bilens fartsmåler viser over, så var den nå svært så hissig i å prøve å bremse meg ned i fart ved det den trodde var over fartsgrensen, rett i forkant av der den trodde jeg ville bli målt.

synes dette var svært ubehagelig, og selv om den slapp når jeg overstyrte med å gi gass, så var den på igjen og igjen, og kjøringen min ble veldig hakkete.

Må riktignok si at reell fart var med mindre feilvisning enn før, og kanskje nærmere slik bilen var som ny. Nå var feilvisningen slik at jeg i 80 hadde reell fart på 76/77 km timen, og ved faktisk 80, ca 85 på fartsmåleren. Før måtte jeg ha 6 km over fartsgrensen i 80, for å faktisk kjøre i 80.

Usikker på om jeg kan skylde dette siste på batteriet, eller om det rett og slett er ny software som er mer korrekt fartsmåling på.

Andre som har tilsvarende erfaringer med ny software og/eller nytt batteri?
#17
Humor og kanari / Ice-bil kan bli skikkelig dyrt
torsdag 04. august 2022, klokken 22:22

Ice-bil kan bli skikkelig dyrt...

spesielt med glatt-ice.  8)


https://www.tv2.no/broom/14949761/


#18
Model Y / Nå har TMY passert TMX i totalt salg
lørdag 25. juni 2022, klokken 20:01
Nå har TMY passert TMX i totalt salg, og dermed tatt plassen som 10ende mest solgte modell.

Hvor lang tid tror du det tar før de passerer TMS? Rekker de dette i år?

8)
#19
Kia Niro EV / Kommer Kia Niro EV Plus/e-Niro Plus til Norge?
mandag 09. mai 2022, klokken 23:14
Kommer Kia Niro EV Plus/e-Niro Plus til Norge?

Kom over denne video'en som trigget meg litt. Litt mer stasjonsvogn, litt lengre, men litt dempet på ytelser. Men kanskje bilen som kan friste mange som ikke må ha så kraftig motor, men heller plass og er praktisk.

https://www.caranddriver.com/news/a39850914/kia-niro-plus-taxi/

https://www.youtube.com/watch?v=3qdwq_MKs8k&list=TLPQMDkwNTIwMjLtKjahMem-uA&index=2

#20
Ser det meldes masse av disse, kommer sikkert 1 per fylke. Synes det fører til i overkant mye "støy" når mer eller mindre identiske artikler spyttes ut slik som dette.

Hadde man skrevet en felles artikkel, og heller linket til "se detaljer for ditt fylke", og så link til disse sidene, så hadde det vært langt mere ryddig.

Med det samme, jeg ser ofte at det legges ut link til ny artikkel fra elbil.no minst 2 ganger. Igjen, det holder med en gang.

Ja, nå vil sikkert noen reagere på at man lar seg irritere over slikt. Men jeg synes det sender ut en melding/forståelse for at det ikke er så nøye om samme artikkel kommer opp flere ganger.

Slikt smitter over, og allerede så virker det som endel synes det er helt ok å legge ut samme artikkel/spørsmål som ny tråd men på forskjellige underfora.

Samme med nye som starter helt ny tråd på tema man lett burde finne om man gadd å sjekke forumet sider for den bilen/modellen man har. Hadde man orket å sjekke, så kunne man altså spart seg for en helt ny tråd.

Og om man påpeker dette, og også legger inn lenke til tråd der emnet er besvart, så synes tydeligvis mange at dette er unødvendig støy, og fortsetter diskusjonen på den nye tråden, fremfor å fortsette på opprinnelig tråd.

Mulig mange vil synes jeg lager unødvendig støy nå, og oppfører meg som en surpomp, men jeg tror faktisk på at hele forum blir ryddigere og lettere å navigere i, om man prøver å begrense forekomsten på antall artikler på samme tema, for samme bilen.

Her kunne moderatorene vært litt mer aktive, og stengt slike tråder, men med beskjed om å fortsette på allerede eksisterende tråd, og gjerne kopiert over innlegg som har rukket å komme inn, og som tilfører noe til diskusjonen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA