Jeg fikk vel denne beskjeden muntlig i en telefon til meg fra Tesla for ca ett år siden. Gikk over til 5 seter
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: kaistian på søndag 30. juli 2023, klokken 16:14Dessverre så har du fått direkte feil informasjon fra Tesla.Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Oppdatering:Det vil ikke fungere med mindre man har en annen bil som har 16V, med andre ord en annen Tesla.
1. ringte Tesla road Assistance. Kun engelskspråklig, men er stødig selv i engelsk. Hyggelig fyr som mente jeg bare skulle koble til en annen bil med startkabler og 'jump starte', 30-40 min skulle være nok.
Men Tesla skribet at man ikke skal bruke en Tesla for å gi en annen bil starthjelp.
Og man trenger kun å gjøre det noen sekunder, ikke minutter.
Formålet her er å få strøm på 16V anlegget med 12V så bryteren til hovedbatteriet slår seg på når man slår på bilen ved å trykke på bremsen.
Når man mistenker at hovedbatteriet er tomt bør nok ladekabelen stå i mens man gjør det.Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Bilen min stod og gikk med lading til teslaen i 40 min. Ingenting skjedde og målteNår man har så lav spenning er det fordi 16V batteriet har "slått" seg av for å beskytte batteriene.
Kun 0,35V på batteriet i Teslaen.
Og vil ikke åpne igjen før den får høy nok spenning, som er mye større enn 12V eller de 14,5 ish voltene som en bil på tomgang vil gi.Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:122. satt på en smartlader over natta, men som ikke detekterer et batteri. Målte spenningen til 0,35v etter natta, så tok ikke lading.Siden batteriet har "stengt" seg vil ikke dette fungere.Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:123. Prøvde igjen i dag med å koble til 12v fra annen bil. Den stod på ca 10min da klemma på chassisjord på Y'en hoppa av, kobla den på igjen og da våknet bilen i samme øyeblikk...
Det var sikkert fordi det oppsto en spenningspuls som lurte batteriet til å åpne.
Korrekt prosedyre er som følger hvis det ikke hjelper med bare å koble til 12V hjelpestarter eller lignende.
1. Koble til ladekabel hvis man mistenker at hovedbatteriet er tomt.
2. Koble fra 16V batteriet
3. Koble til hjelpestarteren eller lignende
4. Legg nøkkelkortet på korrekt plass og trykk på bremsen.
5. Bilen skal nå våkne.
6. Koble på 16V batteriet igjen.
7. Koble fra hjelpestarteren.Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:124. fikk nå koblet til lader til høyspentbatteriet og alt ser greit ut. Spenning på lit-ion driftsbatteri er 15,4VDCDet er nok ladespenningen du målte og ikke spenningen på batteriet :-)Sitat fra: REN-BIL på søndag 30. juli 2023, klokken 15:12Hovedbatteriet har altså stått på 0% av uviss grunn. Bilen har brukt 70% på 14 dager, så ikke helt etter boka. Har ikke koblet til lader når jeg reiser vekk, mtp brannsikkerhet. Skal få levert bilen til service for sjekk om batteriet er 'compromised'Bilen er designet for å håndtere dette, så ting er nok helt greit.
Høres ut som om bilen ikke har gått i dvale, som om sentry mode var slått på.
Sitat fra: Regen på lørdag 17. desember 2022, klokken 15:10Sitat fra: Kim- på lørdag 17. desember 2022, klokken 13:32
Men litt nedtur å starte trackmode hver gang en skal ut å kjøre? Er det ikke bedre å prøve å tilpasse seg bilens egenskaper?
Tenkte på det da jeg skrev meldingen, hehe
Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:47Sitat fra: REN-BIL på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:21Vanskelig med prosentregning? 317*100/17934=? Sånn ca 1,8% blir det vel.Sitat fra: jlan på torsdag 13. oktober 2022, klokken 10:31Sitat fra: erikwg på onsdag 12. oktober 2022, klokken 19:38LMGTFY: 17934 - 317
Interresant! Hvor mange Y er levert og hvor mange er på Finn?
Interessant! Hvor mange prosent ligger på Finn?