Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Redgarden

#106
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
tirsdag 10. august 2021, klokken 09:58
Sitat fra: geear på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:31
Fant ikke final invoice på min i farten, men fra husken mener jeg at grunnprisen var 695 da jeg kjøpte i 2017. Gamle 7-seteren og 6-seteren kostet vel nesten 50k (nye 7s kostet 25k), EAP/FSD kostet vel 42+20k eller noe i den duren, et sett med 19" vinterhjul kostet vel 28k, mens 20" kostet 33 eller noe... og så hadde en vinterpakke, seter i helskai, premium lyd, som vel fort kom på 50+, dersom en valgte det, eller som samlet premiumpakke til ca. 50k fra august-ish.

Takk, det var informativt. Da har jeg fått tilbud fra Tesla på 340.000 under nybilpris (vinterhjulene ikke medregnet). Altså et tap på ca 97.000 i året i bilens 3,5 års levetid. Evt 85.000 hvis man fordeler det på 4 modellår, som man kanskje gjør.  Men den hadde allerede tapt seg 200.000 da jeg kjøpte den brukt da den var 2 år gammel. Så jeg sitter med et tap på 140.000 i det drøye halvannet året (nesten 2 innen jeg får solgt den antagelig). Så 100.000 i årlig verditap de 2 første årene, og deretter 70.000 i året de neste 2 årene. Ned til innbyttepris. Det høres kanskje rimelig ut...
#107
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
tirsdag 10. august 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Sindre M. på mandag 09. august 2021, klokken 11:10
Sitat fra: Redgarden på mandag 09. august 2021, klokken 10:46
Fikk akkurat innbyttepris på 470.000 for 2017 X75 7-seter som har gått 80.000. Tenkte først at det var veldig lavt, men er egentlig ikke så sikker... De skal jo tjene penger ved videresalget selvfølgelig, og ser det ligger tilsvarende ute på finn nå til 510.000. Men ser også at Tesla selger omtrent tilsvarende bruktbiler til priser fom 500.000 tom 560.000. Uten at det er så lett å skjønne hva som er forskjellen på dem. Hadde kanskje tenkt at 530.000 var riktig pris, men vi får se...
Fått tilbud på 524.000 for vår 2017 X75 7-seter (elektrisk rad 2) med FSD, gått 50.000. Synes dette var helt greit, ca 200.000 tap på 4 år.

Kostet ikke bilen mer enn 724.000 ny?? Da må jeg kanskje revurdere forventningene mine. Trodde min bil kostet godt over 800.000 ny i 2017 (jeg er eier nr 2). For øvrig høres det ut som du har fått et mye bedre tilbud enn meg, selv om din har gått 30.000 kortere.
#108
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
mandag 09. august 2021, klokken 10:46
Fikk akkurat innbyttepris på 470.000 for 2017 X75 7-seter som har gått 80.000. Tenkte først at det var veldig lavt, men er egentlig ikke så sikker... De skal jo tjene penger ved videresalget selvfølgelig, og ser det ligger tilsvarende ute på finn nå til 510.000. Men ser også at Tesla selger omtrent tilsvarende bruktbiler til priser fom 500.000 tom 560.000. Uten at det er så lett å skjønne hva som er forskjellen på dem. Hadde kanskje tenkt at 530.000 var riktig pris, men vi får se...
#109
Model X 2014 - 2022 / Sv: Reell rekkevidde 2018 75D
fredag 16. juli 2021, klokken 07:58
Sitat fra: Tomhlarsen på fredag 16. juli 2021, klokken 00:23
Sitat fra: Redgarden på mandag 12. juli 2021, klokken 22:22
Har 75D fra nov 2017. På 20 tommers hjul. Har akkurat 13 mil én vei fra Oslo til hytta, og det er så og si bare på 100/110-vei. Vi snakker 5 minutter å trille ned en bakke til motorveien hjemme, og så 10 minutter på 70-vei før jeg er fremme. I fine tørre sommerforhold bruker jeg 34 kWh på dette. Har 69 kWh tilgjengelig på batteriet ved fullading. Dermed går 26 mil akkurat ikke dessverre. Har aldri klart tur/retur uten å lade. Eller, jeg har aldri turt å tyne det siste ut av batteriet... kanskje 26 mil er faktisk reell rekkevidde hvis du kjører batteriet tomt. Men som andre sier her, hvis bilen i tillegg skal stå noen dager før du skal hjem igjen, så går det hvertfall ikke. Og så skal du kanskje ha bagasje og passasjerer? Og sykler bakpå? Da øker forbruket mitt med ytterligere 4 kWh én vei, altså totalt 76 kWh på 26 mil.

Redgarden, flott svar :+1: . Hva bruker du på dårlig føre og vinter?

På (østlandsk) vinterføre opplever jeg (selvfølgelig) en økning av forbruket. Ser av dataene mine at i februar (0-føre) brukte jeg ca 80 kWh på 26 mil på 110-vei. Dette var med ski på tvers bakpå (men det tror jeg ikke har så mye å si, lite luftmotstand bak der (hundens sele som jeg hadde lagt fra meg oppå skiene lå der fortsatt etter en time på motorveien....)). Men med en gang det blir skikkelig kaldt og snøvær så blir tallene ganske annerledes. Øker med 30-40% tenker jeg. Har ikke de eksakte dataene, men husker en gang det var minus 15 og tett snøvær hvor vi hadde brukt ca 80% av batteriet etter bare 14 mil. Og så er det oppoverbakker da. Vi skal opp 800 høydemeter på den siste mila til hytta på fjellet (en annen hytte enn den nevnt over) og der fordobler jo nesten forbruket seg (enda farten halveres).
#110
Model X 2014 - 2022 / Sv: Reell rekkevidde 2018 75D
mandag 12. juli 2021, klokken 22:22
Har 75D fra nov 2017. På 20 tommers hjul. Har akkurat 13 mil én vei fra Oslo til hytta, og det er så og si bare på 100/110-vei. Vi snakker 5 minutter å trille ned en bakke til motorveien hjemme, og så 10 minutter på 70-vei før jeg er fremme. I fine tørre sommerforhold bruker jeg 34 kWh på dette. Har 69 kWh tilgjengelig på batteriet ved fullading. Dermed går 26 mil akkurat ikke dessverre. Har aldri klart tur/retur uten å lade. Eller, jeg har aldri turt å tyne det siste ut av batteriet... kanskje 26 mil er faktisk reell rekkevidde hvis du kjører batteriet tomt. Men som andre sier her, hvis bilen i tillegg skal stå noen dager før du skal hjem igjen, så går det hvertfall ikke. Og så skal du kanskje ha bagasje og passasjerer? Og sykler bakpå? Da øker forbruket mitt med ytterligere 4 kWh én vei, altså totalt 76 kWh på 26 mil.
#111
Model X 2014 - 2022 / Sv: Oppgradere stereo i Tesla X
fredag 25. juni 2021, klokken 10:52
Sitat fra: geear på fredag 25. juni 2021, klokken 07:39
Ganske absurd at dere kommer fra Model 3 og klager på kupéstøy i Model X.  :o Gamle dekk og/eller 22"? Eller tidlige biler?

Å nei, støyen i Model 3 er mye verre. Men anlegget er også bedre.
#112
Model X 2014 - 2022 / Sv: Oppgradere stereo i Tesla X
torsdag 24. juni 2021, klokken 10:03
Jeg har premium. Forsåvidt ok lyd på musikk. Spotify er merkbart bedre enn DAB (som er veldig "tynn"). Men prat forsvinner i all kupéstøyen.

Anlegget i Model 3 er jo helt rått!
#113
Model X 2014 - 2022 / Sv: Oppgradere stereo i Tesla X
onsdag 23. juni 2021, klokken 13:32
Helt enig! Har endt opp med å bruke airpods til podcast og lydbok. Umulig å høre ellers...
#114
Fasiten ble 475 Wh/km i snitt (over 12 mil). Snittfart på 70 og toppfart på 80. Takk for hjelpen, folkens :-)
#115
Takk for svar :-)
#116
Jeg skal for første gang trekke båt til helgen. Det er en bogey-båthenger, som sammen med båten (21 fot) veier ca 2. tonn. Skal kjøre flat 110-motorvei, og farten jeg kan holde er selvfølgelig maks 80. Prøver planlegge ladestopp, men aner ikke hva slags forbruk jeg skal regne med... Noen som har erfaringer å dele?
#117
Model X 2014 - 2022 / Sv: "Endelig" kjøpt meg TMX LR 100D
fredag 09. april 2021, klokken 10:37
Sitat fra: kodax på torsdag 08. april 2021, klokken 23:15
Sitat fra: s.sjoelli på torsdag 08. april 2021, klokken 22:49
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 06. april 2021, klokken 08:51
Sitat fra: s.sjoelli på søndag 04. april 2021, klokken 20:12

Gummilister til frunk og dører for å redusere støy (ikke installert dette ennå)
https://a.aliexpress.com/_mMO7VOb



Lurer på om disse kanskje isolerer litt også... Det trekker så inmari kaldt inn rundt dørene om vinteren... Iskaldt på føtter og ben.

Ja det merket jeg i vinter også - første hele vinteren med X'en og både samboeren og jeg stusset over at det var kald trekk ved dørene. Ble aldri ordentlig varme. Skal ta vårshinen snart og få på disse listene.
Det har jeg ikke merket noe til. Er det veldig kaldt der dere oppholder dere? Hvilke årsmodeller har dere?

Nov 2017. Veldig merbart når det er kaldt ute, dvs minus 5 og kaldere. Og når farten er høy, som ble nevnt her. Virker ikke som det blåser noe varmluft der nede noengang, jeg kjører med ullsokker for å si det sånn ;-)
#118
Model X 2014 - 2022 / Sv: "Endelig" kjøpt meg TMX LR 100D
tirsdag 06. april 2021, klokken 08:51
Sitat fra: s.sjoelli på søndag 04. april 2021, klokken 20:12

Gummilister til frunk og dører for å redusere støy (ikke installert dette ennå)
https://a.aliexpress.com/_mMO7VOb



Lurer på om disse kanskje isolerer litt også... Det trekker så inmari kaldt inn rundt dørene om vinteren... Iskaldt på føtter og ben.
#119
Model X 2014 - 2022 / Sv: "Endelig" kjøpt meg TMX LR 100D
tirsdag 06. april 2021, klokken 08:48
Sitat fra: Jarv!s på lørdag 03. april 2021, klokken 06:54
Takker for svar!

Gummi matter blir det nok uansett, med tanke på både sand osv, drikke i bilen osv.

Jeg ser tesla selger QI lader for mobil, noen som har testet den og kan anbefale denne? Evt alternativer?

Jeg har vært gjennom to uoriginale ladere + teslas originale, og er ikke i tvil om at Tesla sin er klart best. De uoriginale lader bare halvparten av gangene... Men Tesla sin er litt trang i dybden. Jeg har iPhone 12 med etui og 1 kort bakpå, og det går såvidt neddi. Men lader helt fint gjennom både kort og deksel.
#120
Model X 2014 - 2022 / Sv: "Endelig" kjøpt meg TMX LR 100D
tirsdag 06. april 2021, klokken 08:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. april 2021, klokken 06:04
Sitat fra: Rævedilter på mandag 05. april 2021, klokken 21:53
Hadde forrige bil uten gummimatter eit halvt år, og det er (for meg iallefall) fleire ganger så mykje arbeid å halde den rein innvendig på gulvet uten matter.

Enig. Jeg irriterer meg grønn over at det ikke er å oppdrive gummimatte som passer nedi brønnen bak på Model X (om noen kjenner til en så gi beskjed!). Det blir så utrolig mye dritt der som fester seg i teppet. Istedenfor å ta ut matta og dunke litt på den må jeg frem med støvsuger og bruke en god stund med den for å få alt rent og pent.

Oljelekkasje fra motorsaga? Null problem med gummimatter med kanter. Med stoffmatter er det et sant helvete.

Jeg har kjøpt denne: https://www.taptes.com/products/rear-lower-cargo-liner-for-tesla-model-x?variant=31235721298022

Passer perfekt! Tilkommer selvfølgelig diverse irriterende tillegg, og ser den er utsolgt nå. Men anbefales helt klart når den kommer på lager igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA