Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mondeo

#31
Model 3 / Sv: Sparetips for vindusviskere
mandag 24. oktober 2022, klokken 17:31
Sitat fra: filtvet på mandag 24. oktober 2022, klokken 12:06
Oppdaget ved en tilfeldighet at det er mulig å skifte ut kun gummien på viskere. De kan kjøpes på ebay for ca 100,- for 6 lengder. Burde holde til 3 års forbruk.

Veldig kjapt å bytte de ut, brukte vel 10 minutter totalt. Anbefales for gniere som meg selv :)

Fint med en link da

Har forøvrig enda mine orginale viskere fra 2019 på min bil. Kjørt 45000km med dem nå. Vasker dem innimella så holder de lenge - men de er klar for å byttes ut nå.
#32
Har prøvd å lytte litt nå i en 2019 Model 3, 2021 kina Model 3, og tysk 2022 Model Y.

Er definitivt best lyd i den gamle 2019 modellen - men det er mye mere veistøy i dem enn de nyere bilene som jo ødelegger en del når man kjører.

Kina 3'ern har mere bass enn 2019 modellen selv om ingen av dem har hull i hattehyllen. Er dog en annen hattehylle så kan være endringer der. Eller en annen subwoofer.

Model Y fra tyskland har dårligst lyd. Det er noe med diskanten som gjør at man blir veldig fort sliten i ørene om man hører på høy musikk. Det merker jeg ikke i model 3'ene.
Siden det er åpent bak til subwoofern blir bassen mere grøtete og man kan til tider høre blaffring fra den. Men den trykker bra som i kina 3'ern.

Musikken jeg har testet med har vært meget basstung da. Vi snakker dubstep\techno\drum'n bass og metall. Bruker sync mellom bilene så EQ har vært lik.
Om du hører på jass så er kansje meningene motsatt :P
#33
ID.4 / Sv: Erfaringer sw 2.4
fredag 07. oktober 2022, klokken 16:16
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 06. oktober 2022, klokken 14:17
Sitat fra: Mondeo på torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:06
Vw kunne helt sikkert lært mye bra av tesla på software området, ikke minst OTA og det å få få endringer fort innført. Det går fryktelig tregt hos vw nå i starten, men kan bli bra når det en gang forhåpentligvis løsner.
Samtidig så er ikke dette svart hvitt, Vw er jo totalt sett bedre enn tesla på software knyttet til kjøre assistent som acc mm iflg flere testere som har kjørt tmy og id4/id5 sammen. Tmy hadde langt flere feil som fantom bremsinger og annet enn ID4 på langturer. Se feks elbilforeningen sin testduell av tmy+id5. Teknisk ukeblad har også hatt en del fokus på dette.

De burde gjøre en ny test mellom dem nå da. Tesla har jo gått over til nytt system kaldt Tesla Vision på alle biler nyere enn mid2019, via en OTA selvfølgelig. Fantobremsing er helt borte nå for min del, men er en del andre ting som irriterer litt.

Siste testen jeg refererer til er fra mai i år der de kjører en helt ny Model y P sammen med en id5 gtx. Der skriver Elbilforeningen bl.annet: "Tesla har i flere år kommunisert at bilene deres er så godt som selvkjørende allerede, men på dette området ligger VW foran per nå. Ingen antydning til fantombremsing eller andre ulumskheter der i gården."

Det kan selvsagt ha blitt bedre med tiden, men dette er noe jeg ser nevnt i media og her/brukergrupper på Facebook med jevne mellomrom. Hensikten min med min kommentar er ikke å påstå at VW er best på software, men at de er bedre enn Tesla på noen viktige områder. Dette er ikke så svart/hvitt som noen forsøker å fremstille det som.

https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

https://www.elbil24.no/nyheter/det-kan-vaere-direkte-farlig/75436689

Nevnes ikke om bilen har Tesla Vision eller ei og det ble rullet ut litt tilfeldig. Mange har vel fått det først denne måneden. Men uansett tenkte jeg det var greit å påpeke at det har vært en stor endring i systemet deres.
#34
ID.4 / Sv: Erfaringer sw 2.4
torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:06
Vw kunne helt sikkert lært mye bra av tesla på software området, ikke minst OTA og det å få få endringer fort innført. Det går fryktelig tregt hos vw nå i starten, men kan bli bra når det en gang forhåpentligvis løsner.
Samtidig så er ikke dette svart hvitt, Vw er jo totalt sett bedre enn tesla på software knyttet til kjøre assistent som acc mm iflg flere testere som har kjørt tmy og id4/id5 sammen. Tmy hadde langt flere feil som fantom bremsinger og annet enn ID4 på langturer. Se feks elbilforeningen sin testduell av tmy+id5. Teknisk ukeblad har også hatt en del fokus på dette.

De burde gjøre en ny test mellom dem nå da. Tesla har jo gått over til nytt system kaldt Tesla Vision på alle biler nyere enn mid2019, via en OTA selvfølgelig. Fantobremsing er helt borte nå for min del, men er en del andre ting som irriterer litt.
#35
ID.3 / Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
onsdag 28. september 2022, klokken 07:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 27. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 27. september 2022, klokken 13:41
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
Kan og være 3x3,6 kW-ladere for å gi ca 11 kW totalt på 3-fas, men der den selv utnytte 2 i parallell for å gi 1x7,4 kW ved 1-fase lading. Er vel det jeg har forstått skjer på nyere Kona som støtter 11 kW på 3-faselading, men også støtter 7,4 kW på 1-fase-lading.

Ja men selve boksen kalles gjerne en 11kW lader. Man kan som oftest kjøre 3fase og levere en fase til hver "lader" å hente ut 11kW, eller bruke 1 fase og koble alle på samme fase. Er gjerne dette som benyttes i land som ikke har 3fase men fortsatt kan lade på 11kW.

Så det blir som du nevner ja.

Funfact: Tesla Supercharger (noen utgaver iallefall) består av Tesla sine ombordladere, bare veldig mange av dem for å levere 150+ kW.
#36
ID.3 / Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
tirsdag 27. september 2022, klokken 13:41
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
#37
Model 3 / Tesla Vision på eldre modeller?
søndag 04. september 2022, klokken 21:34
Ser bilene går over til Tesla Visison nå og deaktiverer radaren, og ser det skrives at det skjer på eldre modeller også - men ikke hvor gamle modeller det gjelder.
Vil jeg få det på min 2019 modell med HW3.0 f.eks? Om det er denne teknologien Tesla skal satse på fremover er det jo surt å ikke få være med (samt det rapporteres om mindre fantombremsing)
#38
Model 3 / Sv: Fryser dørene om vinteren?
lørdag 11. juni 2022, klokken 13:53
Er to forsjellige handtak. Har bilen chrom så er det de gamle og de er litt knotete på vinteren.
Har du "chrome-delete" så har du de nyere handtakene som kan trykkes innover for å knekke bort is og da er det ikke like stort problem.
#39
Aircondition genererer fukt i filteret, og i starten var folk plaget med mugg.
De kom med en oppdatering som gjør at viften går en stund etter parkering for å tørke filteret om den detekterer at det er fukt i filteret.
Så det er bare en softwarefix på en designflaw men det funker. Viften bruker meget lite strøm så det gjør ikke noe.

Dog litt merkelig om de nyere bilene med varmepumpe også må gjøre dette. Skulle tro de fikset det når de redesignet hele systemet.
#40
Vann i ladeluken. Om noen dager får du feilmelding om det.
Bestill time og dra til Tesla så bytter de den.

(hilsen en som også bor i Tromsø og som hadde samme problem for ett år siden)
#41
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Åpne felger uten senk?
fredag 06. mai 2022, klokken 22:59
Neidaaa!

Men det ble zennen felgene og jeg er veldig fornøyd.
Litt stylteklubb vibber men bilen er iallefall ikke lik alle andre biler.

Takker til alle som bidro her!
#42
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Åpne felger uten senk?
fredag 06. mai 2022, klokken 22:57
Gikk for disse istede da de viser bremsene godt
#43
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Åpne felger uten senk?
mandag 21. februar 2022, klokken 12:46
Sitat fra: krister461 på mandag 21. februar 2022, klokken 10:16
Vet ikke om dette hjelper, men jeg har hatt relativt åpne felger på model 3 LR. Senk hadde gjort seg, men gikk greit for min del.
Så ikke så ille ut det der! Er det 19"?
#44
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Åpne felger uten senk?
mandag 21. februar 2022, klokken 10:03
Sitat fra: geear på søndag 20. februar 2022, klokken 22:26
https://www.megahjul.no/nb/product/rims/ZNP6NS_0S14-VINTERFELG-ZENNEN-ZP6-SILVER-19X8-5-5-114-3-ET38-CB67-1/271516-Tesla-Model-3-17-UP

Photoshop... Felgene er bare redigert på bilen og gir vel ikke helt rett inntrykk..
Derfor jeg lurer på om noen har bilder av biler som faktisk har disse montert på ordentlig.
#45
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Åpne felger uten senk?
søndag 20. februar 2022, klokken 18:30
Sitat fra: Radial på søndag 20. februar 2022, klokken 17:38
Sitat fra: Mondeo på søndag 20. februar 2022, klokken 14:22
Heisann!
Er veldig gira på noen åpne sommerfelger til min Model 3, tenkte da på noe slikt i 19"



Men jeg har en Long Range, og er litt redd for at det kansje vil se teit ut med høyden på bilen og slike åpne felger?
Noen som har bilder av tilsvarende felger på non performance? greit å få sett før man blåser en månedslønn.

De der ligner veldig på Zennen ZP6, og de får du sett i en del sånne utstillings-programmer ihvertfall.
Det stemmer at det er dem ja.
Utstillingaprogrammer? Link til det?
Finner en del bilder av biler med de felgene men det er enten Performance biler (som jo er senka) eller photoshoppa bilder 😅
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA