Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - castortroy

#31
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
mandag 02. november 2020, klokken 17:16
Vi skulle nesten observert hverandre når vi sitter i bilene  :D Har din soltak forresten, det stjeler også noe plass i taket.

Jeg synes mercedes alltid har overgått bmw/audi interiør frem til midten av 2000 tallet. Mercedes skulle kvitte seg med gubbe stempelet og forlot den fine stilen jeg satte så pris på. Jeg var redd for de lyse setene i EQC, men den er jo mye flottere en de sorte som jeg bestilte, EQC med lyse seter minner meg mer om mercedes sin klassiske interiørstil.
#32
Ja langtur med Tesla går som en lek. Man åpner opp, putter inn lader og er inni bilen igjen på under 10 sekunder. Noen venner og familiemedlemmer som har bestilt seg EQC eller Audi tror disse bilene overgår Tesla på nesten alt, også lademuligheter på langturer. Ingen automatikk i at alt er bedre på tyske biler akkurat. Her vil mange få seg en overraskelse...

Kunne fint sende med svigermor med Teslaen på hurtiglading, litt mer skeptisk til EQC eller E tron, her må man sette seg litt mer inn i ladesystemene.

Hvor lange ventelister ble du forespeilet? Jeg hadde alt fra 9 måneder til 3 måneder på Audi E tron. Husker flere Audi selgere sa; jeg har ikke nok biler å selge, og rabatter kunne man glemme hos flere forhandlere. Slik selgerne så det handlet det mest om å få en plass i køsystemet for å sikre seg en bil.

Jeg elsker både EQC og E tron, foukserer og tenker mest på de gode egenskapene når jeg er ute å kjører de. Når selv en godt utstyrt RAV 4 går for 650-670 000 er fristende for mange å hoppe opp til en EQC. Dette var forøvrig en bil samboeren foreslo som alternativ til EQC.

Når det gjelder forumene er det både på Tesla og E tron er det en ganske skarp tone, der mange er redde for å legge ut spm, og mens andre ikke er redde for å svare frekt tilbake. Man ser stadig innleggene; nå melder jeg meg ut, makan til barnehage, voks opp osv....

EQC er et mindre forum foreløpig, så får håpe de tar med seg den gode kulturen når de etterhvert vokser seg store som de andre forumene. Det blir vel mange nye medlemmer der snart ettersom salget tar seg opp.
#33
E tron er en betydelig større bil, og den svært behagelige luftfjæringen er standard. Om man klarer seg med mindre bil, er det kanskje like greit med ID4 selv om jeg er litt bekymret for barnesykdommer. ID3 har jo ikke gått smertefritt for seg.
#34
Snakker om tesla... Jeg savner både min model 3 og X til tider. Spesielt da jeg sto med EQC i helgen og skulle lade på Circle K. Tesla hadde vel 40 ladere, og 10 var i bruk. Ionitys 3 ladere var fylt opp av 2 E tron og en Leaf, mens 3 andre sto i kø. Fortsatt irriterer jeg meg over korte ladeledninger til E tron, mens på EQC går dette greit.

Da jeg kjøpte e tron, synes jeg prisen var høy allerede fra starten. Jeg innhentet tilbud på telefon og mail, samt personlig fra 12-15 forhandlere. Prisene spriket fra 850 000 til 895 000 for samme bil. Noen ga meg ikke engang vinterhjul rabattert. Rabattene var fra 0-45 000 kroner.

Da jeg bestilte EQC var jeg glad for at jeg kunne få en komplett bil til ca 700 000 kroner. Vinterdekk var trukket fra, og jeg spurte om rattvarme som også kunne rabatteres bort i samme slengen. EQC ga meg følelsen av å ha gjort en skikkelig god deal, selv om 700 000 også er veldig mye penger.
#35
Så en på forumet her hadde bestilt seg en elektrisk skoda SUV til 630 000. ID4 må vel ligge noe rundt her, om ikke høyere. Spurte forrige uke på VW albjerk, og de hadde ingen anelse om prisene på en 4WD ID4 foreløpig...
#36
Ja det er ikke lett å bli en enige  :D Jeg hadde først Audi E tron hvor jeg elsket komforten, men mislikte trikkelyd og klønete henger. Da jeg kjøpte EQC ble jeg skuffet over komforten, men elsket at den var lettkjørt og rask i bytrafikken. Som nåværende eier av begge kan jeg lett gi dem både ris og ros.

Dette er uansett småplukk, siden disse to bilene er etter min mening de to beste på markedet idag. begge står til terningkast 6, men irriterer meg likevel over noe siden de er ganske så kostbare.

Må le av alle diskusjonene her og på facebook. De som har E tron vil forsvare den og overse feil, akkurat som eiere av EQC. De som har Audi føler vel de har den beste bilen og vil ikke vedgå den har noen feil sammenlignet med den billigere EQCen. Samtidig har EQC eiere kanskje ikke råd til E tron, og vil dømme den hardt på feil, selv om noen kanskje skulle ønske de hadde den.

Når det gjelder plass føler jeg EQC er mindre, noe også målene tilsier. Min samboer på 165 cm, opplevde begge bilene som veldig store  :D Vekten på EQC er også veldig høy, selv om den kamuflerer det bedre en Audien.
#37
Eier både EQC og E tron og synes bilene har gode og dårlige sider. Ingen er perfekte eller veldig dårlige, men tilbyr gode totalpakker på hver sin måte.

Audi E tron er en av de største elektriske SUVene, og bilen tar seg godt ut inn- og utvendig. Den er stor og ruvende, men kanskje litt traust i designet. Dette var den eneste SUVen bortsett fra Tesla X, hvor jeg kunne få inn et stort bur til hund, og som lang person på ca 192, så setter jeg pris på god plass for hodet og beina både foran og bak. Interiøret er best av alle konkurrentene, dette er hva man forventer fra en typisk Audi/BMW/Mercedes.

Audien føles stor og mektig på veien, litt treg fra stillestående, men overraskende sprek allerede fra 50 km/t. Der er den faktisk sprekere en Mercedesen som slår audien fra stillestående. Luft og adaptiv fjæring gir meg premium følelse, og den svever over både gode og dårlige veier. Den såkalte trikkelyden er litt irriterende, i visse hastigheter. Audien er kanskje den mest komplette bilen, men den koster deretter.

Mercedes EQC er litt i minste laget for store personer, eller de med behov for å frakte mye bagasje. Eksteriøret er kanskje det peneste på markedet, men føles og ser ut som en småbil i forhold til E tron. Der Audien føles traust virker denne kanskje litt for feminin i formene.

Interiøret på EQC skuffet meg noe, minner om en Kia/Toyota, der audien oser premium. Plankeskjerm og luftedyser som minner om en VHS spiller trekker ned. EQC har ikke trikkelyd som audien, men mangel på luft/fjæring gjør at bilen er hard på dårlige veier, og interiøret kan skrangle noe over hull. Dette irriterer meg på samme måte som trikkelyden i Audien irriterer meg også.

Mercedesen er et godt kjøp, der du får "alt" utstyr for ca 700 000, og den har det fine elektriske innfellbare hengerfestet jeg savner på audien.
#38
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
mandag 02. november 2020, klokken 13:52
Har bestilt en EQC som nr 2 bil her i familien. Har også en E tron fra før. Synes EQC er utrolig pen å se på, spesielt utsiden. Dette er kanskje den peneste SUVen til salgs for tiden. Innsiden er en liten nedtur, minner mer om en Kia/Toyota. Liker ikke plankeskjerm og luftedysene i midten ser ut som en VHS spiller.

Selve bilen er litt i minste laget for personer rundt 190 cm, taket føles lavt og jeg stanger når jeg bøyer hodet fremover. Vil tro mindre personer synes den er mer en god nok mht plassen. Bilen er utrolig lettkjørt, nesten som en Tesla Model 3, den er også veldig sprek fra stillestående og er morsom å kjøre. På gode veier er den nesten lydløs, men mangel på adaptive fjæringer og luft, gjør at den er litt hard på medium gode veier, og interiøret rister litt på dårlige veier.

Men bilen er et godt kjøp, det er en fin mercedes med "alt" utstyr til ca 700 000 kroner. Liker at den er praktisk og hengerfeste er elektrisk innfellbart, noe andre biler mangler.
#39
Sitat fra: biggern på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:29
Sitat fra: Luna på onsdag 21. oktober 2020, klokken 16:30
Fikk tilbud på VW id.4 max. De skulle ha 530* med vinterdekk (langseringspakken). Det var ikke lett å få med noe ekstra. At noen får med vinterdekk virker litt rart siden de nok selger denne bilen uansett.

Ok, den er med full pakke. Men jeg syntes prisen er for høy. Hvis de tror at folk vil betale 600k for 4x4 tror jeg mange vil tvile. Blir uansett spennende når denne legges ut, til våren.

Fikk et tilbud på en godt utstyrt Toyota rav 4 til 650 000. Det var ganske uaktuelt for å si det sånn. 600 000 eller mer for en elektrisk VW SUV, er ikke så ille i forhold. Prisene vil vel mest sannsynlig havne på 600-650 for ID4 med 4WD
#40
Har teste dette mye med en kompis, vi har hver vår av disse typene. Performance er brutal i aksen allerede fra 0, mens LR boost er litt død, men våkner i ca 30. Fra 30 km/t og oppover oppleves de to helt like.
#41
ID.3 / Sideskjørt/plast
onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:08
Hvordan er sideskjørtet på id3? Er det den type plast som blekner og blir hvitt som må smøres for å holde fargen på sikt? Fin hellakkert bil bortsett fra denne listen
#42
Volkswagen VW / Sv: Wolkswagen versjon av E-tron?
mandag 12. oktober 2020, klokken 02:24
Lurer på hva denne ID6 vil koste sammenlignet med e tron.
#43
Model 3 / Selge bil via forhandler
tirsdag 06. oktober 2020, klokken 17:41
Er det noen som har solgt sin tesla model 3 via en forhandler og har erfaring med det? Vurderer både Marcusbil og K bil AS for å selge min model 3
#44
ID.3 / Sv: 1st Edition vs Produksjons edition
mandag 05. oktober 2020, klokken 01:10
Sitat fra: andre1980 på tirsdag 22. september 2020, klokken 06:34
Jeg kunne velge om jeg ville ha 1st eller ordinær pakke. De ligger inne i systemene til Møller.

Det høres bra ut. Synes bilen ser bra ut, bortsett fra Harry folie på sidene. Så på de svenske sidene at moongrey var gratis eller standard farge. Med vinterdekk blir det vel 10 tusen til. Id3 er et godt kjøp helt basic synes jeg, ønsker ikke å bruke over 400 tusen på den bilen
#45
Audi e-tron / Comfort modus og sport gir
fredag 02. oktober 2020, klokken 23:10
Jeg kjører som regel i comfort modus og sport gir. Er bilen da like rask som å kjøre i dynamic mode og sport gir? Trodde sport gir ga boost og gjorde bilen raskere, mens dynamic og comfort bare påvirket fjæring og høyde. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA