Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - VegarHenriksen

Sider: [1]
1
Model S / Sv: Problemer med nettleser -er det noe alle har på biler fra 2015?
« på: torsdag 28. november 2019, klokken 13:07 »
Fungerer dette på nye biler?

Det skal funke vesentlig bedre på nyere biler med MCU2 og Chromium basert nettleser. Legacy nettleser på eldre biler (MCU1) oppleves som svært begrenset, treig og hakkete.

2
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
« på: tirsdag 24. september 2019, klokken 13:04 »
Vil denne retrofiten være mulig på nosecone-modeller?  :D

4
Model S / Sv: Model Y Performance eller Model S Long Range?
« på: fredag 13. september 2019, klokken 12:09 »
Begge bilene yter 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

 ???

5
Model S / Sv: Parking Brake Not Set
« på: torsdag 29. august 2019, klokken 19:07 »
Da har bilen vært hos Tesla i Tromsø og jeg må bare ta hatten av for fantastisk kundeservice. De skiftet parkbremse-calipere på begge hjulene bak. De tok også unna noen ting på bullet-in og rettet opp på noen småting. Forhandler tar regninga så det kunne ikke endt bedre. Storfornøyd og dæven dere har fine veier fra Storslett til Tromsø ;)

6
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: torsdag 29. august 2019, klokken 18:35 »
Det kommer vel flere superladere i nordområdet fremover?

Tesla hos Tromsø kunne bekrefte at det kommer ladere framover. Alta og Lakselv-området er bekreftet. Det kommer også ladere nord i Sverige og nord i Finland.

7
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: tirsdag 27. august 2019, klokken 20:02 »
Endelig har jeg litt kunnskap/erfaring til å skyte inn her.

Jeg har en 85 fra 2013 som har gått rett i underkant av 100k km. Bilen hadde en oppdatering fra 2018 (den med pin-to-drive) når jeg fikk den. Ladet bilen opp til 98% og la meg ut på 300+ km tur før første superlading. Kom da hjem igjen og slengte den siste oppdateringen på bilen (den med sjakk), ladet opp til 98% og kjørte samme strekningen som sist gang.

Bilen viser samme rekkevidde som estimat, både typical og rated, real-world er den samme og jeg merker heller ingenting på ladefarten. Strålende fornøyd da jeg virkelig trenger så mye rekkevidde her oppe som mulig! Må si at jeg var veldig skeptisk på dette før jeg kjøpte bilen. Såklart så kan det jo hende at strupingen kommer senere, men jeg velger å leve i optimisme.

8
Model S / Sv: Parking Brake Not Set
« på: fredag 16. august 2019, klokken 00:09 »
Parkbremsekaliper som holder på å ta kvelden muligens, om ikke noe har irret fast. Vanlig feil på en eller flere serier av disse. Har byttet på 2015-modellen i signaturen før 90.000km, men ikke på 2013-modellen. Begge har rundet 160.000km nå.

Kaliperene er lette å bytte, men rådyre om man skal gjøre det hos Tesla. Brukt fra Grønvold kan være et alternativ. Men det kan godt hende at det ordner seg med demontering og smøring - riktignok kan det være en stri jobb om det ikke er blitt demontert tidligere. Pinnene som holder klossene gror fast på ganske kort tid dessverre.

Takk for inspill!

Ta bilen til nærmeste verksted du har god erfaring med og få de til å smøre opp bremsene som et første forsøk.

Siden det er en 2013 modell kan det jo være evigheter siden noe er gjort med bremsene. Og har den stått og marinert i Oslosuppa siden da så er det vel enda en større grunn til å få en gjort en jobb på bremsene.

Ble byttet klosser på parkbremsa i sommer så rart at de ikke plukket opp dette.

Hadde disse feilmeldingene på min i mai.

Trodde først det var klossene som var "grodd fast" i kalipere. Det var mye rust på parkbremsene, men klossene var det bevegelse i.

Viste seg at det var servoen som låser og låser-opp park-bremsene som stod bom fast på ene siden.

Det er mange som har hatt denne feilen, så jeg tror hele park-brems-konstruksjonen var en svakhet.


Har fått byttet altihop nå.

Surt, ser at det er en gjenganger at den servoen svikter.

Hadde det samme her tidligere i sommer, tilfeldigvis på vei til servicesenteret for allerede bestilt LTE- oppgradering. (Ble stående i oppoverbakken på ferga over til Moss med beskjed om at parkbremsen ikke cirka så det var svart business men det gikk bra...)
Hos Tesla Moss sa de at det var en service bulletin på dette og begge parkbremsene ble bytta free of charge der og da. Bilen hadde da gått 143000 og blir 5 år i oktober...

Bra å høre at det ordnet seg.

Skal ta dette med verksted for å få det ordnet. Holder tråden varm når jeg hører fra de :)

9
Model S / Parking Brake Not Set
« på: onsdag 14. august 2019, klokken 17:17 »
Heisann,

Kjørte nettopp doningen hjem fra Oslo til Finnmark og det var en helt fantastisk opplevelse, men dessverre dukket det opp en liten ting omtrent halvveis.

Noen ganger når jeg skal "gire" til Drive så får jeg opp "Parking Break Not Set - Car May Be Free Rolling" og "Parking Brake Needs Service - Contact Tesla Service". Feilmeldingen går alltid bort når jeg skifter mellom D og P noen ganger og det virker som om park bremsen fungerer slik den skal. Jeg har ikke opplevd at bilen har rullet noen vei, men jeg har opplevd at den har holdt meg igjen når jeg skal kjøre. Det er ikke alltid at denne feilmeldingen kommer opp.

Jeg har prøvd restart, hard restart og å skru bilen av over natten uten at det har blitt bedre.

Jeg har også et dilemma siden det kan være relatert til software. Jeg har en software versjon fra September 2018 på bilen og jeg er veldig skeptisk til å oppgradere i forhold til redusert rekkevidde/ladefart. Dette er en 2013 S85 med 90ish tusen kilometer.

Jeg håper virkelig noen her inne har noen innspill på hva jeg burde gjøre!

/-/Vegar

10
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: fredag 09. august 2019, klokken 08:30 »
Er det noen her som har prøvd å kalibrere BMS'en sin etter rekkeviddetapet? Hva var resultatet av det?

https://www.youtube.com/watch?v=OPd1J69arJQ

11
Kjøretips / Sv: Kjøring i Oslo
« på: tirsdag 06. august 2019, klokken 09:00 »
Har du fått vite reg-nr? Registrer en avtale med et selskap så snart du har dette, så er du good to go:

https://elbil.no/om-elbil/kom-i-gang-med-ny-elbil/bestill-bombrikke-for-din-nye-elbil/

Takk for svar! Fikk reg-nr for en stund siden så dette var lekkert enkelt og unnagjort på en fei! :D

Jeg fiksa det på mobilen mens jeg satt i bilen utenfor forhandleren. Så ingen krise om du først får vite regnr da.

Skjønner det når jeg så hvor enkelt det var. Via Elbilforeningen så er det bare å legge inn reg-nr og trykke "Bestill"  :+1:

Du registrerer deg på nett (f.eks https://www.fjellinjen.no/privat/autopass/bestill-autopass-avtale/) og får en faktura når du overstiger et minimumsbeløp (som jeg ikke husker hva er).

Supert, takk skal du ha!  :)

/-/ Vegar

12
Kjøretips / Kjøring i Oslo
« på: mandag 05. august 2019, klokken 14:12 »
Heisann,

Nå er det ikke så alt for lenge til jeg skal hente doningen min sørpå, men jeg trenger noen råd angående bomringer da slikt er ikke-eksisterende her oppe. Det jeg vil unngå er å få en megaregning i posten når jeg kommer hjem. Hvordan fungerer det egentlig i praktisk?

/-/Vegar

13
Model S / Sv: Kjøp av brukt Tesla modell S
« på: torsdag 01. august 2019, klokken 08:52 »
Hei,

Med budsjett på rundt 280k får du fint en toppspekket 85/P85 som har gått mye mindre enn 200 000 kilometer. Dette gjelder både Finn og Tesla sine egne brukte biler. Kjøpte nettopp selv en for rundt 280k som hadde gått 90 000 kilometer. Helt strøken med vannvittig lite slitasje. Tipp topp!

Ikke gjør en flause og velg GTE over S. Lykke til! ;)

/Vegar

Sider: [1]