Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PerBear

#16
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 05. august 2019, klokken 16:57
Det er krøkkete fordi dette er noe FrP klemte inn i regelverket på litt for kort tid :(
Da ble det et unntak for selvbalanserende kjøretøy -ene og alene pga. SegWay...
Dersom sete er viktig kan du ta en «Porsche Pickup» vri (må googles) og sette på sete sammen med et par støttehjul. Da er sykkelen definitivt selvbalanserende!  ;)
#17
3 kW eller 11 kW kan teoretisk være samme motor.
Er det brukt samme målemetode på Vectrix som på denne?
I tillegg til målemetode har kjøretøyklasse mye å si for hvordan motorkontrolleren programmeres. Det er fullt mulig å bruke samme motor i flere ulike effektversjoner kun styrt av software.
#18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. februar 2020, klokken 23:38
Sitat fra: PerBear på lørdag 01. februar 2020, klokken 22:22
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. januar 2020, klokken 10:14
Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2020, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Tror det kommer av svensk importavgift på 10% på alle personbiler. Trolig opprettet for å beskytte egen bilproduksjon.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Sverige har 10% importavgift på personbiler, trolig for å beskytte innenlands bilproduksjon:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabiloversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e710757.html

Det forklarer at den skulle kostet 666k, ikke 799k. Hvor blir de siste 133k av? Det er jo 20% høyere pris enn i Norge. Er det importør som stikker av med en fet fortjeneste?
Jeg ser nå at det verken er toll eller moms ved kjøp av bil fra annet land i EU til Sverige.
Så nå spør jeg også: Hvorfor koster den 200 000 mer i Sverige enn i Norge?
#19
Den ble lansert for ca fem år siden. Kan virke som USA sitt svar på Twike.
Her er mer info:
https://newatlas.com/raht-racer-velomobile/36222/
#20
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. januar 2020, klokken 10:14
Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2020, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Tror det kommer av svensk importavgift på 10% på alle personbiler. Trolig opprettet for å beskytte egen bilproduksjon.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Sverige har 10% importavgift på personbiler, trolig for å beskytte innenlands bilproduksjon:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabiloversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e710757.html
#21
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
fredag 24. januar 2020, klokken 08:12
Jeg ser klart behov for grønn hydrogen til industrielle prosesser og til grønn ammoniakk som energibærer til blant annet skipsfart.

Og jeg tror det etter hvert vil brukes endel på biler men indirekte, via stasjonær energilagring. Det er muligens derfor Bosch har økt sin eierandel av FC selskap:
https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/press-release-206400.html

De skriver at stasjonær FC kan være fornuftig løsning på energilagring til hurtiglading. Da kan H2 produseres fra lokalt tilgjengelig strøm med lav effekt. Så startes FC ved behov for å booste strømkapasiteten til ladestasjonen.
#22
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
torsdag 23. januar 2020, klokken 06:31
Det er dyrere å produsere hydrogen til FCEV enn til stasjonær energilagring ifbm strømproduksjon (ref Svalbard, nevnt oppfor). Dette pga mye høyere trykk i lagringstanker på personbil, noe som krever mer energi. Her er er en kilde på hvor mye ekstra kostnad dette skaper: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319919320841

En annen stor ulempe med FCEV er de høye vedlikeholdsutgiftene på portable anlegg med eksplosiv gass under høyt trykk i varierende miljø. FCEV kan være i bruk i korrosiv atmosfære nær hav/veisalt, og de kan være i eksplosiv atmosfære nær fyllestasjoner og lekke lagringstanker for drivstoff. Dessuten vil kontinuerlig bevegelse under kjøring gi ekstra utfordringer mht utmatning og stresskorrosjon.
Det vil kreve rutinemessig «EU kontroll» av alle kritiske komponenter i en FCEV, trolig oftere enn for andre biler. Det gjør at for eksempel FCEV busser har dokumentert vesentlig høyere vedlikeholdsutgifter pr km enn dieselbusser. Og det samme vil gjelde veldikehold av H2 fylleanlegg. De er mest sannsynlig vesentlig dyrere å drifte enn bensin/dieselpumpeanlegg.

Fornuftig bruk av H2 fra elektrolyse er til store forbrukere uten mulighet for mer effektiv og rimeligere energilagring. Primært til stasjonært bruk hvor det er plass til trykktanker med relativt lavt trykk og hvor kostnader til vedlikehold ikke vil utgjøre en urimelig andel av de totale driftskostnadene inkludert energiforbruk og avskrivning.
#23
Er det kommet rapport på årsaken til eksplosjonen på hydrogenfyllestasjonen som smalt nå i sommer her i Norge?
#24
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell
lørdag 18. januar 2020, klokken 18:31
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:46
Easee har den store fordelen at den kan lastbalanseres mot huset med AMS måler. Oppdateres via 4G, styres via app, lastbalanserer trådløst mot andre Easee enheter om man har. Selv har jeg to stk. Som står på en 32 A kurs 1 fas. Med 50 A hovedsikring i huset er balansering gull verdt.
Zaptec har alle de samme funksjonene men i tillegg fasebalansering på PRO versjonen (Zaptec patent).
#25
Energybus er en slik standard. Den skal gjøre det mulig å bruke batteri og ladere på forskjellige sykler.

I kommende elsykkelstandard ISO 4210-10 er det definert en harmonisert ladeprotokoll. Det er et viktig ledd i få standardiserte elsykkelbatterier på sikt. Det vil nok på sikt bli et krav på utleiesykler for enkelt å kunne bytte batteri.
#26
Sitat fra: LMOR på lørdag 18. januar 2020, klokken 06:40
Noen som har denne som har funnet ut hva symbolene øverst i skjermen betyr?
Bilde?
#27
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell
lørdag 18. januar 2020, klokken 05:45
Jeg vil gjerne anbefale Zaptec Home.  Den er utviklet og produsert i Norge og har alt du trenger av lastbalansering osv.
Vi har vår Zaptec montert på utsiden av huset og bruker den både på Model 3 som vi lader med 11 kW og eGolf som vi lader med 3,6kW.
Fungerer kjempefint med begge bilene.
#28
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
søndag 01. desember 2019, klokken 09:42
Flott prosjekt eJoker!
Ønsker deg masse hell og lykke, med din kompetanse og stå-på-vilje klarer du dette!  :)
#29
Model 3 / Sv: Luftfylling - Tilfredsstille TMPS
lørdag 30. november 2019, klokken 01:11
«Sensoren sitter i ventilen. Så den har kontakt med både utsiden og innsiden av dekket»
Det stemmer ikke helt.

Sensoren sitter på ventilen som mekanisk forankring samt at den bruker ventilstammen som antenne. Selve sensorelementet er en absoluttsensor med et lite vakuumkammer som referanse. Mer info om trykksensorelementet i en typisk TPMS trykk & temperatursonde kan du finne her:https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-SP370-23-156-0-DS-v01_01-EN.pdf?fileId=5546d462625a528f01629624a72f6341#page25
#30
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil salget dramatisk ned
søndag 03. november 2019, klokken 13:17
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. november 2019, klokken 12:03
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. november 2019, klokken 10:36
En teoretisk bråstopp i all produksjon av alt annet enn L1-L7e og gjenbruk av de alt for mange bilene som allerede er produsert ville nok gitt bedre luft i verden enn videre vekst i forbruket.

Tvert imot. Da ville vi endt opp som på Cuba, der gamle biler beholdes i all evighet. Til slutt har vi et trafikkbilde bestående av en masse 50 år gamle biler med ekstreme utslipp og ditto luftkvalitet.

For å ta et ekstremt eksempel, i en del asiatiske byer er luftkvaliteten elendig pga. mange mopeder og mopedlignende farkoster med lasteplan. Om alle disse teoretisk ble erstattet av digre el-SUVer ville luftkvaliteten bedres dramatisk.
I revidert statsbudsjett går regjeringen inn for Asia/Cuba-modellen.
Der er engangsavgift for kjøretøy eldre enn 20 år fjernet og engangsavgift for motorsykler er redusert: https://www.statsbudsjettet.no/Revidert-budsjett-2019/Artikler/Dette-betyr-RNB-2019-for-deg/

Sett i lys av at politikerne har gitt mer i avgiftslette til fossilbiler enn elbiler de siste årene er det ikke rart at folk tenker seg om to ganger før de investerer i utslippfri teknologi.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA