Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Maxwell_400

#541
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
tirsdag 23. juni 2020, klokken 11:20
Hengervekt er viktig i Norge da, det er en av grunnene til at Etron selger mye bedre enn IPace.
#542
i-Pace / Sv: DAB-radio
tirsdag 23. juni 2020, klokken 11:18
Høres ut som gråimport ja. Bruksanvisningen laster du ned elektronisk (iGUIDE). Hvis du ikke har DAB så er nett radio et alternativ.
#543
EQC / Sv: Bestilling av EQC
mandag 22. juni 2020, klokken 15:27
Jeg har 18" og den har lavere støynivå enn e-golf, litt mere enn e-tron. Synes den er behaglig å kjøre men hører forskjell på grov og fin asfalt.
#544
Audi e-tron / Sv: Ladekurver 50 og 55
mandag 22. juni 2020, klokken 15:19
Sitat fra: elektro på mandag 22. juni 2020, klokken 13:51
Jeg tror det er mot Audis grunnleggende filosofi å kjøre rundt med kaldt batteri, sånn som jeg gjorde med Model S i Range Mode det meste av vinteren, med de konsekvensene det hadde i form av veldig lite regen og begrenset (men fortsatt nok) ytelse på vei til og fra jobb, til butikken osv. Jeg vet ikke om dette er uheldig for batteriet.. Hvordan fungerer EQC og I-Pace mht. til dette?
Lite regen når batteriet er kaldt på I-Pace, generelt så kan ikke lithium batterier lades mere enn 0.02C når de er under null grader.
#545
Audi e-tron / Sv: Ladekurver 50 og 55
mandag 22. juni 2020, klokken 13:22
Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 10:02
Sitat fra: elektro på mandag 22. juni 2020, klokken 07:54
Det jeg savner er visning av batteritemperatur og kanskje ekstra varming av batteriet når destinasjonen er en lynlader, men det er vel uansett ikke mulig å oppnå optimal temperatur på 700 kilo batteri ila. 60 km. og 40 min fra kald start..
Enig. Gi eier et valg mellom økt forbruk og kortere ladetid ("dynamic battery managment") eller kaldt batteri, lavt forbruk og lang ladetid ("eco battery managment").
Med så mye fjas som er konfigurerbart i bilen, hadde jo dette vært nyttig.
Det er ganske lite som skal til for å varme et batteri.
700 kg Aluminium har kapasitet på 630000 J/K eller 0.18kWh/C. Så for å varme et batteri 30 grader trenger du 5.4kWh. Vinterstid så tok det fra en 1/2 til 1 time å forvarme batteriet på I-Pacen (600kg)
#546
i-Pace / Sv: Knirkende speil
mandag 22. juni 2020, klokken 08:48
Jeg sprayet med denne i vinter;

https://www.wd40.com/products/dry-lube/

og det har ikke knirket siden.
#547
Det er vel snakk om å være mindre miljø uvennelige. Det en ønsker er å redusere/kutte utslipp av CO2 og da er hydrogen basert drivstoff/energibærer det eneste(?) drivstoffet som ikke slipper ut CO2. Eksempler er H2 og NH3 (ammoniakk). Hydrogen kan også brukes til å lage "grønn" kunstgjødsel og i stålproduskjon.

NEL og HEX driver med hydrogen.
#548
For min del var valget enkelt, EQC ville ikke ha vært aktuelt pga. manglende bakkeklaring, det er ganske ofte jeg har hevet Jaguaren til offroad høyde pga. dårlige grus (og asfalt!) veier. Når en kjører på dårlige grusveier piskes grusen opp under bilen og lager masse leven, heves bilen forsvinner mye av det. Etron'en falt ut fordi jeg synes Jaguaren var bedre å kjøre og for meg så var forskjellen i innvendig plass såpass marginal at valget falt på Jaguar. Et stort pluss er at den også er mindre utvendig som gjør den lettere å håndtere. Tror jeg kun har dratt tyngre henger enn 750kg 3ggr. i løpet av 30år så for meg er heller ikke det et problem.
#549
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
fredag 12. juni 2020, klokken 08:49
Sitat fra: JorgenM på fredag 12. juni 2020, klokken 08:35
Dere som hurtiglader ofte, hvordan er det med ladeproblemer på i-Pace med siste oppdateringene? Husker det var endel snakk om problem med å starte lading på enkelte typer ladere.


Vi vurderer tur nordover mot Bodø/Lofoten fra Trøndelag og det er ikke akkurat pepret med hurtigladere der... Kjedelig hvis jeg ikke får brukt de få som finnes, da må vi ty til saktelading. Kjører nok om natta siden vi har 3 barn under 10 år så er ikke redd for ladekø.
Jeg har alle de siste opdateringene, er det noen ladere i nærheten av Trondheim du vil jeg skal prøve?
#550
Elbiler i media / Sv: Slik sparer du kroner på bilferien
fredag 12. juni 2020, klokken 08:46
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. juni 2020, klokken 11:56

Lading kan man jo få gratis hjemme hos gode venner man treffer på ferien :+1:

Hva med å sitte på gratis hos gode venner ?
#551
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
fredag 12. juni 2020, klokken 08:35
Sitat fra: xyzzy på torsdag 11. juni 2020, klokken 10:02
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:59
Ble bilene kjørt til de stoppet eller kjørt til 0% SOC ?

Til de stoppet.
Det er dette som står i teksten :

"De bilene vi tidligere ikke har hatt i slik langtest skulle kjøres til de ikke lenger rikket seg en meter, mens de bilene vi har tømt fullstendig tidligere, skulle kjøres til 0 prosent/0 km – men være nær en ladestasjon i sluttfasen."
#552
Det er vel ikke unormalt, jeg får også veldig høyt forbruk de første kilometerene hvis klima anlegget er på. Er det av så er forbruket lavt. Men hvis en frykter batteriproblem så er den beste sjekken å se hvor mye du får puttet inn i batteriet, på vinteren hadde jeg ca. 10% ladetap hjemme og nå på sommeren ca. 5%.
#553
Audi e-tron / Sv: Test av rekkevidde i morgen (onsdag)
torsdag 11. juni 2020, klokken 15:34
Sitat fra: elektro på torsdag 11. juni 2020, klokken 15:11
Men I-Pace gjorde det sterkt! :+1: Den kjørte samme vei, og ble kjørende frem og tilbake i Folldal leenge.

WLTP var oppgitt til 436km, det tilsvarer 20" dekk. WLTP på 18" er 470km.
#554
Det avhenger vel av hvor du kjører med hvilke hastigheter. GOM sier 410km ved 70km/t nå når været har blitt bedre, reell rekkevidde er opp i mot 450km på 18" hjul.
#555
i-Pace / Sv: H264 - indikert rekkevidde ned mot null
torsdag 11. juni 2020, klokken 08:29
Brukbar rekkevidde i Motor sin test:

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

ser WLTP er oppgitt til 434km, det betyr nok 20" hjul.

Slår E-Tron og EQC men Kona'en den er helt rå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA