Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Henrik900

#1
Sitat fra: gr på onsdag 11. september 2019, klokken 18:14
Hvordan går det med denne saken?

Fortsatt lite fremgang her. Jeg nekter å gå over på det nye systemet. Styret kom frem til at de ikke hadde nok informasjon til å gjøre noen endringer i vedtaket.. Jeg skrev en siste mail til styret med hjelp av en advokat for 3 uker siden, har ikke mottatt noe svar på denne. Jeg refererte til 3 advokatuttalelser i denne mailen.

Neste steg her får bli rettslig.
#2
Sitat fra: Nordlands på lørdag 03. august 2019, klokken 00:24
Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 17:09
23 000 er for selve ladeboksen. 8000 + 50-75øre kwh er ment som nedbetaling av oppgradering av det elektriske. :)

Man kan jo spørre seg hvorfor man har valgt den type ladeboks også, det finnes vel billigere løsninger på markedet?
23 000 er ganske dyrt for en slik ja, selv inkl. tilkobling til flatkabel, mener å ha lest om de som har fått tilsvarende montering av ZapCharger til under 20 000 - tror den gir enda bedre løsning for dynamisk og rettferdig laststyring. Er det i hvert fall med fastmontert ladekabel? Uten kabel koster selve ladeboksen Smart Wallbox (22kW med nøkkellås) bare ~12 000,- mot 16 000,- for Zapcharger. I tillegg tror jeg Smart Wallbox krever eksternt jordfeilvern type B noe som i så fall sannsynligvis har fordyret anleggskostnaden litt i forhold til Zapcharger som ikke krever det.

Om styret ikke har innhentet minst 3 tilbud fra leverandører/installatører som spesialiserer seg på ladeløsninger kan det forklare litt dårlig løsning/pris.

Det ble aldri presentert noe annet enn dette tilbudet. Det ble sagt at dette var det "beste". Det som gjør ladeboksen dyrere er at de har satt på en rfid-modul samt noe for kommunikasjon. Aner ikke hva dette koster..
#3
Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. august 2019, klokken 16:57
Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 11:16
Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. august 2019, klokken 10:52
Korleis er da for dei som kobblar seg på i ettertid?

Må dei betale etablering på 8000kr på lik lingje som deg eller kan dei bare koble seg på utan etablering?

Kven er da som tek finansierinskostnadane for dei leilighetene som ikkje koblar seg på? Hvis du betaler 8000kr no og anlegget kostar 400 000kr så må jo nokon betale dei reserende 392 000kr. Kven gjer da?

Det siste eg lurer litt på er: 400 000kr / 70 leiligheter = 5 715kr. Kvifor betaler du då 8 000kr i etablering?

At du får bytte inn din eksisterande ladestasjon mot ein "gratis" i fellessystemet synest ikkje eg er så galt. At dei ikkje har informert deg litt betre er litt dumt.

Alle som ønsker å ha lader må betale 8000 + 23 000 for ladeboks. Dette er kalt et "selvfinansierende prosjekt", de regner med at det er såpass stor pågang på lademarkedet fremover at dette skal dekkes innen 5 år. Summen på 8000, eller påslaget på 0,5-0,75 er ikke forklart noen sted. Jeg synes også det er ok å bytte gammelt mot nytt, men det skal fortsatt gjøres på en ok måte.

H

23 000 +8000 syntest eg var frykteleg dyrt. Hvis alle 70 enheter bestiller til slutt så har jo prisen blitt 31 000 x 70 = 2 170 000kr for eit anlegg som i utgangspunktet koster ca 400 000kr. Her må eg ha gått glipp av noko eller misfortsått.

23 000 er for selve ladeboksen. 8000 + 50-75øre kwh er ment som nedbetaling av oppgradering av det elektriske. :)

Man kan jo spørre seg hvorfor man har valgt den type ladeboks også, det finnes vel billigere løsninger på markedet?
#4
Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. august 2019, klokken 10:52
Korleis er da for dei som kobblar seg på i ettertid?

Må dei betale etablering på 8000kr på lik lingje som deg eller kan dei bare koble seg på utan etablering?

Kven er da som tek finansierinskostnadane for dei leilighetene som ikkje koblar seg på? Hvis du betaler 8000kr no og anlegget kostar 400 000kr så må jo nokon betale dei reserende 392 000kr. Kven gjer da?

Det siste eg lurer litt på er: 400 000kr / 70 leiligheter = 5 715kr. Kvifor betaler du då 8 000kr i etablering?

At du får bytte inn din eksisterande ladestasjon mot ein "gratis" i fellessystemet synest ikkje eg er så galt. At dei ikkje har informert deg litt betre er litt dumt.

Alle som ønsker å ha lader må betale 8000 + 23 000 for ladeboks. Dette er kalt et "selvfinansierende prosjekt", de regner med at det er såpass stor pågang på lademarkedet fremover at dette skal dekkes innen 5 år. Summen på 8000, eller påslaget på 0,5-0,75 er ikke forklart noen sted. Jeg synes også det er ok å bytte gammelt mot nytt, men det skal fortsatt gjøres på en ok måte.

H
#5
Hei,

Takk for gode innspill!

Jeg legger til litt informasjon da jeg ser jeg var noe uklar i første innlegg. 

Min løsning, som styret har godkjent; Sikring på felles tavle, koblet opp mot min strømmåler - 60m PFXP-kabel frem til min parkeringsplass.(Jeg er ingen ekspert, men alle sikrings-skapene er i et skap, der jeg har satt inn en sikring rett under mitt sikringsskap). 

Dette er et sameiet. Styret kalte inn til ekstraordinær generalforsamling angående lading av elbiler. Forslaget var å utvide tavlefelt med effektbrytere for ladeanlegg, samt en ny effektbryter for hele sameiet. Det er også laget skinner til alle garasjeplasser, så alt man må montere er en ladeboks. Ladeboksen som var valgt var EVlink Smart Wallbox. Det er også lagt stor vekt på at det kun er brukerne av anlegget, altså de med hybrid/elbil som skal være med på å nedbetale dette lånet.  Flertallet stemte for denne løsningen(De som ikke har elbil, og som heller ikke skal ha elbil).

Arbeidet startet med en gang og stod klart en gang i mai.

I utgangspunktet så har jeg vært positivt til dette, så lenge det gjøres rett. Hele poenget mitt er at dette tiltaket vil utgjøre en generell verdiøkning av alle seksjonene og kostnadene bør fordeles deretter. Etter arbeidet har det blitt solgt to leiligheter i sameiet som har brukt dette som et salgsargument(garasjeplass som er klargjort for elbil-lading.

At de har valgt en ekstern leverandør som fakturer er helt ok, men jeg mener at et påslag på 8000 + ladeboks(23 000) samt et påslag pr kwh 0,75 for å nedbetale en oppgradering av el-anlegg for samtlige leiligheter blir for dumt. Sistnevnte påslag på 0,75 er altså kun ment for å nedbetale lån, ikke driftskostnader, dette kommer i tillegg.   

H
#6
Sitat fra: Dyreborg på torsdag 01. august 2019, klokken 12:42
Høres ikke så veldig bra ut.

Først og fremst, så kan de ikke selge noe, som du eier.

Om de kan "tvinge" deg på en felles løsning beror på hva, som er avtalt ved oppsetting og om du er koblet på felles strøminntak eller dit eget strøminntak.

Hvis ikke det ligger noen avtale om hva som skal skje i din situasjon så er det ikke umulig å tvinge dig på et fellesanlegget, men kanskje unødig konfliktopptrappende.

Hvis du er koblet på fellesanlegget kan de klippe ledningen og ta betalt for å flytte dig over.

Hvis du har opkobling på egen sikring kan man ikke bare fjerne den, da det svarer til man fjerner en ovn eller lampe i dit hus.

Kostnad er som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet er felleskostnader jf. Paragraf 29 i eierseksjonsloven. Derfor må opgradering en av fellesinntak og trekking av kabler betales felles av alle. Den enkeltes boks må man selv betale. Dette er vist også den mest normale model.

Takk for svar! Jeg er helt enig med deg. Jeg har satt inn en egen sikring i mitt eget skap og trukket kabel 60 meter til min plass, således synes jeg ikke at de kan kreve at jeg går over på det nye systemet. I styrevedtaket ble det besluttet, uten å ha rådført seg med meg følgende: "De som allerede har ladepunkt(altså kun meg), vil bli tvunget over på det nye systemet." Det toppet seg denne uka da de sa at anlegget mitt nå tilhører sameiet..

Jeg er egentlig positiv til ett nytt system, jeg mener bare fremgangsmåten blir helt feil samt at dette skal dekkes av fellesutgiften, ikke kun de med en lader på plassen sin.

H

#7
Hei,

Jeg har en diskusjon med styret mitt om dagen, kanskje dere har noen gode råd. Jeg oppsummerer kort: 

Selveierleiligheter 70 stk, alle med fast plass i garasje, bygd 2005.

2018, feb: Jeg sender søknad til styre om å montere elbillader på min garasjeplass, jeg får godkjenning og monterer en lader samt egen sikring for dette. Total kostnad ca 23 000.

2018, juli: Styret foreslår å oppgradere det elektriske(nytt tavlefelt med effektbrytere og en ny effektbryter for hele sameiet, strømskinner i taket + kommunikasjons-kabel for styring av anlegget(gjelder alle plasser). Pris ca 400 000. Videre foreslo de at kun de som faktisk har en elbillader(som i dag kun er meg) skal nedbetale lånet på 400 000. For å gjøre dette ble følgende bestemt: Ett etableringsgebyr på 8000kr skal betales for nye ladestasjoner, samt et påslag på 50-75 øre kwh som skal gå til nedbetaling av denne gjelden. Dette ble godkjent av sameiet.

MERK: Jeg mener at denne engangsavgiften, samt påslaget på 50-70 øre, er ulovlig da alle i sameiet har fått en verdiøkning, selv om de ikke har en lader på sin egen plass. Det står selv i styrenotatet, samt brukt som argument for å stemme for at dette vil være en verdiøkning for alle og et salgsargument i fremtiden. Dette mener jeg bør gå under fellesbrøken.

2019, mai: Jeg varsler styret om at det muligens er ulovlig, og brudd på sameieloven å avkreve de med lader for etableringsgebyr samt påslag per kwh for å nedbetale gjeld på et felles el-anlegg. Jeg fikk til svar at dette skulle bli tatt opp ved neste styremøte, i slutten av august.

2019, 31 juli Får jeg en mail om at det nye ladesystemet er på plass og at jeg er nødt til å bruke dette, samt at styret nå eier mitt gamle system og vil selge dette(uten at jeg før har blitt varslet om dette). Merk: jeg har fått ny ladeboks "gratis" ettersom jeg hadde det fra før av.   

Jeg sitter nå i en tvist, da jeg ikke ønsker å ta ned mitt anlegg før vi har fått avklart dette med påslag og nedbetaling av lån. Jeg har fått beskjed om at min ladeboks må tas ned asap.

Har dere noen mening om dette, eller vært borte i liknende problemstilling? Påslagene til styre 50-75øre + grønn kontakt (laste balansering) ca 20-30øre + strøm/nettleie begynner å bli dyrt..

H
#8
Sitat fra: TorC på torsdag 01. august 2019, klokken 11:30
Innlegget ditt burde bli tatt ut som egen tråd.

Du er ikke alene om slike konflikter.

Hvordan du kan håndtere konflikten avhenger helt av hva som står i avtalen/søknaden/vedtaket som ble gjort i forkant at du satte opp ditt punkt.


Hvis det ikke står noe spesifikt så tolker jeg det slik at de ved dette har gitt deg eksklusiv bruksrett å ta ut strøm på den måten du har gjort det. Da kan ikke styret uten svært god grunn kreve at du skal fjerne boksen. Her tipper jeg du kan lage mye bråk og slippe unna en del kostnader.

Spørsmålet er om ikke du bør være litt mer pragmatisk.
Jeg ville heller sagt til styret at jeg har forståelse for at det er ønskelig å ha felles løsninger, men at dette gjør at jeg har fått en unødvendig stor ekstra kostnad (de 23 000,- er bortkastet). Det at man skal betale påslag per kWh er greit nok, men ikke engangsebyret på 8000,-.

Du har helt rett - jeg flytter innlegget. Takk for innspill!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA