Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Redgarden

#16
bZ4 / Sv: Når er levering da?
mandag 23. mai 2022, klokken 21:33
Sitat fra: e-golfen på søndag 22. mai 2022, klokken 19:06
Må jo si at jeg stusser over Toyota, nå forhandler sier at noen med reservasjon fra februar/mars har fått ETA på farger som ikke er kampanjefarge. Mens  kampanjefarge og reservasjon fra første mulige dag ikke har fått ETA!

Hvilke farger er kampanjefarger? Min far bestilte Active tech AWD i fargen precious metal rett før helgen, og ble «lovet» bil i desember.
#17
iPhone 12 lader som bare det, mens iPhone 8 er meget ustabil. Begge med deksel som skal tillate trådløs lading.
#18
Model Y / Sv: Får ikke av hengerfestet...
tirsdag 10. mai 2022, klokken 19:25
Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. mai 2022, klokken 17:52
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:26

Bilen er knapt to måneder gammel, så hengerfestet har ikke rukket å stå så lenge akkurat ;-) Har slått med hånda, men ikke turt å gå hardere til verks.
har det stått i i 2mnd? 👀

Nei, men kanskje én. Ser ikke helt problemet med det... Bortsett fra at det sitter fast da ;)
#19
Model Y / Sv: Får ikke av hengerfestet...
tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:26
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. mai 2022, klokken 10:23
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:16
Føler meg litt noldus, men får ikke av hengerfestet. Jeg har selvfølgelig låst opp med nøkkelen, dratt "hjulet" ut og vridd det (med klokka) slik at det rødmerka åpne hengelås-symbolet kommer mot meg. Da skal vel festet løsne og kunne trekkes ut? Sitter dønn fast, null slark i det... Har sprayet med WD40, i håp om at noe skulle løsne, men hjalp ikke. Noen som har tips. Skulle gjerne sluppet å bestille service på noe slikt... ;-)
Ikke unormalt dersom festet har stått lenge i. Noen slag med hammer/klubbe pleier å løse problemet.

Bilen er knapt to måneder gammel, så hengerfestet har ikke rukket å stå så lenge akkurat ;-) Har slått med hånda, men ikke turt å gå hardere til verks.
#20
Model Y / Får ikke av hengerfestet...
tirsdag 10. mai 2022, klokken 09:16
Føler meg litt noldus, men får ikke av hengerfestet. Jeg har selvfølgelig låst opp med nøkkelen, dratt "hjulet" ut og vridd det (med klokka) slik at det rødmerka åpne hengelås-symbolet kommer mot meg. Da skal vel festet løsne og kunne trekkes ut? Sitter dønn fast, null slark i det... Har sprayet med WD40, i håp om at noe skulle løsne, men hjalp ikke. Noen som har tips. Skulle gjerne sluppet å bestille service på noe slikt... ;-)
#21
Model Y / Sv: 2019 TM3 vs. 2022 Model Y
tirsdag 12. april 2022, klokken 09:11
Nå har jeg vært via en X i mellomtiden, så ikke alle aspekter med 3'ern som jeg husker helt. Men 2022 Y har hvertfall mye mindre vind-støy enn 2019 Model 3. Ingen tvil om det. På vår 2019 Model 3 måtte vi jo dobbeltsjekke at vinduene faktisk var igjen på hver tur... På lyd fra vind og trafikk rundt vil jeg si Yen er på nivå med min brors 2020 E-tron (uten doble vinduer). Og han er faktisk enig ;-)  2022 Model Y har dog mer enn nok av hjulstøy, så det bråker definitivt. Skal levere vår til demping av hjulbuer. Det er generelt veldig mye "lyd" inni kupeen på Y, mulig det har noe med at alt er ett stort rom å gjøre, og ikke minst med glasstak. Føler jeg sitter i en resonanse-kasse. Hjalp veldig å stive av gummiknottene på bakluka med elektrikerrør, det tok vekk mye av de veldig dype bass-lydene.

Konklusjonen er vel at en 2017 Model X var mye stillere enn både 2019 Model 3 og 2022 Model Y ;-)
#22
Tesla SW og AP / Sv: Håndkontroller for å spille i Teslaen
fredag 01. april 2022, klokken 11:28
Sitat fra: emurof på lørdag 26. desember 2020, klokken 23:25
Er det noen som har funnet noen billige og greie kontrollere som faktisk fungerer i Teslaer (Model 3)?

Logitech F310 er en relativt rimelig gamepad som jeg har brukt med hell i både X og Y. Vil anbefale den.
#23
Tesla SW og AP / Sv: Y med/uten enhanced autopilot?
fredag 01. april 2022, klokken 09:20
Sitat fra: Handyman på fredag 01. april 2022, klokken 09:14
Autostyring er også i standard AP
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-32E9F9FD-0014-4EB4-8D96-A8BE99DBE1A2.html#:~:text=Search-,Autopilot,-About%20Autopilot

EAP har følgende:
- Navigate on Autopilot
- Automatisk filskifte
- Autopark
- Summon
- Smart Summon (ingen nytte i Europa enda)
https://www.tesla.com/no_NO/modely/design?redirect=no#:~:text=Enhanced%20Autopilot,Smart%20Summon

Ja, jeg glemte navigering på autopilot. I praksis er det at den selv tar av på riktig avkjøring på motorveien, og så må du ta over selv. Du slipper altså å passe på at du svinger av motorveien på rett avkjøring...
#24
Tesla SW og AP / Sv: Y med/uten enhanced autopilot?
fredag 01. april 2022, klokken 09:12
Standard er adaptiv cruisecontrol + filholder.
EAP gir deg i tillegg automatisk filskifte (når du blinker med blinklyset), summon (parkerer på trange plasser mens du står utenfor og styrer med appen) og autopark (den lukeparkerer etc).

Eneste i EAP som har noen verdi (etter min mening) er automatisk filskifte. Veldig deilig å slippe å skru autopiloten av hver gang man skal skifte fil på motorveien, og så på igjen når man har kommet seg over i ønsket fil. Summon er et partytriks og autopark gjør du bedre selv.

Men er automatisk filskifte alene verdt prisen for EAP? Nei, sier jeg. Jeg hadde EAP på forrige, men spanderte ikke det på den nye Y'en.
#25
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
onsdag 23. mars 2022, klokken 14:22
Sitat fra: Radial på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:01
Hmm, ja CVC7 skulle jo være av det svært stillegående slaget.

Kjenner det vibrerer litt i takglasset på grov asfalt. Kan være dette som lager basskasse i bilen kanskje.

Ja, eller bakluka. Lange tråder om det på Tesla motor forum. Se denne videoen, svært informativ:
https://youtu.be/Z4fYt06sfN0

Min bakluke er montert ganske tight, men stopperne er myke så luka har jo bevegelse. Tenker jeg skal prøve meg på noen harde stoppere, men vet ikke helt hva jeg skal bruke... Men man kan jo lese 36 sider om det her ;-) https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ear-pain-pressure-help.205783/
#26
Tesla / Sv: Matrix-lys i komminga?
mandag 21. mars 2022, klokken 13:01
Har de nyeste Modell Y LR i Norge faktisk Matrix-lys? Finner bare kilder på at det kun er performance Y som har matrix, men at LR kommer til å få matrix når de kommer fra Berlin. Men hører allikevel stadig påstander om at Y LR fra Kina har matrix...
#27
Model Y / Sv: Hattehylle og lastsikring
søndag 20. mars 2022, klokken 20:08
Sitat fra: Arne1 på søndag 20. mars 2022, klokken 19:28
Sitat fra: sjokomelk på søndag 20. mars 2022, klokken 12:22
Sitat fra: BjornM på søndag 20. mars 2022, klokken 12:04
Det er 1 lastekrok på hver bakseterygg, se bilde. Men lite hjelp i disse når de kun er på seteryggen.
Det er IKKE lastekroker, men festepunkter for øvre stroppen til LATCH (amerikansk utgave av ISOFIX).

Men kan det funke å feste f.eks et hundebur i disse krokene? Så de ikke sklir inn i bakruta?

Helt klart! Jeg gjorde det i dag hvertfall ;)
#30
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
søndag 20. mars 2022, klokken 08:51
Første tur på hytta er nå gjennomført, en time i jevnt 120 km/t. Trommehinnene føles helt «tykke» og mishandla etter å ha blitt utsatt for en frekvens som var utrolig slitsom. Ikke spesielt høyt, men veldig påtrengende over tid. Tror det er fra hjula (contiviking 7). Noen som har erfaring med å dempe hjulbuene fra yttersiden, f eks slik bilkomponenter.no tilbyr? Hører jo alle småstein osv godt også, så må jo være syltynt der...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA