Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PerBear

#21
Min sønn sin Actia lader tok kvelden for et par uker siden. Da var laderen 12 år. Jeg jobber nå med en årsaksanalyse - greit å vite hva som har skjedd siden Actia laderne er mangelvare og jeg ikke har lyst å ødelegge reserveladeren.

Jeg har planlagt å sjekke:
1) Relekontakt - måle kontaktmotstand ved aktivert rele
2) Elektrolyttkondensatorer - måle kapasitans, fase og ESR for å se om de er svekket
3) Effektkomponenter - sjekke elektriske egenskaper og sammenligne med fungerende lader så langt det er mulig
4) Kretskort - se etter skader forårsaket av varmgang, krypstrøm og fuktskader

Har i kveld demontert elektrolyttkondensatorene som utgjør strømakkumulator til svitsjetrinnet. Det er totalt 8 stk i parallel hvorav 3 stk 470uF/400V og 5 stk 220uF/400V. Under en av filterkondensatorene, C348 220uF/400V, var det tydelig tegn på overslag på kretskortet. Det kan være forårsaket av lekkasje av elektrolytt eller fuktinntrengning/kondens.

Kondensatorene har tydeligvis vært veldig varme fordi plastfilmen utenpå hadde krympet og blottlagt nederste del av ytterhuset. Alle uten en 470uF/400V kondensator hadde "rompa bar". Det kan være tegn på varmgang i kondensatorene pga for lav strømkapasitet og/eller for høy ESR. Men ingen av elektrolyttkondensatorene hadde målbar svekket kapasitans eller ESR. Jeg skal putte dem i varmeskap og måle dem ved 70°C før endelig konklusjon på disse kondensatorene.

Foreløpig har jeg har utenom overslaget funnet feil på en komponent - den har til gjengjeld tatt skikkelig kvelden:
En spesiallaget kondensator (avbildet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1175.0.html) C349 på 25uF 200V. Den har sprutet brent plast og smeltet aluminium ut over hele laderen så den var helt svart inni. Den står som filterkondensator rett etter likeretterbroa på utgangen av svitsjetrafoen. Likeretterbroa består av fire dobbeldioder (BYW99P200) hvor de to diodene i hvert hus er parallelkoblet. Ellers er det en vanlig firkantkobling. Hvis ingen av diodene eller andre filerkomponenter på utgangen er ødelagt vil jeg mistenke at C349 er underdimensjonert, alternativt at det har vært for mye rippel ut fra trafo.

Det var også tydelig tegn på korrosjon på minst en av skruene inni boksen så den har vært fuktig inni.

Skal demontere og måle mer i morgen men slik det ser ut virker det som at fukt kan være årsak til at laderen ble ødelagt. Mulig årsaksammenheng:
1) Fukt har forårsaket lysbuen under C348 som igjen fører til for høy temperatur på C348.
2) Høy temperatur gir høy ESR som igjen skaper stor rippelstrøm på de andre kondensatorene.
3) Etter hvert svekkes kondensatorene (de har levetid på 3000 timer ved 105°C: http://www.epcos.com/inf/20/30/db/aec_2013/B43504.pdf)
4) Til slutt blir rippelstrømmen for tøff for C349 som blir så varm at isolasjonen svikter og den kortslutter.
5) Siden det er på utgangen av lader begrenses kortslutningsstrømmen. Derfor går ikke smeltesikringen, kun hussikringen etter noen sekunder.

Lurer på om det hadde vært lurt å fylle laderen med olje? Det ville gi god beskyttelse mot overslag, hindre fuktinntrenging og gi bedre kjøling. En membranventil som slipper ut fukt og lufttrykk er nok fornuftig.
Slik teknikk brukes bl.a. på servere: http://www.grcooling.com/

Bilder kommer snart...

Edit:
Ingen av likeretterdiodene etter svitsjetrafo var ødelagt så det er en robust lader. Men den blåste kondensatoren var brent akkurat der kondensatorens blederresistor var limt fast. Sikkert smart å flytte den slik at varmen fra resistor ødelegger minst mulig.
#22
Tingvoll kommune selger en nesten ny Think til høystbydende, prisantydning 20 000 + omregistrering. NB - frist er 10. mai:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41383030
#23
Kjøretips / Bilredning: Hvordan klippe opp en elbil
fredag 12. april 2013, klokken 20:31
Dette er nyttig å kjenne til hvis en skulle komme oppi en situasjon som krever drastisk innsats under en biltur. Her er komplett prosedyre for å klippe i stykker en elbil ifbm. bilredning. Testet i praksis på en ny Tesla S:
http://youtu.be/ntK3rvVl2Qw

Turde ikke legge den under Tesla-avdelingen av hensyn til muligheten for særs høyt blodtrykk hos enkelte forumdeltakere ;)
#24
Zoe / Avstemning: Renault Twizy selges uten batteri, det må leies
fredag 12. april 2013, klokken 19:49
Jeg har satt opp en avsteming rundt Renault Twizy og batterileie.
Flott hvis du vil delta. Resultat publiseres om to uker!  :)
#25
Avansert: Batterier og Lading / EnergyBus ladekontakt
torsdag 28. mars 2013, klokken 11:46
På lette kjøretøy (LEV) som elscootere, pedelecs og tilsvarende kjøretøy ser Europa ut til å gå for EnergyBus sitt forslag for standard ladekontakt.

EnergyBus støtter nå ladespenning på inntil 48V og inntil 30A. Både høyere spenning og strøm vil komme i fremtiden - 40A kontakt tilbys allerede fra Rosenberger. Her er info om kontakten: http://www.rosenberger.de/documents/headquarters_de_en/ba_automotive/AUTO_RoPD_Flyer_2012.pdf

Her er mer info om EnergyBus fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/EnergyBus

Her er EnergyBus sine sider:
http://www.energybus.org/
#27
For dem som skal konvertere til elektrisk drift er det nyttig å kjenne til utfordringene rundt regenerativ bremsing. Her er en nyttig artikkel:
http://mgm-compro.com/pdf/en-motor-braking-050409-g.pdf
#28
Humor og kanari / Ny blond elbilvits
mandag 05. november 2012, klokken 21:39
Hørt om hun som ikke ville ha Tesla S for batteriet var flatt?  ;D
#29
Keyde har utviklet en ny elsykkelmotor med integrert kontroller og pedalsensor.
Det er en navmotor for bakhjul og den ser ut til å passe sammen med standard Shimano kassett.
Vekt for versjonen med feste for skivebrems er oppgitt til 2 kg.
Med en slik motor er det enkelt å bygge en meget lett elsykkel for å ta med på hurtigbåt, tog, buss & trikk:


#30
Elbiler i media / Norsk elbil kjørte 163 km på en kilowattime
fredag 20. juli 2012, klokken 02:19
Studentene på NTNU klarte å kjøre 163 km på en kWh, virkelig imponerende!  :)

Her er bilde av bilen før sponsormerkene kom på:


Her er en avisartikkel om hvordan det gikk på Shell Ecomarathon
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1825435.ece


NTNU deltok i klassen Urban Concept med batteridrift hvor vinneren klarte 262 km på en kWh.
I prototype klassen klarte vinneren hele 732 km på en kWh.
Her er resultatlistene for den Europeiske konkurransen som ble holdt i mai 2012:
http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/results/2012/europe/final_results/
#31
I denne presentasjonen er det gjort vindtunneltester av en Audi A2 med forskjellige modifikasjoner som samlet har redusert målt luftmostand fra 0.288 to 0.204:

http://tinyurl.com/89g5u8u

Er det noen her på forumet som har testet slike endringer på elbil, f.eks. på en av trillingene?
#32
Jeg trenger en kontaktorboks (den som ligger i batterikassen) til en Think Classic. Kjøpes, eventuelt kan jeg gi deler til elsykkel i bytte.
#33
Etter å ha testet to elsykler med Bosch motor må jeg si at de er bedre enn alle andre ferdige elsykler jeg har testet. Spesielt er motorhastighet optimalisert og ligger så nær EN 15194 som det er mulig å gå, 25+10% dvs 27,5 km/t.
I tillegg har Bosch tolket EU's effektbegrensing ordrett: "nominell kontinuerlig uteffekt er maks 250 W". I

Elektriske motorer som brukes i elsykler er ihht. EN 15194 begrenset til 250W maksimal uteffekt etter IEC norm S1. "S1" betyr den maksimale kontinuerlige effekten som motor kan gi ved kontinuerlig drift i minimum 30 min med stabil maksimaltemperatur inni motor og maksimal tillatt yttertemperatur.
Siden dette er styrt av motorens kjøleevne mer enn noe annet er det mulig å ta ut mye høyere effekt i kortere perioder.

Hverken Panasonic, Sanyo eller andre har turd å godkjenne motorløsninger som utnytter dette men det har Bosch tydelig gjort!

Bosch motoriserte elsykler kan testes bl.a. hos Re-el AS og hos Trones Sykkel, begge i (el-) sykkelbyen Sandnes  ;D
#34
Rogaland elbilforening / Søndagstur med elsykkelen?
lørdag 02. juni 2012, klokken 16:06
Start: Charles & De, Sandnes
Når: 3 juni kl 12
Rogaland elbilforening arrangerer el-sykkel tur hvor alle kan delta. Eneste krav er el-sykkel.
Elsykkelgeriljaen har lagt opp til en flott tur. Steder i nærmiljøet du antageligvis aldri har vært. For det meste i naturskjønne omgivelser, men bitte litt på trafikkert vei. Rogaland Elbilforening
stiller med grill og pølser. Kanskje også noen overraskelser.
 
Værmeldingen ser helt topp ut med sol fra nærmest klar himmel, men litt vind. Kle dere godt og ta med sekk, sidetaske eller kurv slik at dere kan legge klærne bort om det blir for varmt. Det blir også mulighet for bading i ferskvann for de som liker det.
Turen tar ca fra 3-4 timer inklusive diverse pauser og stopp.
 
#35
Tongxin har tatt frem nye navmotorer. Bl.a. en med vekt under 1,5 kg og med innebygget motorkontroller.


Sammen med en lett batteripakke (som ser ut som en drikkeflaske) er det nå fullt mulig å bygge en elsykkel på under 10 kg, faktisk under 6 kg med utgangspunkt i denne:
http://antranik.org/worlds-lightest-road-bike-at-2-7kg/

I tillegg gjør det en elsykkel omtrent umulig å kjenne igjen for uinvidde. Jeg aner stor muligheter for alle sykkelproffene som liker å jukse!  ;D
Så er det bare å håpe på at fuktbeskyttelsen holder for norsk klima.

Mer info her http://www.flecc.co.uk/jerrysimon/tongxin.pdf
#36
I denne offentlige britiske rapporten beskrives fremtidsutsiktene til batterikjøretøyenes viktigste komponent:
http://www.axeon.com/getdoc/77fbadce-7d3e-4f13-b996-e8224330db44/CCC-battery-cost-report_March2012_Public.aspx

Bl.a. estimeres halvering av batteripris de neste ni år, og så en ny halvering av både pris og vekt over de neste ti år forutsatt at folk kjøper nok elbiler.

Vi bør altså ikke bare beholde elbilfordelene, de bør forsterkes!  :)
#37
Elbilen i Samfunnet / Prisen faller på elbilbatterier
tirsdag 24. april 2012, klokken 00:35
I følge Bloomberg New Energy Finance's new quarterly Electric Vehicle Battery Price Index har prisene på elbilbatterier falt med 14% fra 2011Q1 til 2012Q1.

I følge samme rapport forutser noen batterieksperter at prisene vil fortsette å falle til et nivå rundt 1/5 av dagens pris innen 2030: http://www.climatespectator.com.au/news/ev-battery-prices-dip-14
Drivkraften er primært overproduksjon og teknologiforbedring.

I en annen rapport synker prisene med ca 70% SAMTIDIG SOM VEKTEN REDUSERES MED 45% i samme todsperiode:


http://www.greencarcongress.com/2012/04/element-20120417.html

Dette, sammen med masseproduksjon av andre elbildeler vil gi store reduksjoner i prisen på batteridrevne kjøretøy.

På sikt vil de fleste fossile kjøretøy bli utkonkurrert, så ta vare på den gamle oljebrenneren, den blir snart et samleobjekt!  ;)
#38
I en artikkel om forskning på battericeller basert på aluminium-ioner opplyses det at de kan lagre over dobbelt så mye energi som Li-ion.



Det vil være flott hvis teknikken er gjennomførbar. Her er artikkelen: http://machinedesign.com/article/goodbye-to-lithium-ion-batteries-0322


#39
Har en venn som trenger en fungerende lader til sin Think Classic. Vifter trenger ikke virke. Tlf 91751148
#40
Har skrudd i Fortogale sin bil idag sammen med Baltor. Bilen vil ikke ta  lading fra lader men lader fint regenerativt. Vi får heller ikke kontakt med lader via Nicometer, mens BMS kommuniserer.

Vi byttet lader men det hjalp ikke. Selvsagt kan det være feil på reservelader (den kommer fra en suspekt bil) men vi lurer på om det kan være manglende kommunikasjon mellom BMS og lader som er problemet?

Er det noen måte vi kan sjekke om kommunikasjon mellom BMS og lader er OK?

Flott hvis noen har tips til hvordan vi bør feilsøke  :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA