Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Truls Antonsen

#61
Nei, er vel heller ikke hensikten med disse roaming-leverandørene.
Men kan være verdt det for å slippe å undersøke, opprette og registrerer seg, spes om en kjører på ukjente steder.
En må erstatte endel tusen km årlig ladet på "de andre" med Ionity for å tjene inn månedskostnaden.
Jeg har ikke WeCharge, med etron charging service, og i Norge må jeg erstatte ca 4000km forbruk på etron årlig lading på BKK/Mer med Ionity, for at regnestykket skal gå opp økonomisk. I Norge, med Naf/Elbilforeningens brikke registrert 4-5 steder, er det ikke noe enklere heller...
Derfor fornyet jeg ikke ECS før jeg skulle nedover Europa i år, da forenkler det en hel del, og økonomien i det blir mer fordelaktig også. Forskjellen mellom CircleK og Ionity er høyere i DK enn i Norge, sist jeg sjekket, og så er det ikke sikkert jeg trenger 4000km (1000kwh) for å gå break even heller...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#62
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 28. mars 2022, klokken 18:21
Tirereview på YT hadde vel både Goodyear og Vredestein på test, og Goodyear asymetric 6 gjorde det veldig bra. Vredestein, som også er billigere, noe mer middels.
Conti SportContact7 var overlegne på vått, og like gode som Goodyear på trøtt, og vant testen.

Usikker på om det var US specs på dekkene, eller Europeisk....så kan være variasjon..


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#63
Sitat fra: Orbit på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:02
De hopper over bokstaven I, sannsynligvis for å unngå forveksling med ett-tall. Så K blir 2019.
Stemmer, og L=modellår 2020.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#64
ID.4 / Sv: Hva forventer DU av oppdatering 3.0?
fredag 25. mars 2022, klokken 20:02
Er jo en 15-20' etron som også skal støtte det...men om det er aktivert, er en annen sak...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#65
Etron har bedre plass enn Touran, som igjen er bedre enn A4 (B8).
Id.3 er vel også bedre enn Touran, faktisk ganske lang.
Så må nok andre som har hatt noen av disse indikere om de er større/mindre enn TM3...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#66
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
lørdag 26. februar 2022, klokken 21:31
Nei, det mener jeg ikke...for i butikken er det plass til flere på en gang, slik at alle får.
Ladere er ofte en begrenset kapasitet, hvor det kun er plass til en av gangen.
Ofte er det også 50kw ladere tilgjengelig, til lavere pris.
Om 4 biler skal lade ett sted det er 1x50kw og 1x150kw lader, hvor 3 av dem kan lade 150kw, og den siste kan lade 50kw, vil en på tiden 50kw bilen lader, rekke å lade de 3 "kaksebilene" like mye som 50kw bilen.
Om prisstrulturen gjør at 50kw bilen tar den raske laderen, vil en på samme tid kun lade 2 biler...

En prisstruktur som gjør at 4 biler kommer seg videre og ikke bare 2 av dem, synes jeg ikke er usosialt.
Så lenge køer er ett problem (noe det ikke er i kjøleskapet på Rema)  synes jeg det er rettferdig at det er en prisstruktur som oppfordrer til at alle 4 får lade nok til å komme videre på 45 minutter, ikke bare 2 av dem, og de to siste først er ferdig ladet etter 1-1,5 time...

For min egen del, lader jeg id.3'n konsekvent på de billigere 50kw laderene, og Audien (sossebilen) på 150kw. Så klarer jeg meg med å stå 25 min for å lade til 80%, og ikke 1:15...dvs 2 til kan lade...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#67
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
lørdag 26. februar 2022, klokken 17:00
Nå er vel endel av kostnadene (renter av bundet kapital) på disse laderene en funksjon av tid...
(% rente pr år), så at de tar betalt for tid også er ikke helt på ville veier.

Hadde det bare vært strømmen, som har en lineær kostnad, så er jeg mer enig...

Forøvrig kan de selge 3x så mye strøm på samme tid til en "subsidiert storbil" som en egolf f.eks. Dvs kapitalkostnader for å selge strøm til "kaksebiler" er da også 1/3...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#68
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
lørdag 26. februar 2022, klokken 16:46
De tar jo på seg risikoen for betaling, og håndtering av denne. Og kort-avgifter, som gjerne er 2-5%.
Vil tro ladeoperatørene har en god andel av kostnadene knyttet til lading relatert til innkreving av penger...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#69
E / Sv: Vinteregenskaper
søndag 20. februar 2022, klokken 16:19
Ikke Honda-E...men har id.3 med trekk bak, og det fungerer veldig bra synes jeg.
Noen rapporterer at den kan være tailhappy med piggfritt i rundkjøringer, jeg har ikke merket noe til det med piggdekk.
Kan ha noe med kjørestil og/eller gassrespons å gjøre også, noe jeg ikke vet noe om på Hondaen...men id.3 er ganske hissig i gassrespons fra 0...noe som ikke akkurat demper denne oppførselen...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#70
Ser ut til at graving har begynt på CK på Moa i Ålesund, etter lengere tids kommunikasjon for å få byggetillatelse (pga innenfor byggherrens mot vei).

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#71
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
lørdag 19. februar 2022, klokken 21:18
Mener det står med liten skrift at salg av bilen abonnementeter knyttet til er gyldig oppsigelsegrunn.

Kris skulle vel overfør nytt abo på gammelt kort, og det at enkelte kunder kjøper flere Audier etter hverandre er tydeligvis ikke en problemstilling Audi har tenkt på...

Burde jo bare være å legge inn nytt VIN på abonnementet, og få forlenget gratisperiode...men det virket ikke som det var en aktuell problemstilling for ECS at det skulle gå an...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#72
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
fredag 18. februar 2022, klokken 19:00
BKK og Mer med fler er jo med i "ladeklubben" til MB, VW og Audi...så helt uvillige er de ikke... slik sett er jo Elbilforeningen en ny leverandør..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#73
Model X 2014 - 2022 / Sv: Garanti på deler?
onsdag 16. februar 2022, klokken 20:32
Akkurat dette har Mercedes tapt i retten på...

De byttet noe dører, minne jeg, pga rust, innenfor garanti. Når dørene igjen fikk rust kort tid etter, men på utsiden av opprinnelig garanti, nektet de, med begrunnelse at nybilgarantien var ute.

NAF kjørte saken,  kan sikkert finne noe på Motor, stod omtalt der for noen år siden.

Saken var at de ikke kunne bytte ut med deler som hadde kortere levetid enn opprinnelig deler skulle ha....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#74
ID.4 / Sv: Mer responsiv infotainment
onsdag 16. februar 2022, klokken 20:29
Har opplevd det samme, men motsatt. Har id.3 med 2.3, som jeg synes fungerer bra.
Fikk lånebil ifm service, som hadde pre-2.3, den var suppe treg...

Så din observasjon stemmer nok... Så får vi vente på 3.0, som skal komme i løpet av våren...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#75
På Youtube-kanalen Suv Battle, testes 4wd biler opp en bakke med mye løft på ett eller flere hjul.
Her må de gi betydelig gass for at det spinnende hjulet skal stoppes og kraft flyttes til andre siden, på de bilene uten mekanisk sperre.

Jeg opplever at id3 tillater noe slip, mek kanskje ikke så mye.
Om enyaq er satt opp likt, så er den også veldig krapp første meteren når en trykker på gassen, lett å rive ut grepet før en har kommet av flekken.
Har en etron 55 også, og den er mye mykere i å ta igang, og en vintermodus på id3/tilsvarende kunne sikkert vært praktisk, som gir mye mindre brå pådrag første meteren...
Jeg kjører forøvrig kjøremodus individual, med drivverk på ECO, uten at jeg helt vet om det hjelper første meteren...men er litt "mykere" ved endring av fartsgrense osv, har opplevd på glatt vei at ESP har slått til ved endring fra 50-60 sone på glatt føre...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA