Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Maxwell_400

#31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. august 2023, klokken 15:26Øhhhh....ser at Easee skal lansere nytt produkt. Men innmaten er AKKURAT den samme. Easee har hengt seg opp i at dokumentene må være riktig før produktet, og at en ikke kan lage dokumenter i etterkant, men de har tydeligvise ikke hengt seg opp i at svenskene også fant konkrete feil inni boksen...? Vil ikke dette være å stange hodet i veggen som ikke flytter seg? Som en druknende hval, som prøver å slå på glassveggen i Akvariet i Bergen? Uten noen sjanse på å klare å knuse veggen?
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/wALy3A/lanserer-ny-easee-lader-om-noen-uker-har-samme-innmaten-som-den-forrige

ikke hvis de dropper noen standarder og krever A-vern foran boksen.
#32
Sitat fra: mroek på fredag 21. juli 2023, klokken 13:46
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 11. juli 2023, klokken 10:00Det tror jeg de får problemer med, det er et uendelig antall feil situasjoner som kan oppstå og sannsynligheten for at releene til Easee sveiser er større enn en at en jordfeil automat sveiser gitt kontaktavstanden.

Jeg forstår ikke helt hvordan kontaktavstanden skal bety noe for hvor sannsynlig det er at releene sveiser? Hvis et rele ligger inne, og strømmen gjennom det blir veldig stor, så kan det sveises, men det har ikke noe med kontaktavstanden å gjøre. Hvis releet ligger ute, så kan en seriøs overspenning hoppe over gapet, men det vil normalt sett ikke føre til sveising, i hvert fall ikke med de spenningene standarden opererer med. Får man et direkte lynnedslag kan vel alt sveises uansett, men det gjelder i akkurat like stor grad releer som har kontaktavstand som spesifisert i standarden.



Det er to effekter, avstanden bestemmer hvor mye spenning du må for at en lysbue oppstår og du får en sveise effekt hvor material overføres mellom kontaktene. Avstanden bestemmer da hvor mye material som kan overføres før det blir kortslutning.

Se her, https://www.te.com/usa-en/products/relays-contactors-switches/relays/intersection/contact-arc-phenomenon.html?tab=pgp-story
#33
Sitat fra: turfsurf på fredag 21. juli 2023, klokken 06:54Forslag til navn på de nye boksene:

Easee Charge / Home SE. Så kan man jo legge det man vil i de to bokstavene...
Swedish Edition ?

Sitat fra: Radial på torsdag 20. juli 2023, klokken 23:57Med 1mrd i kostnader, så må det være noe fysisk som skiftes ett sted for å få dette gjennom.

Vi får sjå hva som skjer... 1mrd er strengt tatt ikke "ekstremt mye" når Easee omsattw for det dobbelte i 2022 (kall det ett normalår), men da må investorer ha trua på fremtiden med Easee og veien videre.

Med tanke på at det er 700000 bokser ute så er 1 milliard ikke så mye. Skulle jeg gjette på noe så er det nye releer, ny firmware med mulighet til manuelt å teste jordfeilbeskyttelsen, klistremerke og dokumentasjon. Det kan jo være at det koster 1 milliard å utbedre boksene men kostnader med å bytte de ut kommer i tillegg (?)

Men det er jo positivt det kan bli en løsning da og at Easee overlever som selskap.
#34
Sitat fra: Radial på fredag 07. juli 2023, klokken 14:10
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 07. juli 2023, klokken 13:56
Sitat fra: Radial på fredag 07. juli 2023, klokken 10:22Men er dette egentlig ett problem?
Med mindre man putter type2 kabelen i ett basseng med folk og fe, får man jo ikke fysisk kontakt med denne lederen.
Man kan sikkert konstruere et tilfelle der det er et problem men tror det blir ganske sært.

Men et jordfeilvern skal koble sikkert ut alle faser (og nøytral) "samtidig" når det oppstår jordfeil slik at de blir spenningsløse, det er her Easee svikter IMHO. Sikkert + samtidig = 3/4mm kontaktavstand + mekanisk kobling.


Men hva er sannsynligheten for jordfeil+ sveising av kontakt(er) samtidig, uten at laderen selv oppdager en av tilfellene selv gjennom selvtester og overvåking?

Det snevrer seg ned til noe som må være 20år frem i tid, og da er boksen "long gone" siden både 4G og wifi vil være utdatert.

Og selvtestingen i seg selv vil helt klart overgå all manuell testing, for er det noe som er manuelt så blir det høyst sannsynlig ikke utført

Så det plasserer Easee på likt nivå med standarden i mitt hode... Og så lenge boksen detekterer feil, får man ikke ladet, og problemet vil oppdages før det blir ett problem.

Jeg opplever Easee som et trygt produkt, bruker det selv.

Men de kan ikke hevde de oppfyller den standarden de hevder de gjør, dvs. de må endre dokumentasjonen.

Så hevdet de at de var bedre enn standarden (eller like bra) og det må bevises.

Det tror jeg de får problemer med, det er et uendelig antall feil situasjoner som kan oppstå og sannsynligheten for at releene til Easee sveiser er større enn en at en jordfeil automat sveiser gitt kontaktavstanden. En jordfeil automat slås heller ikke av/på særlig ofte. Easee boksen kan ikke gjøre noe med et sveiset relee annet enn å blinke med lysene gitt at kontrolleren fortsatt virker.

Jordfeil automater har en ganske stor feilrate så hvis en sammenligner Easee mot automater som ikke testes så tror jeg nok Easee totalt sett er bedre, men tror nok det kun fører til at Easee ikke trenger en mekanisk testknapp. Standarden antar naturlig nok at jordfeilautomater fungerer som de skal og testes jevnlig.

Hvis Easee vinner frem så har en virkelig åpnet opp for diskusjoner rundt standarder.






#35
i-Pace / Sv: SOTA S20A_20.16.5-536345
tirsdag 11. juli 2023, klokken 09:31
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. juli 2023, klokken 08:17
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 07. juli 2023, klokken 13:57
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. juli 2023, klokken 16:12Ser ut til at jeg må snakke med forhandler over ferien..
Ja skal ta meg en tur jeg også, det er jo ikke noe stress.


Ikke helt med her da du fått skifte fra BR til BS / H441. Mener du at alle moduler skulle oppdateres til siste versjon - da må du vel påvise feil?

Min er stort sett feilfri med på veg hjem over fjellet fra vest i går falt alle kontakter/nylig samtaler mm ut. Litt irriterende når du skal ringe noen som sendt deg en sms, og ikke helt lite trafikkfarlig når du sitter der og knoter. Kom tilbake når bilen hadde gått i dvale vel hjemme men ergelig, dog første gang jeg merker det..
Min er ikke oppdatert, jeg har BP-AAE-BC-AC-BE, fikk den OTA når jeg oppdaterte TCU til 20.2. Jeg så bare at noen på nettet hadde nyere versjoner av modulene og etter H441 har første modul BS. Men bilen er feilfri unntatt lesing av data sim og rekkevidden oppleves som den samme etter 60000km som når jeg kjøpte den. Cellebalansering er også fin med ca. 10mV differanse mellom cellene ubelastet når den er ladet til 80%.



#36
i-Pace / Sv: SOTA S20A_20.16.5-536345
fredag 07. juli 2023, klokken 13:57
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. juli 2023, klokken 16:12Ser ut til at jeg må snakke med forhandler over ferien..
Ja skal ta meg en tur jeg også, det er jo ikke noe stress.
#37
Sitat fra: Radial på fredag 07. juli 2023, klokken 10:22Men er dette egentlig ett problem?
Med mindre man putter type2 kabelen i ett basseng med folk og fe, får man jo ikke fysisk kontakt med denne lederen.
Man kan sikkert konstruere et tilfelle der det er et problem men tror det blir ganske sært.

Men et jordfeilvern skal koble sikkert ut alle faser (og nøytral) "samtidig" når det oppstår jordfeil slik at de blir spenningsløse, det er her Easee svikter IMHO. Sikkert + samtidig = 3/4mm kontaktavstand + mekanisk kobling.

#38
i-Pace / Sv: SOTA S20A_20.16.5-536345
torsdag 06. juli 2023, klokken 15:12
Sitat fra: scholro på torsdag 06. juli 2023, klokken 11:06Da har jeg med MY19 og Touch Pro nettopp fått gjort H441.
Gikk fra BP-AAE-BC-AC-BE til BS-AAE-BC-AC-BE.



Bare en modul som ble oppdatert da, tror siste skrik på alle modulene er

BS-AAL-BF-AF-BE
#39
i-Pace / Sv: 2019 first edition noen tanker?
tirsdag 04. juli 2023, klokken 14:10
Mye 12 volt feil ja, men det gjelder jo alle biler uansett drivstofftype. Tror jeg leste at 50% av uttrykningene totalt (alle biltyper) til NAF var pga. 12 volts batterier.

En annen gjenganger var varmeapparatet men det er jo "hyllevare" levert av Webasto.

Et tips kan være å sjekke på topix og online service history for å se om diverse kampanjer er gjennomført. Mitt inntrykk at det er svært lite feil etter at disse barnesykdommene ble rettet opp.
#40
Hvis du vet hva du holder på med så er det bare å skjøte, de ekstra ledningene er for måling av temperatur i støpselet.

https://www.elektroimportoren.no/namron-isolert-skjoetehylse-1-5-2-5mm-blaa-10-pk/91448/Product.html

Hvis du stikker innom en elektriker så fikser de det for deg. Tar ca. 15 min - skjøtehylser plus limt krympeslange
#41
i-Pace / Sv: SOTA S20A_20.16.5-536345
fredag 23. juni 2023, klokken 12:43
Har hatt 20.2 lenge men BCM står på BP-.....
#42
Forslag til sticker ?
#43
Sitat fra: geear på fredag 16. juni 2023, klokken 13:53https://nkom.no/aktuelt/presisering-i-easee-saken

"Ingen andre land i EØS har protestert innen fristen 15. juni på Elsäkerhetsverkets vedtak om salgstans av to Easee ladebokser. Det er likevel ikke slik at det blir umiddelbar salgsstans i Norge nå."

Så da går det mot salgsstans i mesteparten av Europa. Vil tro et pålegg om salgsstans i Norge hadde gjort at Elektroimportøren og andre grossister kunne returnert sine Easee-ladere til Easee, men der ender det altså med at Easee går klar inntil dommen i høst, og grossistene blir sittende med penger bundet opp i varelager som ikke er salgbart.

Litt merkelig prosess men.... snakket litt med det lokale eltilsynet i dag og det eneste de har fått beskjed om er å kartlegge for DSB hvem som har Easee bokser.
#44
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 09:38Dette er vel ikke helt riktig. NKOM og ESV sier at boksen ikke er god nok i forhold til standarden det er påstått at den følger.

Men de har ikke avdekket at den er farlig og med fundamentale feil, ellers så hadde de bedt Easee om å iverksette tiltak på de boksene som var ute hos kundene.


Det kommer nok krav om at Easee må gjøre noe fysisk, neste dato er vel 15de Juni for rettsavgjørelse. Og en fundamental feil er jordfeil beskyttelsen, den kan de ikke dokumentere seg bort i fra - de har jo allerede prøvd i et helt år.

"
Saken er for tiden inne i rettssystemet i Sverige. På grunn av den pågående rettsprosessen vil ikke Nkom komme med pålegg overfor Easee før saken er endelig avgjort.
"

Om Easee endrer dokumentasjonen i etterkant og krever A-vern eller skrekk og gru B-vern foran så har kunder krav på kompensasjon.
#45
Sitat fra: Radial på mandag 12. juni 2023, klokken 21:42Da blir den vel en Easee v2 med annen dokumentasjon, også får vi med gammel Easee "oppgradere" til nytt produkt gjennom klistremerke eller noe + litt endringer på enkelte installasjoner :o

Tror ikke det, det er Easee som påstår at boksen er super mens dokumentasjonen er mangelfull. Men både NKOM og ESV peker på at det er selve boksen som må endres. Å bygge en ny boks er ikke et så stort problem men da innrømmer man samtidig at den gamle ikke er fullgod og 100000 svensker vil kreve en ny boks installert vederlagsfritt, og det samme kan skje i andre land.
Finnes det da investorer som er villig til å ta den kostnaden eller er det bedre å kjøre konkurs og starte opp på nytt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA