Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Truls Antonsen

#1
Lade hjemme / Wallbox Pulsar Plus - Hvordan aktivere PowerBoost?
søndag 19. januar 2020, klokken 00:01
Har en Wallbox Pulsar Plus, og i dag ble det installert en PowerBoost i sikringsskapet for å måle strømtrekk, slik at laderen kan tilpasse seg husets strømtrekk når bilen lader.
Denne strømmåleren har RS485/Modbus kommunikasjon til laderen ute i garasjen.

Problemet er at valget for PowerBoost ikke kommer opp i app'en. Stod noe i papir-bruksanvisningen at en måtte aktivere dette med en lisensnøkkel, men i online-bruksanvisningen var denne instruksjonen tatt bort. Ikle noe valg for dette i SW heller.

Noen som vet om den må aktiveres på noen annen måte, eller om den bare kommet automatisk?

Om det siste, må det være noe galt enten med kommunikasjon eller software. Kommunikasjon er det som kan feilsøkes på selv.


Kommunikasjon fremstår det som der er ok:
- RX/Tx lyser hvert 10. sekund på målerens display (EM340).
- Om jeg tar strømmen til laderen, stopper RX/tx å lyse, indikerer for min del at det er kommunikasjon når lader er på.
- Har testet å snu polaritet på D+/D-, med resultat at RX/tx sluttet. Snudde tilbake og kom tilbake.
- koblet med GND i begge ender, kan dette føre til indusert støy på GND ledningen som smitter over? Bør det bare bære tilkoblet gnd i ene enden? Står begge i bruksanvisning.
- D+/D- er på samme par på cat6 kabel, GND på en egen leder på annet par. Burde jeg koblet sammen begge lederene i dette par'et?
- ca 20-25 meter kabel, ligger sammen med 400V 3ph ledningen ut til lader
- Har målt resistans på D+/D- til 60 Ohm, som tilsier at 120ohm er tilkoblet i begge ender, samt at det ikke er brudd.

Er det noe mer jeg kan/bør prøve?

Truls



Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Elbil og økonomi / Effektbasert tariff - hvordan prises det?
onsdag 01. januar 2020, klokken 13:07
Hei

I mitt nettselskap er det innført ett effektledd i nettleien, som baserer seg på maks effekt brukt i en måned.



Men hvordan tolke dette?
Pr i dag så har jeg ett effekt-trekk på opptil 13kw når bilen lader.
Blir da månedsprisen for effekt:
- 13kw x 62,5 = 900,- ...eller
- 5kw x 37,5 + 5kw x 50 + 3kw x 62,5 = ca 600,-

I 2019 betalte jeg 44,9øre pr kWh i nettleie, pluss fastledd, nå i 2020 er det 30øre + effekt +fastledd.
Om jeg bruker den gunstigste regnemåten over, må jeg ned på 7,25kw maks effekt for å gå «break even» med 2019 på nettleie.

Ser for meg å sette monitorering på laderen for husets strømbruk, og tilpasse lade-effekten deretter. Mer å spare på dette enn å lade når strømmen er billigst iallefall. 


Flere som har fått slik nettleie i nye året?

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA