Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Redgarden

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
16
Model X / Sv: Byttet alt (?) i forstillinga, men er feilene tilbakevendende?
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 19:25 »
Nei, ikke byttet luftdemperne. Det går vel på garanti det? Nesten så man skal håpe at de ryker nå før 100.000 ;)

17
Model X / Byttet alt (?) i forstillinga, men er feilene tilbakevendende?
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 14:47 »
Bilen fra november 2017 har nå gått 81.000 og jeg vurderer å beholde den utover garantien. Men jeg er spesielt bekymret for feil på forstillingen. Jeg har allerede fikset/byttet følgende på garanti:

-Control arm upper front
-Links front susp lower aft
-Links fore lower front
-I-shaft

Har jeg da allerede byttet det meste av det som pleier å gå i stykker? Og kan jeg regne med at dette da er fikset en gang for alle, eller er dette tilbakevendende feil?

18
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 13:02 »
Jeg synes det er pussig med alt engasjementet her mens (så langt jeg har fulgt med) er helt tyst på FB hos TOCN. Det er TOCN årsmøte snart. Personlig synes jeg en av oppgavene til en bilklubb er å holde orden på spesifikasjonene til de forskjellige modellene og så langt det er mulig forklare bakgrunnen. Det er relevant å be TOCN om hjelp til å forstå mer av hvorfor nyttelasten på Y er såpass begrenset samt signalisere fra en så stor klubb at medlemmene bryr seg om det. De som er medlemmer kan jo sende en epost dit eller poste på FB om de er enige i at dette er en oppgave for TOCN.

Helt enig. Jeg er ikke medlem i TOCN, men jeg er medlem i elbilforeningen. Så sendte mail til dem og spurte om de hadde tenkt til å engasjere seg.

19
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 07:10 »
Sitat

« Model Y gir maksimum allsidighet — den kan transportere sju passasjerer og bagasjen deres.»

I rest my case.

I dette tilfelle mener du vel «I rest my briefcase”..? Sorry, måtte bare ;)

20
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 17:48 »
Så da er det vi som fikk betaler lav pris på bilen som får det minste batteriet, mens dere som betaler dagens pris får det største. Rettferdig det hvis dette stemmer
Såvidt. Hadde vært rettferdig om det ble gjort åpent, og informert - og en kanskje til og med fikk bestemme hva en ville. Nå foregår alt bak stengte Tesla-dører, som vanlig. Fakta er at vi som tidlige bestillere, som har lånt Tesla 15000,- kroner rentefritt i 2,5 år, igjen sitter med svarte-per. Early adopters/supportere får ikke lønn for det i Tesla-systemet. Verken med FSD eller tidlig bestilling av bil. Ikke helt enig i at det er rettferdig. Rekkevidde er innafor, men er veldig spent på om de klarer å holde det de har lovet med ladehastighet, i så fall er det ok, men fortsatt elendig informasjonsflyt.

Dere får bilen 70.000 kr billigere enn oss andre da. 70.000 i rente på et innskudd på 15.000 over 2,5 år er vel en ganske grei rente?

21
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 16:50 »
Far går ut av bilen, da regnes 75kg på fører, også har vel strengt tatt både mor og far hatt lyst på karbonsykkel en stund? 😉

15 kg er karbonsykkel! Men av typen grov fulldemper i største størrelse ;)

22
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 14:24 »
Ser det er mange som argumenterer for at man kan ha med dusinvis av ryggsekker/bagger osv selv om man er en familie på tur. Men det er faktisk ikke så "vanskelig" å komme opp i overlast så fort man tar med ski eller sykler.

Eksempel vinter:
Far veier 100 kg, har en stor bag på 15 kg, skistøvler/hjelm veier 6 kg, alpinski+langrenn veier 5 kg
Mor veier 70 kg, har en stor bag på 15 kg, skistøvler/hjelm veier 6 kg, alpinski+langrenn veier 5 kg
Sønn på 11 år veier 55 kg, har en bag på 10 kg, ski/støvler/hjelm veier 4 kg, alpinski+langrenn veier 4 kg
Datter på 9 år veier 40 kg, har en bag på 10 kg, ski/støvler/hjelm veier 4 kg, alpinski+langrenn veier 3 kg
Hund veier 15 kg, og har en egen bag med diverse utstyr på 5 kg

Da er vi oppe på 373 kg.

I tillegg kommer:
Skiguard 830 takboks veier 30 kg
Takstativ veier ca 5 kg
Hundebur veier 5 kg
Ladekabler veier 3 (?) kg
Hengerfestet veier 3(?) kg
Mat til helgeturen veier 15 (?) kg

Total vinteroppakning kommer på 433 kg. 43 kg overlast altså.

Samme for sommer, men bytter da ut skiutstyr og takboks med sykler og sykkelstativ:
Fars sykkel: 15 kg
Mors sykkel:  13 kg
Sønns sykkel 10 kg
Datters sykkel 8 kg
Sykkelstativ til hengerfestet veier 20 kg.

Sum sommeroppakning blir da 427 kg, altså 37 kg overlast.

Og det er HELT sikkert en del stæsj som kommer i tillegg som i sum blir noen kg. F.eks ipader, vannflasker osv.

Så for vår del vil vi ha overvekt hver eneste ferie (sommer og vinter) og hver eneste helg i vinterhalvåret. Og ja, da kan vi jo kjøpe en annen bil (eller beholde X'en vi har), men det er ganske skuffende og irriterende å plutselig ikke kunne kjøpe bilen man gledet seg til, fordi den veldig overraskende har veldig lav nyttelast ift det store bagasjerommet den har blitt solgt inn med. Og det hjelper jo fint lite at konkurrentene (primært Audi, VW og Skoda) har mer enn nok nyttelast i kg, når de jo ikke faktisk har plass nok i volum...

Føler nesten at vi blir tvunget til å avbestille, selv om mange her på forumet (og rundt meg her hjemme) sier at man bare skal blåse i at det blir overvekt. Har f.eks blitt spurt om jeg alltid følger fartsgrensen, og at dette blir litt samme type lovbrudd (eller "lovbrudd" som mange da oppfatter dette som).


23
Model Y / Sv: Tesla og innbytte
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 14:01 »
Ser i vilkårene for innbytte at gammelbilen må leveres med originale vinterfelger. Vel, jeg har ikke originale vinterfelger... Noen som vet om dette er showstopper?

Står også at bilen skal leveres med hattehylle og bagasjenett, men Model X har ikke det. Så er kanskje bare noen standardfraser dette?

Men hadde vært kjipt å møte opp til levering og oppleve at de ikke tok i mot innbyttebilen pga uoriginale vinterhjul...

24
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 09:13 »
Da er min bil registrert og på vegvesenet sine sider så står det maks nyttelast 315kg, så da er totalnyttelast uten fører 390kg, så da kan man legge den ballen død. For noen blir det snaut med nyttelast, for andre av oss går det helt fint :)

Takk for info. Hva står det i vognkortet på taklast?

25
Model Y / Sv: Rattvarme eller ikke?
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 19:53 »
Fikk sneket meg inn i en MY i dag og sjekket diverse - og det er rattvarme...

Bra jobba! :)

26
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 10:54 »
Ser i kommentarfeltet på denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=_uQ9KelWj7s fra svenske Auto motor & sport at den har fått 320 kg i Sverige...

27
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 17:20 »
La oss håpe det.

28
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 17:01 »
Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg…
Ja - det stemmer. Altså 405 kg + fører. Det holder nok.
Noen må lære seg å puste med magen her og ikke skrike opp om alt.

EC43464 er vel den USA-importerte, er det ikke?

Aha

29
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 16:44 »
Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg…

30
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 16:04 »
Men?
Maks nyttelast: 315 kg

Uff da... Hvor kommer egentlig tallet for "tillat totalvekt" fra? Er det fra produsenten av bilen, eller fastsatt av et eller annet regnestykke bare Vegvesenet forstår?

Og taklast "ikke oppgitt", betyr det at man ikke kan ha noe på taket...?

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6