Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PerBear

#31
Jeg ville aller først demontert sykkelkjedet vhja kjedekutter (feks https://www.biltema.no/fritid/sykkel/sykkelservice/sykkelverktoy/kjedekutter-2000038268).
Så ville jeg renset kjedet og tannhjul hver for seg:

Kjedet ville jeg renset i et kar med white spirit og deretter blåst det rent med trykkluft. Hvis det fortsatt var sand i kjedet - høres på lyden når kjedet beveges - så ville  jeg renset den brukte white spirit gjennom et kaffefilter og gjentatt renseprosessen. Når kjedet var helt fritt for sand ville jeg lagt det i et kar med passende smøremiddel over natten.

Tannhjulene ville jeg renset med nylon eller messingbørste samt filler fuktet med white spirit.

NB: Sikkert lurt å bruke gummihansker når du jobber med white spirit pga helsa.
#32
Alt det andre / Sv: Den skitne historien bak dekkproduksjon
søndag 06. oktober 2019, klokken 19:56
Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 16:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:27Vag kommer jo med et sett basert på nye E-up

Tenker du på VW ombygging, eller tilbyr de et kit inkl. tilgang til programmering?

Har nemlig veldig lyst på e-Up inside min Fiat X1/9. Gjerne inkludert bremseteknikken.
Se her: https://electrek.co/2019/09/05/vw-electric-conversion-classic-beetles-first-prototype/
#33
DRIFTSBATTERI / Sv: DIY: Batteribytte LEAF
søndag 11. august 2019, klokken 09:04
I tilfelle noen finner denne gamle men gode tråden:

For dem som ønsker å gjøre det samme som TorC men til større pakke så finnes nå en løsning tilgjengelig i Canada:
https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/
#34
Model 3 / Sv: Euro NCAP slipper video av kollisjonstest av Model 3
tirsdag 09. juli 2019, klokken 07:36
Den hvite M3 virket lett, blir de testet uten batteri?
#35
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
tirsdag 07. mai 2019, klokken 06:36
Sitat fra: Chimp på tirsdag 07. mai 2019, klokken 06:22
Noen som vet noe om luftmotstanden?
Hva CdA er vet jeg ikke, trolig 40-60% høyere enn TMS.
Derimot er Cd rett under 0,3 jfr artikkelen nedfor men den må multipliseres med frontareal for å finne luftmotstand.

https://internationalbanker.com/life-arts-travel/electric-suvs-audi-e-tron-and-mercedes-benz-eqc-show-the-way-to-the-future/
#36
Model 3 / Sv: 25 kg kajakk på taket
søndag 21. april 2019, klokken 08:21
Som nevnt tidligere i tråden er innfesting av boltene i metallrammen. Glasset utsettes kun for press fra takstativet, ikke strekk.  Siden vindusglass tåler omtrent 20 ganger mer kompresjon enn strekk, vil en kvadratcm glass takle flere  tonn. Bare sørg for at det ikke er noe med skarpe kanter som ligger mot glasset.
https://uk.saint-gobain-building-glass.com/en-gb/architects/physical-properties
#37
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
fredag 05. april 2019, klokken 07:53
Sitat fra: Fossilbil på fredag 05. april 2019, klokken 07:14
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 04. april 2019, klokken 21:48
Bruk silikonfett på alt som har med bremsercaliper å gjere; kobberpasta (og olje) ødelegger gummien på glidebolter og stempel.

Tull! Kobberpasta brukes selv av verksteder og ødelegger overhodet ikke gummien på hverken stempler eller glidebolter.
Trodde 1 April var på Mandag. :P
Kommer an på gummitypen. HNBR og NBR tåler mineralolje etc. EPDM tåler ikke vanlig olje men er derimot mye mer bestandig mot sol og værforhold brukes derfor mye på synlige steder.
#38
Hvor befinner hjulene seg?
#39
Model 3 / Sv: Fremkommelighet i snø - gadd
lørdag 23. mars 2019, klokken 23:20
Sitat fra: DieselVegard på lørdag 23. mars 2019, klokken 21:32
Sitat fra: Autowinder på torsdag 21. mars 2019, klokken 21:29
Jeg har 235mm dekkbredde på VAG 4Motion, den kommer jo motsatt som nevnt her, forhjulstrekk med grep og deretter på bakhjul ved slipp når haldexen slår inn etter et tidels sekund eller så. Slike systemer som må beregne litt før de slår seg på har aldri vært på høyde med permanent firehjulsdrift som jeg hadde i A6 quattro med langsgående plassert motor. Den kjenner du både drar og skyver på svingete tørre veier. Men de fleste moderne systemer er ikke langt etter, kun marginalt :)

Langt etter?? Du mener vel at alle andre er langt foran? Haldexen til VAG er seriøst triste greier.
Jeg synes haldex er flott leamikk og langt fra trist. Derimot er den definitivt utkonkurrert på lik linje med feks ZF/Porsche sin 90 år gamle differensialbrems uten tannhjul brukt på autounion sine GP vogner & kübelwagen. Evig eies kun det tapte.
#40
Model 3 / Sv: Hengerfeste sier de...
lørdag 23. mars 2019, klokken 22:45
Stiler vi på svenskene så kommer tilhengerfestet til M3 snart:
http://www.elbilen.org/tesla-model-3-far-dragkrok-snart/
#41
Sitat fra: Tellus på søndag 17. mars 2019, klokken 23:22
Selvølgelig gir varmepumpe en fordel.

Det er ikke selvfølgelig. Hvis energibehov til oppvarming dekkes av overskuddsvarmen fra drivlinje så har varmepumpe ingen fordel.
#42
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
mandag 11. februar 2019, klokken 21:28
Sitat fra: ok67 på mandag 11. februar 2019, klokken 14:40
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 11. februar 2019, klokken 14:25
Sitat fra: ok67 på mandag 11. februar 2019, klokken 14:07
Det er kanskje ikkje noko godkjenningsordning, men alt som bli omsatt innanfor EU/EØS skal CE-merkast og ha dokumentasjon på at det tilfredsstiller relevante EU-normer. Enkelte (useriøse) leverandørar puttar på eit CE-merke og gir blaffen, mens andre gjer nødvendige testar for å dokumentere at dei tilfredsstiller normene.

Dette er produktkategorier som trenger CE merking. Ser ikke noe som ligner på takstativ i farta


https://www.standard.no/standardisering/ce-merking/tilsynsorgan/


Ser ut for at du har rett, er dog litt overraska over at det ikkje er krav om samsvarserklæring (CE-merking) på takstativ, der dårleg kvalitet heilt klart kan ha dramatiske konsekvensar.
Sjekk ut ISO/PAS 11154, det ser ut til å være en sikkerhetsstandard for takstativ.
#43
BMW i3 / Sv: Salto 572 32A
tirsdag 15. januar 2019, klokken 23:44
Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:57
Forskriften sier ladestasjonen maksimalt kan settes til 80% av sikringstørrelsen
Har sett UL for Nord-amerika om sikring skal ha margin men det gjelder ikke i Norge. Her er sikringene laget etter andre normer som gjør at du kan belaste sikring inntil 100% men sikringer må ofte derates dersom de ikke har tilstrekkelig kjøling. Dessuten er det krav til max spenningsfall som gjør at en ofte må trekke tykkere kabel enn det sikringen oftest brukes sammen med.
#44
Før du kjøper noe som helst bør du ta kontakt med ditt lokale elnett/e-verk og få opplyst krav til mikrogenerering tilkoblet strømnettet.
Du bør også få tak i siste NEK400(2018) samt tilhørende veiledning.

Da vil du lettere se hvilke krav som stilles til inverter, batteri osv og slipper å kjøpe den beryktede katta i sekken.
#45
Gratulerer Caspar!
Fantastisk bra at du klarte å passere nåløyet og ikke ga opp.
Har du bilder av ferdig løsning?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA