Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Truls Antonsen

#181
Elbil og økonomi / Effektbasert tariff - hvordan prises det?
onsdag 01. januar 2020, klokken 13:07
Hei

I mitt nettselskap er det innført ett effektledd i nettleien, som baserer seg på maks effekt brukt i en måned.



Men hvordan tolke dette?
Pr i dag så har jeg ett effekt-trekk på opptil 13kw når bilen lader.
Blir da månedsprisen for effekt:
- 13kw x 62,5 = 900,- ...eller
- 5kw x 37,5 + 5kw x 50 + 3kw x 62,5 = ca 600,-

I 2019 betalte jeg 44,9øre pr kWh i nettleie, pluss fastledd, nå i 2020 er det 30øre + effekt +fastledd.
Om jeg bruker den gunstigste regnemåten over, må jeg ned på 7,25kw maks effekt for å gå «break even» med 2019 på nettleie.

Ser for meg å sette monitorering på laderen for husets strømbruk, og tilpasse lade-effekten deretter. Mer å spare på dette enn å lade når strømmen er billigst iallefall. 


Flere som har fått slik nettleie i nye året?

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk
#182
Trøndelag elbilforening / Sv: Hotell med lademulighet? Trondheim
onsdag 01. januar 2020, klokken 00:47
I garasjen under Lerkendal er det 22kw stasjoner, men begrenset til 3 timer, så må bilen flyttes. Egentlig greit for dagtid, men ikke ett sted en kan parkere på kvelden og starte med 100% morgenen etter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#183
Ladeplasser og ladekabler / Sv: A Better Routplanner
søndag 29. desember 2019, klokken 20:26
Støtter kanskje CarPlay/AndroidAuto på sikt også denne da?




Sent from my iPhone using Tapatalk
#184
Audi e-tron / Sv: Virtual cockpit plus
tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:42
Vil anta å bryte en sperre for å få ekstra funksjonalitet (matrix) juridisk ikke er ulik å bruke piratkort på parabol, og bryte kryptering.
Der får en signalene inn til tuner, slik at de er i huset, men de er beskyttet av en kode/lisens.
På samme måte er sikkert SW allerede i bilen, men «kryptert» slik at det ikke virker.
Jussen minnes jeg da var at dersom det er en effektiv kopisperre, er den forbudt å bryte.

Grensen er vel sa at dersom en hadde kjøpt en film/DVD med sperre, som en eier, er det ikke forbudt å bryte denne for å bruke på andre enheter en eier, men forutsetter at en eier originalen.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk
#185
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
onsdag 13. november 2019, klokken 16:33
Sitat

Visste ikke at kameraet bak hadde egen spylserdyse. Når aktiveres den? Når man kjører viskeren bak?

To måter
- i menyen når ryggekamera er aktivt, menyvalg «Rengjør ryggekamera»
- Når en spyler bakruta

Lite problem med førstnevnte, er at den har begrensning på 4 ganger, og ofte har spylervæskene runnet tilbake slik at den ikke rekker å fylle opp slangen i løpet av disse 4 sprutende.
Kanskje derfor en ikke merker det når en legger revers heller, siden det bare sprutes luft de første sekundene.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#186
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
mandag 11. november 2019, klokken 15:41
Fylte på ca 5 liter i går, fra varsel om lavt nivå, så var ikke tom.

Virker som den på 2020 modell er veldig effektiv med spyleren, og her kommer kanskje de integrerte spylerene inn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#187
e-Golf / Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
søndag 10. november 2019, klokken 09:46
Om en har tilgang på hurtiglader langs reiseruten, så er en jo sikret om det en dag eller to i året skulle være virkelig ugunstige forhold også. Trenger neppe mange minuttene i tilfelle for å komme frem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#188
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
lørdag 09. november 2019, klokken 22:44
Dette forslaget har tilsvarende effekt som det som er i Sverige, at en får en «kontant» sum i avslag, dvs de billige bilene i prosent får mest igjen. Sverige har forøvrig full mva på elbiler også. Så i Sverige får en for en billig bil ingen mva, men dyrere har mva, fordi dette beløpet ikke fullt ut dekker mva.
Tyskland ser også på en sats som gjør at id.3  får full uttelling, mens dyrere biler får mer avgift.

I valget mellom mva på ekstrautstyr, eller dyrere barnehage/SFO for barnefamiliene, går dette regnestykket opp. Barnehage har de siste 2 regjeringsperiodene gått fra 1800-> 3150 i mnd, pr barn. Bilavgifter noe ned..
For min del, om jeg hadde betalt 20-25' mer i mva på ekstrautstyret på bilen jeg nettopp kjøpte, i forhold til hva jeg har hatt av økning av SFO/bhg utgifter på 3 barn de siste årene, så er det regnestykket greit, så lenge fordelingspolitikken er så «enkel» som dette.

Men så kan en spørre seg, som endel har ytret, om virkelig dette forslaget går ut over barnefamilier med bruk for plass til 3 barn med bilstol...
Det er nemlig rimelig lite å velge i, spes om en legger 4wd som krav, og de koster alle ca 750'-> og heter Sharan, S-Max, E-Tron, Q7, TMX...og de koster alle ca det samme, og er normalt utenfor budsjett for folk i etableringsfasen. De kjøper brukt, og da er 25' i mva «borte»..

All den tid fordelingspolitikk handler om å fordele byrde rettferdig, og fordele tilskudd til de som trenger det, så synes jeg forslaget er fornuftig, dette kommer ikke til å rasere salget.
Om det skulle vært tilfelle, hadde alle kjøpt bil med minste motor, og ikke oppgradert til større motor. Veldig få som «trenger» 4-600hk, men mange kjøper allikevel...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#189
Audi e-tron / Sv: Software versjon
mandag 04. november 2019, klokken 18:15
Om en bytter språk i bilen til engelsk skal stemmestyring virke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#190
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
søndag 03. november 2019, klokken 20:30
Ladebehov - her er data for min del siste to ukene:


Dvs ca 10-15kW per ladeøkt.
Kjøringen er mye småkjøring, med noen 80-100km turer i uka.

Behovet for om en klarer seg med 3,6 eller trenger 10,8, bør avhenge av bruk.
Hvor ofte fyller dere tanken på dagens fossilbil, og hvor langt kommer du på den tanken?
Alternativt, hvor langt kjører du i uka? Multipliser dette med 30kWh/100km, så ser du dagsbehovet.
Kjører du 300km i uka(15'årlig), trenger du 90kWh ukentlig, det er 3 timer med 3,6kW litt grovt regnet. Kjører du 30' årlig, tar det 6 timer..
Uansett, så skal en kjøre mye for ikke rekke å lade dette hjemme i løpet av 10 timer på kveld/natta. Har en enkelte langturer, trenger en sjelden fullt batteri dagen etter.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk
#191
Audi e-tron / Sv: Beltestrammere bak
mandag 28. oktober 2019, klokken 23:26
Enten vinterpakke eller hightechpakke har airbag'ene bak, slik at beltestrammere og lys i låsen er ca 3' ekstra.
Er ikke på midt-setet, men er på sidesetene. Gutta i baksetet kommenterer enda etter en mnd at de strammer til..!


Sent from my iPhone using Tapatalk
#192
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
mandag 28. oktober 2019, klokken 18:50
Ja eller på gulvet bak setet foran deg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#193
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
mandag 28. oktober 2019, klokken 16:28
...så lenge de ikke er barn med skolesekk bak iallefall...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#194
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
søndag 27. oktober 2019, klokken 13:11
Jeg og fruen har forskjellig innstilling av sete, og i kombi med Advanced key, så stiller setet seg inn til «meg» når/før jeg setter meg inn, og vise versa. Klarte oss helt fint med manuell justering på forrige bil også, men helt klart behagelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#195
Må har det seg slik at lithiumbatterier degraderes raskere under 40% SOC enn over, slik at for degraderingen sin del, er det mer fornuftig å legge buffer i bunnen, slik at kanskje 0% tilgjengelig er egentlig 10%, og la det være igjen 2% på topp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA