Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mondeo

#16
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 18. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.

Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)

LFP er bedre valg med tanke på fullading ja. Ulempen me LFP er jo at de tar mere plass og veier mere. Model 3 med LFP har 60kWt og veier like mye som Model 3 med 85kWt uten LFP. De leverer også mindre effekt og duger vel best i biler med bare 1 motor. Dog ville det kansje vært nok til Toyota sine to siden de har så lite effekt.
#17
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.
#18
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:43
Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:41
Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 21:20
Flere oppladinger før hastigheten strupes blir særdeles viktig på langtur i vinterhalvåret, og for alle taxi-eiere som til nå har sverget til Toyota.
Er det noen som vet om begrensingen er to tilkoblinger til hurtiglader, eller om det er hurtiglading tilsvarende to ganger batterikapasitet? For BZ4x vil dette bety mye. Ladekurven er jo rett og slett begredelig, så de fleste vil vel ikke hurtiglade til mer enn 50-60 % SOC for å slippe å stå timesvis på ladestasjonen. Hvis det er begrenset til antall ladeøkter tilsvarer jo to ladinger bare 20-25 mil ekstra rekkevidde pr. dag om man lader 10-50/60% SOC begge gangene. Om begrensingen gjelder at du maksimalt kan hurtiglade to ganger netto-batterikapasitet pr. dag dobler man jo den ekstra rekkevidden man kan hurtiglade pr. dag minst.

Ikke godt å si hvordan Toyota har løst dette. Nissan Ayria er "dum" og strøyper hastigheten etter hvor mange ganger man har plugget inn å ut laderen. Dette er jo den enkleste måten og tipper Toyota har gått for den. BMW strøyper hastigheten om man har fylt på mere enn 200kWt innenfor ett vist tidsrom.
Og noen (som f.eks Tesla) har ingen begrensinger, men tviler på toyota fjærner sin med tanke på garantien.
#19
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
fredag 13. januar 2023, klokken 09:36
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. januar 2023, klokken 08:40
Sitat fra: Mondeo på fredag 13. januar 2023, klokken 08:37


Model Y har ingen buffer på batteriet i topp, og bare en 3.3kWt eller så i bunnen så der får man hentet ut mere. Istedefor å begrense hvor mye batteri man kan bruker får man heller advarsler om man bruker batteriet for hardt.

Er du sikker på dette? Mener cellespenningen er 4,15V ved 100%, ikke 4,2. Vet Tesla tillot 4.2V før.

Er batterier fra både LG og Panasonic i sving - samt at RWD utgavene har LFP batterier som er en helt annen kjemi igjen. Så skal ikke si noe sikkert, men par år gammel Model 3 lader iallefall til 4.2V. Eller gjorde det før iallefall er jo oppdateringer hele tiden så vanskelig å følge med.

De gamle Model S med 85 batteri er cappet til 4.1V. Har jo vært utrolig mye problemer me akkurat de batteriene.

Bilene med LFP batteri må jo lades til 100% med jevne mellomrom for at ikke BMS skal bli forvirret (LFP batterier har nesten konstant spenning fra 0-100% så mye vanskeligere å følge med SOC) så antar de lader helt til 100%. Det er vel dog bare 3.65V på dem.
#20
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
fredag 13. januar 2023, klokken 08:37
Sitat fra: Radial på torsdag 12. januar 2023, klokken 22:40
Interessant i den sammenheng er at BZ4x bare har 222 miles rekkevidde i EPA tall, altså ca 35mil.
Model Y har nesten 45. Ganske stor forskjell.

Model Y har ingen buffer på batteriet i topp, og bare en 3.3kWt eller så i bunnen så der får man hentet ut mere. Istedefor å begrense hvor mye batteri man kan bruker får man heller advarsler om man bruker batteriet for hardt.

De har dog bare 8 år/160 000km batterigaranti da, men man slipper årlige servicer som man må ha med Toyotan.

Under 400 tusen nå for Model Y med 455km WLTP (pluss alle de nye avgiftene da), men de som vurdere Toyota har vel ikke Tesla litt i tankene engang så blir feil å sammenligne. Men Bjørn Nyland målte seg til at den klarer 440Km med forbruk på 129wt/km. Det var dog i Thailand med sommertemperaturer men den klarer iallefall oppgitt WLTP under gode forhold.
#21
Tesla / Sv: Tesla gaming, spill mangler
onsdag 11. januar 2023, klokken 12:29
Ble vel fjernet en del spill som krevde spillkontroller etter at chipmangelen fikk dem til å montere USB porter uten datakommunikasjon.
Bilene skal vel snart støtte bluetooth kontrollere så da dukker de vel opp igjen, men per nå prioriteres vel S\X med sin Steam støtte.
#22
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 10. januar 2023, klokken 18:48
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. januar 2023, klokken 11:33
Jeg er overbevist om at dette kan løses i software.

Hvis de har satt som krav i software at batteriet skal ha feks minst ~10°c året rundt, vil det fra 9,9°c utetemperatur begynne å løpe mye energi til å holde batteriet varmt.
Legg til at dette er ett objekt i bevegelse, og batteriet vil kunne kjøles ganske raskt ned igjen.

Har man ikke har kraftig nok effekt i denne varmekretsen, vil denne varmeren være 100% aktiv fra September til April uten software-endringer.

Effekten på batterivarmen kan trolig reguleres gjennom software prioriteringer, det er jo ett væskebasert system med varmepumpe, ala det Tesla har.
Og senker man kravet for driftstemperatur fra 10 til 1°C, sparer man mye energi igjen.. krever enorme mengder energi å varme opp 400-500kg batteri.

Altså er korrekt skriving av software helt elementært for effektivitet. Som første helelektriske bil, som er helt avhengig av software, kan man ende opp å gjøre feil prioriteringer.
Ved bare 1 graders batteri vil man ikke kunne regenerere (med mindre batteriet har mye Kobolt).

Tesla har ikke normal regenerering før batteriet holder rundt 12 varmegrader. Dog trenger de ikke bruke noe ekstra effekt på å oppnå dette da den får spillvarme fra motorer/drivverk/elektronikk under kjøring som fikser det.

VW ID.3 slet veldig med vinteren i starten da den hadde som mål å ha 13 varmegrader på batteriet hele tiden og brukte varmeelement til dette (mulig motoren er luftkjølt?), men de har vel fikser det sånn passe etter noen oppdateringer så kansje Toyota og kan trikse litt.
#23
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
søndag 08. januar 2023, klokken 19:39
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. januar 2023, klokken 18:36
Sitat fra: Mondeo på søndag 08. januar 2023, klokken 15:10
Samme med de gamle e-tron.
Trodde etron har to async motorer. Ulempen med disse er at de har høyere forbruk en PM varianter, men kan altså kobles ut.

Det har du helt rett i ja! Jeg huska litt feil der.
Audi e-tron Q4 (og da også VW ID4/Skoda Enyaq) har en motor av hver type, som jeg vil påstå er den beste måten å løse det på. En effektiv motor i bruk under vanlig kjøring, og firehjulstrekk som kan aktiveres lynkjapt når det trengs uten å måtte ha mekaniske løsninger.

Forøvrig denne løsningen Tesla og bruker, og de har jo temmelig bra forbruk. De testa jo nylig Model S Plaid med 3 motorer og 1020 hestekrefter under samme forhold som Subaruen og Toyotan, og den hadde langt lavere forbruk. Endte vel på 1,65 kWt på mila med den.
#24
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
søndag 08. januar 2023, klokken 15:10
Sitat fra: suverenseverin på lørdag 07. januar 2023, klokken 20:21
Bilen har samme hardvare, og ifølge min forhandler så godt som identisk mjukvare (noen små forskjeller som konstant 4wd og kan styre regen med hendler).

Sikker på at "kontstant 4WD" ikke bare er salgstriks for Subaruen?
Slik jeg ser på spesifikasjonene til Toyota BZ4X så har den to permanentmagnetmotorer. De kan ikke deaktiveres med mindre de fysisk kobles ut.

Hyundai og Porche har mekanisk utkobling av motorer, og skryter av det noe jeg kansje tror Toyota og ville gjort om de brukte tilsvarende teknologi.

Så antar at Toyotan også har "permanent" firehjulstrekk da, noe som ikke nødvendigvis bare er en fordel. Polestar 2 f.eks lider hardt av å ha tilsvarende permanent firehjulstrekk da det øker forbruket enormt.
#25
Model 3 / Sv: Frosne vinduer
onsdag 04. januar 2023, klokken 08:52
Bare å dynke alt med silikon. Ha godt med silikon på pakningene og.
Får både stift og spray på biltema.
#26
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 16. november 2022, klokken 11:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. november 2022, klokken 08:56
Sitat fra: Mondeo på onsdag 16. november 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.

Vel.. Tesla bruker jo også veskebasert kjøle\varmesystem og man ser nå på effektiviteten der..
Henter spillvarme fra elektronikk\motorer\datamaskiner\batteri og sender det til varmepumpen som da får lov å jobbe meget effektivt. Systemet fungerer andre veien også slik at varme fra kabinen kan brukes til å varme opp batteriet f.eks.

Tror det er gode fordeler med slikt system, men det må jo selvfølgelig gjøres ordentlig.

Disse bilene virker jo å ha høyere forbruk en biler som ikke engang har varmepumpe..

Gjerne ikke helt en bil å sammenligne med, men hvis en ser på Tesla Model 3 LR så hadde vel den 560km rekkevidde uten varmepumpe da den kom i 2019. Nå med varmepumpe og andre forbedringer har de 602km wltp, altså 42km mer. Det er ikke enormt bedre rekkevidde på tross av effektiv varmepumpe. Batteristørrelsen er vel heller ikke så veldig forskjellig.

Poenget er at selv med en dårlig varmepumpe så ville vel en Model 3 gått et stykke lenger enn 560km, så de lave Toyota-tallene skyldes nok andre ting enn varmepumpen. Har ikke lest meg opp på aerodynamikken på Toyotaen, men den er nok med og bidrar på lav rekkevidde. Kan jo fort være at Toyota finner en feil på bilene...noen krefter som jobber mot hverandre, feil i styringen av motorene eller noe sånt.

Var vel bare 540km i 2019.
Men sammenligner man en gammel uten varmepumpe mot en ny med så er det meget stor forsjell når det er kaldt ute. De nyere Model 3 har jo nesten samme forbruk sommer som vinter.

Nye Model 3 har og en "PlayStation 5" innbakt som drar en del watter kontra intel atomen til de gamle.

Men enig i det du nevner ja. Er nok mere enn varmen som er problemet her.

Id.3 ble nevnt tidligere her som en bil som fikk "fikset" rekkevidden med en oppdatering. Det var vel bare at de deaktiverte batterivarmeren som hele tiden prøvde å holde batteriet på 13 grader ved hjelp av ett PTC element.
#27
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 16. november 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.

Vel.. Tesla bruker jo også veskebasert kjøle\varmesystem og man ser nå på effektiviteten der..
Henter spillvarme fra elektronikk\motorer\datamaskiner\batteri og sender det til varmepumpen som da får lov å jobbe meget effektivt. Systemet fungerer andre veien også slik at varme fra kabinen kan brukes til å varme opp batteriet f.eks.

Tror det er gode fordeler med slikt system, men det må jo selvfølgelig gjøres ordentlig.

Disse bilene virker jo å ha høyere forbruk en biler som ikke engang har varmepumpe..
#28
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
lørdag 12. november 2022, klokken 07:46
Sitat fra: daktari på fredag 11. november 2022, klokken 23:30
kan det være en modul eller 2 i batteriet som er gåent?
I alle testbilene fra både Toyota å Subaru?
#30
Model 3 / Sv: Tesla model 3 innvendig plass
fredag 28. oktober 2022, klokken 17:25
God plass i model 3 men den smale åpningen til bagasjerommet er ofte ett irritasjonsmoment.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA