Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - REN-BIL

#1
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
torsdag 28. september 2023, klokken 19:07
Jeg fikk vel denne beskjeden muntlig i en  telefon til meg fra Tesla for ca ett år siden. Gikk over til 5 seter
#2
Model Y / Sv: Død bil etter ferien
søndag 30. juli 2023, klokken 17:31
Mange gode refleksjoner her, når det gjelder lading av hovedbatteriet får man ikke til å koble lader hvis bilen er gått i shut down. Tvang luka opp, men det gikk ikke å putte i laderen da det er en slags lås der et sted. Gikk bare halvveis inn.

Det var sikkert ladespenning fra hovedbatteriet som var 15,4V, ja. Målte på plusspolen og jord.

Jeg ser også at info jeg fikk fra Tesla ikke gjelder lit ion batteri, men sikkert helt greit for eldre med blybatterier.



Sitat fra: kaistian på søndag 30. juli 2023, klokken 16:14Dessverre så har du fått direkte feil informasjon fra Tesla.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Oppdatering:
1. ringte Tesla road Assistance. Kun engelskspråklig, men er stødig selv i engelsk. Hyggelig fyr som mente jeg bare skulle koble til en annen bil med startkabler og 'jump starte', 30-40 min skulle være nok.
Det vil ikke fungere med mindre man har en annen bil som har 16V, med andre ord en annen Tesla.
Men Tesla skribet at man ikke skal bruke en Tesla for å gi en annen bil starthjelp.

Og man trenger kun å gjøre det noen sekunder, ikke minutter.
Formålet her er å få strøm på 16V anlegget med 12V så bryteren til hovedbatteriet slår seg på når man slår på bilen ved å trykke på bremsen.
Når man mistenker at hovedbatteriet er tomt bør nok ladekabelen stå i mens man gjør det.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Bilen min stod og gikk med lading til teslaen i 40 min. Ingenting skjedde og målte
Kun 0,35V på batteriet i Teslaen.
Når man har så lav spenning er det fordi 16V batteriet har "slått" seg av for å beskytte batteriene.
Og vil ikke åpne igjen før den får høy nok spenning, som er mye større enn 12V eller de 14,5 ish voltene som en bil på tomgang vil gi.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:122. satt på en smartlader over natta, men som ikke detekterer et batteri. Målte spenningen til 0,35v etter natta, så tok ikke lading.
Siden batteriet har "stengt" seg vil ikke dette fungere.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:123. Prøvde igjen i dag med å koble til 12v fra annen bil. Den stod på ca 10min da klemma på chassisjord på Y'en hoppa av, kobla den på igjen og da våknet bilen i samme øyeblikk...

Det var sikkert fordi det oppsto en spenningspuls som lurte batteriet til å åpne.

Korrekt prosedyre er som følger hvis det ikke hjelper med bare å koble til 12V hjelpestarter eller lignende.
1. Koble til ladekabel hvis man mistenker at hovedbatteriet er tomt.
2. Koble fra 16V batteriet
3. Koble til hjelpestarteren eller lignende
4. Legg nøkkelkortet på korrekt plass og trykk på bremsen.
5. Bilen skal nå våkne.
6. Koble på 16V batteriet igjen.
7. Koble fra hjelpestarteren.

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:124. fikk nå koblet til lader til høyspentbatteriet og alt ser greit ut. Spenning på lit-ion driftsbatteri er 15,4VDC
Det er nok ladespenningen du målte og ikke spenningen på batteriet :-)

Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Hovedbatteriet har altså stått på 0% av uviss grunn. Bilen har brukt 70% på 14 dager, så ikke helt etter boka. Har ikke koblet til lader når jeg reiser vekk, mtp brannsikkerhet. Skal få levert bilen til service for sjekk om batteriet er 'compromised'
Bilen er designet for å håndtere dette, så ting er nok helt greit.

Høres ut som om bilen ikke har gått i dvale, som om sentry mode var slått på.

#3
Model Y / Sv: Død bil etter ferien
søndag 30. juli 2023, klokken 15:12
Oppdatering:
1. ringte Tesla road Assistance. Kun engelskspråklig, men er stødig selv i engelsk. Hyggelig fyr som mente jeg bare skulle koble til en annen bil med startkabler og 'jump starte', 30-40 min skulle være nok. Sendte meg også lenker på nett: https://www.youtube.com/watch?v=6h2y3pl4DqU

https://www.youtube.com/watch?v=tkC92v4HRS4

Jeg ble nødt til å åpne panseret vha spenning fra 12v batteri koblet til ledningene bak tauekrok-luka.

Bilen min stod og gikk med lading til teslaen i 40 min. Ingenting skjedde og målte
Kun 0,35V på batteriet i Teslaen.

2. satt på en smartlader over natta, men som ikke detekterer et batteri. Målte spenningen til 0,35v etter natta, så tok ikke lading.

3. Prøvde igjen i dag med å koble til 12v fra annen bil. Den stod på ca 10min da klemma på chassisjord på Y'en hoppa av, kobla den på igjen og da våknet bilen i samme øyeblikk...

4. fikk nå koblet til lader til høyspentbatteriet og alt ser greit ut. Spenning på lit-ion driftsbatteri er 15,4VDC

Hovedbatteriet har altså stått på 0% av uviss grunn. Bilen har brukt 70% på 14 dager, så ikke helt etter boka. Har ikke koblet til lader når jeg reiser vekk, mtp brannsikkerhet. Skal få levert bilen til service for sjekk om batteriet er 'compromised'
#4
Model Y / Død bil etter ferien
lørdag 29. juli 2023, klokken 21:40
Model Y med lithium ion lavspenningsbatteri har stått i garasjen og blitt tom for strøm på 14 dager. Får ikke kontakt via app ei heller mulig å låse opp med nøkkelkort.

Har klart å komme til batteriet, men får ikke liv. Følger anvisningene her https://service.tesla.com/docs/Public/diy/modely/en_us/GUID-BDCCB025-63E2-4F5F-9D59-34177FBDFF6C.html

Har en 12v booster, kan denne benyttes eller er det 16v på disse?
#5
Kan det være noe med hytta?
#6
Model Y / Sv: SW 2023.2.10 og hakkete styring
torsdag 16. februar 2023, klokken 21:36
Merket det samme i dag legger inn service
#7
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
søndag 29. januar 2023, klokken 10:09
Begynner å bli 'gammel' Y'en, men så er det jo imponerende med S som har vært 'lik' i 14 år!!
#8
Model Y / Sv: Performance varmeapparat sluttet å virke
søndag 18. desember 2022, klokken 16:53
Gjelder dette bare performance?
#9
Model Y / Sv: Track mode på plass på Performance
lørdag 17. desember 2022, klokken 17:52
Min erfaring er det samme! Å bråslippe gassen gir betydelig bremseeffekt. Kjørt riktig (TLC) er en-pedal kjøring svært behagelig.

Sitat fra: Regen på lørdag 17. desember 2022, klokken 15:10
Sitat fra: Kim- på lørdag 17. desember 2022, klokken 13:32
Men litt nedtur å starte trackmode hver gang en skal ut å kjøre? Er det ikke bedre å prøve å tilpasse seg bilens egenskaper?

Tenkte på det da jeg skrev meldingen, hehe
#10
En markedsindikator er antall nye MY i inventory hos Tesla. Så snart markedsverdi bikker under nypris vi det tikke inn biler her. Et lite forbehold er antall med gamle kontrakter under dagens pris.
#11
Model Y / Sv: TMYP 2022 vs 2023
tirsdag 22. november 2022, klokken 16:08
Skulle tro det var enkelt å se. Sjekk bilde fra kamera i feks sentry mode
#12
ID. Buzz / Buzz på finn
torsdag 17. november 2022, klokken 18:26
Er dette et godt tilbud? Er vel ca 60tusen over faktisk pris?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281221266
#13
Model Y / Sv: Hengerfeste ikke på lager...til evig tid?
tirsdag 08. november 2022, klokken 16:04
Der ble smutthullet effektivt lukket?
#14
Model Y / Sv: Hengerfeste ikke på lager...til evig tid?
lørdag 05. november 2022, klokken 22:28
Jeg ba også om service og installasjon av hfeste, montert etter ca en uke 🤩
#15
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
søndag 16. oktober 2022, klokken 19:13
Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:47
Sitat fra: REN-BIL på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:21
Sitat fra: jlan på torsdag 13. oktober 2022, klokken 10:31
Sitat fra: erikwg på onsdag 12. oktober 2022, klokken 19:38
Interresant! Hvor mange Y er levert og hvor mange er på Finn?
LMGTFY: 17934 - 317

Interessant! Hvor mange prosent ligger på Finn?
Vanskelig med prosentregning? 317*100/17934=? Sånn ca 1,8% blir det vel.

Beklager, innlegget var en følge av dårlig humor...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA