Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - overskyet

#16
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. april 2023, klokken 18:37Ser flere operatører har ladere med 180 kW opp til ihvertfall 300 kW. Jeg ville sjekket med noen av de største operatørene (Eviny, Recharge, Mer og Kople ihvertfall...), og hørt med de hva slags volt-tall de opererer med på de kraftigste laderne.

Her har jeg satt på filter på 150 kW og opp:

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-bjerkvik-bjerkvik-hotell/gjj3ne

Mer sine ladere er kun 400V (tror jeg)

Er en artiklen om det her, riktignok et par år gammel:
https://no.mer.eco/aktuelt/spenning-omkring-400v-og-800v-i-ladenettverket/

Forøvrig en veldig merkelig påstand fra han fyren om at du ikke klarer å utnytte mer enn 150 KW over tid. Taycan lader jo med over 200 KW når den passerer 60% og 150KW når den passerer 70%

Jeg vet ikke hva alle andre biler på markedet klarer, men det er vel neppe den eneste bilen som har nytte av ladere med skikkelig futt.
#17
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 04. april 2023, klokken 20:47
Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. april 2023, klokken 16:51https://elbil.no/fortsatt-ganske-haplost/?fbclid=IwAR30_E-lgmuEhCXEejdf3wCLkiuZOPTP4PAnJvif8plrEwjwCpiOb0xfgE8

Det har vært nevnt i flere innlegg tidligere så er det rart å tro at et firma skal få til selvkjøring når de ikke klarer å lage fungerende systemer for sensorer de fjerner.
USS er borte på Y og det ligner veldig på det som skjedde når regnsensor ble kamerabasert. Dvs kraftig forverring og selv etter lang tid fungerer ikke Tesla sin løsning på nivå med det den erstattet.

Høres ut som typisk Tesla, men hva er USS?
#18
Stiller meg tvilende til at laderne avviker fra CCS standarden. Det er nok heller bilen det er problemer med. Opplevde dog på nytt er om dagen at jeg ikke fikk startet ladingen med app på min ikke-tesla. Null reaksjon rett og slett. Flyttet bilen til en annen lader på samme ladestasjon og det virket fint.

Like etterpå kom en MY og tok samme lader som det ikke var liv i via appen, men som virket fint for han.

#19
Model X 2023 - / Sv: Falcon wing dør som ikke åpner seg helt
onsdag 29. mars 2023, klokken 20:43
Når du kjøper Tesla, må du forvente forvente litt sånt.
#20
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 25. mars 2023, klokken 12:18
Snakeoil på veien er like glatt som annet oljesøl.
#21
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
torsdag 16. mars 2023, klokken 09:13
En strøken oppsummering her vil jeg si:


https://youtu.be/tFJQ5eptbiM?t=93
#22
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
onsdag 15. mars 2023, klokken 22:55
God stemning i menigheten nå ser jeg. Mye confirmation bias  :police:

Har knapt hørt maken til sludder.
#23
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 22:21
Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mars 2023, klokken 10:30
Noen av grunnene for at det ikke har skjedd noe rettslig i denne saken, tror jeg er det at mange har det jeg vil kalle et usunt forhold til egen bil. Den fremstår nærmest som et fullverdig familiemedlem, og det dyreste rent økonomisk. Mange forsvarer den for alt det de tror den er verdt, og opptrer som myrsnipa i enhver diskusjon selv med alle fakta på bordet. Man trekker vel normalt ikke sitt eget "barn" for retten. Selvsagt er dette en spissformulering, men med et fritt og individuelt valg av riktighetsbedømmelse.

Jeg er en eldgammel mann. Alltid vært interessert i bil fra min første nesten nye "Willys kriger-jeep" kjøpt fra Forsvarets overskuddslager i 1965 for kr. 1.250.-. Bare 5 år etter at den vanlige mann fritt kunne kjøpe biler i Norge som ikke kom fra Øst-Europa. Den er etterfulgt av 51 andre biler gjennom tidene. Utviklingen på bilmarkedet har vært gøy å følge med på, men det har de siste årene rett og slett blitt mere ondskapsfull. "Skylden" får selvsagt sosiale medier, og dermed muligheten til innenfor vide rammer å kunne utbasunere positive og negative meninger om det meste. "Alt var mye bedre under krigen" Ja, kanskje det.

Slik er det!

Ikke trekker man sin egen prest for retten heller, selv om han forsyner seg av kollekten og lurer enkelte av sektmedlemmene.
#24
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 09:53
For de som har vondt for å lese:

SitatThe lawsuit, filed in San Francisco federal court, alleges that Tesla defrauded shareholders over a four-year period with false and misleading statements that concealed the potential risks of its technologies, which have been suspected as a possible cause of multiple fatal crashes.
#25
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 09:51
Nå er det en pågående class action mot Tesla pga manglende levering av FSD. Så det er åpenbart flere som mener dette er kriminelt. Det er også i denne prosessen Tesla har innrømmet at FSD har vært «a failure» men samtidig benektet at det er svindel. Antakelig mener de selv at de har handlet i beste mening.

Om de blir dømt for noe gjenstår å se, så lenge saken er pågående.

Men med dette bakteppet er det ikke veldig rart å hevde at det de gjør er kriminelt. De skal tross alt møte i retten for dette.

https://www.notateslaapp.com/news/1245/tesla-faces-lawsuit-over-autopilot-and-fsd-safety-claims


#26
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 11. mars 2023, klokken 22:02
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. mars 2023, klokken 20:31
Dere "glemmer" at forskjellen mellom de foran nevnte og Tesla er at Tesla har et løpende problem som foregår i sanntid. For de andre er det et tilbakeliggende stadie som de har måttet betale seg ut av, og da snakker vi om veldig mange milliarder. Tesla kan være fornøyd med at de har klart å begrense salget ved å gjøre prisen på FSD astronomiske. Men de klarer allikevel fremdeles på Investor Day å gjenta løfter som de færreste tror på bortsett fra noen "forvirrede" fans. "Robotaxi kommer om et par år". Hørt den før? Tesla har ikke lenger noen overlegen teknologi som ingen andre også klarer å gjøre minst like bra, og deres største aktiva blir da fanskaren som kan være både nyttig og farlig. Det stilles fremdeles spørsmålstegn ved kvaliteten, og service er så som så. Hyppige prisjusteringer er et svakhetstegn. Jeg tror seriøst at Tesla ikke er for store "too fall", og det er nå engang min mening.

@geear: Litt av en forsvarstale du holdt der 😀, men metodikken er velkjent. Det ligger aldri noe serøst forsvar i å peke på hva andre har gjort.

Helt enig

Tesla gjør egentlig to forbrytelser, de både selger snake oil og aktivt villeder investorer. De VET de ikke kommer noen robotaxi om et par år.
#27
Sitat fra: slumberjack på fredag 10. mars 2023, klokken 18:50
Sitat fra: geear på fredag 10. mars 2023, klokken 09:31
Sitat fra: slumberjack på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:28
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.
Ser det er noen tråder rundt på nettet med dette problemet i nyere tid også, for Android-folk. Ser ut som alle i denne tråden har fått det løst med å slå av wifi, men kanskje litt rart om du var på wifi når du forsøkte...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/anyone-else-getting-a-eunspecified-host-unreachable-from-the-app.248237/page-2

(siste for noen uker siden)

En her har slått av IPv6-støtte, for appen prøver seg på en IPv6-adresse for å nå auth.tesla.com:

https://www.reddit.com/r/firewalla/comments/wbir75/tesla_app_issues/

Mulig det egentlig er årsaken også for de som får det til når de kobler seg av wifi.

Jeg ville prøvd å logge inn med en annen Tesla-konto på telefonen din, om du kan få til det. Hvis problemet er likt vil jeg mene at problemet er med appen/telefonen din. Er problemet ikke likt så er problemet sannsynligvis med kontoen din.

Hvis problemet mer med kontoen så er det kanskje verdt å logge på tesla.com og sjekke om alt ser greit ut der, og har du ikke en Tesla tilknyttet kontoen, altså brukes kun for lading av annen bil, så ville jeg prøvd å slette hele kontoen (kan gjøres når du er innlogget på tesla.com), og opprette ny.

Er vel kanskje mulig å opprette en ekstra konto på seg selv også, trenger vel bare en unik e-mail egentlig?

I alle dager, dette ble tidenes merkligste problem og løsing.

Jeg trodde løsningen var å låne en annen telefon å logge inn, men DER også var det GB.

Da fant jeg ut at det bare må være å slette konto, for det er jo noe feil i registreringen. Jeg innså at jeg måtte ha logget på konto mens den stod på engelsk språk og dette overstyrer nettsiden. Jeg har jo ikke kjøpt noe derifra så jeg antok at den kunne stå på Swahili for alt jeg bryr meg.

Jeg slettet konto, opprettet ny på nettsiden imens nettsiden var satt til norsk resultat: funket. Nå antok appen jeg var norsk.

I GB legger man ikke inn fakturaadrese før man skal til å lade, nå la jeg inn fakturaadresse rett under visakortet jeg la inn, som stemmer med at min kompis ikke kunne huske dette fra sin app.

Da kan jeg lade på vei hjem... men makan til styr, jeg sverger på at jeg ikke har funnet på det, og en annen har samme problem på review-siden til appen.
:laugh:
EUNSPECIFIED var derimot altså min feil fordi jeg har hatt en adblocker app jeg helt hadde glemt surret og gikk.


Dette er jo en helt utrolig liten detalj.

Bra det løste seg! God tur og husk å kjøre forbi mange dieselpurker.  :police:  :laugh:
#28
Sitat fra: slumberjack på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:28
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.

Dette høres egentlig ut som et corner case hvor du har et eller annet råttent oppsett med android og ikke et problem hos Tesla.
#29
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
torsdag 09. mars 2023, klokken 14:40
Sitat fra: geear på torsdag 09. mars 2023, klokken 14:12
Før noen føler seg tråkket på og hiver seg over tastaturet vil jeg bare minne om å huske å ikke mate trollet!  :P

Noen innlegg er bare så fullstendig unyanserte og lette å gjennomskue som provokasjon, at det nesten er flaut.

Er det? Nå ble nettopp X-plaid slaktet på elbil.no med samme argumentasjon. Nå er riktignok ikke S X, men den har mye av de samme problemene. Det støyer, understellet er dårlig sammenlignet med konkurrentene, kvaliteten er kjent dårlig fra Tesla, interiøret er trist og leit osv.

Men i melk og brød segmentet så ER faktisk Tesla veldig gode. Tesla 3 er den nye Corolla.
#30
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 09. mars 2023, klokken 11:15
Sitat fra: OlaM på torsdag 09. mars 2023, klokken 11:00
Det er jo fullstending fantasibabbel. De er ikke i nærheten av å være i nærheten av å ha programvare til å støtte noe sånt, selv i California. Mulig strategimeldingene går på en slags "autopilot" de også, mulig det er en pur løgn som skal berede grunnen for å hente penger.

Rundt 2040-2050 kanskje? Det er vel omtrent i den farta de har tenkt å oppdatere bilene sine? Hvis ikke er jeg enig, det er rent vrøvel og egentlig villeding av markedet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA