Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jambo

#31
ID.4 / Sv: Farlig adaptiv cruisecontrol på E6, recall?
lørdag 08. oktober 2022, klokken 21:59
Hvis du ser varselet øverst i displayet bak rattet om at farten settes ned eller at fartsgrense er oppdaget, kan du trykke "RES" på cruise kontrollen for å i stedet fortsette i farten du hadde innstilt.
#32
ID.4 / Sv: Heve førersetet?
torsdag 25. august 2022, klokken 16:33
Sitat fra: El-inor på onsdag 24. august 2022, klokken 19:06
Sitat fra: daktari på onsdag 24. august 2022, klokken 16:32
ID.4 har et kort og veldig bøyd panser, så uansett høyde på setet og kropp, så blir det vanskelig å se nesa. Derfor man har 360 kamera...

Hvis jeg på 180 hever setet maks så butter knollen i taket og utsikten fremover høyt oppe blir ødelagt, men ser fortsatt ikke nesa på bilen.

Da må det være stor forskjell på maks setehøyde på GTX og andre ID.4-modeller. Jeg har nå målt. Med setehøydereguleringen i øverste høyde på min GTX (manuell seteregulering) har jeg, som måler 180 cm, 17 cm opp til taket (ikke panorama).

Når jeg legger inn min nyinnkjøpte tHansen-pute økes min sittehøyde med 4 cm, noe som utgjør en velkommen forskjell.
Jeg antar du må ha setet i en mer liggende vinkel. Det kan også være noe feil med setet. Eller er det en forventning blant "den eldre garde" om at man må se hele panseret til enhver tid? For dette kommenterte min far også da han satt i bilen, mens jeg er vant til det fra flere andre biler. Jeg er 173 cm høy og har 10 cm igjen over hodet når jeg jekker setet høyest opp. Pleier å ha det cirka i middels høyde og synes det er høyt nok. Har GTX med manuelle seter.
#33
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sommer 2022 - dele erfaringer
onsdag 13. juli 2022, klokken 22:18
Sitat fra: goggo på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:41
Sitat fra: geear på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:30
Det er vel Tesla som er største ladeoperatøren langs E18, sjekket du statusen der? Sikkert fortsatt mange som ikke er klar over at de er åpne eller har ordnet seg app.

Ja du har helt rett,  jeg burde nok ha nevnt Tesla ladestolper også.

Det var ledige Tesla stolper både på Brokelandsheia og Lasses, men ikke på Telemarksporten tror jeg.

Jeg tror det sitter veldig langt inne hos de fleste ikke-Tesla brukere å lade på en Tesla ladestasjon, særlig når det er mye trafikk og folk lett hisser seg opp :)

mvh
Hugo
Ny elbileier her med VW ID4. Dvs. har hatt siden desember 2021, men først nå i ferien har jeg fått bruk for å lade andre steder enn hjemme. Ladet ved E18 på Brokelandsheia på den gigantiske Tesla-ladeplassen med stort antall ledige ladere en ettermiddag. Rask start av lading via app. Ingen sure mennesker å se, selv om jeg opptok en lader for en Tesla til venstre for meg, men man kan jo også se på det som at det var ledig for andre biler med lading på høyre side der. Det var forøvrig mange biler av andre merker som ladet hos Tesla. Uansett veldig mye ledige plasser, og jeg tenkte ikke mye over at jeg ladet hos Tesla enn hos f.eks. Mer, som forøvrig bare hadde noen få ladere der. Alle Mer sine var opptatte, så det kan nok være en del som foretrekker å bruke dem så lenge de er ledige, før de prøver Tesla sine.
#34
ID.4 / Sv: Låst ute av bilen 😡
tirsdag 01. mars 2022, klokken 08:56
Årsaken til at dette går an er todelt:

Grunnen til at bagasjerommet låser seg når du kun har åpnet det på en låst bil, og så lukker det, er at "open all doors" og "keyless open when approaching" ikke er skrudd på. Når disse to er skrudd på, låser bilen opp alle dører, og de forblir opplåste om du åpner en av dem. Men er kanskje ikke alle som vil det?

Den andre grunnen, som gjør at nøkkelen kan være inni bagasjerommet og bilen fremdeles kan låse seg, er at bilen faktisk (dette står i manualen) tillater at totalt 1 nøkkel låses inne i bagasjerommet. Regner derfor med at det er sensor der som ikke tillater 2 nøkler, men jeg har ikke lyst til å prøve! Det kan jo tenkes praktisk i situasjoner der man f.eks. har med seg en reservenøkkel på ferie eller lignende, og ikke ønsker å ta den med seg ut av bilen hele tiden. Utenom det, kan det nok føre til slike problemer som man ser her i tråden. Det beste tipset er å aldri legge fra seg nøkkelen (eller klesplagg/sekk som inneholder nøkkelen) i bagasjerommet.
#35
ID.4 / Sv: Keyless Access
onsdag 16. februar 2022, klokken 23:55
Keyless låsing ved berøring av dørhåndtak skal fungere på dørhåndtakene på begge fordørene. Vær oppmerksom på at låsing ved berøring kan fungere dårligere når dørhåndtaket er vått eller skittent, gjerne spesielt når det er kaldt.
#36
ID.4 / Sv: Pris på brukt ID4 1st
tirsdag 15. februar 2022, klokken 08:53
Sitat fra: casall på mandag 14. februar 2022, klokken 14:23
Hvordan fungerer appen nå med tanke på forvarming osv? Forsto på en del at den var mye ustabil når 1st først kom ut..
Har funket hver gang for meg, fikk bilen i desember. Tar noen ganger litt tid før status oppdateres i appen etterpå, men når du trykker for å starte forvarming og ser popupbeskjeden "sendt til bilen" så vet du uansett at bilen får beskjeden og starter forvarmingen. Er sannsynligvis derfor de har laget den bekreftelsen, sånn at du kan legge bort mobilen og ikke trenger å vente på status i appen som bekreftelse.
#37
ID.4 / Sv: ID4 - tips og erfaringer etter 1 år
søndag 13. februar 2022, klokken 14:42
Sitat fra: sk0yern på søndag 13. februar 2022, klokken 14:31
Pluss:
Flott bil å kjøre, komfortabel, lite støy, grei rekkevidde.
Minus:
App relativt håpløs, ladestyring funker dårlig, lovt oppdateringsfrekvens er vel foreløpig langt unna.
Også veldig irriterende at man ikke kan overstyre at bilen skrur seg av når man løfter rompa ut av setet.
Mens du kjører kan du i alle fall ha på selen og da skrur den seg ikke av. Jeg må alltid huske å ta på selen når jeg rygger ut av garasjen om morgenen, ellers stopper den fordi jeg løfter meg litt ut av setet når jeg skal se bakover.
#38
ID.4 / Sv: ID4 - tips og erfaringer etter 1 år
lørdag 12. februar 2022, klokken 00:29
Jeg foretrekker Auto Hold avslått, da er det ingen problemer å kjøre inn/ut av min halvtrange garasje. Kunne ellers hatt Auto Hold på, men jeg gidder ikke skru det på og av hver gang jeg kommer hjem eller kjører ut, så den står bare avslått. Jeg liker lyden av den, men kunne godt hatt ingen lyd, dessverre er ikke myndighetene enige. Og lyktespylere har jeg aldri sett vitsen i, i alle fall for meg der jeg kjører til vanlig. Har deaktivert det på de biler jeg har hatt det på for å ikke sløse sånn med spylervæsken. Virker ikke som lyktene blir skitne på min ID4, er mest bak som blir skitten. Men jeg holder god avstand til forankjørende biler/lastebiler, det kan anbefales så slipper man å viske frontruta så mye, og man slipper en del steinsprut også.
#39
Sitat fra: HelEl på torsdag 10. februar 2022, klokken 12:42
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 09. februar 2022, klokken 15:46
Sitat fra: HelEl på onsdag 09. februar 2022, klokken 13:50
Den har vel ikke lengre leveringstid enn ID4X. Der er vel leveringstiden nærmere ett år.

Møller sa dem hadde bil dem kunne få levert ut i mai, da med et visst utstyrsnivå. Dette er biler dem har på vei inn og som det ennå ikke er reservert noen på. Ble bestilt med det utstyrsnivået dem kunne få levert fortest.

Da får du en bil uten noen av førerassistent programmene uten om en slitsom laneassistent og ACC.
Dette mister du:
+ Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist og Emergency Assist
+ Side Assist blindsoneassistent
+ Area View områdevisning
+ Easy Open/Close sensorstyrt bakluke
+ Parkeringsassistent Plus med minnefunksjon
+AR Head-Up Display med projisering av viktig førerinformasjon i frontruten
+ Discover Max 12'' infotainmentskjerm
+ Volkswagen Soundsystem, 6 høytalere, 12 kanals digital forsterker, subwoofer, 450 W total effekt
Area View (360 kamera) og Easy open/close bakluke er de eneste tilleggene der jeg helst ikke ville vært foruten. Så ikke en veldig stor krise etter min mening. Lane assist er forresten ikke slitsom etter min mening 🙂
#40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. februar 2022, klokken 08:22
Sitat fra: Fjeldern på torsdag 10. februar 2022, klokken 06:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. februar 2022, klokken 06:25
Skrivefeil?

Jeg betalte vel under 6000 NOK for 100k serviceavtale for en i3 i sin tid.

120k kan en jo lett klare å kjøre på 3-4 år.
Sier vi 3 år er det over 20k i året på service. Prisen gir null mening. Ingen vil kjøpe en bil hvor du må legge tilside 2000 kr/mnd på service.

Mener å huske han sa 60 000 også. Kan hende han la inn feil bil, leste feil, eller hva som helst.
Nå var jeg ikke sånn veldig imponert over bilen ellers, så er ikke den delen det står på for valget for min del. Stussa ikke på tallet før det ble prata om service her heller

Vel - nå har jeg googlet kjapt og kom frem til at man i Danmark kan inngå service avtale
til kr 289 DKK/mnd

https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/services

Det vil ca 391 kr/mnd - eller 4602/år
Det er deres "fra"-pris. Åpne brosjyren deres der inne så finner du full liste.

Hvis trådstarter kjører mye, som nevnte avtale antydet (120.000 km over 4 år er 30.000 km i året), så er det dyrere. Prisen du nevner er bare for 15.000 km i året og 3 årig avtale. For 30000 km/år, 3-årig serviceavtale koster det 7921 NOK i året, totalt 23765. En 5-årig avtale med samme årlige kjørelengde koster 9541 NOK per år, totalt 47709 over 5 år.

For å makse opp utgiftene regnet jeg også ut 40.000 km med 5-årig avtale: Månedspris 1011,15 NOK, årlig 12133,8 NOK og totalt over 5 år 60669 NOK. Dette dekker da service totalt opptil 200.000 km.
#41
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 09. februar 2022, klokken 11:55
Ikke glem at Ioniq 5 (som andre Hyund ai) har 5 års garanti, med ubegrenset kjørelengde. Med din kjøring, så er du uten garanti etter 2 år med f.eks VW som har grense på 100.000km
I prislista til VW ID4 som jeg har liggende her, så er utvidet garanti til 5 år/150000 km et tilvalg som kun koster 1800 kr, så dersom man er noen som kjører veldig mye i året så er det billig å få mer garanti (tilsvarer 30000 km i året). Jeg kjører selv et sted mellom 12000 og 16000 km i året, og hadde derfor ikke bruk for tilvalget selv. Men kjekt for de som kjører ekstremt mye at Hyundai har ubegrenset kjørelengde på garanti, selv om det er kjipt at de i motsetning til VW ID4 ikke har ubegrenset kjørelengde før service. Hyundai Ioniq5 har årlig service, altså hvert år/30000 km. VW ID4 har bare service hvert 2. år/ubegrenset kjørelengde.
#42
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
onsdag 09. februar 2022, klokken 09:06
Parkering i bakke: Vri alltid rattet så bilen kjører mot veikanten og stopper der i stedet for å trille ned bakken hvis den mot formodning skulle begynne å trille.
#43
Elbiler i media / Sv: NAF vintertest 2022
tirsdag 08. februar 2022, klokken 21:52
Jeg tror ikke Volkswagen og Skoda foretok testen for at alle skal ta det for god fisk. Det er antagelig et innlegg mot NAF for å få dem til å innse at det kan være gode grunner for å endre testen sin. Dette er ikke første gangen testløypa/metodikken deres har blitt kritisert.
#44
ID.4 / Sv: Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx
tirsdag 08. februar 2022, klokken 15:36
De fikk 30 km mer rekkevidde på GTX med mindre utstyr. Kjekt å høre for meg som har en sparsommelig utstyrt GTX.
#45
ID.4 / Sv: Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx
mandag 07. februar 2022, klokken 00:02
Fantastisk, og det artige ut fra tabellen er at:
- GTX bruker 16 prosent batteri (SOC 46%-30%) på Gol-Storefjell 1020 m.o.h., 20 km kjøring
- GTX bruker -1 prosent batteri (regenerering) (SOC 30%-31%) på Storefjell-Gol, 20 km kjøring
- GTX bruker altså 15 prosent batteri tur-retur sett under ett, altså Gol-Storefjell-Gol, 40 km kjøring (SOC 46%-31%).

GTX har 30% SOC igjen når den er på toppen på Storefjell, men 31%, altså 1% mer SOC, på bunnen tilbake ved Gol, selv om den også har kjørt ytterligere 20 km. Dobbelt så langt kjørt, men én prosent mindre batteri brukt, pga. regenerering og trilling i nedoverbakke på returen.

Dette er forklaringen på mange av bilene med stort avvik fra WLTP i NAF-testen. Fjellpartiene kommer så langt ute i testen at mange biler har lavt batteri og bruker det siste de har på å komme opp på fjelltopper, mens de som har nok til å komme forbi/over faktisk kan ende opp med å bruke _mindre_ på å kjøre en mye lenger strekning, kun på grunn av hvordan NAF har lagt opp testruta.

Som jeg har sagt før, NAF-testen er bortimot ubrukelig for å vurdere vinterrekkevidden på biler på en ordentlig måte. Rekkefølgen på lista er kanskje riktig, men differansene i kjørelengde er ikke representative.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA