Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jambo

#16
Har ikke tenkt noe rundt service. Det står noen punkter i manualen mener jeg, som man like godt kan sjekke selv, men du kan helt sikkert ta kontakt med forhandleren og ta service der. Som elkjøretøy flest vil jeg anta at behovet for service og reparasjoner er nokså lavt, dersom det ikke oppstår feil. Bentrekk har jeg ingen erfaring med. Søk etter Erling Sande-forhandlere, som fører Niu.
#17
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Q4 i nødmodus
lørdag 31. desember 2022, klokken 09:00
30 km er ikke som herfra til månen hvis bilen har vært parkert over natta med altfor lav batteriprosent. Manualen (til ID.4, men samme plattform og batteri) sier at den helst ikke skal falle under 20 % over lang tid, bilen skal parkeres med over 30 % om den skal stå lenger enn 12 timer og over 40 % om det er minusgrader. Dette anbefales for å ta best vare på batteriet, men også for at bilen skal fungere best mulig. Derimot, om du kjører på tur og har startet på høyere prosent, vil du sannsynligvis kunne kjøren ned mot 0 km rekkevidde uten nødmodus. Når det er sagt burde nok bilen kommet seg på verksted for sjekk når du har fått nødmodus ved 50 % oppladet batteri.
#18
ID.4 / Sv: Standard eller tredjeparts skvettlapper
torsdag 29. desember 2022, klokken 16:56
Jeg kommer nok til å fortsette å kjøre uten, men er gjerne med på en sammenligning av dørsider/lakk osv. etter noen år. Skal riktignok nevnes at jeg sjelden kjører på grusvei.
#19
ID.4 / Sv: Standard eller tredjeparts skvettlapper
torsdag 29. desember 2022, klokken 10:46
Hva er hensikten med å montere skvettlapper? Har man den vanlige ID4 er det jo ulakkert plast på nedre del av hele bilen. Jeg har GTX som er lakkert helt ned, har likevel ikke merket noe behov for skvettlapper, så jeg lurer på om det er noe jeg overser? Ut fra min erfaring ville jeg i alle fall ikke festet det på, da det etter min smak er å degradere utseendet på bilen.
#20
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av ny elbil.
torsdag 29. desember 2022, klokken 10:40
Som de forrige postere er inne på, med kjørelengden må man se an serviceintervallene. Toyota har, ut fra en artikkel hos Motor (fant det ikke på nettsidene til Toyota) årlig eller hver 15k, dvs. 2 ganger i året for trådstarter. Kia har 30k mellom hver service, men tidsintervallet er fremdeles hvert år. Derimot har VW service hvert 2. år med ubegrenset kilometer. ID.5 er vel regnet som en relativt god/komfortabel bil å kjøre sammenlignet med en del andre elbiler. Jeg er sikker på at BMW/Mercedes kan tilby enda bedre, men da er også prisen vesentlig mye høyere.
#21
Elbilen i Samfunnet / Sv: Norges mest solgte elbil-merke
onsdag 28. desember 2022, klokken 15:52
Om noen har levert like mange, blir vel et definisjonsspørsmål ut fra om du mener hvilket merkenavn de selger det under, eller om du mener hvilket konsern/selskap som er opprinnelsen til bilene. Volkswagen har levert 98097 rene elbiler, og selv om de da mangler 1903 biler i skrivende øyeblikk for å også bikke 100k, så er de ganske nær. Og dersom man plusser på alle de andre merkene som de selv eier, havner vi minst på 159454 så langt jeg orket å plusse fra lista på elbilstatistikk.no.
#22
Tesla SW og AP / Sv: Parksensor Y Performance
torsdag 22. desember 2022, klokken 08:02
Sitat fra: HOFFERN342 på onsdag 21. desember 2022, klokken 23:00
Sitat fra: tornaldo på onsdag 21. desember 2022, klokken 22:16
Sitat fra: Blitz på onsdag 21. desember 2022, klokken 19:32
Tesla og Teslafanboys  kommer sikkert til å hevde at parkeringshjelp med  ultralyd er gammeldags teknologi, og at lyd i det hørbare frekvensspekteret med haptisk tilbakemelding er overlegen  teknolog, selv det kommer til å koste litt mer for sjåføren.

Oppkonstruere og samtidig latterliggjøre en ikke-eksisterende mening av "fanboys". Høres relativt bitter ut.

Hadde foresten en Model X som lånebil mens min TMY fikk ordnet varmepumpa. Makan til uling og piping i de sensorene når de var blokkert med snø eller is!  Hadde fortrengt det fra tidligere Model S. Savner det ikke. Så alt er ikke bare gull og grønne skoger med sensorer.
Enig der.. vår Model X pep stadig vekk og ga falske varsler i hytt og gevær. Spesielt vinterstid, hvor den ofte kunne mene at jeg var helt inntil noe og det bare stod «stopp» på skjermen. Så USS er ikke akkurat perfekt.. men var veldig deilig.

Når det er sagt, så er det ikke helt krise for min del.. jeg kommer meg rundt, og har både lukeparkert i snøværet rundt i Oslo, og kjørt i flere av parkeringshusene. Går fint.. men samboeren min tørr nesten ikke kjøre den foreløpig. Og det er jo en fin ekstra nytte når man er litt usikker. Rett og slett et ekstra sikkerhetsledd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg må si at dette er opplysninger som overrasker meg. På min VW ID4 sier bilen selv fra når sensorene er blokkerte av f.eks. snø/is og piper ikke mer. Jeg får til og med varsel om å rengjøre sensorene, slik at jeg skjønner hvorfor de ikke fungerer. At Tesla med sin fokus på software ikke har en slik funksjon, er som sagt overraskende. Når de får sensorer igjen er de med i vurderingen av ny bil i fremtiden, men uten sensorene må jeg personlig si at Tesla er uaktuelt, med mindre de klarer å lage en god algoritme som faktisk fungerer i f.eks. mørke uten sensorene. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt reddet av at det piper for en hindring jeg ikke har sett verken på kamera eller i speil.
#23
Solterra / Sv: Subaru Solterra: 365 kilo nyttelast?
mandag 19. desember 2022, klokken 17:52
Jeg regner med de har kjørt den på en vekt og målt faktisk tyngde?
#24
Vi har en Niu MQi+ (samme modell heter nå M+). Meget fornøyd. De ligger på under 20k nå før støtte fra Enova. Trodde på første turen at det var elendig rekkevidde, men det var bare vi som hadde glemt å følge bruksanvisningen, batteriet må fullades første gang før bruk. Etter det har det vært veldig god rekkevidde, lett 60 km praktisk sett (med mye bakker osv.), i alle fall ved rundt 10 plussgrader, har grei rekkevidde når det er kaldere også men litt mindre. Obs på at du ikke bør kjøre den til under 10% på batteriet, fordi mopeden da blir satt i sparemodus og maks fart begrenses til rundt 15 km/t. Over dette holder den faktisk over 45 på fullt batteri og 43-45 når batteriet er under 50%, etter min erfaring.

Det som er fint med Niu er at den har alarm med fjernkontroll, og er koblet til GPS og mobilnettet via 4G slik at du har tilgang til den i Niu-appen og kan se på kart hvor den er til enhver tid, samt vise tidligere kjøreruter og statistikk, samt push-varsel for om den oppdager vibrasjoner o.l. når den står parkert. Batteriet kan lades i mopeden via kontakt under setet, men batteriet har håndtak og kan også tas ut av mopeden og lades inne. Lurt å huske at det ikke skal lades i minusgrader i disse dager, så om det er minus må det tas inn for å lades (men kan selvfølgelig brukes i minus). Som med elbil er det like greit å sette det på lading når du kommer hjem hver dag om den brukes daglig, så du har "full tank" hver dag. Ser bare fordeler med en slik vs. en bensinmoped når man gjør dette, for vi kjører aldri så langt at vi har bruk for mer på den. Om man skal kjøre lengre tur/retur f.eks. besøk/jobb kan man lade mange kilometre på kort tid selv om en fullading tar lang tid. Det går kjapt å komme opp til 80-90% før ladingen går tregere.
#25
Elbiler i media / Sv: Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%
onsdag 14. desember 2022, klokken 18:28
Sitat fra: filtvet på onsdag 14. desember 2022, klokken 16:56
"Sammen med resten av opposisjonen fremmet han forslag om å reversere til gamle takster. Det forslaget fikk ikke flertall."

Uansett om det vil "bare koste 30,- så er det ikke lønnsomt med elbil. Min bruker 4 kw pr mil om vinteren på korte turer og da blir det mye dyrere enn en hybridbil.
Hvordan regner du da? Slik jeg regner, vil det fremdeles være billigere med elbil. Men det kommer an på hvor mye du tror hybridbilen din bruker på småkjøring på vinteren.
#26
ID.4 / Sv: OTA - VW største bløff siden dieselgate
tirsdag 29. november 2022, klokken 14:38
Sitat fra: MinID på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:14
Konklusjonen i denne debatten bør være at begge merker har sinde fordeler og ulemper. Og begge har mulighet til forbedring. Burde være bra at det finnes valgmuligheter på markedet. Tesla skal ha ros for å ha vært en pioner på elbil.

Ellers så kan jeg nevne at de første ID4 eierne fikk tilbakebetalt ca kr 3500 pga at vw oversolgte varmepumpens evener kontra uten.
Enig i det. Og i tillegg til at vi fikk tilbakebetalt for varmepumpa, fikk vi som hadde bil i bestilling høsten 2021 også tilbakebetalt en del tusen pga. valutakorrigering, noe de ikke hadde trengt å gjøre - i tillegg steg valutakursen igjen rett etterpå, men de justerte aldri opp prisen i kontrakten igjen. Min bil ble 10k billigere da jeg hentet den ut enn da jeg bestilte, av disse to grunnene.
#27
ID.4 / Sv: OTA - VW største bløff siden dieselgate
tirsdag 29. november 2022, klokken 11:10
Jeg eier en ID4 GTX og har nå den såkalte 2.4, dvs. det som trengs for å oppgradere til 3.0 OTA, men 3.0 er ikke sendt ut ennå. Har eid bilen snart ett år, og har opplevd kun noen småbugs i løpet av den tiden som ikke har påvirket bruken av bilen som et transportmiddel. Trådløs Android Auto fungerer perfekt, hadde i starten noen bugs men det var appen på telefonen sin feil og er for lengst fikset med oppdateringer.

Min "take" på OTA som fremdeles mangler er at bilen fungerer svært godt med den versjonen jeg har, og jeg er derfor ikke misfornøyd med at den nye versjonen ikke har kommet til min bil ennå. Jeg antar ut fra det jeg har hørt at dette gjelder for mange andre ID4-eiere og at det derfor ikke er en stor skandale i det hele tatt.

Da jeg skulle kjøpe elbil for første gang i fjor, vurderte jeg selvsagt Tesla også, men Model Y, som var det aktuelle alternativet, falt bort av flere grunner. Den ene var at den ville blitt nærmere 100k dyrere enn ID4 med de ekstrapakker jeg valgte og tilhengerfeste og vinterdekk. Dessuten var det mye manglende funksjonalitet som jeg ikke ville vært fornøyd med på Model Y, deriblant manglende speedometer bak ratt, fantombremsinger/dårlig cruise control og dårlige automatiske vindusviskere, rammeløse vinduer på vinteren, manglende mulighet for 360/top view, ikke utsvingbart tilhengerfeste og en del annet som jeg ikke husker lenger. På toppen av det hadde jeg virkelig ikke bruk for mulighetene som softwaren til Tesla gir mulighet til, f.eks. Netflix på skjermen i bilen, da jeg heller tar med meg et nettbrett eller bruker mobilen om jeg skulle få det behovet. Musikk fra Youtube Music (som jeg bruker i stedet for Spotify, kan anbefales) får jeg uansett rett i bilens infotainment med trådløs Android Auto.

Kan jeg også få legge til at med den nylige fjerningen av ultralydsensorer så er Tesla virkelig uaktuelt for meg, og det er når man da sammenligner hva jeg har fått med min ID4 og hva jeg ville hatt i stedet om jeg hadde hatt Tesla, at det absolutt ikke bryr meg i det hele tatt at jeg ikke har fått oppdatering 3.0. via OTA ennå. Hvis den ikke har kommet innen ett år så er jeg misfornøyd i forhold til reklamen. Men ellers så mener jeg personlig at det ikke betyr noe, selv om VW selvfølgelig har reklamert for noe de ikke har klart å levere.
#28
Sitat fra: Otkristo på søndag 27. november 2022, klokken 10:49
Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 10:07
Hva har gjeld i balansen å gjøre med at VW tjener på elbilene sine å gjøre? Det koster å omgjøre produksjonslinjer som skal vare i mange år, og kostnadene fordeles selvfølgelig over flere år.

Emurof, hvis du faktisk leser videre så står det at rekordomsetningen er godt hjulpet av elbil-salget (!!) Og klager du på en artikkel fra 2021? Hvorfor? Hadde artikkelen vært enda tidligere hadde det vært enda bedre, fordi det viser at de gikk i pluss med elbil desto tidligere- desto bedre.

Flinke deg som fant tweet som har null relevanse og som ikke bekreftet noe som helst om elbil-andelen/fortjenesten hos VW.

Jeg fatter ikke at folk fortsatt tror at bare Tesla går i pluss, det lanserer elbiler lavt og høyt. Tilogmed Sony vil prøve seg. GM sier de skal K-U-N satse på elbiler fremover. Tror folk virkelig at det er et kappløp for gigantiske selskaper å tape mest mulig penger eller?! Kan noen av dere forklare det?
Hva tror du er årsaken til at ingen av de andre bilprodusentene oppgir margin på elbil i sine regnskapsrapporter??
Hva tror du?
#29
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision - Erfaringer og meninger
søndag 20. november 2022, klokken 18:17
Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 18:13
Sitat fra: daktari på søndag 20. november 2022, klokken 17:12
Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 14:05
Sitat fra: Jonny85 på torsdag 17. november 2022, klokken 19:20
Synes det er trasig at den ikke har ryggesensor håper det vil komme en oppdatering som gjør at man blir varslet hvis man rygger på noe. Vi blir jo forsøkskaniner for Tesla når vi ikke aner hvordan dette skal fungere
Noen som tror at dagens ultrasonisk sensor ser denne ballen?
Eks 1

Eks 2
360 kamera, med nese-kamera, som er "standard" i den prisklassen vil se den.

Men den er i blindsonen til Tesla sine kamera, helt korrekt.
Feil. Ditt nesekamera i den prisklassen  er full av skit.
Jeg har aldri problemer med skitt på nesekameraet på min ID4, så det er fullt brukbart det. Har av og til noen dråper eller søle bak, men der er det bare å spyle kameraet. Sidekameraene er de som oftest har skitt på seg på den bilen.
#30
ID.4 / Sv: Hva kan VW forbedre med ID.4
onsdag 02. november 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Surrehue på onsdag 02. november 2022, klokken 22:26
Vi fikk vår levert ut vår 174hk PRO hos Møller i Asker på fredag morgen, vi dro rett av gårde mot Sandefjord og tok fergen til Strømstad. Vi tok med den store 50 liters kompressor kjøleboksen. Sist vi brukte boksen kjølte vi mat og drikke, nå skulle vi holde matvarer fra harryhandel på Nordby, frossen. For å endre innstillingen på boksen må den ha strøm, så kan man bruke knappene til å skru den av og på og øke eller senke temperaturen. Men man får ikke endret temperaturen om man er alene, da bilen stopper og strømmen til ladeboksen skrus av, når man forlater førersetet. Hva med en 5min forsinkelse på sig tenner uttaket i bagasjerommet? Vi var 2, så kona kunne justere boksen når jeg satt i førersetet.
Funker det ikke å lene seg inn i bilen og trykke på bryteren på rattstammen i dette tilfellet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA