Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sveander

#21
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / justere hastighet
fredag 15. september 2017, klokken 12:33
Finnes det noen enkel måte å justere makshastighet med motor på?
MIn Giant Prime E+ 3 Slutter å dra ved ca 27 km/t
Jeg har lest https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3463.0

Det ser ut som det er en hastighetssensor på bakhjulet på min
Det synes 27 er lavt. Noen som vet noe om dette?


Svein-Tore
#23
e-up! / Fjerne deksel på A-stolpe?
mandag 19. juni 2017, klokken 19:17
Hei
Jeg skal sette dab-antenne på frontruta.
Jeg trenger da å ta av dekslet ned langs stolpen langs ruta. Er det boe godt triks for å få det av ?
Det ser ut til å sitte godt
#24
Jeg bestilte en slik i dag. Kr 14990
Noen som har erfaring med denne modellen?

https://www.xxl.no/giant-prime-e-3-lds-ebike-17-elsykkel-dame/p/1132242_1_style
#25
e-up! / Rekkevidde
fredag 19. mai 2017, klokken 15:30
Jeg kjørte 58 km Oslo - Jeløya i dag i 15 grader.
Brukte 10,1 på elmotor og 0,5 tillegsforbruk ( varme, lys og radio vel?)
Kjørte på D1 og fikk 1,5 kw i rekuperasjon
Det tok 55 min

Da forstår jeg da slik at jeg har forbrukt (10,1+0,5) - 1,5 kwh = 9,1 kw / 100 km
Reelt forbruk er da 9,1 *58/100 km = 5,278 kwh .
Jeg er selvsagt en erfaren elbillist som kjører "riktig" og forsiktig, men dette var billig.

Svein-Tore
#26
Normallading i O&A / Vulkan i Oslo
tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:16
http://www.aspelinramm.no/apner-norges-storste-ladested-for-elbiler-pa-vulkan/

Er det noen som vet hvordan dette virker? Betaler man kun for strøm eller også for parkeringsplassen?

Priser?

Oppdaget denne nå http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23719.msg556166.html#msg556166
#27
Hei
Er det noen som kan si noe om erfaringer på de forskjellige.
Det finnes jo både for og baknavmotorer og ikke minst motor i kranken.
Det er jo stor prisforskjell på nav- og krankmotor. Er det reell kvalitetsforskjell?
Og hva består forskjellen i?

Svein-Tore som spekulerer på hva han skal kjøpe
#28
e-up! / Kjøpe Garminenheten ?
tirsdag 14. mars 2017, klokken 13:15
Hei
Da har jeg kjøpt meg en E-uP , men den har ikke garminenheten.
Noen som vet om den enkelt kan ettermonteres og om den må/kan kjøpes hos VW?
#29
e-up! / pris og utstyr
fredag 10. mars 2017, klokken 14:10
Jeg ser på div E-UP for tiden.
Det er veldig varierende priser på finn.no
Feks 2014 koster fra 90-150.000
Er det veldig mange forskjellige modeller?
Har alle 2014 fjernstyring av varme i kupeen ?
Har alle DAB i 2014? 
#30
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Elsykkel i skogen
mandag 10. oktober 2016, klokken 13:22
Mulig dere har diskutert dette mange ganger før, men prøver meg.

Lest i Aftenposten for en stund siden at det ikke er lov med elsykkel på skogsveier. Erfaringer ?

Så denne men den svarte vel ikke http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28614.0.html
#31
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Elsykkel på vinteren
onsdag 21. september 2016, klokken 11:56
En ting er glatte veier som kan bli bedre og selvsagt må man ha piggdekk

Men har dere erfaring med hvor lurt det er med elsykkel og få saltvann i motor. Eller er ikke det et problem?
Forskjell på motor forran , midt og bak?
Erfaringer etterspørres. Hilsen en som vurdere elsykkel på vinteren men som sykler lykkelig med vanlig på sommeren.

Svein-Tore
#32
Er det slik at plassene er borte og ikke mulig å lade? Mener plassene vis a vis Amundsen bryggeri
#33
Tidlige: Buddy / Kewet / Varmegang i ladekabel
tirsdag 08. mars 2016, klokken 12:56
Vi har diskutert dette før.

Det er jo et faktum at støpsel og inntak (med "kjølefinner") blir varmt ved lading. Jeg er tilkoplet 16 A
Er det noen forskjell på lengden på kabel. Min 10 meter blir så varm at vaktmesteren her jeg jobber er skeptisk.
Jeg hadde en kabel hjemme som ga litt vakkel i kontaten på bilen og den byttet jeg for det gir varme.
Men denne jeg bruker nå er i orden.

Er denne varmen noe å bekymre seg over ? Noe jeg kan gjøre?
#34
Hei
Håper ikke jeg tar opp en diskusjon som har vært , men jeg fant den ikke.

Et av Miljøpartiet de Grønnes mantra har vært at Elbilene tar så mye plass at også de må vekk fra sentrum om det stenges innenfor Ring 1. Dette er eneste argument Lan gir til meg når jeg spør.

Har Elbilforeningen vært i kontakt/møte med Byråden om dette?
En løsning må jo i det minste være å kunne kjøre til de store Elparkeringene som skal åpnes under Akershus og P-huset Saga .

Hva skjer?
#35
Tidlige: Buddy / Kewet / Type 2 lading
mandag 08. februar 2016, klokken 10:48
Buddy Electric selger jo overgang fra vanlig støpsel til Type 2
Jeg vil heller kople et type 2 støpsel direkte på ledningen uten overgang da disse overgangen lett kan bli stjålet.
Noe med erfaring på dette?
Koplingsskjema?

PS ! jeg er Elektronikkeing. så vet litt om strøm
#36
Tidlige: Buddy / Kewet / varmeapparater ville i starte i kulda
onsdag 27. januar 2016, klokken 12:56
Hei
Jeg har en Buddy M9 2011 (NiMh-batterier)
Sist helg fikk jeg problem med dugg etter en skitur i ca 15 kuldegrader. Apparatet startet rett og slett ikke.
På vei inn til byen ble tempen mer mot minus 10 og da startet det.

Er dette bare sånn det er ?

Svein-Tore
#38
Elbilen i Samfunnet / Elbiler som sniker
onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:41
Få ting er så lite sjarmerende som når vi elbilister sniker i køen.
Jeg har to eksempler.

Elbiler som kjører fra Mortensrud og skal til Ryen. Er det kø så kjører mange av i Skulleruddumpa for så å kjøre på igjen 300 meter lengre fremme. Lite sjarmerende

I dag morges så kommer en hvit Buddy fra Ryen og mot Bryn. Han ligger i avkjøringsfilen til Manglerud helt bort til krysset og må over helttrukket hvit linje. Lite sjarmerende.

Så , nå er det sagt.

#39
Tidlige: Buddy / Kewet / Vindusvisker
mandag 06. januar 2014, klokken 10:14
fant 2 tråder om det.
Plutselig stoppet den her om dagen, eller den gikk veldig tregt og ble så "parkert"

Ingen sikringer går og jeg hører releet slår til
Ringer Buddy Electric som sier at de kan prøve å smøre opp, men de
har mest tro på å bytte den , koster ca 1600 (er vel umva)
Så kommer arbeide i tilegg.

Jeg prøvde på egen hånd å få den i gang. Jeg skrudde på viskeren og gikk iut og løftet den fra ruten og
dro forsiktig i den . Plutselig begynner den å gå igjen.
Vel hjemme har jeg smørt akslingen fra utsiden og håper det holder.
Mitt tips er nemlig at det er rustet i akslingen fra visker og ned til motor, også fordi
den hadde stått 3 uker i et fuktig vær uten bruk i jula.
#40
Tidlige: Buddy / Kewet / Hva koster en Buddy å eie
mandag 21. oktober 2013, klokken 09:43
Jeg ble inspirert av Hegnar.no
http://www.hegnar.no/motor/article745340.ece

Mine beregninger er at Buddy koster kun 3034 per mnd å eie i 3 år
Type   Buddy Pluss   Leaf   Golf
Totalpris   174900   273335   306965
Etter 3 år   100.000 114310188100
Kjørelengde   15000   15000   15000
Snittforbruk   1,76   1,76   0,38
Mnd verditap   2081   4417   3302
Rentekost/mnd   397 (4 %)   690   756
Forsikring   267 (Storebrand)   469   490
Service   100 (usikkert)   422   235
Drivstoff   154   154   675
Årsavgift   35   35   245
BOmpeng   0   0   550
Parkering   0   0   150
Totalt per mnd   3034   6187   6402
Totalt per år   36408   74248   76828

Se oppsettet i vedlegget. Service er usikkert men basert på egne erfaringer er det BILLIG
Jeg har også satt opp samme strømforbruk som Leaf for å forenkle, det er jeg sikker på er billigere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA