Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:55Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.
Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.
Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.
Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)
LFP er bedre valg med tanke på fullading ja. Ulempen me LFP er jo at de tar mere plass og veier mere. Model 3 med LFP har 60kWt og veier like mye som Model 3 med 85kWt uten LFP. De leverer også mindre effekt og duger vel best i biler med bare 1 motor. Dog ville det kansje vært nok til Toyota sine to siden de har så lite effekt.