Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PerBear

#856
For dem som ønsker å lage egen elsykkel kan det være kjekt å vite at:

1) Den nye elsykkelstandarden tillater +/-10% avvik på toppfart (se EN 15194 avsnitt 4.2.6.1). Maks hastighet kan derfor være 25 km/t + 10% = 27 km/t før hjelpemotor må slås helt av. :)

2)  250W grensen er kontinuerlig uteffekt. Hvis din motor er f.eks. 300W oppgitt kontinuerlig inneffekt, og har en maks virkningrad som ikke er større enn 83% vil motoren være lovlig på en EPAC.  :)  Motorer med innebygget planetgir vil sannsynligvis regne virkningsgrad inkludert gir (se EN 15194 avsnitt 4.2.4.1) slik at tap i gir kan kompenseres med høyere inneffekt i motor.

3) EN 15194 angir at uteffekt måles ihht EN 60034-1 seksjon 3.2.1: "duty type S1 - continous duty cycle". Kapittel 3.2.1 eksisterer ikke, så dette sannsynligvis trykkfeil, det korrekte er nok 4.2.1 som nettopp beskriver "duty type S1".
I EN 60034-1, 4.2.1 defineres kontinuerlig uteffekt av en motor slik: "Operation at a constant load maintained for sufficient time to allow the machine to reach thermal equilibrium..".   Altså er 250W grensen uteffekten motoren kan levere kontinuerlig uten at motoren overopphetes. Det betyr med andre ord at uteffekten kan være større i begrenset tidsrom.   :)

Dette betyr at en kan lovlig benytte en motor med f.eks. 500W spisseffekt så lenge motoren ikke klarer den høye lasten lenge uten å bli overopphetet.  Spisseffekten må bli kontrollert/tidsbegrenset ved hjelp av temperatursensorer eller andre metoder ellers vil motoren brenne opp. Maksimalfarten må selvsagt ikke bli overskredet selv om motoren leverer spisseffekt.

EN15194 er en produktsikkerhetsstandard som fra 30. juli 2009 blir krav for produsenter av ferdige elsykler samt deler til disse. Bygger/kjøper du en lovlig elsykkel før denne dato unngås den nye standarden.

Bygger du elsykkel etter denne dato så er det smart å bruke motor, batteri og elektronikk som er testet i hht. EN 15194, og sykkel testet i hht. EN 14764 (sikkerhetstandard for vanlige sykler).

Kjøper du elsykkel etter denne dato så pass på at hele sykkelen er testet i hht. EN 15194.


IMHO - Per
#857
SitatTja... Rent prinsipielt høres det nå riv ruskende galt ut, spør du meg. Da blir det jo slik at bare "de vel bemidlede" har råd til å sørge for at de ikke blir lovbrytere? (Uten at jeg vet noe om hva det vil koste etc.)

Kan man bruke det som smutthull, kanskje? "Nei, Hr Dommer, jeg erklærer meg ikke skyldig. Jeg hadde ikke råd til å betale for informasjonen om hvorvidt det jeg gjorde var innenfor lovens bokstav på det aktuelle tidspunkt, og ingen ville gi meg informasjonen gratis."  ;D

Det er slik at det koster å definere og utgi en standard, og de vanlige standardorganisasjonene har stort sett en inntekt: salg av standarder.
Universitet og høyskoler får standarder meget rimelig, så det kan være en bra plass å lete.  I tillegg hender det at deler eller spesielle versjoner av  standarder blir lagt ut gratis på internett.  prEN 15194 kan du laste ned gratis. Den skal vistnok være temmelig lik den endelige utgaven. Se link i melding fra igår.

Ellers så er det jo slik at kravene til effekt, hastighet, pedalsensor er allerede gitt via EU-direktivet 2002/24-EF. EN 15194 er en produkt-sikkerhetstandard for EU-elsykkel (EPAC). Den setter krav til deler som primært berører sikkerhet for brukeren og sekundært omgivelsene (elektromagnestisk støy).  Den er altså beregnet på å beskytte kjøperne av elsykler fra lugubre elsykkelprodusenter :'(

Dersom du bygger en EPAC for eget bruk vil du ikke bli straffet for ikke å følge standarden. Du vil kun bli straffet dersom du er grovt uaktsom ved å:

  • ikke bruke pedalsensor (dette er en viktig sikkerhetsdetalj - sykkel skal kun gå fremover når du trør)
  • benytte en motorløsning som yter mye mer enn 250W kontinuerlig uteffekt
  • ha toppfart vesentlig høyere enn 25km/t (med aktiv motor)
  • ikke koble ut motor når bremsene benyttes
  • lage brannfarlige elektriske koblinger

Dette er min personlige juridiske vurdering og jeg tar advokat-takst dersom jeg skal stille i retten! ;D


#858
1. april blir elsykkelstandarden NS-EN 15194:2009 utgitt og kan da kjøpes hos standard.no.  Ifølge ryktene er ikke kravene blitt endret i forhold til prEN 15194 fra mars 2005. Det betyr med andre ord at det bl.a. ikke er krav til momentsensor.

Ellers kan jeg nevne at endel elsykler er tilbakekalt over hele Europa pga. bruk av kontakt for nettledning (115/230 V) til batterikontakt (24/36 V). Tenk deg hva som kan skje når du kobler nettkabelen direkte til batteriet  ::).  I tillegg ble en alvorlig brann :o sannsynligvis forårsaket av at XLR kontakter med for lav strømrating ble brukt på elsykkelbatteri under lading.

Mer info om begge hendelsene finnes her: http://www.extraenergy.org/main.php?language=en&category=&subcateg=&id=2286
#859
Sitat fra: Baltor på onsdag 04. februar 2009, klokken 09:12
Hei Per,
Veldig bra tiltak!
Er det så at EU reglene og de norske reglene er helt like?
Jeg leste at England ikke stiller de samme krav som EU (at man må trå for å kunne gi strøm), men her i Norge er dette et krav.. :-\

Hei Baltor,

Når det gjelder forskjellene vi hører om mellom forskjellige land innad i i EU så er det nok relatert til regler fra før 2003.
På adressen http://connectedcities.eu/downloads/showcases/pedelec_eu_legislation.pdf er et dokument med en oversikt (på side 9) som viser noen europeiske lands elsykkel regler fra 2001. Fra 2003 er reglene i EU/EØS harmonisert (men det finnes trolig overgangsregler av kommersielle/legale grunner).

I Norge har det fram til 2003 ikke vært lovlig med hjelpemotor uten å registrere sykkelen som moped. I 2002 kom det som resultat av lobbyvirksomhet i EU et direktiv, 2002/24/EF, som klassifiserte el-assistert sykkel som en vanlig sykkel i hele EU. Før den tid var det forskjellige regler i hvert EU land. EU definerte også eget navn for el-assisterte sykler med EU-definerte begrensninger for EPAC. Internasjonalt kalles også slike sykler for pedelec men det er en betegnelse som ikke nødvendigvis innebærer en "eu-lovlig" elsykkel.

I 2003 ble direktiv 2002/24/EF innført i de norske kjøretøyforskriftene og ble dermed "norsk lov". I kjøretøyforskriftenes §4-1 defineres unntaket for EPAC/pedelec fra forskriftene, slik at de ikke lenger er moped:

"5. Bestemmelsene får ikke anvendelse for:...
g) Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå.
6. Dette kapittel får heller ikke anvendelse på deler og tekniske enheter for kjøretøyer nevnt i nr. 5, med mindre de er beregnet på å monteres på kjøretøyer som omfattes av dette kapittel."


Det er endel som fortsatt er litt uklart, så det er på trappene en bedre definisjon i form av en egen produktstandard for EPAC/pedelec, EN 15194. Den er ikke godkjent enda og finnes foreløpig kun som "kladd". Slike kladder får prefiks pr og heter derfor prEN15194. Ulempen med standarder er at de koster penger, også kladdene. Det finnes heldigvis en eldre versjon av kladden fra mars 2005 for gratis nedlasting på nettet:
http://cyclurba.fr/velo/image/Projet%20de%20Norme%20VAE.pdf

Når det gjelder pedalsensor er det foreløpig ikke mulig å sette krav til annet enn at sensoren må registrere pedalretning. Når en ser på prEN15194 fra mars 2005 er det ikke krav til momentregulert styring av hjelpekraft, slik det er i de japanske pedelec forskriftene, selv om det i et appendiks i 15194 er tatt frem et eksempel som kan sies å benytte dette prinsippet. Men siden mange av motorløsningene i bruk i EU kommer fra japanske bedrifter har pedalsensor med momentmåling blitt en "de facto" standard i EU/EØS selv om jeg ikke har funnet noen formelle krav til dette her.  Når den endelige EN15194 foreligger så kan jo terrenget selvsagt endre seg, men krav til momentmåling gir en dyrere elsykkel og legger ugunstige føringer på valg av sykkeldeler.

Når det gjelder ombygging vil vi gå gjennom de mest aktuelle motor- og batterialternativene som del av kurset.

Mvh Per
#860
Det blir kurs om elsykkel i vitensenteret i Sandnes. Kurset starter tirsdag 3.3. og er rettet mot både ungdom og voksne, gjerne ungdom sammen med forelder.

Vi kommer til å dekke følgende emner:

    Ombygging av vanlig sykkel til elsykkel
    Litt om ferdige elsykler
    Valg av deler for å bygge din egen elsykkel
    Motorer og batterier for elsykkel
    Vedlikehold og forbedringer
    Lover, regler og sikkerhet

Siden det etter hvert har kommet virkelig gode eu-kompatible elsykler (pedelec) på markedet vil vi også demonstrere helt nye modeller av ferdige elsykler. Der jo ikke alle som liker å skru! ;)
Mer info på http://www.jaermuseet.no/jaermuseet/vitenfabrikken/aktuelt/bygg_din_egen_elektrisk_sykkel

Mvh Per

#861
Plugg-inn hybrider / Mulig stans av Plug-in ombygginger i USA
lørdag 17. januar 2009, klokken 00:06
I California, hvor endel Priuser har blitt ombygd til plug-in hybrider, ser det nå stygt ut for videre ombygginger.

CARB (California Air Resource Board) har kommet med forslag til tøffe krav for ombyggingene. De som gjør ombyggingene er små firma som finner de foreslåtte kravene helt urimelige.  CARB har foreslått bl.a. 10års garanti på batteriene (også på blybatterier), omfattende utslippstesting for typegodkjenning av ombyggingen (inntil fem biler kan kreves testet, kostnad 20-30 tusen USD pr. bil) samt krav til økonomiske garantier for investorene.

CARB er det statlige organet som har i oppgave at bilene i California har så lave utslipp som mulig. CARB brukes også som referanse i en rekke andre stater i USA slik at dersom kravene blir iverksatt vil det trolig bli slutten på Plug-in ombygginger i USA. Her er en bra artikkel som beskriver problemet for Plug-in entusiastene i USA:
http://www.eastbayexpress.com/news/who_s_killing_the_plug_in_hybrid_/Content?oid=903061

Mer info om Plug-in ombygging finnes her: http://www.eaa-phev.org

Mvh Per


#862
Jeg er med i en gruppe som holder på med å utvikle en lader som i utgangspunkt er beregnet for elsykkel/pedelec. En adaptiv strømbegrensing for laderen er nyttig for å dele på strømmen når flere ladere er tilkoblet samtidig, men det krever litt intelligens i kontakt/strømuttak.

Finnes det noen forslag til standard for intelligent strømuttak som gjør det mulig å tilpasse laderens maksimalbelastning etter tilgjengelig strømkapasitet på uttaket?

Jeg hadde håpet EDF og samarbeidet mellom Toyota og strømleverandørene hadde resultert i en form for standard, men jeg har ikke funnet noe annet en luftige altomfattende intensjoner.

Mvh Per


#863
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny LiIon overvåkingskrets
fredag 16. januar 2009, klokken 19:36
For å bygge en ukomplisert men bra Li-ion BMS for elkjøretøy anbefaler jeg personlig tilgjengelige kretser som håndterer mange celler.  Både Linear Technology og Intersil har tatt frem BMS kretser spesielt egnet for denne type applikasjoner. Dette er veldig nye kretser så det kan være at Linear sin krets kun finnes som samples, men Intersil sine kretser har vært tiljengelig i snart et år.

Linear Technology LTC6802-1. datasheet:
http://www.linear-tech.co.jp/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1003,C1037,C1134,P86662,D26880   

Ellers har Intersil to kretser som gjør det samme, men da kreves altså to kretser (ISL9216 / ISL9217) Datasheet:
http://www.intersil.com/data/fn/fn6488.pdf

Her er en liten video som forklarer mer om Intersil's løsning:

http://www.youtube.com/watch?v=oiRhChE6rt8

Mvh Per
#864
Sitat fra: bosonic på mandag 13. oktober 2008, klokken 14:43
Unnskyld meg, men hva gjør deres konsept bedre enn for eksempel dette?:

Nohassel drivsystemet har disse fordelene:
1) Lav vekt (ca 5kg komplett med motor/elektronikk og 200Wh batteri)
2) Standard bakhjul (krever skivebremsnav)
3) Integrert automatgir for motor gir optimal ytelse og dreiemoment over et større hastighetsområde
4) Designet for nordisk klima
5) Regenerativ bremsing over et stort turtallsområde
6) Tett kapsling
7) Integrert lader for strømnettet i kontrolleren
8) Sensorløst motordesign - økt driftsikkerhet

Sist - men ikke minst: Dette er et Public domain prosjekt - skjema og tegninger vil bli fritt tilgjengelig. Allerede er beregningsmodeller samt foreløpig 3D modell ferdig og tilgjengelig på gruppens hjemmesider. Og det er mulig å bidra til designet med gode innspill!

Mvh Per




#865
Jeg er med i en gruppe som jobber med å utvikle en bedre motor/girløsning for el-sykkel. Den gir bedre virkningsgrad og bedre regenerering enn det som finnes tilgjengelig på markedet. Samtidig er den relativt lett og er tilpasset nordisk klima.

Dersom noen er interessert i å være med på utviklingsarbeidet eller bygge en slik motor så sjekk ut gruppa Nohassel på google:(http://groups.google.com/group/nohassel)

PerBear  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA