Sitat fra: daktari på mandag 25. november 2019, klokken 22:20
Avhengig av fart på turen vil det gå en del strøm. Stort batteri som skal varmes. En kort tur som 3 mil gir kanskje 3 kWh/mil uansett i forbruk på vinteren. (Små turer her i byen på 4-5 km gir svimlende 5-6 kWh/mil for min del, og det er stort sett 40-grense... Har ikke kontrollregnet forbruk mot SOC, men strømmen forsvinner fort).
Jeg tenker du worst case bør regne 20 kWh forbruk pr dag for pendlingen din. Med 10A lading får du 2,3 kW ut av kontakten, og dermed trenger du 10 timer lading hver dag for å få igjen nok.
Da blir konklusjonen at du bør lade på natten, og da bør du skaffe deg en ladeboks med montering til ca 12.000,-. Ser ut som om Elbilforeningen, NAF og CircleK har de beste pakketilbudene inkl. installasjon. Mange flere tilbyr pakker, og sikkert mulig å prute litt. I tillegg til sikkerhet er det en utrolig bekvemmelighet med ferdig ladekabel hengende på veggen.
Takk for utfyllende svar. Men ladeboks er sikrere enn egen kurs med b vern? Uff blir nesten litt frustrert av dette. Føler jeg må prøve å få en oversikt selv også , siden det virker som det er så mange mulighet. 1 FAS som man har. Man kan legge opp 3 FAS, med tanke på fremtiden. Koster 7000kr. Man kan ha ladeboks eller ikke.
Virker som elektrikere gjør forskjellig også. Håper virkelig min har peiling