Hei!
Jeg har i de sene kveldstimer laget en liste over europeiske operatører av ladenettverk for elbiler, med formål å samle all den viktigste informasjonen for forbrukere på ett sted. Listen tar for seg leverandører av ladetjenester til sluttbrukere, altså oss sjåfører. Det fins en rekke leverandører av infrastruktur, driftsløsninger og kartløsninger som ikke er med på listen. Tilsvarende fins det en rekke kommersielle aktører som tilbyr lading som verdiøkende tjeneste, f.eks. kjøpesentre, butikker osv. Disse er heller ikke tatt med i listen.
Dokumentet er tilgjengelig her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SYqHw7V7wm3rbuAOEiNLHnl-SqRMvGQrcHmfKOF3Ay8
Av grensesnitt ser Type 2, CCS og CHAdeMO ut til å være greit tilgjengelig, men hvis jeg ikke har klart å finne konkrete bevis på tilgjengelighet, har jeg ikke ført dem opp i listen. Jeg vet at flere har IEC 60309 grensesnitt på sine ladere fra fabrikk (ABB, Scheider Electric, m.fl.), men at operatøren ikke fører dem opp over tilgjengelige grensesnitt i sine spesifikasjoner. Hvis det er tvil om et bestemt grensesnitt er tilgjengelig hos gitt leverandør - føres de ikke opp på listen.
Listen inneholder rådata jeg selv har samlet inn og matet i et Google Sheet dokument. Dette kan uten problemer migreres over i en database eller lignende med tilhørende web-grensesnitt, skulle noen ha interessen av å dra denne strikken lenger. Har jeg glemt noen, eller ser du feil eller mangler i listen? Gi beskjed, så fører jeg dem opp og rette evt. feil. Det er mye info, ala «stats for nerds» som kunne vært spennende å få med, men her er tilgangen på informasjon svært sporadisk og lite pålitelig. Kanskje er det greit å avgrense listen til det viktigste.
Det fins et stort antall leverandører og operatører av ladenettverk i Europa. Private aktører er i stor grad ansvarlig for utbygging og drift, men i mange land ser man også at kommune og stat bygger ut egen infrastruktur. Mens de fleste velger å kjøpe ferdige løsninger fra selskap som f.eks. NewMotion, Driivz, m.fl - går andre egne veier med andre leverandører som ABB, Schneider Electric m.fl., og påtar seg i så måte et større ansvar for drift selv. EU tilbyr økonomiske insentivpakker til land som ønsker å bygge ut, men erfaring viser at enkelte land har mer lyst på pengene fra EU, enn ladestasjonene pengene skal dekke. Her er det mange avvik, og flere aktører fremstår som leveringsklare på nettsidene, men er i realiteten langt unna å kunne levere strøm til din bil. Kort oppsummert er tilgjengelighet på ladestasjoner for elbil svært god nordre- og vestlige deler av Europa. Jo lenger sør og øst man kommer, jo mer uforutsigbar blir tilgang og tilgjengelighet.
I mitt dypdykk inn i lade-verden har jeg gjort en rekke interessante observasjoner, og velger å dele noen av dem her. For de som skal ut å reise på langtur med elbil, er det svært viktig å gjøre grundig analyse av lademuligheter når man reiser til øst- og Sør-Europa. Enkelte av landene har nyetablerte selskaper, organisasjoner og frivillige initiativ som jobber med å etablere ladestasjoner. Det er svært varierende tilgang på enkelte av disse ladestasjonene, det fins i mange tilfeller ingen mobil app eller mulighet for betaling med kort eller mobil.
Det er tidvis utfordrende å få klarhet i hvem som egentlig leverer hva i lade-verden. Det kan fra nettsidene være vanskelig å tyde hvem som er leverandør av selve ladestasjonen, hvem som administrerer og forvalter stasjonen mot sluttkunde, og hvem som har tilgang til stasjonen via «roaming» avtaler. NewMotion og Ionity gjør et forsøk på å synliggjøre hvilke stasjonen de har levert og drifter selv, og hvilke som er tilgjengelig via «roaming», eller videresalgsavtaler. Her varierer kvaliteten på informasjon om ladepunkt særdeles fra land til land, og by til by.
Enkelte av ladekart tjenestene viser alt av tilgjengelig støpsel og kontakter som kan benyttes til elbil lading, uten at de nødvendigvis er ment for det. Vær spesielt forsiktig med å stole blindt på Plugshare. I nyere tid har det blitt populært å tilby lading av elbil på kjøpesenter og ved enkelte butikkjeder – som krever medlemskap for å kunne brukes. I mange tilfeller er disse stasjonene umulig for reisende utenifra å bruke, og dette kommer i mange tilfeller ikke frem av informasjonen på ladekartene.
Service og support er stort sett greit tilgjengelig når man trenger det per telefon, men igjen er det i enkelt mindre land utfordrende p.g.a. språk. Jeg har selv forsøkt å ringe en del av leverandørene på listen, og flere kan ikke gjøre seg forstått på engelsk. Man kan ikke regne med å få support per e-post, selv om e-post adresse er oppgitt. I den grad man trenger å ta kontakt med leverandør per e-post, bør dette gjøres god tid i forveien. Det kan noen ganger være nødvendig å ta kontakt med leverandør i forkant for å tegne abonnement. Listen gir en pekepinn på hvilke.
Håper dette kan være til nytte for de som skal ut å reise! Vi er en god gjeng samlet på Telegram chat-gruppen "EV Travellers of Europe", og det er god plass til flere. Hopp inn ved å besøke linken https://t.me/evtravellersofeurope.
Jeg har i de sene kveldstimer laget en liste over europeiske operatører av ladenettverk for elbiler, med formål å samle all den viktigste informasjonen for forbrukere på ett sted. Listen tar for seg leverandører av ladetjenester til sluttbrukere, altså oss sjåfører. Det fins en rekke leverandører av infrastruktur, driftsløsninger og kartløsninger som ikke er med på listen. Tilsvarende fins det en rekke kommersielle aktører som tilbyr lading som verdiøkende tjeneste, f.eks. kjøpesentre, butikker osv. Disse er heller ikke tatt med i listen.
Dokumentet er tilgjengelig her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SYqHw7V7wm3rbuAOEiNLHnl-SqRMvGQrcHmfKOF3Ay8
Av grensesnitt ser Type 2, CCS og CHAdeMO ut til å være greit tilgjengelig, men hvis jeg ikke har klart å finne konkrete bevis på tilgjengelighet, har jeg ikke ført dem opp i listen. Jeg vet at flere har IEC 60309 grensesnitt på sine ladere fra fabrikk (ABB, Scheider Electric, m.fl.), men at operatøren ikke fører dem opp over tilgjengelige grensesnitt i sine spesifikasjoner. Hvis det er tvil om et bestemt grensesnitt er tilgjengelig hos gitt leverandør - føres de ikke opp på listen.
Listen inneholder rådata jeg selv har samlet inn og matet i et Google Sheet dokument. Dette kan uten problemer migreres over i en database eller lignende med tilhørende web-grensesnitt, skulle noen ha interessen av å dra denne strikken lenger. Har jeg glemt noen, eller ser du feil eller mangler i listen? Gi beskjed, så fører jeg dem opp og rette evt. feil. Det er mye info, ala «stats for nerds» som kunne vært spennende å få med, men her er tilgangen på informasjon svært sporadisk og lite pålitelig. Kanskje er det greit å avgrense listen til det viktigste.
Det fins et stort antall leverandører og operatører av ladenettverk i Europa. Private aktører er i stor grad ansvarlig for utbygging og drift, men i mange land ser man også at kommune og stat bygger ut egen infrastruktur. Mens de fleste velger å kjøpe ferdige løsninger fra selskap som f.eks. NewMotion, Driivz, m.fl - går andre egne veier med andre leverandører som ABB, Schneider Electric m.fl., og påtar seg i så måte et større ansvar for drift selv. EU tilbyr økonomiske insentivpakker til land som ønsker å bygge ut, men erfaring viser at enkelte land har mer lyst på pengene fra EU, enn ladestasjonene pengene skal dekke. Her er det mange avvik, og flere aktører fremstår som leveringsklare på nettsidene, men er i realiteten langt unna å kunne levere strøm til din bil. Kort oppsummert er tilgjengelighet på ladestasjoner for elbil svært god nordre- og vestlige deler av Europa. Jo lenger sør og øst man kommer, jo mer uforutsigbar blir tilgang og tilgjengelighet.
I mitt dypdykk inn i lade-verden har jeg gjort en rekke interessante observasjoner, og velger å dele noen av dem her. For de som skal ut å reise på langtur med elbil, er det svært viktig å gjøre grundig analyse av lademuligheter når man reiser til øst- og Sør-Europa. Enkelte av landene har nyetablerte selskaper, organisasjoner og frivillige initiativ som jobber med å etablere ladestasjoner. Det er svært varierende tilgang på enkelte av disse ladestasjonene, det fins i mange tilfeller ingen mobil app eller mulighet for betaling med kort eller mobil.
Det er tidvis utfordrende å få klarhet i hvem som egentlig leverer hva i lade-verden. Det kan fra nettsidene være vanskelig å tyde hvem som er leverandør av selve ladestasjonen, hvem som administrerer og forvalter stasjonen mot sluttkunde, og hvem som har tilgang til stasjonen via «roaming» avtaler. NewMotion og Ionity gjør et forsøk på å synliggjøre hvilke stasjonen de har levert og drifter selv, og hvilke som er tilgjengelig via «roaming», eller videresalgsavtaler. Her varierer kvaliteten på informasjon om ladepunkt særdeles fra land til land, og by til by.
Enkelte av ladekart tjenestene viser alt av tilgjengelig støpsel og kontakter som kan benyttes til elbil lading, uten at de nødvendigvis er ment for det. Vær spesielt forsiktig med å stole blindt på Plugshare. I nyere tid har det blitt populært å tilby lading av elbil på kjøpesenter og ved enkelte butikkjeder – som krever medlemskap for å kunne brukes. I mange tilfeller er disse stasjonene umulig for reisende utenifra å bruke, og dette kommer i mange tilfeller ikke frem av informasjonen på ladekartene.
Service og support er stort sett greit tilgjengelig når man trenger det per telefon, men igjen er det i enkelt mindre land utfordrende p.g.a. språk. Jeg har selv forsøkt å ringe en del av leverandørene på listen, og flere kan ikke gjøre seg forstått på engelsk. Man kan ikke regne med å få support per e-post, selv om e-post adresse er oppgitt. I den grad man trenger å ta kontakt med leverandør per e-post, bør dette gjøres god tid i forveien. Det kan noen ganger være nødvendig å ta kontakt med leverandør i forkant for å tegne abonnement. Listen gir en pekepinn på hvilke.
Håper dette kan være til nytte for de som skal ut å reise! Vi er en god gjeng samlet på Telegram chat-gruppen "EV Travellers of Europe", og det er god plass til flere. Hopp inn ved å besøke linken https://t.me/evtravellersofeurope.