Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hoggorm

#16
Polestar 2 / Sv: Levering
mandag 24. august 2020, klokken 22:01
Selv om utleveringen fortsatt går for tregt til at de klarer estimert utlevering så har utleveringstakten ganske kraftig hele tiden.
Uke 31:  17 (start onsdag 29/7)
Uke 32:  34
Uke 33: 105
Uke 34: 155
Uke 35:  35 (1 dag)
 
Fortsetter denne økningen så er de opp i rundt 50 biler om dagen i neste uke.

Av de ca 350 bilene som hittil er registrert så har 133 kommet med Titus og i dag ble de 2 første som kom med Figaro registrert. Rekkefølgen på utleveringene stemmer altså ikke helt med når bilene kom til Zeebrugge men om det følger bestillingstidspunkt vet jeg ikke.
#17
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
onsdag 12. august 2020, klokken 23:16
Mener det ble registrert 23 i går og i dag er det registrert 27 så det begynner å hjelpe. Men de må raskt opp i minst 50 om dagen om estimatene på utleveringstid skal holde.

elbilstatistikk.no er ikke helt oppdatert for i dag.
#18
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
tirsdag 04. august 2020, klokken 18:34
Her er en artig
svensk youtube video hvor de tester og sammenlikner Polestar 2 Performance og Tesla model 3 LR. Bl.a. måler de rundetider på en go-cart bane.
#19
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
tirsdag 04. august 2020, klokken 18:18
Jeg fant en
tysk youtube video hvor de testet hurtiglading av Polestar 2 og en Tesla. Jeg oppfattet det som at de var på en 300 kW lader (Jeg er elendig i tysk). Men jeg klarte å plukke ut noen målepunkter, de filmet skjermen på hurtigladerene med ujevne mellomrom. Dataene er gitt nedenfor.

Tallene tilsier at oppgitt ladehastighet stemmer rimelig bra. 53,17 kWh på 35,717 minutter blir 89,32 kW i snitt. Oppgitt netto batteri på 76 kWh og 40 min 0-80 tilsier gjennomsnittlig ladehastighet på 91,2 kW.

SOC   tid   ladet      Effekt
11%   00:00    0,00 kWh   
12%   01:59    1,66 kWh   130,7 kW
13%   02:06    1,94 kWh   133,7 kW
19%   06:41   11,97 kWh   125,4 kW
34%   12:32   24,22 kWh   126,8 kW
45%   16:33   30,68 kWh   84,8 kW
62%   25:04   41,57 kWh   70,0 kW
67%   28:25   45,52 kWh   70,9 kW
80%   35:43   53,17 kWh   Stopp

Jeg fulgte ikke så nøye med Teslaen men den hadde til sammenlikning følgende sluttstatus (start fra 10%):
80%
52,79 kWh
28:08
Teslaen ladet ca 7,5 minutt raskere 10-80%. Høyeste avlest ladeeffekt på Teslaen var 143 kW (Avlest på bilens skjerm).
#20
Polestar 2 / Sv: Polestar Space
torsdag 30. juli 2020, klokken 01:11
Kult å se bilder fra virkeligheten av bilen med 19" hjulene.
#21
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
fredag 24. juli 2020, klokken 12:34
Booking Number er CNDLI1920294A for forsendelsen med Figaro. Det skal være 1285 biler i den forsendelsen. Sortering etter VIN nr. funker ikke ordentlig så eneste brukare måte å finne en bil jeg har klart er å kopiere alle sidene (13 sider) inn i excel og sortere der. 

#22
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:47
Påstandene fra Polestar angående effekt av varmepumpe virker rimelig. Selv om varmepumper sjelden gir brukbar virkningsgrad ved temperaturer lavere enn rundt -15 til -20°C så kan en varmepumpe i en bil fungere ved lavere utetemperatur om man klarer å utnytte overskuddsvarme fra motor, drivverk, inverter og annet. Ved hastighet på 65 km/t utvikler sansynligvis motorer og inverter rundt 2 kW som varme. Det vil si at det kan være mulig at varmepumpen oppererer med en varmekilde som er f.eks. -10°C selv om det er -30°C ute.

Hvis vi antar at når varmepumpen gir størst effekt så er virkningsgraden 2 og varmebehovet 2 kW. Om vi da regner på en kjøretur med gjennomsnittsfart på 65 km/t og forbruk uten bruk av klimaanlegg på 0,18 kW/h så gir det en gjennomsnittlig effektbruk på 11,7 kW. Effektbruk med varmepumpe blir da 12,7 kW og med vanlig varmeelement blir 13,7 kW. Rekkevidde med bruk varmeelement blir da ca 360 km og ca 390 km med varmepumpe.

#23
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
torsdag 09. juli 2020, klokken 21:59
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. juli 2020, klokken 19:27
Hva med oss andre som ikke har bestilt, men gjerne vil se bilen i disse korona tider?
Er selv i en utsatt risikogruppe for dette hersens greiene og å ta turen inn til Oslo med offentlig transportmiddel er helt uaktuelt. Frister heller ikke å ta turen inn til storbyen uansett - frykter å måtte rulle rundt i en evighet å lete eller p-plasser. Er vel ikke akkurat enkelt i disse dager. Så kommer denne bilen til f.eks Bilia forhandlere rundt i landet? Var noe skriverier om at de skulle på norgesturne.....

Det er bare å finne en dyr nok parkeringsplass så er det ledige plasser. Ved konserthuset pleier det å være ledige plasser. Tar ca 10 min å gå til Space'en derfra. Vurderer man å kjøpe bil til 500 000 så er det ikke helt rasjonelt å la være å se og prøvesitte den for å spare 150 kr i parkering.

#24
Polestar 2 / Sv: Ting jeg vil gjerne vite
torsdag 09. juli 2020, klokken 21:35
Angående antirustbehandling så har jeg spurt om dette flere ganger uten å få noen klart og troverdig svar. I dag tok jeg turen til Sandefjord for å se bilene og de forskjellige fargene live. Så mailen for sent for prøvekjøring. Da fikk jeg omsider snakke med en som virket å ha mer kunnskap om bilen og ga troverdige svar. Det viktigste skal være at hele bilen under er kledd inn med plastpaneler som skal være helt vanntett, også skjøter. Polestar skal ha konstruert bilen slik at vann og saltlake ikke skal trenge inn bak panelene.

Svenskene burde ha god erfaring med hvilket problem vintersalting er så forhåpentlig har de klart å finne en fungerende løsning. Jeg fikk ikke noe klart svar på om garantier bortfaller om man alikevel behandler bilen med tectyl eller Mercasol annet en at det ikke ville ha noen funksjon.
#25
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
mandag 06. juli 2020, klokken 19:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 06. juli 2020, klokken 12:56
Det er jo litt tullete at en må hente bilen på disse Space stedene..Ikke rart det kan bli kø da..Det er jo svært få leveringssteder. Det kan fort være at bilen står der klar,men at de mangler personell til å levere ut bilen.
150 i uka er jo mye fra en butikk for å si det slik. 30 om dagen gitt 5 dager arbeidsuke. 30 om dagen er også mye.
Om de har oppe 10 timer om dagen er det jo 3 i timen..

Du henter ikke bilen på Space'en. De skriver: "Vi tilbyr utlevering i Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo."

I Oslo er utleveringsstedet hos Bilia (Volvo) på Økern. Tipper utlevering blir hos de større Volvo forhandlerne i de andre byene også. Med utlevering på 4 steder burde de klare mer enn 150 biler i uka uten at det blir stress-utlevering. 
#26
Polestar 2 / Sv: Bestilling plutselig borte fra Polestar.com?!
mandag 06. juli 2020, klokken 11:48
Sitat fra: Speeder på mandag 06. juli 2020, klokken 11:19
Hvilke funksjoner/oppgaver fyller polestar, som ikke TM3 gjør?

Dra tilhenger tyngre enn 1000 kg er vel det mest opplagte svaret.
#27
Polestar 2 / Sv: Hjul til Polestar 2
torsdag 02. juli 2020, klokken 19:09
Fant dette hos vegvesenet på en Polestar 2:

Dekk foran    245/45R19
    Alternative dekkdimensjoner: 245/40R20
Dekk bak    245/45R19
    Alternative dekkdimensjoner: 245/40R20
Hastighetsindeks    H (210 km/t)
Lastindeks foran    99
Lastindeks bak    99
Innpress foran    50 mm
Innpress bak    53 mm
#28
Polestar 2 / Sv: Går det an å kontakte Polestar ?
torsdag 02. juli 2020, klokken 18:35
Sitat fra: TM på torsdag 02. juli 2020, klokken 18:03
Sitat fra: Hoggorm på torsdag 02. juli 2020, klokken 17:48
Man burde ha merket at noe ikke stemte når prisen i konfiguratoren begynner med 478 000 og ikke 469 000 som er opplyst pris. Det er til og med noen innlegg her på forumet om det for litt tid siden.
Ja,da.....kanskje det, men når vinterhjul, hengerfeste, metallic, frakt og levering er med, så er jo prisen godt over 500. Synes bare det er useriøst å lage en konfigurator der ikke kunden selv tydelig må velge tilleggsutstyr.
Hvor finner man forresten dekkdimensjoner og hvilken WLTP de ulike dekkene gir ? Men Polestar er jo amatører, så det er kanskje for mye å forvente at alt er like profesjonelt som fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo.

Enig i at det er teit å ikke starte konfiguratoren fra basic, men har opplevd det samme hos andre også. Konfiguratoren til Polestar 2 er ganske oversiktlig og forholdsvis lite som kan endres på men det er klart det er fort gjort å gå på en blemme om man ikke har gjort seg ordentlig kjent med den.

Dekkdimensjoner er 245/40 på 20" og 245/45 på 19". Det står i konfiguratoren men er ikke helt lett å finne. Mulig du må se på vinterdekkene. Det stod også i bruksanvisningen som bare lå ute noen dager. Eneste jeg finner om rekkevidde er i en rekkeviddekalkulator på nettsidene til Polestar hvor 19" gir 5km lenger rekkevidde en 20", dvs. nesten ingenting. Hvorvidt dette er etter WLTP test er uklart. Men jeg ser at mange andre bilprodusenter oppgir laverer rekkevidde/høyere forbruk med større felger selv der bredden er lik, så det er en gjengs greie og litt rart om alle tar feil. Kan ikke si det er lett å finne eksakte WLTP tall for enhver modellvariant og hjulvalg hos noen bilprodusent, særlig for nye modeller ingen har fått utlevert enda.

 




#29
Polestar 2 / Sv: Hjul til Polestar 2
torsdag 02. juli 2020, klokken 18:14
Jeg leste om dette da Bruksanvisningen lå ute. Mener at boltsirkelen var lik som på Volvo og at innpress var 50mm foran og 53mm bak eller motsatt. Virker veldig teit å ha forskjellig felger foran og bak når forskjellen er så liten at egentlig burde de gå om hverandre men det stod i bruksanvisningen at hjulene foran ikke måtte settes bak og motsatt. Riktignok er det mye som står at du ikke skal gjøre i bruksanvininger men som går fint i praksis. Mener norsk regelverk tillater avvik i innpress på 7,5mm fra fabrikkspec.

Tar forbehold om at min husk erfaringsmessig ikke er 100%. Mulig at bruksanvisningen ikke var helt 100% heller, det er vel en grunn til at den forsvant igjen. 
#30
Polestar 2 / Sv: Går det an å kontakte Polestar ?
torsdag 02. juli 2020, klokken 17:48
Man burde ha merket at noe ikke stemte når prisen i konfiguratoren begynner med 478 000 og ikke 469 000 som er opplyst pris. Det er til og med noen innlegg her på forumet om det for litt tid siden.

Skulle ønske 19"erne hadde samme designet som 20"erne (de vanlige, ikke performance). Jeg synes disse ekstreme lavprofildekkene ser teit, harry og misspropsjonert ut. Nå er ikke 20" på Polestar 2 det verste men jeg er sikker på at 19" generelt vil se bedre ut i mine øyne. 19" er jo også rimelig lavprofil med 245/45 dekk. Men siden selve designet på 20" er så mye bedre så ser 20" bedre ut i konfiguratoren men dekkprofilen synes dårlig der. Jeg har gått noen runder med meg selv her men endt opp med 19" pga. pris, bedre egnet på grov norsk asfalt og mye veier av sterkt vareirende standard, større utvalg av dekk og lavere priser, rekkevidde (selv om jeg ikke skjønner hvorfor når bredden er lik).

Som en kuriositet så er 20" vinterhjul bare 4000kr dyrere enn 19" vinterhjul.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA