Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Truls Antonsen

#46
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sig 2013 P85+
mandag 23. mai 2022, klokken 20:59
Bjørn Nyland har en "episode" hvor han har sin TMS på verksted for å reparere sig/lekkasje.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#47
ID. Buzz / Sv: Pris på ID Buzz
fredag 20. mai 2022, klokken 21:26
Uten alt er direkte sammenliknbart, mine erfaringer i bakken hjemme, 17% stigning, med piggdekk.
Id3 Pure vs 2008 Caddy SDI fwd = id3 er iallefall ikke noe dårligere.
Caddy vs 2016 Touran 1,4tsi, klasseforskjell...Caddy vinner...Touran er rett og slett dårlig. Den er dårlig også med dieselmotor foran, sier en slektning.

Caddy mot '09 A4 Quattro = klasseforskjell, men når det er sagt, med normalt brøytet vei, dog snøføre, var det sjelden noe problem med Caddy. Og A4 brøytet seg opp i 20-25cm snø...

Alle disse sammenlikningene er gjort når jeg hadde begge biler samtidig.
Har nå etron sammen med id3...men er ikke sammenliknbart. Etron og A4 er tilsvarende, men ingenting slår elmotor fra stillestående start...

Utfra dette, så er id3 med rwd helt fin på vinterføre hva gjelder fremkommelighet, og gitt tilsvarende vektfordeling bør Buzz'en også være ok.

Noen klager på at bakenden kommer fort på id3...men da ofte i kombi med Pirelli piggfritt. Jeg har IceContact pigg, og sliter ikke med det samme.
Gassresponsen er noe "ivrig" iallefall på id3 i lav fart, kan sikkert være medvirkende...jeg kjører i ECO på vinter, da er den noe roligere. Aner ikke hvordan buzz er programmert...

ESP på id3, og utfra tester også id4, er rimelig konservativ, og struper effekt veldig fort ved slipp. Kjedelig vil jeg si...
Etron55'n aksepterer litt drift før den begrenser, og er mye artigere. Det har jeg sett i test på bane med id4 og q4 også, q4 aksepterer litt vinkel...og id er tryggheten selv.

Så spørs det om ESP kan slåes av fra sw 3.0 da...

Konklusjon - jeg ville ikke vært bekymret.

...jeg liker "bedre" å få en liten sladd ut av rundkjøring enn at bilen går rett frem, og om en tenker motsatt av meg, kan en kanskje vurdere annerledes...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#48
Er ikke direkte skadelig å lade til 100%, men endel/de fleste batterier degraderer litt raskere om de har 100% enn f.eks. 70-80.
Er ikke sikkert alle batterier gjør det, men så lenge det er en risiko for det, så lader jeg ikke til 100% uten at jeg får "belønning" for denne risikoen, i form at lengere rekkevidde når jeg trenger det.
Det gjør at bilen er ladet til 100% 5-6 dager i året, kontra 365 dager i året...som da reduserer den eventuelt raskere degradering med ca 98%...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#49
Kan det være at q4 har annen kjemi, og derved er dette viktigere enn med 50/55? Og med stadig flere q4 på veiene er dette viktigere...

Q4 har jo helt annen ladekurve også enn 50/55, som indikerer at de oppfører seg annerledes enn ur-etron sine...og krever også rett temperatur og SOC for å gi boost tilgjengelig...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#50
Audi e-tron / Sv: Må man ta bachelor i e-tron før kjøp?
mandag 09. mai 2022, klokken 20:19
Lag deg en oversikt over "må ha" og vil ha...så kan du legge det i konfigurasjonen, f9r å få ett utgangspunkt for pris.

Problemet med levering om dagen, er lang tid fra bestilling til levering. Men - mange forhandlere har ferdig spennede biler på vei inn, som mangler navn. De enkelte forhandlerene har gjerne ikke oversikt over hva andre har bestilt, så må ta en ringerunde. Da kan du også referere til den konfigen du har laget...så ser en mangler/tillegg..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#51
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
torsdag 28. april 2022, klokken 19:57
Har noe opplevd at når en kommer fra 60-sone til 80 sone, starter bil å akselerere til 80, for så hoppe ned til 50, og så gå til 80 igjen?
Endel steder jeg kjører skjer dette, dog ikke alle. Er ikke noe i kartdataene på here.com som tilsier det skal skje, der er det kun 60 og 80 soner, ingen 50-sone...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#52
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
torsdag 28. april 2022, klokken 19:55
Har forøvrig merket at vw sine kart har blitt oppdatert med nye veier 2-3 år før audi sine... dvs en vei som ble rettet i 2017 i vw, var fortsatt gammel når jeg fikk audien i 2019. Og veien hadde vært der i 10-12 år før dette...

Men har opplevd at jeg la inn rettelse i here, på en vei som hadde blitt gangvei/stengt. Da dukket det opp i id.3 etter 2 uker... Dette var også "gammelt nytt", så mulig rettelsen hadde blitt lagt inn årevis før meg, men den var ikke rettet i here-app iallefall.

Jeg blir oppgitt når bilfabrikantene skylder på feil i grunnkartene...når de benytter here, som vi lett kan sjekke har vært rett i årevis...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#53
Kjøpe elbil? / Sv: El-bil leasing og mva
torsdag 21. april 2022, klokken 23:37
Er det ikke slik at moms'en beregnes når varen/bilen taes inn i Norge da...dvs om det er før innføring av moms, så er det ingen moms som skal betales.

Greia med leasing, er jo at leasingselskapet først betaler inn skyldig moms når den selges til sluttbruker. Og er det ingen momsplikt, så er det heller ikke noe for sluttbruker å betale.

Forøvrig er det jo bare beløpet over 600' som er foreslått momsbelagt, slik at månedsbeløp vil jo ikke stige med 25%

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#54
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
mandag 18. april 2022, klokken 20:52
Om en har bil som er en del av en "charging service" forenkler det også en god del, ved at en kan bruke samme konto/app/kort hos "alle".

meCarge - Mercedes
weCharge - VW, pluss tilsvarende for Seat/Skoda
Etron Charging Service - Audi
Hyundai - tilsvarende ECS




Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#55
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Plug & charge
fredag 15. april 2022, klokken 11:00
Har lurt på...hvorfor kan ikke rfid leseren lese ut kortnummer fra  Visa-kortet...
Burde jo være mulig med litt sw oppgradering...og ha maks grense på 500kr slik som i butikken...
Da slipper en å installere ny hw i/utenpå laderene...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#56
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Plug & charge
tirsdag 12. april 2022, klokken 22:22
Det kan jo event løses på samme måte som med bompenger, hvor en kan knytte tilleggsavtale for bedre priser...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#57
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
fredag 08. april 2022, klokken 18:32


Sitat fra: elektro på fredag 08. april 2022, klokken 09:31
.... Nå sitter jeg og banner og sverter fordi NAF har finnet ut at de skal bytte kredittkortleverandør. Dvs. at jeg må bytte betalingsmiddel for alle RFID brikkene i begge elbilene. #i-landsproblemer

Ekstra irriterende når en fikk nytt Mastercard 1 mnd før byttet til Visa, fordi det gamle var utgått... 2 bytter på en god måned...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#58
Audi e-tron / Sv: Ny ladekurve?
onsdag 06. april 2022, klokken 20:19
Ja det er vel mulig. 50'n kom vel med Samsung celler fra dag 1, mens 55'n hadde LG celler en god stund etter 2020...
Og 50'n har jo aldri hatt samme ladekurve som 55, dog lavere effekter.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#59
Audi e-tron / Sv: Ny ladekurve?
tirsdag 05. april 2022, klokken 19:33
Hvor er det disse 3 ekstra kwh ligger da? Om de er frigitt på toppen, så vil en jo komme til "gammel" 70% på litt lavere reell SOC/spenning...
Dvs spenningen som før var indikerte 80%, er nå 77%..og derved må den redusere effekten på lavere soc, men fortsatt på samme leverte energimengde.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#60
Legevakter og tannleger har også merket stor økning med sparkesykkel-relaterte skader...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA