Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Redgarden

#46
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Bilder av tredjepartsfelger til Model Y
onsdag 16. februar 2022, klokken 19:18
Er det noen som har tips til svarte felger med akkurat samme spesifikasjon som den originale gemini-felgen? Altså 19x9,5 med innpress på 45. Finner bare 19x8,5 og innpress på 40... Vet det funker, men vil jo ikke ha hjulene lenger ink i hjulbuen.
#47
Sitat fra: kodax på onsdag 09. februar 2022, klokken 23:01
Sitat fra: daktari på onsdag 09. februar 2022, klokken 22:10... da får du ikke så lett gjort en unnamanøver eller korrigert. Det er jo hele poenget at du skal holde ca kl 2 og 10...
Rallysjåfører, racebilsjåfører etc. holder vel 3-9, kjører man mindre aktivt er del vel nok med 4-8 eller mindre...
2-10 er vel forbeholdt de som må fornye sertifikatet sitt relativt ofte  :P

2-10 var det jeg lærte av min bestefar da vi øvelseskjørte for 20 år siden, men tror ikke han hadde klart å se for seg at det skulle komme et bilmerke med yoke-ratt... ;)
#48
Sitat fra: daktari på onsdag 09. februar 2022, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. februar 2022, klokken 10:42


Ellers er det en ting med de fleste andre som jeg misliker sterkt, og det er at det ikke varsles godt nok når autostyring kobler ut. Så man kan kjøre og tro at autostyring er på og så kjører bilen ut i første sving.
Men egentlig bruker man da systemet feil. Det er SAE level 2 assistanse, der man kjører MED bilen.
Tesla derimot er designet for level 3/4 der bilen kjører for deg. Man tror man kan slippe ratte og kikke vekk.

Det er en vanesak, etter 1,5 år med Tesla likte jeg det ikke først. Nå er VAG/BMW-metoden mye bedre.

Men... det er jo helt krise om bilen slutter å styre midt i en sving uten å si fra. Hvis man uansett alltid må styre «sammen» med bilen, så kan man jo like gjerne bare styre helt selv. Jeg sitter selvfølgelig og følger med i en Tesla også, med en hånd hvilende på rattet, klar til å ta over. Men jeg styrer jo ikke aktivt, og slapper dermed helt av i armene og skuldrene. Blir mye mindre sliten på langkjøring, og det er jo hele gevinsten (for meg hvertfall).
#49
Sitat fra: daktari på onsdag 09. februar 2022, klokken 14:32
Sitat fra: Redgarden på onsdag 09. februar 2022, klokken 13:14
Takk for interessante svar! Kan man anta at travel assist på Skoda Enyaq, ID4 og e-tron oppfører seg likt?
Nja, Enyaq og id.4 og Q4 tror jeg vil være lik. Etron er jeg usikker på. Synes I'd.4 er bedre enn etron 2019.

Mener jeg har lest noe om at det er forskjell på etron fra 2019 vs 2020 (eller var det 2021...)
#50
Takk for interessante svar! Kan man anta at travel assist på Skoda Enyaq, ID4 og e-tron oppfører seg likt?
#51
Model X 2014 - 2022 / Sv: Fra TM3 til TMX
onsdag 09. februar 2022, klokken 12:01
Ja, HW3 og AP3 er det samme
#52
Sitat fra: Sulle på onsdag 25. desember 2019, klokken 17:25
Tar utgangspunkt i sitat fra @Motorwatt i et annet emne:
"Flere tyske bilmerker er allerede på linje med Teslas level 2, og vel så det."

Stemmer dette og hva er status? Mest interessert i erfaringer med norske forhold.

Jeg har bare erfaring fra Tesla MS og M3, begge med HW2.5 og FSD, og er i den kategorien som er mektig imponert over hva AP faktisk håndterer. Kjører med ujevne mellomrom fra Sandnes til Førde i Sogn. Utenom veikryss og rundkjøringer har AP utfordringer på noen få svinger litt før Bergen, og på noen av de trangeste/mest svingete veiene mellom Bergen og Førde.

Trenger jeg en realitetsorientering?

Blåser liv i gammel tråd, i håp om å belyse spørsmålet trådstarter egentlig stilte (og ikke alle avsporingene tråden endte med...). Jeg har blitt helt "avhengig" av Teslas automatiske styring, og vurderer egentlig ikke andre merker ene og alene pga at jeg innbiller meg at ingen andre er i nærheten med sine versjoner av "lane assist". Men ekkokammeret har begynt å slå litt sprekker i det siste, og jeg har fått en ubehagelig mistanke om at systemene til Audi , Skoda osv kanskje kan fungere like bra? I hvertfall hvis man sammenligner basic "holde fila og avpasse fart"-funksjonalitet? Men jeg har aldri hatt et annet merke med lane assist, så jeg håper noen andre har erfaringer å dele. Kan man sette seg i en VAG-bil, kjøre ut på motorveien, sette på lane assist og så ikke røre en finger (bortsett fra den man må ha på rattet da) før man ankommer destinasjonen og tar av motorveien et par timer senere?
#53
Model X 2014 - 2022 / Sv: Fra TM3 til TMX
onsdag 09. februar 2022, klokken 08:16
Tror ikke du får skiltgjenkjenning heller. Det er vel kun på AP3?
#54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. januar 2022, klokken 07:53
Hvis det er gjort endringer på stag e.l. og så har Tesla justert demperne til den høyden som er innenfor spec så kan det absolutt forklare at bilen føles hard ut. Jeg ville fått sjekket ut akkurat hva tidligere eier har gjort.

Det som var gjort er: Performed air suspension high calibration. Lower the car 15 mm in front and 5 mm rear.

Høres jo ut som det ikke er gjort noe «mekanisk»...? Bare sluppet ut litt luft? I så fall burde det vel nesten bli det samme å alltid kjøre i very low, eller...?
#55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. januar 2022, klokken 07:53
Hvis det er gjort endringer på stag e.l. og så har Tesla justert demperne til den høyden som er innenfor spec så kan det absolutt forklare at bilen føles hard ut. Jeg ville fått sjekket ut akkurat hva tidligere eier har gjort.

Fikk kontakt nå, og det var visst fronten som var senket for at «ikke stabstag skulle slites ut». Men det meste foran der har blitt byttet ut etter det... Men dette kan jeg fint lite om merker jeg :(
#56
Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:01
Den gir også varsel i ICU når den hever bilen lokasjonsbasert, med en liten "popup", men den er ikke synlig særlig lenge.

Sitat fra: Redgarden på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:43
Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 07:33
Pre-raven så er det vel kun trykket i luftfjærene bilen kan gjøre noe med, og i så fall ville du oppdaget at den også var unormalt høy?

Godt tenkt! Har hatt på blokka en stund at jeg skal måle, bare aldri kommet så langt. Ser andre X'er ser lavere ut (enda jeg kjører stort sett på Low). Men mener forrige eier sa at tesla hadde hevet bakenden på den, så den ikke skulle henge bakpå med rumpa (som jeg også ser noen X'er gjør). Men uansett rart at jeg hadde kjørt med den i halvannet år før den plutselig ble super-hard...
Hørtes veldig rart ut at de har "hevet bakenden".

Ja, pleier ha kontroll på når den hever seg. Ja, tidligere eier sa så... Har det ikke skriftlig, så vet egentlig ikke hva som er gjort. Men har lest flere steder at det er et problem at bilen legger seg "bakpå" ved akselerasjon, så er vel for å motvirke det...
#57
Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 07:33
Pre-raven så er det vel kun trykket i luftfjærene bilen kan gjøre noe med, og i så fall ville du oppdaget at den også var unormalt høy?

Godt tenkt! Har hatt på blokka en stund at jeg skal måle, bare aldri kommet så langt. Ser andre X'er ser lavere ut (enda jeg kjører stort sett på Low). Men mener forrige eier sa at tesla hadde hevet bakenden på den, så den ikke skulle henge bakpå med rumpa (som jeg også ser noen X'er gjør). Men uansett rart at jeg hadde kjørt med den i halvannet år før den plutselig ble super-hard...
#58
Sitat fra: k1 på torsdag 27. januar 2022, klokken 07:49
Kan det være så enkelt som at de har endret dekktrykket fra hva du er vandt til? Merker godt forskjell på så lite som 0,3 bar, si 2,7-3,0 bar.

Nei, jeg kjører på 40 PSI (ca 2,8 bar). Anbefalt er vel 42 PSI. Men kan jo gå ned enda lavere... Men forklarer jo ikke hvorfor det føles annerledes fra dag til dag ;-)
#59
Jeg ser kula som vanlig. Er på 2021.44.30.11. Kan selve kameraet ha blitt dyttet på bak der?
#60
Holder på å bli sprø (eller mistenker at jeg allerede har blitt det). Byttet til MCU2 i høst, og da jeg rullet ut fra verkstedet på mine 20-tommere slo det meg øyeblikkelig at fjæringene var knallharde. Men hadde hatt lånebil (en S) i en uke, så slo det bare fra meg som at det var forskjellen på de to bilene  jeg kjente. Dette var samme uka som temperaturen falt mot null, og like etterpå kom 19-tommers vinterhjulene på. Og jeg tenkte at det jo blir hardere gummi når det er kaldt. Men gjennom vinteren har hardheten variert (og bilen står i oppvarmet garasje). Noen dager kjennes fjæringene helt ok, men stort sett er de til å dø av. Jeg filleristes så tennene skrangler over fartsdumper og dårlig Oslo-asfalt. Snakket med en nabo med X av samme årgangen, og han sa han opplevde det samme. Men han  trodde også han bare innbilte seg det ;) Ba Tesla se på det for noen uker siden, og jammenmeg byttet de ikke begge luftdemperne foran. Men hjalp det? Neida, stivere enn noen gang. Har googlet litt på amerikanske forum, og ser det er noen som har opplevd det samme, inklusiv at det varierer fra dag til dag. Og de trodde også at de var sprø...

Noen som har noen formening om hva dette er? Bortsett fra innbilning... Det er så ille at jeg vurderer sterkt å levere bilen i innbytte for en ny Y.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA