Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ottokrag

#1
Kjøpe elbil? / Alternativer til audi e-tron - er det verdt å vente?
søndag 08. september 2019, klokken 20:30
Hei.

Familiens "hovedbil" skal skiftes ut, og det sitter langt inne å gå for diesel/bensinbil. Men jeg sliter med å bestemme meg...

Kortversjon: Vi ser på audi e-tron som mest aktuelt pga plass, men syns det er dyrt. Kommer det tilsvarende biler fra «billigere» merker?

Langversjon
Samtidig er vi godt vant med plass, da vi i dag holder oss med en "familiefrakter" i VW Touran-klassen.

Det betyr for eksempel god plass til tre i baksetet (i dag har vi tre "fullverdige" bakseter), mulighet for 7-seter når vi trenger det, og stor bagasjeplass. Så det handler om hvor mye av dette vi kan kompromisse bort.

For tiden fremstår Audi e-tron som den mest aktuelle, og egentlig eneste aktuelle, elbilen vi kjenner til. (Jeg vet Tesla er der og er store nok, men de er dyre og, vel, ikke aktuelle). Det den konkurrerer mot er i praksis en ny VW-Touran eller lignende.

I den sammenheng har Audi e-tron noen få fordeler, men egentlig bare at den er en elbil (kan jo sies å være fin og fjong i tillegg, men det vektlegges ikke her – jeg er ikke egentlig på jakt etter bil fra «premium»-segmentet. Og så er det noen ulemper.


  • - Audi e-tron 50 har en rekkevidde på 30 mil på en riktig god dag, om jeg har forstått det. Dieseltanken vår i dag holder i 90. I hverdagen er det jo overhodet ikke noe problem. Men noen ganger i året besøker vi familie på hytta deres hvor siste ladestasjon er 14 mil fra hytta – og vi har ikke lademuligheter der. Vi har også noen turer i året til fjells eller fjords i ukurante strøk (ikke langs hovedveier) som gjør at rekkeviddeangsten i alle fall gir oss et praktisk minus.

  • Audi e-tron har ikke tre fullverdige seter i baksetet, så det blir litt mindre komfortabelt for oss som kjører en del – og på langturene som regel med tre i baksetet. Overkommelig, men et lite minus.

  • Ekstrasetene i syvseteren brukes heller ikke veldig ofte. Men de brukes, og er greie å ha de gangene det er aktuelt.

  • Vi må gi avkall på en god del bagasjeplass. E-tron kan rett nok bruke skiboks, men det er jo ofte på de samme turene hvor rekkevidden bekymrer oss litt i utgangspunktet.

  • Pris: Audi er dyrere biler enn vi egentlig foretrekker. Går vi for 50-utgaven så er ikke prisforskjellen større enn at vi kan se det i sammenheng med gjenværende fordeler på bompenger og strøm. Med høye strømpriser så sparer vi kanskje ikke fullt så mye som vi liker å tro, og vi har ikke de dyreste bomringene å ta i betraktning. Går vi for 55-utgaven for å bøte på rekkeviddedisuksjonen, blir det fort veldig dyrt (i mine øyne).


Problemet med denne listen er at alle de økonomiske fordelene med elbil, og kanskje mer til, går bort i at den er en dyrere bil enn vi trenger, for foreløpig er det bare "premiummerker" som har biler i denne størrelsesordenen. Så da gjenstår det idealisme vs praktiske hensyn (og kanskje økte kostnader totalt sett, for å sette det på spissen.

Så mitt spørsmål er da:
Kommer det konkurrenter fra billigere merker og som er minst like store som Audi e-tron? Eller er det like greit å la det stå til, og ta avgjørelsen nå, enten det blir "Touran" eller elbil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA