Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Zubzero

Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
16
ID.4 / Sv: Konsekvens av forsinket levering?
« på: Fredag 17. Desember 2021, klokken 18:43 »
Jeg hadde seneste levering i uke 44. Men det står med "liten skrift" : levering usikker, mere enn 6 mnd..
Det er greit at leveringstid er usikker. Altså usikker innenfor perioden inntil siste leveringsuke. Siste leveringsuke er siste leveringsuke. Dvs. at dersom siste leveringsuke er uke 25, så kan det gjerne være usikkert om den blir levert i uke 20 eller 24, men uke 25 er absolutt siste uke.

17
ID.4 / Sv: Konsekvens av forsinket levering?
« på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 21:18 »
Antatt leveringsuke kan ikke være senere enn seneste leveringsuke. Da har selger brutt kontraktsforpliktelsene sine, og du kan først gi selger en rimelig frist til å levere, dersom selger fortsatt ikke klarer å levere, kan du heve kontrakten.
Anbefaler det å ikke akseptere annet, selv om selger nok vil prøve seg. (Snakker av erfaring)

18
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
« på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 10:38 »

19
Skoda ENYAQ / Sv: Sen hurtiglading på enyaq 60
« på: Mandag 13. Desember 2021, klokken 00:15 »
Jeg gjorde det tilfeldigvis nå, og lader for øyeblikket med 85kW på 30%. (Startet på 15%). Ja, kanskje den forvarmer når en gjør det slik..(?)
Hva er omgivelsestemperaturen? Med 30 SOC og rundt 0 grader går det bare på 46kW her. Har lagt inn laderen i navigasjon. Har SW 0792
Den var ca -5. Som nevnt i post lenger opp hadde jeg bare halve effekten tidligere og da med +5. (uten nav til lader). Vet ikke om det spiller noen rolle, eller tilfeldig.  Dette er på en Q4 da.
Har lest flere steder tidligere at muligheten for å forvarme ved å legge inn lader i navigasjonen ikke er på plass ennå med dagens SW. Hadde vært en fin overraskelse dersom noen kunne motbevist det allerede.

20
Skoda ENYAQ / Sv: Sen hurtiglading på enyaq 60
« på: ſøndag 12. Desember 2021, klokken 18:34 »
Jeg gjorde det tilfeldigvis nå, og lader for øyeblikket med 85kW på 30%. (Startet på 15%). Ja, kanskje den forvarmer når en gjør det slik..(?)
Hva er omgivelsestemperaturen? Med 30 SOC og rundt 0 grader går det bare på 46kW her. Har lagt inn laderen i navigasjon. Har SW 0792

21
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 21:05 »
Ser på Facebook at mange sliter litt med Enyaq på vinterføre. Går stort sett i at den slipper i rundkjøringer og lignende. Tipper det er en konsekvens av høyere vekt enn andre biler og ulik gassrespons/moment.

Mtp. bremselengde og generelt hvordan elbiler føles på veien så er tyngden ikke ubetydelig. Det er selvsagt veldig god elektronikk som skal hjelpe deg, men når den må trø til så er du allerede på kanten av hva du har kontroll på.
Ja, når du bremser, så er det uansett 2,1 tonn. Jeg blir å skifte ut mine Nokian R3 med piggdekk

22
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 17:32 »
Var det ikke en innstilling om "tidlig" vs "sent" man kunne prøve?
Jeg bruker tidlig. Det medfører noe forbedring. Jeg har nok hatt mye is på lysene, og det hjelper vel ikke akkurat...

23
Skoda ENYAQ / Sv: Sen hurtiglading på enyaq 60
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 13:28 »
Det er helt normalt i denne kulden. Får samme med IV80, ser frem til SW oppdatering som forhåpentligvis vil gjøre noe med batterioppvamingen.

24
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 08:53 »
Kunne vært interessant å vite hvor sensorene sitter slik at man evt. kunne fjerne snø og smuss. På langtur med Id4 kan man ha med seg en sprayflaske for rengjøring av lykter, irriterer meg over at det ikke er lyktespylere.
Det er kameraet i frontruta som det baserer seg på. Burde holde å bruke vindusviskerene

25
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 08:26 »
Kjørte 30mil i mørket tidligere i uka. Etter å ha blitt blinket på av kanskje 20 kjøretøy, ga jeg opp mateix-funksjonen. Skal dog sies at det snødde noe da. Kjører forøvrig Enyaq, men antar lysteknologien er den samme.

26
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 17:32 »
Ok, på tide å korrigere. Tidligere post er basert på bykjøring i 40-60kmt. Nå har jeg kjørt 30 mil på andre veier på en dag, og min konklusjon er at jeg må ha piggdekk. Har riktignok vært en del underkjølt regn, men kjente meg overhodet ikke trygg, og måtte ned i til tider 40kmt i svinger for at det ikke skulle slippe. Kjørte i Eco modus og lite regnerering(automatisk)

Så hvis du skulle anbefalt en bil du kan gønne på med piggfritt i svinger på underkjølt regn, hvilken ville det vært?
Nei, det er vel ingen du kan gjøre det med, -selv om du har pigger. Forskjellen er bare at det slipper litt senere med pigger. Det tar på å være på hugget i 30 mil. Bilen kjentes ut som et såpestykke når jeg holdt samme hastighet som de foran meg. Nå intervjuet ikke jeg noen av de foran meg, så det kan godt hende at de opplevde det samme.

27
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 17:25 »
Dette stemmer jo i og for seg med det jeg leste engang ( men husker ikke hvor) at det kan være fornuftig med pigg på glatta med tunge biler generelt. Har selv bestilt 80x med Nokian m pigg, men det var pga topografien både hjemme og på hytta …
Ja, det er jo klart at 2,1 tonn med bil krever sitt, selv om det er elbil med god tyngdefordeling. Iv 80x vil jo bruke minst like lang tid på å stoppe ved bremsing som Iv 80, og den kan vel neppe kjøre noe raskere i svinger enn Iv80. Forskjellen er vel bare at en merker at det slipper/sklir senere med AWD, fysikken er vel fortsatt den samme?

28
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 16:09 »
Har IV80 grunnet leveringstid og rekkevidde(som tydeligvis i praksis ikke viser seg å være så mye som 10% forskjell en gang).
Jeg syns kjøreegenskapene med rwd er overraskende gode. Stort sett så har bilen merket lenge før meg at det er glatt, og bilen struper da gassen. Når jeg først så vidt klarer å få den til å slenge litt med rompa i et kryss, så henter den seg lynraskt inn. Kjører med Nokian piggfritt.
Er som natt og dag ift. min gamle fwd.
Har også bevisst stoppet i  noen bratte oppoverbakker for å teste, men har ikke hatt noen som helst problemer.
Ok, på tide å korrigere. Tidligere post er basert på bykjøring i 40-60kmt. Nå har jeg kjørt 30 mil på andre veier på en dag, og min konklusjon er at jeg må ha piggdekk. Har riktignok vært en del underkjølt regn, men kjente meg overhodet ikke trygg, og måtte ned i til tider 40kmt i svinger for at det ikke skulle slippe. Kjørte i Eco modus og lite regnerering(automatisk)

29
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Torsdag 09. Desember 2021, klokken 09:44 »
Etter 5 timer med mørkekjøring i går, og stadig blinking på meg, så ga jeg opp å bruke de.

30
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 22:48 »
Har du justert følsomheten på lyssensoren? Jeg har satt min på middels nå.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 7