Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rosstopher

#1
Alt det andre / Hvor kjøpe øl i Strømstad?
lørdag 27. januar 2024, klokken 15:40
Er det noen som har tips til en butikk med bra utvalg av 2,8 % og 3,5 % øl i Strømstad?

Jeg liker å smake på forskjellige øl, og av og til passer det å drikke litt svakere øl.

Har kjøpt masse øl på Systembolaget, jeg har smakt alt de har på Maximat og den andre butikken på Nordby. Jeg tenkte at Ica Kvantum over elva borte ved Systembolaget kanskje hadde bra utvalg, men det hadde de ikke.

Tar gjerne mot tips.
#2
T90EV / T90EV prøvekjørt
lørdag 18. mars 2023, klokken 14:53
Kom akkurat hjem fra prøvekjøring av T90EV.

For første gang i en mannsalder er det realistisk med pickup som familiebil! Denne har jo ikke nødvendigvis alt en håndverker, bonde, maskinentreprenør e.l. ønsker seg i en pickup, men som familiebil kan den absolutt funke.

Her er mine betraktninger.

- Førermiljøet er greit og oversiktlig. Setene er gode og har OK med justeringsmuligheter. Store speil og god utsikt. Lett å plassere bilen i veibanen etter få meters kjøring.

- Interiøret er litt blanda drops. Dashbord og ratt har tydelig varebilpreg med halvmyk plast. Andre ting som manglende speil på førers solskjerm og knapper bare på den ene sida på rattet tyder på at dette i bunn og grunn er en billig varebil.

- Grei lyd fra stereoanlegget. For meg som kjører Tesla til daglig var visning av ryggekamera lite, men bildet var av god kvalitet. Kun ett kamera. Ellers testet jeg ikke infotainment-systemet noe særlig, for den har Apple Carplay og QD Link og jeg antar at det er bedre løsninger enn det som er innebygd.

- Underlig valg med et eget panel til styring av klimaanlegg nedenfor skjermen, men uten fysiske knapper der. Det er kun touch. Hvis man skal ha et eget sted for styring av klima ser jeg ingen grunn til at dette ikke skal ha fysiske knapper.

- Rundt vribryter i midtkonsollet for å bytte gir. Denne har bare R, N og D. Ingen P altså. Man må sette bilen i N og sette på håndbrekket for å parkere. Fungerte helt greit. Også tradisjonell nøkkel som må settes inn og vris for å starte bilen. Jeg tenker dette er kostnadsbesparende løsninger på en ombygd fossilvarebil.

- Overraskende god plass i baksetet. Jeg satt bare såvidt der selv, men satt inn barneseter. Sammenlignbar beinplass med Tesla Model Y tenker jeg. Lett tilgjengelig Isofix.

- Ingen demping på bakluke. Kanskje ikke forventet på en bil i dette segmentet(?)

- Ingen frunk, men det man kan kanskje sette inn en selvlaget løsning. Underlig valg, for det er virkelig god plass under panseret!

- Støy. Det var det nok av. Irriterende fotgjengervarsling ved kjøring i under 30km/t. En del vindstøy og hjulstøy. Jeg kjørte maks 70 km/t så usikkert hvor ille det er i høy fart. Testbilen var utstyrt med piggdekk på 18" felg og i følge selger var det større dimensjon enn originalt, så mulig en del av støyen kan unngås med andre dekk. Også mulig veltebøylen skaper støy. Ville ha prøvekjørt igjen med sommerdekk på for å teste.

- Gode kjøreegenskaper. Ikke gassrespons som en Tesla, men plenty krefter. Ikke overdreven krengning og styring var som forventet. Mer stumpete fjæring enn jeg forventet. Reagerte på det øyeblikkelig, men etter noen km kjøring var det ikke plagsomt.

- 1000 kg hengervekt er lite. Ser den skal ha 1500 kg i Storbritannia, og selger kunne ikke svare på hvorfor det er forskjell. For min bruk funker det, men dette er sikkert begrensende for mange.

- Kjørte litt på et område med våt, myk grus. Bilen hadde godt grep, men når den først spant var traction control veldig inngripende. Altså den kuttet effekten veldig brått, som en fossilbil fra 90-tallet og ikke som en moderne elbil. Har ikke testet nok til å si om dette påvirker daglig bruk i nevneverdig grad.

- Alt vanlig pickup-utstyr er tilgjengelig, som veltebøyle og forskjellige deksler over plan.

- Har lest at den skal leveres med firehjulstrekk i 2024, og selger hadde også blitt fortalt at det var planen, men ville ikke gi noen lovnader om det.

- Rekkevidde på 334 km er vel helt greit, men sammen med treg lading gjør det at den muligens ikke er aktuell for de som kjører mye langt. Maxus skryter av at siden denne er typegodkjent som varebil er rekkevidde målt med last. Jeg tenker at det er luftmotstand og rullemotstand som påvirker rekkevidden på elbil og ikke last. Testbilen viste ca. 75 % SOC og 220 km forventet rekkevidde. Usikker på om det er GOM eller om den viser WLTP-rekkevidde.

- 80 kW max lading og begrenset hengervekt sier meg at det ikke er noen aktiv varming/kjøling av batteriet her. Har ikke sett noen publisere ladekurver for denne ennå.

Alt i alt en kul bil. Syns den ser bra ut, og som en bil nummer to hadde den absolutt vært aktuell. Den mangler muligens litt rekkevidde og støydemping for at jeg ville ha vurdert den som bil nummer én, men det er ikke sikkert alle har samme prioriteringer som meg.
#3
e-up! / Barneseter i e-Up (bakovervendt/forovervendt)?
fredag 22. oktober 2021, klokken 10:23
Dieseldyret begynner å synge på siste verset, og jeg lurer på om det er realistisk med e-Up som bil nummer to.

Jeg er 190 cm og kommer til å ha fireåring i forovervendt stol bak meg. Codriver er 170 cm og kommer til å ha bakovervendt stol bak seg. Lar det seg gjøre? Blir det trangt?

Tenkte å spørre dere kloke hoder før jeg drar og tester og sløser med tida til en selger.
#4
Model Y / Model Y på forsiden
tirsdag 24. august 2021, klokken 18:52
Nå har endelig Model Y kommet som første bil på forsiden på Tesla.com (det er forskjellige biler på forsiden i forskjellige land, og Europa har hatt Model 3 frem til nå).

Det tyder på at Tesla nå ønsker å fremme salg av Model Y. Hva mer innebærer dette mon tro? At de føler seg komfortable på at de klarer å levere nok biler fremover? At de har mange flere biler på vei enn det som er bestilt så langt?

Fortsatt ingen Model Y i inventory, men jeg tipper de dukker opp i september.
#5
Bestilling og levering / Regionale skilt på Tesla?
lørdag 14. august 2021, klokken 16:57
Er det mulig å få regionale skilt når man kjøper ny bil fra Tesla? Eller må man ha E*-skilt?
#6
Tanker fra en Tesla-eier som har lånt seg en fossilbil:

Vesla er på verksted og jeg lånte en fossilbil av svigers en kveld. Før jeg leverte den tilbake tenkte jeg å fylle litt bensin på den, men i det jeg kjørte forbi Circle K gadd jeg rett å slett ikke da det er altfor mye styr.

Fremgangsmåten jeg er vant til er jo:
- Kjøre inntil laderen
- Koble til
- Koble fra når jeg er ferdig.

Fremgangsmåten ved fylling av bensin er:
- Se stasjonen og irritere meg over at bensinen koster to kroner mer per liter enn den gjorde for en time siden
- Kjøre inntil pumpa
- Irritere meg over at det ikke går an å tæppe mobilen ved pumpa
- Trykke at jeg vil betale i kassa
- Vente på at den som er på jobb er ferdig med det de holder på med så de får starta pumpa
- Fylle
- Gå inn i butikken og muligens stå i kø for å få lov til å betale
- Tæppe mobilen
- Gå ut igjen og kjøre videre

Er det rart folk vegrer seg for å kjøpe fossilbil?  ;)
#7
Bestilling og levering / Bruke egen referral link?
mandag 12. juli 2021, klokken 16:47
Se emne. Kan man det? Google sier ja, men mulig det er endret?
Hvis man kan det, får man 1500 km som kjøper pluss 1500 km som verver?
Og går det fortsatt an å ringe inn i ettertid og be de legge til referral (glemte det når jeg bestilte)?

Dette er sikkert diskutert tidligere, men etter et par minutter med søking tok jeg sjansen på en ny tråd.
#8
Tesla SW og AP / MCU_w007 - Navigasjon ikke tilgjengelig
tirsdag 25. mai 2021, klokken 11:16
Når jeg skal prøve å navigere får jeg beskjed om "Navigasjonssystem starter opp". Får også varsel om "MCU_w007. Navigasjon ikke tilgjengelig. Navigsajonskart er ikke lastet".

Jeg har også fått beskjed om at jeg må koble til Wifi for å laste ned kart. Jeg er koblet til Wifi hver natt. Har nylig oppdatert fra 2020.48.37.1 til 2020.48.37.2 uten at det gjorde noen forskjell.

Restart av MCU kan føre til at det funker en liten stund, så er det tilbake til det samme. Har vært sånn i noen uker nå.

Fins det noen enkel fiks for dette, eller er det mat for SC?

[ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#9
Tesla / Fins det en oversikt over solgte biler?
lørdag 10. oktober 2020, klokken 10:07
Hei.
tesla-info.com er jo genialt for å følge med på hva som er til salgs og hvordan prisene utvikler seg, men fins det en slik oversikt som inkluderer biler som er solgt? Det hadde jo vært genialt å kunne se ikke bare hvordan prisene utvikler seg på biler som er til salgs, men også hvor prisene endte opp når bilene ble solgt.
#10
Tesla Pickup / Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
søndag 10. mai 2020, klokken 09:50
Tenkte det var greit med en felles tråd med informasjon om Cybertruck. Har ikke bare samlet informasjon, men regnet om til norske enheter og har noen tanker om hva dette betyr for oss. Alle spesifikasjoner er for USA-utgaven. Mulig det blir endringer før lansering i Europa. Svar nedenfor dersom du har noe å tilføye eller korrigere.

Rekkevidde (EPA, antar WLTP vil bli noe lengre):
Single motor: 400+ km
Dual motor: 480+ km
Tri motor: 800+ km
Grunnen til at Cybertruck skal ha så store batterier og lang rekkevidde er nok ikke at pickuper skal trenge å kjøre så mye lengre enn personbiler, men heller at man skal kunne komme seg et godt stykke med tilhenger.

Batteri (antatt):
Single motor: 100 kWh?
Dual motor: 120 kWh?
Tri motor: 200 kWh?

Lading (antatt):
Hurtiglading: 250 kW = 1000 km/t
AC-lading: 11 kW = 45 km/t

Størrelse:
Lengde: 588 cm (58 cm lengre enn Toyota Hilux)
Bredde: 208 cm
Høyde: 190 cm

Konstruksjon:
"Exoskeleton" kaller Tesla konstruksjonen. Dette innebærer at det er selve karosseri-platene som er den bærende konstruksjonen i motsetning til et tradisjonelt selvbærende karosseri hvor man har et karosseri som bærende konstruksjon med karosseriplater festet utenpå. Karosseri-platene skal være 3 mm tykke og både karosseri og glass skal være skuddsikkert.

Vekt:
Musk har tweetet at Cybertruck blir Class 2B eller Class 3. Class 2B har totalvekt på 3,8 til 4,5 tonn. Class 3 har totalvekt på 4,5 til 6,3 tonn. Dette vil kreve førerkort klasse C1 i Europa. NB! Unntaket i regelverket som tillater deg å kjøre elbiler med totalvekt opptil 4250 kg på klasse B gjelder kun lastebiler (klasse N2), og utelukker dermed biler med baksete.
Nyttelast er oppgitt til 1587 kg for alle varianter. Mulig denne kan reduseres og bilen kan nedklasses til under 3500 kg. Også mulig at noen varianter kommer under 3500 kg, mens f.eks. tri motor har såpass tungt batteri at det ikke er mulig å nedklasse den.

Hengervekt:
Single motor: 3,4 tonn
Dual motor: 4,5 tonn
Tri motor: 6,3 tonn
Merk at personbiler i Norge ikke kan trekke mer enn 3500 kg. På lastebiltilhengere over 3500 kg er det krav til luftbremser (eller elektriske bremser slik som amerikanske tilhengere har).

Interiør:
6 seter
17" skjerm på dashbordet + muligens en skjerm i rattet
Lasteplan/bagasjerom skal romme 2800 liter og er 2 meter langt
Klimaanlegget skal også kunne kjøle/varme lasteplan/bagasjerom - muliggjør camping samt hundebur
Motorisert lokk på lasteplan/bagasjerom

Pris (antar dollarkurs på 10):
Single motor: 400.000 kroner
Dual motor: 500.000 kroner
Tri motor: 700.000 kroner

Terrengegenskaper:
Bakkeklaring: 40 cm (Toyota Hilux har 28 cm)
Approach angle: 35 grader (Toyota Hilux har 31 grader)
Departure angle: 28 grader (Toyota Hilux har 26 grader)
#11
Model S 2013 - 2022 / Skjermen fryser når jeg søker etter "firs"...
onsdag 26. februar 2020, klokken 09:22
I dag hadde jeg lyst til å høre på Leonard Cohen - First We Take Manhattan i bilen (2016 S 90D, MCU1). Jeg søkte opp "firs", og da ble skjermen svart med Tesla-logo, og den restartet. Det var tilsynelatende en "lett" restart da den tok kortere tid enn når jeg gjør det manuelt med hjulene på rattet, og nettradio og kart kom tilbake nesten øyeblikkelig etter restart.

Jeg prøvde å søke etter andre ting; "once upon a time" og "for those about to rock" og det fungerte helt fint. Når jeg skriver "f" går det fint og søkeresultatene vises, samme med "fi", og "fir", men når jeg skriver "firs" så fryser og restarter skjermen.

Jeg har prøvd manuell restart av skjerm med hjulene på rattet, jeg har slått bilen av, sittet stille i 6 minutter og startet den på nytt og jeg har nullstilt triptellerne. Dette har ikke hjulpet.

Tips til fiks? Må den på verksted? Alt annet i bilen (inkludert Spotify og nettradio) fungerer som det skal.
#12
Model S 2013 - 2022 / Hvordan får jeg ut grus av felgene?
lørdag 11. januar 2020, klokken 10:11
Jeg har et problem med at det fester seg grus og greier i vinterfelgene mine. Felgene er turbin-felger fra Megahjul. Hjulene blir ubalanserte og det rister veldig. Hvordan får jeg ut dette på enklest mulig måte? Jeg spyler godt inni der med høytrykkspyler når jeg vasker bilen, og får vekk noe da, men ikke alt. Etter bilvask merker jeg at ristingen endrer seg. Dette var visst et vanlig problem hørte jeg i en bisetning på Megahjul. Jeg hadde ikke problemet da, så jeg spurte ikke om løsningen.

Erfaringer? Kan trykkluft være en ide? Børste? Må bilen jekkes opp for å få til dette? Tenkte jeg kunne få litt input fra dere smartinger før jeg går ut i garasjen og prøver meg frem med alt mulig.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Lading i Russland
onsdag 01. januar 2020, klokken 19:41
Vi planlegger tur til St. Petersburg og lurer på hvordan det er med lading på strekningen Helsinki - St. Petersburg - Tallinn. Ser det er Tesla Supercharger øst for Helsinki, men hvordan er det på resten av ruta? Ser ingenting i appene Plugsurfing eller PlugShare. Fins det andre apper som dekker Russland? Fins det noe hurtiglading? AC-lading? Eller er vi prisgitt det vi får ladet over natta? Det er jo noen år siden det visstnok ble påbudt med lademuligheter på alle russiske bensinstasjoner, så det må vel finnes noe?
#14
Jeg kobler til på ladestasjon på jobben, som er merket med 400 V 32 A trefas. Bilen min har "høy strømstyrke lader", og skjermen viser "max 24 A" nederst under der man stiller inn strømstyrke. Da burde jeg vel få 16,5 kW? Men når jeg kobler til, viser det 16/16A, trefas-symbol, og den viser at jeg får 12 kW (burde vel egentlig være 11 kW?).

Hvorfor får jeg ikke 24 A og 16,5 kW? Er det bilen, ladestasjonen eller kabelen det er noe med? Fins det type 2-kabler som bare støtter 11 kW? Kabelen er en blå kabel merket med "Mennekes". Det var den som fulgte med bilen når jeg kjøpte den (brukt).
#15
Ønsker å kjøpe hundebur av typen som deler bagasjerommet i to, altså uten tak og vegger.
#16
Humor og kanari / "Tesla S"
fredag 16. august 2019, klokken 17:55
Kjenner jeg småirriterer meg over at folk sier "Tesla S", "Tesla X" eller "Tesla 3". Hvorfor gjør folk det, montro? Er det ut av uvitenhet, eller er det vanskelig å forestille seg at en bil har model som en del av modellnavnet?

Det er jo ingen som sier "Mercedes E" eller "BMW 5" eller "Audi 6"...

Det var min lille frustrasjon på en fredags kveld. God helg til alle dere!
#17
Studie: Elsparkesykkel er mindre miljøvennlig enn buss
https://www.nrk.no/urix/studie_-elsparkesykkel-er-mindre-miljovennlig-enn-buss-1.14650738

SitatStudien konkluderer med at elsparkesyklene generelt produserer mer klimagassutslipp per passasjerkilometer enn for eksempel:

en vanlig dieselbuss med mange passasjerer.
elektriske mopeder.
elektriske sykler.

Likevel produserer en elsparkesykkel bare halvparten av utslippene som en vanlig bil.

Mest overrasket var jeg over siste setningen der. Er man to stykker kan man like godt kjøre bil altså. Det er ikke lett for hvermansen å vite hvor miljøvennlig de forskjellige transporttypene er.
#18
Model S 2013 - 2022 / Brukt Model S til under 400k?
onsdag 24. juli 2019, klokken 09:50
Hei.
Har brukt søkefunksjonen men fikk ikke svar på alt jeg lurte på. Savner egentlig en fullstending buyer's guide for brukt Model S.

Her i husstanden vurderes nå brukt Model S som familiebil, og budsjettet kan strekkes opp mot 400k. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.
Først om vårt behov:
- Vi kjører sammen via barnehage til jobb, 4 mil t/r.
- Har mulighet til å lade hjemme.
- Vi besøker jevnlig familie 20 mil unna, og kjører helst uten stopp.
- Liker å kjøre på bilferie. Til familiens feriested er det 60 mil og vi kjører dit 3 ganger i året. Kjørte 500 mil bilferie i vår.
- Må ha plass til hundebur og barnevogn.
- Må ha mulighet til takstativ og takboks
- Hadde vært fint å kunne trekke tilhenger, men vi har et dieseldyr som kan ta den jobben.
- Ønsker helst firehjulstrekk.

Så spørsmålene:
- Med vårt budsjett ser det ut som det må bli biler utenfor nybilgaranti. Er det trygt? Er feilene med Model S stort sett barnesykdommer, slik at en 4-5 år gammel bil vil ha utbedret det meste?
- Hva er fordelene med å handle bruktbil hos Tesla? Ser man ikke får gratis SUC hos Tesla, men man får det ved privat salg eller hos uavhengig forhandler. Får man noen ekstra garanti ved å handle hos Tesla?
- Er prisene gjennomgående mye høyere hos Tesla, eller er det bare nåværende utvalg som får det til å virke slik? Ser man kan få 2015 85D med 150'km på Finn til 3-400k, mens hos Tesla er det stort sett 2014-modeller som er innenfor budsjettet.
- Kan alle Model S ha takstativ?
- Kan noen Model S trekke tilhenger?
- Skjedde det noen store oppdateringer i det aktuelle tidsrommet? Bør man absolutt kjøpe bil produsert etter en viss dato, eller med en bestemt VIN?

Utifra våre kriterier er vi per i dag innstilt på 2015 85D kjøpt et annet sted enn Tesla. Er det riktig vurdering? Vil dere anbefale noe annet? Hvorfor/hvorfor ikke?

EDIT: Er også interessert i målene på bagasjerommet dersom noen har det. Altså ikke volum, men lengde og bredde med bakseter i bruk.
EDIT2: Har nå fått med meg at man får 2 års garanti ved å kjøpe fra Tesla, så da er vel det det beste alternativet på tross av høyere pris?
EDIT3: Referrals kan vel ikke brukes på bruktbiler? Er det noen annen måte å få gratis supercharging?
#19
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Lade til 80 % på 62kWt Leaf?
tirsdag 23. juli 2019, klokken 10:01
Har bestilt 62 kWt Leaf til min mor. Hun er totalt blottet for interesse for bil og teknologi. Fins det noen enkel måte å stille inn bilen til å kun lade til 80 % (eller en annen SOC lavere enn 100 %)? Noe jeg kan stille inn i bilens innstillinger for henne, eller noe hun kan gjøre selv enkelt og med få tastetrykk?
Tips som "Still inn timer hver gang" eller "Bare sjekk SOC i appen og gå ut i garasjen for å stoppe ladingen" kommer hun ikke til å huske/gidde.

Bilen kommer til å stå stille i ukesvis av gangen, og jeg vil ikke at den skal stå med 100 % batteri hele tiden.
#20
Elbiler i media / Elektrisk Cadillac Escalade
tirsdag 23. juli 2019, klokken 08:28
Ser ut som neste generasjon Escalade (muligens) kommer som elbil.

Fossil-utgaven av Escalade koster i dag fra 650.000 kroner uten avgifter i USA.
Dersom billigere konsernbror Chevrolet Tahoe får samme elektrifisering, kan det bli en flott familiebil. De starter i dag på 415.000 kroner som fossil.

https://jalopnik.com/next-gen-cadillac-escalade-to-get-v-performance-model-a-1836601884
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA