Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jambo

#256
Angående betaling, så antar jeg at et såpass framoverlent selskap som Tesla implementerer Plug&Charge-standarden etter ISO15118 som mange biler vil få eller allerede har implementert, og som allerede er støttet av Tritium-ladere som Ionity m.fl. bruker. Electrify America har også dette. Og så vil det være app for de som ikke støtter det, eller så kan de jo også velge å utelukke dem som ikke støtter Plug&Charge for å slippe for stor pågang på ladenettverket sitt i starten.
#257
Model Y / Sv: TMY vs ID4
tirsdag 20. juli 2021, klokken 20:23
LOL. Denne tråden er ubrukelig nå. Kommer ikke til å gidde å svare på flere innlegg her.
#258
Model Y / Sv: TMY vs ID4
tirsdag 20. juli 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 12:11
Sitat fra: Jambo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:39
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:30
Enig. Det der er worst case når du drar på langtur dag 1 som elbileier med 4(!) hurtigladinger samme dag, uten å gjøre noe på forhånd.

Oppskriften på Tesla:
Registrer Tesla-konto
Legg inn kredittkort
På lader, plugg inn, lading starter

På ID.4:
Registrer deg på WeCharge
Legg inn kredittkort
På lader: bipp kortet, plugg inn, lading starter

I praksis er det ett bipp med kortet i forskjell.

Ladekapasitet er en annen sak, Tesla har det beste nettverket, samt de slipper at folk med e-up, eGolf, Ioniq og Leaf står med sneglefart. (Selv om S85er vel nærmer seg Leaf-fart over 60% nå fordi Tesla tuklet med batteriene deres?)
Jepp, og i tillegg kan etter alt å dømme ID4 snart via OTA update lade bare ved å plugge inn, på ladere som støtter det selvfølgelig. Tritium-ladere, som bl.a. Ionity bruker, støtter Plug&Charge. Ford Mustang Mach-E og Porsche Taycan har Plug&Charge implementert allerede. Så akkurat den fordelen er ikke Tesla alene om lenger. Men jeg skjønner ikke hvorfor f.eks. Ionity har bygget så få ladepunkter på ladestasjonene sine i utgangspunktet, når de jo må ha sett hvor mange ladepunkter det er på hver av Tesla sine ladestasjoner. Men de lærer nok av sine feil.
Dette bare bekrefter kompleksiteten for sluttbruker. Du må da vite hvilke ladere som evt støtter Plug & Charge.
Ellers så er det forskjell på hva Ford skryter av (plug &charge) og hvordan kundene opplever det.
Må ikke Tesla-førere også vite hvilke ladere/tilbydere som støtter Plug&Charge for sine kjøretøy og ikke? Funker dårlig å plugge Teslaen rett inn i Ionity eller Mer, og forvente at ladingen starter av seg selv, eller?

Eksempelet ditt på lading med Ford som ikke funka, er bare ett eksempel. Det finnes også eksempler på det motsatte. Tråden handler om Tesla Model Y vs. VW ID.4. Det er veletablert gjennom denne diskusjonen allerede at en av fordelene til Model Y er ladenettverket som andre merker ikke har tilgang til, og som fungerer bedre enn de andre. Vi som sier at det ikke betyr noe for oss, er ikke uenige i at det er en fordel som Tesla har. Det er bare ikke en så stor fordel for oss, ut fra vårt behov, at vi tillegger det noe vekt i vurderingen.
#259
Model Y / Sv: TMY vs ID4
tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:39
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:30
Enig. Det der er worst case når du drar på langtur dag 1 som elbileier med 4(!) hurtigladinger samme dag, uten å gjøre noe på forhånd.

Oppskriften på Tesla:
Registrer Tesla-konto
Legg inn kredittkort
På lader, plugg inn, lading starter

På ID.4:
Registrer deg på WeCharge
Legg inn kredittkort
På lader: bipp kortet, plugg inn, lading starter

I praksis er det ett bipp med kortet i forskjell.

Ladekapasitet er en annen sak, Tesla har det beste nettverket, samt de slipper at folk med e-up, eGolf, Ioniq og Leaf står med sneglefart. (Selv om S85er vel nærmer seg Leaf-fart over 60% nå fordi Tesla tuklet med batteriene deres?)
Jepp, og i tillegg kan etter alt å dømme ID4 snart via OTA update lade bare ved å plugge inn, på ladere som støtter det selvfølgelig. Tritium-ladere, som bl.a. Ionity bruker, støtter Plug&Charge. Ford Mustang Mach-E og Porsche Taycan har Plug&Charge implementert allerede. Så akkurat den fordelen er ikke Tesla alene om lenger. Men jeg skjønner ikke hvorfor f.eks. Ionity har bygget så få ladepunkter på ladestasjonene sine i utgangspunktet, når de jo må ha sett hvor mange ladepunkter det er på hver av Tesla sine ladestasjoner. Men de lærer nok av sine feil.
#260
Model Y / Sv: TMY vs ID4
torsdag 15. juli 2021, klokken 21:14
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. juli 2021, klokken 20:12
ID4 tar støydiskusjonen til et nytt nivå.
Morsom kommentar?  :) Men egentlig off topic, når det er en feil som ble fikset uten kostnad ved å bytte skjermen, som man ser om man leser artikkelen på tu.no :D
#261
Model Y / Sv: TMY vs ID4
tirsdag 13. juli 2021, klokken 23:20
Sitat fra: geear på tirsdag 13. juli 2021, klokken 21:02
I dag på Kjerlingland var det rett før jeg tok frem mobilen for å ta bilde av Ionity-laderne. Ved tre av fire biler som var der stod eierne og knotet med telefon eller whatnot for å få i gang lading. Har ladet ved Ionity selv og ikke hatt spesielle problemer med det, men det jeg så er ikke akkurat noe uvanlig syn. Når man har prøvd Tesla så ser det bare dumt ut, og toleransegrensa for knotingen blir minimal.
Ja, og i denne tråden blir det da relevant å nevne at Ionity støtter plug & charge, og at ID.4 etter alt å dømme vil få mulighet for dette snart via OTA. Ford Mustang Mach E støtter det f.eks. allerede, og når det er satt opp riktig på forhånd så bare plugger man i og ladingen starter.
#262
Model Y / Sv: TMY vs ID4
tirsdag 13. juli 2021, klokken 18:31
Med andre ord ikke en ID4 vs TMY issue, men en feil på din bil?
#263
Model Y / Sv: TMY vs ID4
tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juli 2021, klokken 11:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 09:06
Veldig beta der altså...men de får det vel til å fungere før vinteren håper jeg...
Litt som å vente på FSD det der, de har jo holdt på å fikse appen siden 2013...
På en måte. Men nå er det ikke samme appen lenger.
#264
Model Y / Sv: TMY vs ID4
tirsdag 13. juli 2021, klokken 07:08
Sitat fra: z4rd på tirsdag 13. juli 2021, klokken 00:05
Jambo: Hvorfor kjøpe en bil i dette segmentet hvis det skal lades hjemme 99% av tiden? Tipper det er en god del som skal bruke sin ID4 eller TMY på lengre turer mer enn 3-4 dager i året :) Det er gjerne snakk om bil numero uno for majoriteten av kjøperne.

Sier bare SuC. Har du erfaring med det? "Wax On - Wax Off".
For å ha muligheten den 1% av tiden som man trenger det, og for at den andre kjøringen ikke skal gå bare "akkurat" uansett temperatur, vær og føre. Må legge til at jeg ved dette kjøpet ville ha firehjulstrekk og høy sittestilling, da er ID.4 GTX billigste elektriske nybil slik jeg har speccet den. Vil bli min bil nr. 1 ja, men jeg kjører stort sett ikke lenger enn i 1 times radius fra der jeg bor (altså 2 timer tur/retur), utenom sommerferien. Kjenner mange med samme kjøremønster. Har ikke erfaring med SuC annet enn at jeg har sett nok Youtube-videoer om lading av både Tesla og andre biler, inkl. trøbbel som kan oppstå, til at jeg mener at alle ladestasjoner burde fungere som Teslas. Men det er som sagt ikke verdt så mye ekstra penger, og så er det alt det andre jeg mener er bedre på en ID.4 i tillegg. Hadde kanskje tenkt annerledes om jeg hele tiden kjørte veldig langt. Rekkevidde på Model Y Long Range er forresten også relativt lik som ID.4 GTX.
#265
Model Y / Sv: TMY vs ID4
mandag 12. juli 2021, klokken 22:52
Sitat fra: geear på mandag 12. juli 2021, klokken 22:29
Har kjørt Model X i snart fire år og på tross av at den på ingen måte passer inn i de europeiske "målene" på p-plasser, nesten tar i portåpninger på p-hus med speilene på begge sider, og knapt har klaring til kantsteinen på kamerainnkjøringer, så har jeg ikke et eneste kantmerke på en eneste av de åtte 20" felgene, eller andre skader på bilen. Hadde vært kjekt å ha 360, men når det går fint uten med TMX så går det også fint med TMY.

Ellers enig også med rails, rammer på dørene, dørhåndtak, støy (vet ikke hvordan ID4 er), lårstøtte, el hengerfeste, sparkesensor og blindsonevarsel (i speilene), men det blir som "kjekt å ha" i forhold til så essensiell funksjonalitet som app, ladeplanlegging/ladenett/ladehastighet.
Du glemmer at 99% av tiden til de fleste, så lader de hjemme, spesielt når man har rekkevidde som ID.4. Når hurtiglading utgjør en så liten del av bilhverdagen teller alt det andre mye mer.  Det er nevnt en del i tråden her allerede, skal ikke gjenta for mye. Men plutselig blir slike ting som å kunne åpne dører om vinteren, fordi man ikke har rammeløse dører hvor vinduene fryser fast og ikke kan skyves ned så dørene kan gå opp, eller å ha dørhåndtak som ikke fryser fast sånn som Model 3/Y, verdt en del (avhengig av klima der du bor). Eller det å betale f.eks. 80000 mindre for bilen, er verdt ganske mye mer enn ulempene med å ha en litt kranglete app, eller å måtte bruke Android Auto og ABRP for å få bedre ladeplanlegging de få gangene det er snakk om for gjennomsnittseieren. Og mange synes 360-kamera er verdt mye. Jeg skjønner at du er god til å manøvrere stor bil, men en titt på felger rundt på parkeringsplasser avslører at svært mange ikke er så gode, og vil få en stor fordel med 360-kamera. Mange, meg inkludert, setter også pris på instrumenter/speedometer rett foran fører. Alt i alt er det ganske close race med Model Y Long Range vs ID.4 GTX, de har hver sine styrker og svakheter, men for min del var det til slutt prisforskjellen som gjorde valget av ID.4 GTX enkelt.
#266
Audi e-tron / Sv: Etron fra USA
torsdag 08. juli 2021, klokken 22:08
Det høres veldig bra ut, godt at du kan hurtiglade! Jeg hadde irritert meg litt over radioen, men jeg er enig i at det ikke er noen stor mangel når man har nett og kan høre på hva man vil.

Jeg kommer bare på én problemstilling til som du kan komme borti, i USA er wifi-kanal 13, og kanskje 12 også, sperret. Kan potensielt risikere at wifi-nettverk ikke dukker opp i lista om de tilfeldigvis går på sperrede kanaler, dette styrer de fleste rutere automatisk og mer eller mindre tilfeldig.
#267
ID.4 / Sv: Test GTX
onsdag 07. juli 2021, klokken 23:22
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 23:17
Kjørt ca 6k siden april i id.4 og savner knapper. Spesielt vindusheisene foran/bak, volum knapp og AC styring.
Videre er responsen på info skjermen for dårlig..rett og slett treg. Hadde responsen vært bedre både på touch skjermen og touch knappene så hadde det hjulpet mye. Denne touchfree vrien for å bla mellom bilder kunne de spart seg. Bare bortkastet energi,penger og noe som bare gjør produktet dårligere.
De burde forenkle og fjerne slikt og dytte inn brytere på de mest brukte funksjonene. Mach-e, Q4 og enyaq har et bedre kompromiss her gitt dagens respons på touch knappene.
Respons kan bli bedre med nyere software. Synes det virker som GTX, som såvidt jeg har skjønt har nyere software siden ennå ingen vanlige ID4 har fått OTA-oppdatering, har raskere interface i videotester jeg har sett. Om det stemmer, vil alle andre ID4 snart få raskere interface.
#268
Slik jeg ser an lover og regler, har personbilen sannsynligvis ikke brutt noen paragrafer. Forbikjøring er lov til høyre hvis man kjører i f.eks. kollektivfelt, og hvis man da har lov å kjøre i kollektivfeltet, noe en elbil har. Men jeg ville aldri kjørt slik, man skal ha respekt og vise forsiktighet rundt lastebiler. Det hjelper lite om man har rett etter loven, når man ligger død i en flatklemt bil nedi grøfta. Tror jeg hadde kjørt mye lenger fram før jeg la meg inn, eller hurtig økt avstanden i alle fall sånn at det var plass til lastebilen og jeg kunne være sikker på at den så meg.
#269
ID.4 / Sv: Hvilken rekkevidde får du?
torsdag 01. juli 2021, klokken 07:41
Sitat fra: LMOR på torsdag 01. juli 2021, klokken 06:31
Hva betyr 25 kWh/100km over streken?
Kan det være nåværende forbruk? I motsetning til forbrukstallet under streken, er det ikke et gjennomsnittstegn på symbolet.
#270
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
onsdag 30. juni 2021, klokken 12:39
Sitat fra: moby666 på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:08
Tja, hver sin smak. Personlig synes jeg id.4 ser ut som et brukt såpestykke og er kanskje minst tiltalende av samtlige elbiler. De lyseblå skai/pvc feltene innvendig på GTX får tankene tilbake til lyseblå skinnsofaer fra 80-tallet. Men heldigvis er smaken delt 😀
Ja, hadde alle hatt lik smak hadde vel alle kjøpt den samme bilen. Da skulle man fått se leveringsproblemer og ventetid da...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA