Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ladeklof

#1
BMW i3 / Sv: Verdig erstatter til i3?
tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:11
Ligger vesentlig bedre på veien i alle hastigheter.Ikke kilen for sidevind. Et helt annet drag mellom 80-120km/t. Negativt: Vesentlig dårligere svingradius.
#2
BMW i3 / Sv: Verdig erstatter til i3?
torsdag 18. juni 2020, klokken 22:54
Dere bør absolutt prøve i3s, dersom dere i likhet med meg, var skuffet over følelsen i i3 120ah etter å ha kjørt 60ah.
#3
BMW i3 / Sv: Verdig erstatter til i3?
tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:33
Ble til at jeg kjøpte ny i3s 120ah. Den har go-cart-følelse så det rekker. :)
#4
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 29. mai 2020, klokken 23:32
Nei, egentlig ikke. Fikk bilen for en måned siden, og nå er det faktisk ikke vinter lenger her i Trøndelag. (Kan dog fort endre seg). Kommer til å prøve å finne mer ut av det i høst, tenker jeg. Har bare lagt merke til at ved noen anledninger slår batterivarme inn i god tid før kupevarme, men ikke alltid. Dette gjelder ved utetemperatur mellom 0-5 grader.
#5
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 28. mai 2020, klokken 19:24
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 28. mai 2020, klokken 00:20
Sitat fra: Samco på onsdag 27. mai 2020, klokken 18:24
I3 batteri forvarming. Har testet litt teorien med 3timer før avreise tidspunkt en i3 starter å varme batteriet. Ser ikke at bilen trekker noe strøm før Avreise tidspunkt før kupé varmimga slår in?

Tilkoblet easee lade box har 0 utslag på strøm trekk.
Det avhenger av hvilken temperatur batteriet i utgangspunktet hadde. Må være et stykke under 10 grader. Slås av når batteriet når 10 grader.
På min 60ah startet alltid forvarmingen 3 timer før avreisetidspunkt når temperaturen var under 10 grader. Min nye i3s 120ah følger ikke samme mønster. Her starter ikke alltid forvarming av batteri før kupevarmingen, selv om temperaturen er lavere enn 10 grader.
#6
BMW i3 / Sv: Verdig erstatter til i3?
søndag 29. mars 2020, klokken 01:06
Har i dag en en i3 60ah som jeg elsker, dessverre trenger jeg bedre rekkevidde. Lånte en 120ah på fredag og ble litt skuffet. Den var ikke så kvikk og leken som min gamle. Jeg opplevde at tyngden gikk litt utover kjøreegenskapene. Gocart-følelsen var tonet ned. Er dette bare placebo fra min side? Har ikke prøvd i3s 120ah, som er det alternativet jeg vel vurderer nå. Er den (minst) like artig å kjøre som ur-i3?
#7
BMW i3 / Sv: Gidder plutselig ikke klimatisere?
torsdag 27. februar 2020, klokken 22:33
Hos meg trekker bilen 15.8A under forvarming av kupe uavhengig av om batteriet er forvarmet eller ei. Dette er maksimalt av hva laderen min kan gi, så tror nok bilen kan trekke mer enn dette. Tror bilen prioriterer kupevarme fremfor batteriforvarming under "klimatiser nå"-fasen. Her er jeg usikker.
#8
BMW i3 / Sv: Gidder plutselig ikke klimatisere?
torsdag 27. februar 2020, klokken 22:25
Sitat fra: koltor på torsdag 27. februar 2020, klokken 10:28
Er det da sånn at den ikke forvarmer batteriet i det hele tatt hvis avreise er mindre enn 3 timer frem i tid? Eller prøver den så godt den kan?

Edit:
Q. If you want to precondition the battery from the app, you need to set the departure time and then enable "preconditioning for departure," correct?
A. Yes, provided the departure time programmed is at least 3 hours from the time when it is selected.
*Important: This is a very important fact that most i3 owners are not aware of. If you don't set the departure time at least three hours in advance the car is not performing battery preconditioning at all, only the cabin will be preconditioned.

Hei, dette er en myte som ikke stemmer helt. Jeg har smartlader og har prøvd ut dette med forvarming av batteri på ulike tidspunkt før avreise. (60Ah 2016) Hvis du har programmert forvarming starter bilen opp denne prosessen 3 timer i forkant av avreise, men dersom du først stiller inn avreise f.eks 1,5t (eller 1t) i forkant av avreise, starter den opp forvarming umiddelbart. Batteriet varmes aldri høyere enn til batteritemperatur på 10 grader, og dette kan oppnås på kortere tid enn 3 timer selv om det er kuldegrader med standard lader på 3,7 kW. Strømtrekket er ganske lite før kupevarmeren starter opp, uavhengig av tidspunktet batteriforvarmingen starter, den trekker ca 5,8A i en liten halvtime med en total kWh på beskjedne 0,2 -0,4.

Har man en kraftigere lader (11kW) har jeg hørt at batteriet kan nå 10 grader i løpet av en knapp halvtime ved bruk av "klimatiser nå" uten forhåndsprogrammert avreisetid.
#9
Noen som vet om det er planlagt flere ladere på Beitostølen? Er jo et stykke over Valdresflya og alltid fullt på den ene laderen til Fortum i sommerhalvåret...
#10
Tenk om du hadde vært like interessert i å fokusere på hvordan massene systematisk blir utsatt for systematisk mediapropaganda og tilsvarende utelatelse av motargumenter.

Dette sitatet fikk meg virkelig til å tenke.

Denne systematiske mediapropagandaen og utelatelse av motargumenter, ja sågar latterliggjøring, er det dessverre ikke bare folk som er mot klimasvindelen som møter. Jeg vil anbefale et dypdykk i tankegodset til organisasjonen i lenken under. Her er det mye oppsiktsvekkende informasjon og forskning som også ofte stemples som useriøs i propagandamaskineriet:

https://theflatearthsociety.org/home/
#11
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
søndag 22. desember 2019, klokken 12:10
Agrol heter den nevnte avtalen.
#12
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
søndag 22. desember 2019, klokken 00:33
 :+1: Takker!
#13
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
lørdag 21. desember 2019, klokken 23:46
Mener du at man (med storkunderabatt) får fabrikkny i3s fully charged for 320k nå? Sist jeg undersøkte i høst måtte man like over 350k. Demobiler skjønner jeg man kan få rimeligere med få km på telleren.

(Send gjerne en PM med tips om hvor man kan få handle til denne prisen :) )
#14
Nå har adressa snudd fra i vår og støtter på lederplass bompenger fra elbil fra 1.mai 2020.
#15
Deilig å slippe å bli forvirret, ja :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA