Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rosstopher

#1
Sitat fra: Syklist på I går kl. 14:23Greit at man trenger mer inntjening fra bompenger i byer som Oslo,
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:54Har vært klart lenge at staten ikke kan fortsette å tape skatteinntekter på grunn av subsidier av elbiler.

Her var det mye særnorsk, rødgrønn tankegang. man virkelig ha mer inntjening fra bompenger? Kan staten virkelig ikke få mindre inntekter fra bilavgifter? Fins det ingen annen måte å enten få inn inntekter eller å redusere utgifter? Det virker som norske politikere (og mange innbyggere) bare har bestemt seg for at en viss mengde skatteinntekter komme fra bil. Hvis folk velger de bilene vi vil, og som har lavere avgifter, må vi øke avgiftene på de, for disse avgiftene må faktisk komme fra bil!
#2
Sitat fra: daktari på I går kl. 10:30Viktigst: det er definitivt mye raskere enn selv 800V-lading. Men trøblete i norsk vinter, selv om det kan avlaste strømnettet.

Det er vel ingen tvil om at i rent antall kWh per minutt inn på bilen så er det mer effektivt å bytte batteri enn å lade. Likevel, å bastant påstå at batteribytte på tur derfor er raskere enn å lade tyder på fossil-tankegang, altså at man alltid skal ha full tank og at man skal stå ved bilen mens tanken fylles.

F.eks. hvis man stopper for å fylle og bruker 5 minutter på å bytte batteri og så 5 minutter på å gå på do så har man brukt 10 minutter. Kanskje man ville ha fått nok strøm til å komme frem ved å lade i ti minutter? I så fall er det ingenting å tjene (eller tape) på batteribytte.

Hvis man skal kjøre tusenvis av kilometer den dagen og lade/bytte mange ganger så er selvfølgelig bytte overlegent, men som vi kom fram til ovenfor så fins det ikke stasjoner til å bytte på slike turer.
#3
Sitat fra: BubbaJoFet på I går kl. 00:48
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. mars 2024, klokken 21:36
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte

Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.

Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...

Her er status pt for Norge;

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb&region=NO&type=article

Morsomt forsøk på hersketeknikk. Hva med å svare på påstandene i stedet? Altså at det er dårlig med stasjoner sør i Europa og at Nio ikke har økonomi til å fortsette utbyggingen sør i Europa.

Det er de som påstår at jorden er flat, må det også besvares?

Hadde det i det minste inneholdt en referanse til hvor NIO har uttalt at de ikke skal bygge videre på sitt batteribytte nettverk grunnet økonomi, ja da er det verdt å poste.

Når man lager sine egne fakta og åpenbart ønsker batteribytte bort, så er det fordi en er misunnelig og batteribytte er noe en vil ha, men ikke kan få. Så enkelt er det bare.



Tydelig at du er emosjonelt investert i debatten. Det er bra!

Jeg skal forklare hvorfor innlegget er relevant. Om skribenten er misunnelig vet jeg ikke, og det har vel lite med saken å gjøre så lenge innlegget er saklig.
Mange liker å kjøre bilene sine på ferie.
De som kjører elbilen sin på ferie trenger påfyll av energi.
Det ble til og med nevnt ovenfor her at det er på lange etapper nedover på kontinentet at batteribytte virkelig gir mening.
Men det å nevne status på utbyggingen av byttestasjoner i en tråd om batteribytte er altså som å påstå at jorda er flat? Nå er det plutselig bare interessant å bytte batteri der man bor?
#4
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte

Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.

Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...

Her er status pt for Norge;

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb&region=NO&type=article

Morsomt forsøk på hersketeknikk. Hva med å svare på påstandene i stedet? Altså at det er dårlig med stasjoner sør i Europa og at Nio ikke har økonomi til å fortsette utbyggingen sør i Europa.
#5
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 23. mars 2024, klokken 14:52Selv har jeg fått byttet rundt 2/3 av forsøkene i vinteren, 4/5 ville vært innafor.

Jeg gjør ingen forsøk på å skjule at jeg er negativ til batteribytte, men at 4/5 er innafor høres ut som fanboy-snakk. Trur du virkelig det er greit for folk flest å ikke få byttet batteri 20% av gangene? Jeg tenker 1% failrate er innafor, og det meste over er uakseptabelt, altså omtrent som med hurtiglading.
#6
Lade hjemme / Sv: Luke til ladekabel fra garasje og ut?
onsdag 20. mars 2024, klokken 15:04
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 20. mars 2024, klokken 14:01Uten at jeg vet svaret, men det kan være dette går under "skjøteledning ut av vinduet" som ikke er lov.

En skjøteledning innebærer jo at det er en skjøt på den. Altså flere ledninger satt sammen til én. Å legge kabelen gjennom en luke, under en port e.l. gjør jo ikke at den skjøtes.
#7
Ja, beklager hvis det ble for mange tall å forholde seg til og det var vanskelig å lese teksten mellom. Det at turen tok 14 timer var høyst relevant, siden det viser at det ikke var ladingen som sinket oss.

Hvis det er tid brukt på lading som er interessant så brukte vi ca 1:45 på lading. Det er faktisk ikke noe interessant, siden vi ladet til 100% den ene gangen og til 91% en annen gang, altså veldig ineffektiv lading. Det er også uinteressant fordi vi kom fram med ca 40% SOC.

Hele poenget med innleggene mine var at lading ikke gjør at turen tar noe ekstra tid, og på vår 14 timers tur her om dagen ville vi ha spart 10 minutter hvis vi hadde kjørt fossilbil (med full tank ved avgang). Med batteribytte hadde vi sikkert spart noen minutter på første stopp, men brukt noen minutter mer på et senere stopp siden man ikke får gjort andre ting mens man bytter batteri.
#8
Hvis bilen trenger 14 timer på 8 timers effektiv kjøring er det altfor lenge ja. Det er vel ingen moderne elbiler som trenger i nærheten av det? Min erfaring er at bilen trenger mye mindre pauser enn familien, men hvis du kjører hele dagen og aldri tar pauser eller spiser, så er jeg helt enig i at batteribytte er best for deg.
#9
Sitat fra: daktari på søndag 17. mars 2024, klokken 21:34
Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. mars 2024, klokken 17:02
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.
Stoppet du 5 ganger på hvor mange timer, hvorav 2x lading a ca. 10+30 minutter?

Jeg tenker at med ca 3 timers rekkevidde så er det greit med 20-30 min lading. Noen vil kanskje kjøre 4 timer i strekk.
Batteribytte gir kanskje mest mening nå man kjører så fort at rekkevidden er nede i under 2 timer. (Kontinentet)

Det ble totalt 6 stopp, men det første var ikke relevant for historien. 8 timer effektiv kjøretid. Total tid ble nesten 14 timer denne gangen, men det var fordi to av stoppene uten lading var på besøk og det ble lange stopp.
#10
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 15. mars 2024, klokken 20:57
Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. mars 2024, klokken 20:38Skal du ha en Jag og kunne tenke deg el er vel en E type det optimale!

Lekrere blir det ikke🥰

https://www.jaguar.ie/about-jaguar/jaguar-classic/authentic-cars/classic-e-type-zero

Lekkert! Det er bare å glede seg til det kommer ombyggingskit til alt mulig slags veteranbiler til en overkommelig pris, og selvsagt at norske politikere tillater at også eldre biler kan få være utslippsfrie.
#12
Model Y / Sv: Y-priser øker
lørdag 09. mars 2024, klokken 16:55
Forsikring, årsavgift, drivstoff, renter, parkering, etc er kostnader. Ingen av disse betyr at prisen på bilen øker, selv om de totale utgiftene øker.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Valg av interiør til småbarnsfamilie
torsdag 07. mars 2024, klokken 13:24
Å behandle skinnseter (eller skinnmøbler) er ikke noe hokus pokus. Bare å smøre på middel og tørke av. Får kjøpt middel f.eks. på Jula.
#14
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 12:52[...]Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå!

Bestselgeren (og antageligvis den bilen man bør sammenligne med) Model Y koster i skrivende stund 564.399 inkludert firehjulstrekk, vinterhjul, hengerfeste og alt tilgjengelig utstyr (bortsett fra EAP/FSD). Jeg tenker at uansett hvor fin og bra ID.7 er, vil det bli begrenset med kunder som kan forsvare å bruke 100k mer på den enn på en Model Y.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
onsdag 06. mars 2024, klokken 17:04
Sitat fra: RJK på onsdag 06. mars 2024, klokken 16:40
Sitat fra: Exit elbil på onsdag 06. mars 2024, klokken 13:48
Sitat fra: RJK på onsdag 06. mars 2024, klokken 12:21
Sitat fra: Tourbillon på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:17https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Legger ved denne her, ganske kjekk sak 😊
Den burde boikottes pga overskriften alene. Hva pokker er "vanlig" bil i dag, om ikke nettopp en elbil? Kan de ikke skrive icebil eller bensin/dieselbil istedet?

Faktisk bør man jo og skille bensin og diesel, siden drivstoffprisen OG forbruket blir noe forskjellig. Selv om det er små forskjeller i den store sammenhengen, blir det summer av det og i løpet av en bils livstid, og spesielt når man har høy kjørelengde i året!
Med "vanlig bil" mener de skikkelig kjøretøy som drives av bensin el diesel, hvor menn ikke trenger å, som de må i elbiler, høre på Celine Dion for å fremstå bittelitt mer maskuline.
Sukk, noen trenger tydeligvis pe..sforlenger for å føle seg maskulin...!  ::)

Ja, det er noen som får selvfølelse av å forurense. Det er heldigvis et lite mindretall og hvis de skal ha hjelp er det nok best at helsetjenesten tar seg av de. Det hjelper ikke at vi klager.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA