Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Borger_

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
søndag 07. april 2024, klokken 09:51
Begge deler er viktig, så utfordringen er jo å finne noe som er romslig nok bak (som genrelt er vanskelig i el-bil segmentet) uten at man må opp på premium nivå.

Men Scenic er vel ikke kommet enda?
#2
Sitat fra: edyrli på onsdag 03. april 2024, klokken 15:41Maxus Equniq5 har jo også god plass til prisen, men da har man igjen begrenset med rekkevidde og comfort.

EUNIQ er omtalt tidligere i tråden, syns comforten var bra og rekkevidden er neppe noe problem, men nyttelasten var jo fraværende..

Oppdatering: Jeg har hatt Modell Y øverst på blokka til nå, selv om jeg aldri har kjørt den, både mtp plass og at jeg er nysgjerrig på Tesla. Men er usikker på flere ting, bla. at vi ikke har service senter her jeg bor. Men nå har jeg en ny øverst på blokka: Škoda Enyaq. Her har vi bra rom bake (585liter!) og ellers en spennende bil. Sjekka FINN for noen dager siden, her får man iv60 helt ned i rundt 400 med under 20K på telleren OG fant også en som solgte en 1 måned gammel iv80 til under 450K. Kom gjerne med innspill de som har.
#3
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. april 2024, klokken 09:25
Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23(Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Fordelen i disse dager er at du har et vell av gode elbiler å velge blant. Og det er mange kampanjer.
Hva med Subaru Solterra?


Ikke kjørt Solterra men antar den er samme som Toyota sin, og da blir drn uaktuell av flere grunner. Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38
Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
søndag 13. august 2023, klokken 23:53
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. august 2023, klokken 11:46Veie-testene NAF gjorde i forbindelse med El Prix 2023, der Maxus Euniq6 er med, er nyttig å ta i betrakning.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/nyttelast-test
Godt innspill, har aldri tenkt på nyttelast. Vi er typisk familie (4) som har med mye greier hvis vi drar på bilferie. Er det et sikkerhets spørsmål hvis man laster over det bilen tåler?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
søndag 13. august 2023, klokken 23:49
Sitat fra: spectryx på søndag 13. august 2023, klokken 06:35Vi har prøvd MG ZS EV 2022, Luxury modellen oppfyller nesten alle ønskene dine og koster ca 400.000 ferdig lever med vinterhjul, verdt en prøvetur?
Model Y mer RWD kan du få for ca 450k ny avhengig av tilvalg
Absolutt verdt prøvetur, men syns den ser liten ut på bildene, bagasjerom under 500liter blir i minste laget. Har kun kjørt MG6 fra MG tidligere.
#7
Kjøpe elbil? / Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
lørdag 12. august 2023, klokken 21:23
Vurderer elbil som bil nummer 2. Fokusen er lavest mulig pris (da bil nummer 1 kostet litt for mye!) men utfordringen er at vi (som familier flest) ønsker størst mulig bagasje-kapasitet. Utover det så er ikke kravene så store utover at jeg personlig trenger skinnseter, OK PLUSS lyd i anlegget (og aller helst trådløs apple carplay).

Har prøvekjørt en del elbiler siste året, toyota, skoda, kia, nissan ++ Men de blir fort enten for dyr (for det utstyrsnivået jeg trenger) eller så blir bagasjerom litt for lite.

Prøvekjørte Maxus Euniq6 nylig, da jeg har vært nysgjerrig på denne en stund siden den er stor til en lav pris. Denne likte jeg faktisk, rikelig med plass, fin comfort og skal angivelig finnes med oppgradert annlegg. Og eneste el SUV som man kan få "ny" til rundt 400K.

Hva tenker andre om denne, evt. andre modeller som kan matche størrelse/utstyr mot lav pris? Leste en test av maxus som var datert en tid tilbake, da sto det at Tesla Y kostet ca. samme, men på finn ser det ut som Y ligger ca. 100k over. (Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)
#8
Hyundai / Sv: Importere Hyundai eller kjøpe på FINN?
fredag 13. september 2019, klokken 17:06
Sitat fra: tolapet på fredag 13. september 2019, klokken 16:27
Betalte 358800,-kr for min bil hos forhandler for ca tre uker siden. Det er med skinn, uten soltak
og GG farge, og extra støydemping, og originale vinterdekk. Ventet ca. ett år
Hadde jeg ikke stått på liste, ville jeg kjøpt på Finn, "norsk bil",  så få km som mulig,
gjerne fra "privat". Garantien følger personen, så den biten er helt kurant
Etter mitt syn er det det enkleste, m.h.t. garanti etc., og da er det en del priser som ikke er heeelt på ville veier
på Finn. Kan sikkert prute litt og......

Kona el Ioniq?
#9
Hyundai / Importere Hyundai eller kjøpe på FINN?
fredag 13. september 2019, klokken 15:40
Ønsker å gå over til elbil fra hybrid, og vurderer Kona eller Ioniq, da det kan se ut som de har ca samme bagasjerom kapasitet og ca samme rekkevidde (hvis man sammenligner Kona med minste batteri pakke).

Vet det har vært tråder om import av både Ioniq og Kona, men lite konkrete anbefalinger eller oppdateringer fra trådstarter hva de faktisk endte opp med og om de ble fornøyd.

Import fra Tyskland: Er det noe og hente på pris med omgående levering? (Forutsatt at man finner bil tilpasset norske forhold og at det er noen form for garanti som også gjelder i Norge). Burde man bruke agent, eller går vinnings opp i spinninga da mtp kostnad? (Har kjøpt hybrid fra Sverige før men aldri kjøpt noe fra Tyskland)

Finn.no: Ligger noen Konaer ute både med liten og stor batteri pakke. Antar de er Tysk importert i allefall de med liten batteri pakke. Er disse priset opp pga ventetid? Ioniqer finner man også, men er det dristig å kjøpe nå mtp prisdumping når du model kommer?)

Slle innspill og erfaringer mottas med takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA