Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rosstopher

#16
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:13
Nå vet jeg ikke hvilken fossilbil du vurderer, men hvis du skal ha et kvantitativt svar bør du sette opp et detaljert regnestykke. Når jeg byttet ut hovedbilen i 2019 regnet jeg på det, og den gang lønte det seg rent økonomisk å selge fossilbilen for 275k og kjøpe elbil for 550k. Selv om jeg regnet 100% verditap på den nye bilen, altså at jeg ikke tok med restverdi i regnestykket, så gikk det i pluss å bytte bil. Da var det en fossilbil som bruke 1 liter på mila og jeg hadde kjørelengde på rundt 30k i året. Med andre tall vil du selvfølgelig få et annet resultat. I tillegg kommer eventuelle forbedringer i komfort, sikkerhet og sånt selvfølgelig.
#17
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 04. mars 2024, klokken 11:16
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 04. mars 2024, klokken 11:10https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ingrid-alexandra-og-mette-marit-var-pa-rikshospitalet/16507523/

Visste ikke at selv de kongelige kjører rundt i Tesla  ;D

Ja, en gammel Model 3. Jeg ser den er registrert med eier "DET KONGELIGE HOFF".
#18
Sitat fra: Handyman på søndag 03. mars 2024, klokken 14:58Ringminne som overskrives dersom det ikke oppstår hendelser.

Ja, men poenget er at det tar opp hele tiden. Når uhellet er ute er det for sent å begynne å registrere.
#19
Sitat fra: i3/RSiV på søndag 03. mars 2024, klokken 13:55EDR-en registrerer for eksempel følgende informasjon i en kort tidsperiode etter ulykken (ca. 10 s):

Dette er selvfølgelig feil. Det er perioden før ulykken det er interessant å registrere hva føreren gjorde, og det betyr selvfølgelig at denne informasjonen blir registrert hele tiden, og at det meste sannsynligvis slettes igjen.
#20
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. mars 2024, klokken 23:57
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:47
Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. mars 2024, klokken 18:08Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.

Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer


VW eiere/kjøpere er ikke så opptatt av software og unødvendige servicer.
Regner med ID7 nå endelig har fått innebygget dashcam og «sentry mode»?

Ikke helt utenkelig at dersom mange kunder etterspør prompelyder så kan man få det til VW også. Forløpig er det kun Tesla som kan lokke kunder med slikt..og det selger jo unektelig bra i visse kretser..så hvem vet..

Er VW eiere ikke opptatt av software? Jeg har jo sett en del innlegg her på forumet som tilsier det motsatte. Og det var veldig saklig, hElgenen. Det er sikkert prompelyder som har gjort Model Y til tidenes bestselgende bil i Norge, trur du ikke?
#21
Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.

At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.

Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.

Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer

VW leverer på en del av disse nå, og kan være aktuell som neste bil. Håper bare at de tilbyr en ferdig spec'et bil når jeg skal bytte, for den ekstrautstyr-policyen som VW har hatt gidder jeg ikke å forholde meg til.
#22
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 28. februar 2024, klokken 20:12
Sitat fra: Svein_H på onsdag 28. februar 2024, klokken 19:38
Sitat fra: Mobileum på onsdag 28. februar 2024, klokken 19:13Jeg har sett den. Vanlig fremferd i norsk trafikk, og ingen sensasjon. Denne gang var det en Tesla som skiftet fil på en ufin måte, men det har ikke noe med saken å gjøre.

Ikke noe med saken å gjøre? Hvilken sak sikter du til? Tråden handler om Tesla i norske medier, og her var det en Tesla som havnet i norske medier.

Som så ofte før er det en sak hvor det er helt irrelevant for saken hvilket bilmerke som var involvert. Det blir bare nevnt fordi det var en Tesla, og nyheter om Tesla genererer fortsatt klikk. Derfor har det ingenting med saken å gjøre.
#23
Model Y / Sv: Facelift fra Kina. Ny hattehylle?
onsdag 28. februar 2024, klokken 08:05
Jeg har Y uten hattehylle så jeg kan ikke uttale meg om den spesifikt, men på mine tidligere biler har den bare ligget i garasjen og støvet ned for så å bli satt inn igjen når bilen skulle selges. Soul-en jeg har er et unntak, men der er det uansett ikke snakk om å frakte så store ting.
#24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
mandag 26. februar 2024, klokken 09:21
Sitat fra: vinterdekk på mandag 26. februar 2024, klokken 07:15Gir mening å gi plass til bil vedsiden av, men jammen var det lite intuitivt å skjønne for meg som ny elbileier når jeg blokkerte for Chademo-bil fra å lade. Og det er vanskelig å vite når en lader støtter samtidige biler eller ikke. Det må også være god fysisk plass rundt ladere.

Det må være nok plass, og det må være nok ladere. God oppmerking, gode instruksjoner, etc. har bare begrenset virkning. Det eneste som er idiotsikkert er å ha så mange ladere at det er uproblematisk at noen parkerer feil, velger feil lader, etc.
#25
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 19. februar 2024, klokken 23:02
Sitat fra: Jejl på mandag 19. februar 2024, klokken 22:25Her har de testet en 2021 mod TM3 mot en 2024 model på samme tur. Ca -2 til 4 grader og snø/slaps og regn. Rekkevidden til 2024 modellen var 25% lengre (348 km for 2021 mot 436 km for 2024 modellen). Tror vi kan konkludere med at NAFs vintertest er verdiløs.

Det var en forferdelig bastant konklusjon, tilsynelatende basert på minimalt med data. Testen til NAF er overhode ikke verdiløs, men rekkeviddene de opplever er selvfølgelig ikke noen fasit. Hvis man leser testen for det den er så har den mye nytte.
#26
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
fredag 16. februar 2024, klokken 18:13
Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. februar 2024, klokken 17:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 14:11Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.

Skulle vært litt mer presis i formuleringen. Mener ikke at definisjonen på High tech er at det gir merverdi (over Low tech). Løsninger i andre biler er også high tech. Parkeringssensorer er high tech. Digitalkameraløsninger er high tech. Computere som tolker signaler og gir feedback, audiovisuelt, til fører er også high tech. Tesla sin løsning er ikke noe mer high tech enn en ID.4 som har både parkeringssensorer og 360-kamera. Faktisk kan man heller argumentere for at ID.4 sin løsning er mer high tech da den bruker flere sensorer.

Så nei, Tesla sin løsning er ikke low tech. Ei Heller ID.4 (eller andre). Tesla har funnet sin løsning, som ennå utvikles fra et noenlunde ok, dog mangelfullt, utgangspunkt.

Skal man ha en skikkelig high tech løsning, ta en titt på hvordan BMW har implementert parkeringsassistansen.

Jeg er fortsatt helt uenig. Jeg vil påstå at datamaskiner som tolker bilder og klarer å lage 3d-kart i sanntid er mye mer high tech enn parkeringssensorer og kamera. Sistnevnte har jo vært tilgjengelig i helt vanlige biler lenge, og er på ingen måte high tech.
#27
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
fredag 16. februar 2024, klokken 14:11
Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. februar 2024, klokken 13:59
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:22
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. februar 2024, klokken 09:13Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....

Vet ikke om jeg vil kalle det low tech det de holder på med. Altså reduksjon i antall sensorer er selvfølgelig for å spare penger, men jeg vil heller påstå at overgangen fra mange sensorer og lite datakraft for å tolke input til få sensorer og mye datakraft til å tolke input er mer high tech.

Det er mer high tech når man tilfører mer funksjonalitet enn "forhistoriens" low tech. Men det er som med regnsensoren de kutter ut. Hjelper ikke å dytte inn supercomputer som langt overgår kapabilitetene til regnsensorløsningen som sitter på de fleste andre biler, når løsningen blir langt dårligere.

Så også med utfasingen av parkeringssensorer som Tesla har gjort. Ja, det er kult med grafikk som viser en slags 3D-grafikk. Men klarer ikke se at den er noe mer high tech (= gir merverdi) kontra ordinære parkeringssensorer og 360-kamera.

Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.
#28
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 16. februar 2024, klokken 11:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:48Var ikke 120k ned et resultat av en billigere modell med bakhjulstrekk og mindre batteri?

Stemmer det

Nei, overhode ikke. Den billigste ble satt ned med 120.000 etter den hadde vært på markedet i noen måneder. Det var ikke at den billigste ble introdusert og kostet 120k mindre enn den dyre.
https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464

Det var ca 0 personer som hadde betalt den dyre prisen, så dette var bare "click-bait" nyhet.

De skrudde vel opp prisen etter nyttår en gang, og satte den ned igjen 12 dager etter. I tillegg var "tilbudsprisen" eksklusiv vektavgift. Alle som hadde tenkt å kjøpe en Model Y hadde lagt inn bestillingen før nyttår siden prisøkning / avgiftsøkning var varslet lang tid i forveien.

Antall personer som bestilte mens den var dyr er det sikkert mulig å finne tall på. Det er i hvert fall ingen grunn til å påstå at det var "ca 0 personer", med mindre du har noen dokumentasjon på det.

Og ja, kanskje det ikke var nøyaktig 120.000 kroner ut døra. Det var ikke det som var poenget. Poenget var at prisen ble satt ned, det var ikke introduksjonen av en ny, billigere modell som gjorde at man kunne kjøpe bil til en lavere pris.

Det ble levert 4619 Model Y i Desember 2022, før avgifts/pris-økoning. I hele januar ble det levert maksimalt 27 Model Y. Dersom du kjøpte bilen de 12 dagene med prisøkning så har Tesla/Norge en angrefrist på 14 dager, hvor du kan heve kjøpet. Så ingen endte opp med faktisk å betale den høye prisen. I praksis pleier Tesla å gi tilbudsprisen til slike kunder for å slippe å dille med å ta tilbake bilen.

Jeg har ikke kommentert annen konfigurasjon, bare at 120.000 er click-bait.

Ja, altså maks 27 som betalte en høy pris, mener du? Eller hadde du noe som dokumenterer påstanden din om at "ca 0" betalte det? Er det bare basert på en antakelse om at Tesla uten videre reduserte prisen på alle som inngikk kontrakt med høy pris?
#29
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
fredag 16. februar 2024, klokken 09:22
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. februar 2024, klokken 09:13Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....

Vet ikke om jeg vil kalle det low tech det de holder på med. Altså reduksjon i antall sensorer er selvfølgelig for å spare penger, men jeg vil heller påstå at overgangen fra mange sensorer og lite datakraft for å tolke input til få sensorer og mye datakraft til å tolke input er mer high tech.

Jeg husker maskinene jeg jobbet med for 20 år siden, som allerede da var mange år gamle, og som hadde en overflod av sensorer, og trengte minimalt med datakraft for å drive de. Jeg vil ikke si at de er mer high tech enn dagens tilsvarende maskiner som klarer seg med en tiendedel av sensorene, men som krever en del elektronikk for å virke.
#30
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 16. februar 2024, klokken 09:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. februar 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:48Var ikke 120k ned et resultat av en billigere modell med bakhjulstrekk og mindre batteri?

Stemmer det

Nei, overhode ikke. Den billigste ble satt ned med 120.000 etter den hadde vært på markedet i noen måneder. Det var ikke at den billigste ble introdusert og kostet 120k mindre enn den dyre.
https://www.elbil24.no/nyheter/kutter-prisen-med-120000-kroner/78258464

Det var ca 0 personer som hadde betalt den dyre prisen, så dette var bare "click-bait" nyhet.

De skrudde vel opp prisen etter nyttår en gang, og satte den ned igjen 12 dager etter. I tillegg var "tilbudsprisen" eksklusiv vektavgift. Alle som hadde tenkt å kjøpe en Model Y hadde lagt inn bestillingen før nyttår siden prisøkning / avgiftsøkning var varslet lang tid i forveien.

Antall personer som bestilte mens den var dyr er det sikkert mulig å finne tall på. Det er i hvert fall ingen grunn til å påstå at det var "ca 0 personer", med mindre du har noen dokumentasjon på det.

Og ja, kanskje det ikke var nøyaktig 120.000 kroner ut døra. Det var ikke det som var poenget. Poenget var at prisen ble satt ned, det var ikke introduksjonen av en ny, billigere modell som gjorde at man kunne kjøpe bil til en lavere pris.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA